Nyt fra Eudor: 2023-tråden
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7180
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
En dansker i Afrika på tamil? Det er vildt!
Jeg kan huske, at du var meget utilfreds med, at jeg insisterede på, at titlen skulle stå i en oval. "Alt for Tintin-agtigt", husker jeg dit argument. Jeg synes nu stadig, det ser ret godt ud. Selv om ovalen godt kunne have været en tøddel mindre.
Trumfudgaven ser derimod ikke så fiks ud, fordi illustrationen ikke var beregnet til at blive vist uden titlen.
Jeg kan huske, at du var meget utilfreds med, at jeg insisterede på, at titlen skulle stå i en oval. "Alt for Tintin-agtigt", husker jeg dit argument. Jeg synes nu stadig, det ser ret godt ud. Selv om ovalen godt kunne have været en tøddel mindre.
Trumfudgaven ser derimod ikke så fiks ud, fordi illustrationen ikke var beregnet til at blive vist uden titlen.
- Vedhæftede filer
-
- image.jpeg (98.69 KiB) Vist 6739 gange
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8440
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
Nu er ovalen dér.Carsten Søndergaard skrev: ↑17. maj 2023, 00:35Jeg kan huske, at du var meget utilfreds med, at jeg insisterede på, at titlen skulle stå i en oval. "Alt for Tintin-agtigt", husker jeg dit argument. Jeg synes nu stadig, det ser ret godt ud. Selv om ovalen godt kunne have været en tøddel mindre.
Nej, det var ikke alle forsider, der klarede transitionen til (Jens Trasborgs?) generiske layout lige godt. Sussis "Rejsen til Hattussas" var et af de heldigere bud. Men meningen var vist også, at man skulle have fornemmelsen af at have fået noget, der var en anelse mindre fedt end originaludgaven. Under alle omstændigheder gav Trumf-udgaven et kærkomment økonomisk boost til tegnerens kalkule (allermest battede det dog, at HK-Bladet betalte 3.600 pr. side).Carsten Søndergaard skrev: ↑17. maj 2023, 00:35Trumfudgaven ser derimod ikke så fiks ud, fordi illustrationen ikke var beregnet til at blive vist uden titlen.
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
Jeg har aldri forstått denne "meningen" med klubbutgaver av tegneserier. Vi har nemlig også sett eksempler på det i Norge, med Egmonts Tegneseriebokklubben, lansert 1985; og Semics Seriesamlerklubben, lansert 1986. Begge med forsidedesign der de originale covere ble satt inn i en generisk "ramme", noe som både forringet motivene og skar vekk deler av tegningene. Burde ikke en klubbutgave motivere folk til å tegne abonnement ved å være designet minst like pent som de vanlige utgaver?Frank Madsen skrev: ↑17. maj 2023, 16:04Nej, det var ikke alle forsider, der klarede transitionen til (Jens Trasborgs?) generiske layout lige godt. Sussis "Rejsen til Hattussas" var et af de heldigere bud. Men meningen var vist også, at man skulle have fornemmelsen af at have fået noget, der var en anelse mindre fedt end originaludgaven.Carsten Søndergaard skrev: ↑17. maj 2023, 00:35Trumfudgaven ser derimod ikke så fiks ud, fordi illustrationen ikke var beregnet til at blive vist uden titlen.
Tegneseriebokklubben fra Egmont:
Seriesamlerklubben fra Semic:
Selvfølgelig, en stor del av appellen med de to norske klubber var at man fikk albumene i hardcover, mens det ellers nesten bare var softcoveralbum å kjøpe i vanlig salg. Men likevel kan man undres på hvorfor et slikt overordnet design var attraktivt, når det gikk så meget utover de originale forsider.
(Egmont la forøvrig ned Tegneseriebokklubben i 1994, og videreførte Seriesamlerklubben etter oppkjøpet av Semic få år senere. I 1999 endret man forsidene på klubbutgavene slik at de var identiske med kioskutgavene. Dette var standarden frem til klubben ble nedlagt i 2009.)
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7180
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
Ja, klubudgaverne (både Trumf-klubben og Comics-klubben) gav at godt bidrag til forfattere, tegnere og til ordinærudgaverne. Det var jo dyrt at fremstille og håndtere datidens trykfilm, så til desto flere udgaver, de kunne bruges, desto bedre. Også selve samtrykket mellem ordinærudgaverne og klubudgaverne kom begge til gode, og serier, der måske havde svært ved at overleve i sig selv, fordi oplaget blev for lille (for eksempel under 5000, det var dengang!) kunne pludselig leve videre, fordi der kunne suppleres op med flere tusind bogklubeksemplarer.Frank Madsen skrev: ↑17. maj 2023, 16:04Nej, det var ikke alle forsider, der klarede transitionen til (Jens Trasborgs?) generiske layout lige godt. Sussis "Rejsen til Hattussas" var et af de heldigere bud. Men meningen var vist også, at man skulle have fornemmelsen af at have fået noget, der var en anelse mindre fedt end originaludgaven. Under alle omstændigheder gav Trumf-udgaven et kærkomment økonomisk boost til tegnerens kalkule (allermest battede det dog, at HK-Bladet betalte 3.600 pr. side).
Og ja, Jens Trasborg havde selv lavet klubdesignet, tegnet Trumf-logoen og alfabetet. I 1998 digitaliserede Lars Vendelbo på Carlsens tegnestue i Bagsværd det, derfor eksisterer det stadig.
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7180
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
Nej ... klubudgaverne skulle motivere folk til at tegne abonnement for at få læsestof tilsendt med posten, let og bekvemt og billigt. Og til at købe mere, end de ellers havde tænkt sig, og sikkert også mere, end de faktisk fik læst. Bogklubber var mere en kommerciel end en litterær business og henvendt til folk, der i hvert fald delvis ikke til daglig købte tegneserier i boghandeler og kiosker. Derfor var det væsentligt, at albummene havde et standardiseret design, så abonnenterne kunne føle, at de på den måde kunne opbygge et bibliotek. Og når først de var startet på at opbygge biblioteket, måtte de naturligvis fortsætte.Mesterius skrev: ↑17. maj 2023, 17:53Jeg har aldri forstått denne "meningen" med klubbutgaver av tegneserier. Vi har nemlig også sett eksempler på det i Norge, med Egmonts Tegneseriebokklubben, lansert 1985; og Semics Seriesamlerklubben, lansert 1986. Begge med forsidedesign der de originale covere ble satt inn i en generisk "ramme", noe som både forringet motivene og skar vekk deler av tegningene. Burde ikke en klubbutgave motivere folk til å tegne abonnement ved å være designet minst like pent som de vanlige utgaver?
Interpresse havde startet Trumf-klubben i Danmark i 1984, og samme år startede det svenske forlag Nordisk Bok i Malmø (der udgav spændingsbøger og krimier, og som i forvejen havde "Alla Barns Bokklubb" med børnebøger fra svensk Carlsen og Bonniers Juniorförlag) "Tintins äventyrsklubb" med Tintin og andre serier fra svensk Carlsen plus Lucky Luke fra Bonniers Juniorförlag.
Da Interpresse og Carlsen i 1986 blev fusioneret, og bogklubfeberen i øvrigt var på sit højeste overalt ligesom Fogtdals/Bonniers "kuponhæfter" med reklamer for ikke mindst diverse bogklubber, blev der indgået et samarbejde mellem Interpresse/Carlsen (nu Semic Forlagene) i Danmark, Nordisk Bok og Bonnier (herunder Semic), som førte til de mange albumklubber, herunder Semic Nordisk Forlags norske "Seriesamlerklubben", som levede meget længere end klubberne i Danmark og Sverige. Det gav i en årrække store samtryk og dermed store samtryksfordele.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8440
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
Der var vel også et ønske/krav om tydelig forskel på ordinærudgaven, som boghandlerne måtte sælge til fastpris, og bogklubudgaverne, som forlagene solgte direkte til forbrugeren til en lav pris og som ikke måtte forhandles i boghandlerne. Og måske ønsket om at kunne skelne de to udgaver, så evt. retur ikke blev blandet sammen. Og endelig et ønske om, at ordinærudgaven - der jo typisk kostede mest - trods alt skulle være den, der fremtrådte mest eksklusiv.Carsten Søndergaard skrev: ↑18. maj 2023, 00:25Nej ... klubudgaverne skulle motivere folk til at tegne abonnement for at få læsestof tilsendt med posten, let og bekvemt og billigt. Og til at købe mere, end de ellers havde tænkt sig, og sikkert også mere, end de faktisk fik læst. Bogklubber var mere en kommerciel end en litterær business og henvendt til folk, der i hvert fald delvis ikke til daglig købte tegneserier i boghandeler og kiosker. Derfor var det væsentligt, at albummene havde et standardiseret design, så abonnenterne kunne føle, at de på den måde kunne opbygge et bibliotek. Og når først de var startet på at opbygge biblioteket, måtte de naturligvis fortsætte.Mesterius skrev: ↑17. maj 2023, 17:53Jeg har aldri forstått denne "meningen" med klubbutgaver av tegneserier. Vi har nemlig også sett eksempler på det i Norge, med Egmonts Tegneseriebokklubben, lansert 1985; og Semics Seriesamlerklubben, lansert 1986. Begge med forsidedesign der de originale covere ble satt inn i en generisk "ramme", noe som både forringet motivene og skar vekk deler av tegningene. Burde ikke en klubbutgave motivere folk til å tegne abonnement ved å være designet minst like pent som de vanlige utgaver?
- Carsten Søndergaard
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 7180
- Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
Ja, også det. I modsætning til de fleste almindelige bøger var priserne på tegneseriealbum dengang dog så lave, at de lå under den såkaldte "frisalgsgrænse", som betød, at loven om faste priser på bøger ikke var gældende for tegneserier. [Forklaret af hensyn til eventuelle yngre læsere her: det betød, at det var ulovligt for en boghandler at sælge bøger til en lavere pris end den, forlaget havde fastsat, og at det i det hele taget var ulovligt for andre end registrerede boghandlere (hvilket indebar at der skulle være mindst én boghandlerfagligt uddannet ansat)]. I praksis solgte alle forhandlere, om det så var boghandlere eller kiosker, dog til de priser, forlagene havde fastsat (senere udsalgsvarer undtaget).Frank Madsen skrev: ↑18. maj 2023, 11:35Der var vel også et ønske/krav om tydelig forskel på ordinærudgaven, som boghandlerne måtte sælge til fastpris, og bogklubudgaverne, som forlagene solgte direkte til forbrugeren til en lav pris og som ikke måtte forhandles i boghandlerne. Og måske ønsket om at kunne skelne de to udgaver, så evt. retur ikke blev blandet sammen. Og endelig et ønske om, at ordinærudgaven - der jo typisk kostede mest - trods alt skulle være den, der fremtrådte mest eksklusiv.
Ad nogle omgange fra omkring årtusindskiftet blev loven om faste priser på bøger ophævet, samtidig med at priserne på tegneserier og andre bøger nærmede sig hinanden (priserne på tegneserier steg, mens priserne på andre bøger faldt). Uden ophævelsen af loven havde det slet ikke været muligt, som det er tilfældet i dag, at bøger og tegneserier sælges i alverdens webbutikker og supermarkeder.
Fantask fik på et tidspunkt et problem, fordi de ikke var registreret boghandler. Måske husker ældre kunder hos Fantask medarbejderen René (jeg har desværre glemt hans efternavn). Han blev ansat, fordi har var boghandleruddannet, og så opfyldte Fantask lovens krav.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8440
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
Sussi sidder og pusler med nogle Nofret-figurer i terracotta, som hun lavede engang for mange år siden. Nu maler hun dem færdig med guld- og sølvbelægning og sælger dem på Copenhagen Comics denne weekend. Så hvis du er til den slags, så er det altså nu, du skal slå til.
Desuden:
KOM TIL COPENHAGEN COMICS OG FÅ ET GRATIS EKS LIBRIS-ALBUM!
KØB BILLET TIL COPENHAGEN COMICS HER: https://event.it/copenhagencomics/event/amud58
Ta-daah! Om 3 dage åbner Øksnehallen portene for de vilde horder af tegneseriefans (og sindige dig) og hvad er bedre end GRATIS TEGNESERIER? Det får du nu muligheden for, hvis du møder op på Eudors stand og siger feltråbet "Finn Sysholm" – det udløser (så længe lager haves) et vederlagsfrit&kvit eksemplar af "Eks Libris 1: Problemer med Carsten Jensen-robotten i Zone 7!"
Men, men, men: Du kan også blive en af de 10 heldige, der sikrer sig ENDNU et gratis eksemplar af denne prisnominerede tegneserieklassiker! Det gør du ved at skrive her i kommentarfeltet nummeret på det bind i serien, du gerne vil have. Så trækker vi lod torsdag den 25. maj og kontakter vinderne via privat besked. Alle eksemplarer skal afhentes personligt på vores stand på Copenhagen Comics.
Du kan frit vælge mellem bind 2, 3, 4, 5, 6, 9 og 10 – bind 7 og 8 er forlængst udsolgt.
Du kan se en oversigt over hele serien her: https://www.eudor.dk/laes-og-koeb-tegne ... ks-libris/
Desuden:
KOM TIL COPENHAGEN COMICS OG FÅ ET GRATIS EKS LIBRIS-ALBUM!
KØB BILLET TIL COPENHAGEN COMICS HER: https://event.it/copenhagencomics/event/amud58
Ta-daah! Om 3 dage åbner Øksnehallen portene for de vilde horder af tegneseriefans (og sindige dig) og hvad er bedre end GRATIS TEGNESERIER? Det får du nu muligheden for, hvis du møder op på Eudors stand og siger feltråbet "Finn Sysholm" – det udløser (så længe lager haves) et vederlagsfrit&kvit eksemplar af "Eks Libris 1: Problemer med Carsten Jensen-robotten i Zone 7!"
Men, men, men: Du kan også blive en af de 10 heldige, der sikrer sig ENDNU et gratis eksemplar af denne prisnominerede tegneserieklassiker! Det gør du ved at skrive her i kommentarfeltet nummeret på det bind i serien, du gerne vil have. Så trækker vi lod torsdag den 25. maj og kontakter vinderne via privat besked. Alle eksemplarer skal afhentes personligt på vores stand på Copenhagen Comics.
Du kan frit vælge mellem bind 2, 3, 4, 5, 6, 9 og 10 – bind 7 og 8 er forlængst udsolgt.
Du kan se en oversigt over hele serien her: https://www.eudor.dk/laes-og-koeb-tegne ... ks-libris/
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8440
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
Nummer9's medarbejder, Brian Ball Schyth, har interviewet folkene bag Eudors videnskabs-tegneserier "Ørsted" og "Københavnermysteriet".
Interviewet ligger her:
https://nummer9.dk/artikler/interview/m ... rholdning/
Interviewet ligger her:
https://nummer9.dk/artikler/interview/m ... rholdning/
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8440
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
Det er blevet tid for aflevering af årsregnskaber og selvangivelser, og dermed også tid til at gøre status over forlagets omsætning i 2022, der bød på pæn fremgang og nye forretningsområder:
Omsætningsfremgang for Eudor i 2022
2022 blev et godt år for Eudor med 10 udgivelser, deltagelse i tre messer og udgivelsesreceptioner på Nationalmuseet, H.C. Andersens Hus i Odense og Roccamore i Kgs. Lyngby. Og omsætningen voksede pænt. [læs mere ...]
Det kunne være sjovt at høre, hvordan andre forlag oplevede 2022.
Omsætningsfremgang for Eudor i 2022
2022 blev et godt år for Eudor med 10 udgivelser, deltagelse i tre messer og udgivelsesreceptioner på Nationalmuseet, H.C. Andersens Hus i Odense og Roccamore i Kgs. Lyngby. Og omsætningen voksede pænt. [læs mere ...]
Det kunne være sjovt at høre, hvordan andre forlag oplevede 2022.
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
Tillykke med fremgangen og den positive melding. Fedt.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 9423
- Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
Super, godt gået.Frank Madsen skrev: ↑2. jul 2023, 22:12 Det er blevet tid for aflevering af årsregnskaber og selvangivelser, og dermed også tid til at gøre status over forlagets omsætning i 2022, der bød på pæn fremgang og nye forretningsområder:
Omsætningsfremgang for Eudor i 2022
2022 blev et godt år for Eudor med 10 udgivelser, deltagelse i tre messer og udgivelsesreceptioner på Nationalmuseet, H.C. Andersens Hus i Odense og Roccamore i Kgs. Lyngby. Og omsætningen voksede pænt. [læs mere ...]
20170623-eks-libris-finn-sysholms-aar.jpg
Det kunne være sjovt at høre, hvordan andre forlag oplevede 2022.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8440
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
Vi har lige udsendt et nyt e-mailnyhedsbrev til abonnenterne:
https://mailchi.mp/9c03885b5bba/april2023-16848241
Denne gang handler det om forlagets efterårsprogram, og vi har hyret den digitale ungarbejder ChatGPT til at hjælpe os med produktbeskrivelserne.
https://mailchi.mp/9c03885b5bba/april2023-16848241
Denne gang handler det om forlagets efterårsprogram, og vi har hyret den digitale ungarbejder ChatGPT til at hjælpe os med produktbeskrivelserne.
- Laila J. Graf
- Brugerniveau 2
- Indlæg: 360
- Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
- Geografisk sted: Sall
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
Min indre tegneserienørd og indre talnørd hygger sig enormt sammen ved alle de data jeg får i årsrapporten!
Tak for dem
Tak for dem
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Indlæg: 8440
- Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Re: Nyt fra Eudor: 2023-tråden
Der arbejdes hårdt på den ultimative, sande og hellige samleudgave af Sussi Bechs "Aida Nur", som udkommer 15. september - lige op til Art Bubble festivalen i Aarhus samme weekend, hvor man selvfølgelig kan møde Eudor og Sussi hendeselv.
Læs mere på vores blog: https://www.eudor.dk/sussi-bechs-aida-n ... september/