Dansk undergrund: Hvem husker Swineburger?

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Dansk undergrund: Hvem husker Swineburger?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg opdagede Swineburger hæftet først i 80'erne. Det var især titlen, der tiltrak mig. Fra denne titel uddrog jeg min helt egen variant, burgersvineri. Undergrundstegneserien er krediteret Ole Ramussen, og blev udgivet som et landscape hæfte af TM's forlag i 1976.

Jeg formoder, at det var den senere Felix tegner, Ole Rasmussen, der stod bag dette tidlige danske undergrundshæfte.
Vedhæftede filer
swineburger.jpg
swineburger.jpg (23.18 KiB) Vist 919 gange
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Dansk undergrund: Hvem husker Swineburger?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 18. jan 2023, 10:21Jeg formoder, at det var den senere Felix tegner, Ole Rasmussen, der stod bag dette tidlige danske undergrundshæfte.
Det er jeg 100% sikker på, det IKKE var, men ud over Fliplaus så har Ole Rasmussen ikke gjort så meget væsen af sig på tegneseriefronten siden 1970'erne:

https://pegasus.dk/tegneserier/012544

Jeg husker også Swineburger og Fliplaus-hæfterne fra Runepress' kataloger, men har aldrig læst dem.

bibliotek.dk kan man finde et par udgivelser mere og oplysningen om, at han er født i 1939 og altså 83 år i dag. Felix-tegneren Ole Munk Rasmussen er født i 1956.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Dansk undergrund: Hvem husker Swineburger?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Fliplaus har jeg læst, jeg husker den som ret sjov og veludført.

TM står for TegneserieMarkedet, det lille nyhedstidsskrift, som Brian Hvam overtog redaktionen af efter mig, hvorefter han udgav nogle få tegneserier med TM's Forlag som afsender, også efter at selve tidsskriftet var gået ind.

https://comicwiki.dk/wiki/Tegneseriemarkedet
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Dansk undergrund: Hvem husker Swineburger?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg husker godt Brian Hvam fra min Odense tid. Han drev antikvariatet Hvad Skovsøen Gemte, hvor jeg så gamle numre af det fanzine. Men jeg forbandt det ikke med Swineburger. Jeg troede TM stod for Terkild Marker eller noget i den dur.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 876
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Dansk undergrund: Hvem husker Swineburger?

Indlæg af Asger Pedersen »

Jo, jeg har den da liggende etellerandet sted sammen med Fliplaus. Det er sånoed mild venstreorinteret satire, ret godt tegnet, i al fald sammenligned med Røde Mors udgivelser. Fliplaus er nærmest en dansk Freak Brother… men det er mange år siden, jeg har læst dem.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Besvar