Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af umpff »

Inspireret af Franks Eudor-tråd, har jeg lavet en ditto for Forlaget Umpff, hvor der kommer annonceringer og nyheder fra os i 2023:

Vores næste udgivelse er 'Lydie' af Zidrou og Jordi Lafebre. Det er en afsluttet historie på 58 sider. Udkommer 3.3., men er oprettet på Bogportalen, så den kan forudbestilles. Mere info - incl de to første sider - på www.umpff.dk

Vi har, meget apropos, læst en masse korrektur på den. Og i øvrigt er den nemmeste procedure for at spotte fejl:
1. Lad 3 mennesker læse korrektur 3 gange
2. Tryk 500 ex og få dem leveret til lageret
4. Pak kasserne ud og åben tegneserien på en tilfældig side - og dér har du fejlen, der blev overset. Sand historie.

Vores næste nyhedsbrev udsendes d. 25.2. og i det løfter vi bl.a. sløret for vores første rent danske udgivelse, der kommer op til Copenhagen Comics i maj. Nyhedsbrevet kan du få tilsendt ved at tilmelde dig nederst på vores hjemmeside og samtidig deltage i lodtrækning om et UMPff-album efter frit valg.

Billede
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af GoogaMooga »

umpff skrev: 11. feb 2023, 15:11
Vi har, meget apropos, læst en masse korrektur på den. Og i øvrigt er den nemmeste procedure for at spotte fejl:
1. Lad 3 mennesker læse korrektur 3 gange
2. Tryk 500 ex og få dem leveret til lageret
4. Pak kasserne ud og åben tegneserien på en tilfældig side - og dér har du fejlen, der blev overset. Sand historie.
Hej umpff, det er godt nok en utrolig historie. Jeg kan ikke rigtigt hitte ud af, om du spøger med de 3 x 3 korrekturlæsninger, altså 9 gange i alt. Jeg vil gerne tro, at I alligevel fandt en fejl, men 9 gange! Jeg er aldrig gået over 3.

Endvidere: har I gjort jer nogle tanker om eventuelt at udgive klassiske serier også?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af umpff »

GoogaMooga skrev: 11. feb 2023, 17:21
umpff skrev: 11. feb 2023, 15:11
Vi har, meget apropos, læst en masse korrektur på den. Og i øvrigt er den nemmeste procedure for at spotte fejl:
1. Lad 3 mennesker læse korrektur 3 gange
2. Tryk 500 ex og få dem leveret til lageret
4. Pak kasserne ud og åben tegneserien på en tilfældig side - og dér har du fejlen, der blev overset. Sand historie.
Hej umpff, det er godt nok en utrolig historie. Jeg kan ikke rigtigt hitte ud af, om du spøger med de 3 x 3 korrekturlæsninger, altså 9 gange i alt. Jeg vil gerne tro, at I alligevel fandt en fejl, men 9 gange! Jeg er aldrig gået over 3.

Endvidere: har I gjort jer nogle tanker om eventuelt at udgive klassiske serier også?
Det var lidt rodet med vores korrektur på de første par udgivelser. Vi læste både på oversættelsen og derefter på selve tekstningen. Så 3 x 3 passer meget godt. Men vi har strammet op og nu er det 3 mennesker, der læser 2 gange på selve tekstningen. Vi er skarpere i behandlingen af selve oversættelsen, fordi det er nemmest at luge fejlene ud der. Synes vi.

Det er ikke umuligt at vi udsender noget klassisk, men vi har ikke noget konkret i hverken tanker eller på programmet. Der er ikke så meget interessant tilbage at udgive. Vi havde Michel Vaillant-integralerne i tankerne, men de var for dyre og usikre for os her i starten, så vi takkede nej til at lave den i enkeltalbum, da rettighedshaver havde fået et bud på det fra et andet forlag på den udgivelsesform. Det er værd at huske på at arbejdet med at oversætte og udgive på dansk er det samme, uanset om oplaget er 250 eller 500. Men det er bestemt sjovere at sælge 500. Det salgstal ser efterhånden svært ud med de klassiske serier, der er tilbage at udgive, men er absolut muligt at nå med nye friske ting.

Men vi gad helt sikkert gerne udsende Lucky Luke af Morris/Goscinny i de nye lækre integraler, eller de nyfarvelagte Splint & Co af Franquin. Eller Vakse VIggo-ditto. Formoder dog at de er afsat til anden side for længst.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af Peter Lyderik »

"Det er ikke umuligt at vi udsender noget klassisk, men vi har ikke noget konkret i hverken tanker eller på programmet. Der er ikke så meget interessant tilbage at udgive."

Det ville være super dejligt, at få Hermanns to Jugurtha historier som album. :)
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af umpff »

Peter Lyderik skrev: 11. feb 2023, 17:50 "Det er ikke umuligt at vi udsender noget klassisk, men vi har ikke noget konkret i hverken tanker eller på programmet. Der er ikke så meget interessant tilbage at udgive."

Det ville være super dejligt, at få Hermanns to Jugurtha historier som album. :)
Det er ikke noget for os. Men den kan sikkert godt sælge i et mikrooplag.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af GoogaMooga »

umpff skrev: 11. feb 2023, 17:36 Der er ikke så meget interessant tilbage at udgive.
Det hører man altid, men selvfølgelig er der meget. Det er bare ikke kendt i Danmark. Det er også svært at opdage ting, når de heller ikke bliver genudgivet i Frankrig og Belgien.

Men altså:

Marcel Remacle
Jacovitti
Paul Gillon
Raymond Reding
Albert Weinberg
Wasterlain
Victor de la Fuente
Esteban Maroto
Jijé
Eddy Paape
David Wright
Pat Tourret og Jenny Butterworth
Sydney Jordan
Leo Baxendale

... bare for lige at nævne nogle stykker. Men jeg gør mig ingen forhåbninger.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af umpff »

GoogaMooga skrev: 11. feb 2023, 20:55
umpff skrev: 11. feb 2023, 17:36 Der er ikke så meget interessant tilbage at udgive.
Det hører man altid, men selvfølgelig er der meget. Det er bare ikke kendt i Danmark. Det er også svært at opdage ting, når de heller ikke bliver genudgivet i Frankrig og Belgien.

Men altså:

Marcel Remacle
Jacovitti
Paul Gillon
Raymond Reding
Albert Weinberg
Wasterlain
Victor de la Fuente
Esteban Maroto
Jijé
Eddy Paape
David Wright
Pat Tourret og Jenny Butterworth
Sydney Jordan
Leo Baxendale

... bare for lige at nævne nogle stykker. Men jeg gør mig ingen forhåbninger.
En udgivelse er jo ikke interessant blot fordi den ikke har været (gen)udgivet på dansk. Er det en god historie? Er skaberen væsentlig i den store sammenhæng/i sin samtid? Har serien overlevet tidens tand?

Der er muligvis et ganske lille publikum til det meste. Men så igen: alt det arbejde for så lidt. Og hvis ikke engang Frankrig/Belgien kan bære et lille oplag er det måske fordi det ikke er særligt interessant.
Jeg kender ikke Wright, Tourret, Butterworth og Jordan, men af resten er det vist kun Wasterlain (og nok mere Monica Morell end Doktor Pind), der ville have en relevans i nutiden.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af Erling Søby »

Her er jeg helt på linje med Morten. Det eneste listen overbeviser mig om er, at vi har fået det (eller er allerede ved at få det), der er værd at (gen)udgive af klassikere på dansk. Der er intet på listen jeg savner.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af Antaeus »

Der er en del på listen jeg hellere vil have end det Umpff udgiver.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af Erling Søby »

Men for nu at vende tilbage til Umpffs udgivelser, så har jeg været virkelig glad for, at vi fik den samlede udgave af World War X. Og ligeledes godt tilfreds med Bartleby og Carlota. - Og hvad angår Carlota, kommer så den resterende serie?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 11. feb 2023, 23:15 Men for nu at vende tilbage til Umpffs udgivelser, så har jeg været virkelig glad for, at vi fik den samlede udgave af World War X. Og ligeledes godt tilfreds med Bartleby og Carlota. - Og hvad angår Carlota, kommer så den resterende serie?
World War X var en fin udgave, de andre har ikke trukket nok i mig til jeg har læst dem endnu.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af umpff »

Antaeus skrev: 11. feb 2023, 23:06 Der er en del på listen jeg hellere vil have end det Umpff udgiver.
Det er fair nok. Og det udkommer tilsyneladende stille og roligt.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
umpff
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 282
Tilmeldt: 30. sep 2007, 19:49
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af umpff »

Erling Søby skrev: 11. feb 2023, 23:15 Men for nu at vende tilbage til Umpffs udgivelser, så har jeg været virkelig glad for, at vi fik den samlede udgave af World War X. Og ligeledes godt tilfreds med Bartleby og Carlota. - Og hvad angår Carlota, kommer så den resterende serie?
Jojo der kommer mere Carlota. Men de er ikke udgivet i Frankrig endnu. Da vi købte rettighederne til de to første bind var serien planlagt til tre dele i alt. men da Nury havde skrevet 3. del, så var den lige så lang som de to første til sammen. Så den ender med at blive i fire dele. Vi har overvejet at udgive del 3 som selvstændigt bind, så der ikke skal ventes så længe på mere. Men det gør jo så noget ved bindenes indbyrdes størrelse. Vi får se, de kommer på den ene eller anden måde.
Morten Langkilde fra http://www.umpff.dk

- de gode fortællinger og tegningerne, der giver dem liv.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af Erling Søby »

Nå ja, jeg troede at de allerede fandtes på fransk. Men vent gerne, så vi får bind 3 og 4 samlet.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nyt fra UMPff: 2023-tråden

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg gør mig nu heller ikke nogen forhåbninger. Nogle mestre er bare slået igennem i Danmark, andre ikke. Heldigvis er noget af listen genudgivet på fransk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar