Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 28. mar 2023, 00:55 Googa, kan du ikke bare genlæse Agatha Christies bøger i de papirudgaver, der eksisterer i millioner af eksemplarer?

Eller har du virkelig tænkt dig at læse de nyeste digitale udgaver bare for at blive forarget?

That is the question.

Eller vil du bare gerne have, at moderne læsere ikke skal have fornøjelse af de historier, du godt selv kan lide?
Jeg læser ikke Agatha Christie, Carsten, det er en princip-sag. Jeg er imod censur og revisionisme. Som jeg skrev ovenfor, det stopper ikke ved Agatha Christie. Det vil fortsætte.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af Vigan »

Andrebyboer skrev: 27. mar 2023, 16:59for at man skal glemme at det var hun som skrev Ten Little Niggers.
Nu var titlen jo allerede første linje i et børnerim. Christie brugte den ikke for at skabe et racistisk slagord, men fordi den med det samme gav alle engelsktalende associationen til en historie, hvor hovedpersonerne forsvinder én for én, ligesom "Ti små cyklister var på en cykeltur" (hvis nogen kan huske den i dag).
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af Andrebyboer »

GoogaMooga skrev: 28. mar 2023, 03:15 Jeg læser ikke Agatha Christie, Carsten, det er en princip-sag. Jeg er imod censur og revisionisme. Som jeg skrev ovenfor, det stopper ikke ved Agatha Christie. Det vil fortsætte.
Ja, det vil fortsette, fordi dette er noe som har foregått i alle tider: å redigere eller sensurere et verk for å tilpasse det samtidens idéer om hva som er passende. I viktoriatiden klippet de til Shakespeare, 1001 natt og greske myter for å fjerne sex (spesielt homoseksualitet) og grovt språk. Under haysreglene (Hollywoods selvsensur) måtte filmatiseringer av bøker som Rebecca endre fortellingene for å ikke glamorisere forbrytere. Da The American Heritage Dictionary i 1969 ble den andre ordboken noen sinne som inkluderte ordet "fuck," måtte de også publisere en sensurert versjon i parallell, for ikke å bli utestengt fra skolebibliotek. Og forfattere har omtrent alltid måttet sensurere sine bøker (eller har blitt sensurert av sine arvinger eller litterære eksekutorer) for i det hele tatt å bli publisert. Den danske loven mot blasfemi ble formelt opphevet så sent som i 2017.

Denne praksisen kan man selvfølgelig mislike, men den eneste nye utviklingen er at rasisme og andre fordommer og hatutsagn nå blir regnet som upassende.

Jeg vil forresten påpeke at opphavsretten har løpt ut for Agatha Christies tidlige verker, så hvem som helst kan publisere originaltekstene i hvilken som helst form. For eksempel ligger The Mysterious Affair at Styles, et av verkene som har blitt redigert av forlaget, ute på Project Gutenberg hvis man foretrekker den autentiske versjonen med blackface, "nigger" og (i dette tilfellet, mild) antisemittisme.
GoogaMooga skrev: 27. mar 2023, 16:37 Klimahysteriet er endnu et eksempel, men det gider jeg ikke diskutere.
Jeg trodde du sa det var en prinsippsak? Men her er sensur tydeligvis et prinsipp du ikke bryr deg særlig om når det dreier seg om en mening du er uenig med. Jeg husker også at etter at det ble påpekt at skoleforbudet mot Maus ikke kom fra "woke"-siden, men derimot den religiøse høyresiden, ble du brått langt mer stille om saken, og ønsket ikke å diskutere det lenger. Så ja, jeg kaller deg en hykler som er mindre opptatt av prinsipp enn av at du misliker venstresiden.
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af Andrebyboer »

Vigan skrev: 28. mar 2023, 07:59 Nu var titlen jo allerede første linje i et børnerim. Christie brugte den ikke for at skabe et racistisk slagord, men fordi den med det samme gav alle engelsktalende associationen til en historie, hvor hovedpersonerne forsvinder én for én, ligesom "Ti små cyklister var på en cykeltur" (hvis nogen kan huske den i dag).
Nei, tittelen var ikke ment som et rasistisk slagord—det er jo også det som er argumentet for å redigere det ut—men ordet var allerede da godt kjent som et rasistisk skjellsord (og boken kunne ikke publiseres under den tittelen i USA), som hun likevel valgte å bruke, fordi på den tiden var rasisme mot svarte ikke ansett som spesielt problematisk i England.

Hennes personlige rasisme kommer klart til uttrykk i andre bøker (The Big Four, for eksempel), særlig mot asiater, men også svarte. Hun var et barn av sin tid og sin bakgrunn.

Jeg har sympati med argumentene for å bevare bøkenes autentisitet, selv om de måtte oppfattes som støtende i vår tid, som historiske dokumenter fra en annen tidsalder. Samtidig blir de jo først og fremst lest som underholdning, og hvis underholdningsverdien og lesergleden blir skjemmet av slike detaljer, eller de ikke blir tilgjengelige for en del lesere, mener jeg at nennsom redigering der hvor det ikke vedkommer viktige elementer i fortellingen kan forsvares. For eksempel kan tilfeldig bruk av uttrykket "a nigger in the woodpile" ("ugler i mosen") erstattes med et ikke-rasistisk alternativ. Det var ikke ment å være støtende, og dreier seg egentlig ikke om rase overhodet, men blir oppfattet annerledes i dag enn av publikum på den tiden.

Men dessverre er rasisme og antisemittisme ofte en bærende del av intrigen i Christie. Det at en figur er jøde er en viktig ledetråd om hvilken rolle de spiller i mysteriet: neppe morder (fordi de på samme måte som tjenere ikke "fortjener" å bli inkludert blant de mistenkte), men gjerne en pengeutpresser eller narkotikalanger som har bidratt til motivet for forbrytelsen, eller i det minste en upassende romanse som vil bli brutt i løpet av fortellingen, slik at heltinnen er fri til å forloves med sin rette. Slike elementer kan ikke bare fjernes uten at det svekker detektivgåten, eller uten å gjøre omfattende omskrivninger. Og det mener jeg man ikke bør gjøre. Da vil en bedre løsning være et varsel og et forord som diskuterer problematikken.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af GoogaMooga »

Nå, nu er jeg også en hykler. Andrebyboer, du er helt klart min fjende. :evil:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af GoogaMooga »

Andrebyboer skrev: 28. mar 2023, 08:14
Denne praksisen kan man selvfølgelig mislike, men den eneste nye utviklingen er at rasisme og andre fordommer og hatutsagn nå blir regnet som upassende.
Det har sgu da altid været upassende.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af Erling Søby »

Og vi har jo for længst passeret den grænse, hvor det ikke bare er "rasisme og andre fordommer og hatutsagn", som fanatikerne på venstrefløjen regner som upassende; det er jo alle holdninger og synspunkter, der ikke passer i deres totalitære ideologi, der bliver regner som upassende og derfor skal forfølges og fjernes.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4703
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af Robin »

Vigan skrev: 28. mar 2023, 07:59
Andrebyboer skrev: 27. mar 2023, 16:59for at man skal glemme at det var hun som skrev Ten Little Niggers.
Nu var titlen jo allerede første linje i et børnerim. Christie brugte den ikke for at skabe et racistisk slagord, men fordi den med det samme gav alle engelsktalende associationen til en historie, hvor hovedpersonerne forsvinder én for én, ligesom "Ti små cyklister var på en cykeltur" (hvis nogen kan huske den i dag).
Jeg kan, Jeg kan! Jeg kan huske den! Og vi kan tag den et trin op med "Tre små kinesere på Højbro Plads". Men der bliver så ikke færre, kun tra sma, Tri smi, tro smo osv.

mvh.


mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af Andrebyboer »

Erling Søby skrev: 28. mar 2023, 12:34 Og vi har jo for længst passeret den grænse, hvor det ikke bare er "rasisme og andre fordommer og hatutsagn", som fanatikerne på venstrefløjen regner som upassende; det er jo alle holdninger og synspunkter, der ikke passer i deres totalitære ideologi, der bliver regner som upassende og derfor skal forfølges og fjernes.
Man kan sikkert finne en enslig fanatiker her og der som mener all slags tåpelige ting, men i det store bildet er den påstanden den reneste projisering. Og jeg vil påpeke at det overhodet ikke beskriver noen av eksemplene som har blitt nevnt i denne tråden.

I skrivende øyeblikk driver høyresiden i USA et korstog for å forby drag shows (med lovforslag som er så vide at de ville omfatte Shakespeare-komedier). I flere delstater forsøker de å innføre dødsstraff for abort. De "kupper" universiteter kjent for venstreliberalt miljø for å gjøre dem om til religiøse institusjoner. De forviser undervisning om USAs rasistiske historie fra pensum, til den grad at de heller vil avskaffe all høyere undervisning (AP classes) i high school enn å tillate African-American Studies som valgfag. De vil kreve underlivsundersøkelser av tenåringsjenter for at de skal få delta i sport og cheerleading, og at de rapporterer sine menstruasjoner (husk: dødsstraff for abort). De sørger for at homoseksuelle lærere mister jobben. Bare her om dagen ble en rektor oppsagt fordi en lærer på skolen hadde vist et bilde av Michelangelos David-statue i timen. Og de hevner seg mot individer og bedrifter som protesterer mot alt dette med spesiallover, ekstraskatter og andre forfølgelser og maktmisbruk.

I Storbritannia forsøker Tory-regjeringen å fjerne streikeretten, og vil innføre forbud mot å demonstrere.

Og dette er ikke tilfeldig marginale idioter på Twitter: det er politikere i maktposisjoner, fra de store konservative partiene i hvert land. Det burde være åpenbart hva som er den reelle totalitære trusselen.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af Erling Søby »

Andrebyboer:
Man kan sikkert finne en enslig fanatiker her og der som mener all slags tåpelige ting, men i det store bildet er den påstanden den reneste projisering. Og jeg vil påpeke at det overhodet ikke beskriver noen av eksemplene som har blitt nevnt i denne tråden.
Det var ment som en generel vurdering af, hvad der kommer fra den radikaliserede venstrefløj i disse år. Men jeg er på ingen måde overrasket over din fornægtelse af forholdene.
I skrivende øyeblikk driver høyresiden i USA et korstog
Ja, dele af den amerikanske højrefløj har taget den radikaliserede venstrefløjs metoder til sig og bruger den nu til eget formål.
I Storbritannia forsøker Tory-regjeringen å fjerne streikeretten, og vil innføre forbud mot å demonstrere.
Muligvis, men det har intet med emnet af gøre.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 28. mar 2023, 03:15Jeg læser ikke Agatha Christie, Carsten, det er en princip-sag. Jeg er imod censur og revisionisme. Som jeg skrev ovenfor, det stopper ikke ved Agatha Christie. Det vil fortsætte.
Men jeg har brug for at forstå dig bedre, Googa. Jeg er også imod censur. Censur indebærer, at noget af myndighederne, de formelle magthavere, gøres ulovligt og strafbart at sælge, købe, indehave, overvære eller på anden vis beskæftige sig med. Det er der jo ikke tale om her, hverken hvad angår Dilbert, Roald Dahl, Ian Fleming, Pippi Langstrømpe, Agatha Christie, Don Rosa osv.

Det forekommer mig nærmere, at DU kunne tænke dig at censurere kommercielle globale virksomheder som Netflix, Disney, traditionsrige klassiske bogforlag og amerikanske aviser m.v. - i de fleste tilfælde stokkonservative, gennemsyret neoliberalistiske og reaktionære foretagender - fordi de laver nogle små justeringer af begreber og betegnelser, der giver mening for dem, hvis de stadig vil tjene penge på deres klassiske og indimellem oldgamle produkter.

Så er det i virkeligheden disse stokkonservative, gennemsyret neoliberalistiske og reaktionære foretagender, der er venstreorienterede .. eller er det dig? Ønsker du kommissærvældet fra Sovjetunionen genindført, så ingen må ændre et komma i noget allerede publiceret, uden at Politbureauet har godkendt det? Skal kristne i 2023 tvinges til at læse Christian 3. bibel fra 1550, fordi det var den første udgave på dansk?

Og revisionisme er jo ikke et entydigt begreb, der er legitim revisionisme (baseret på afdækning af nye kendsgerninger (hvilket faktisk kan sidestilles med de her omtalte småjusteringer)) og illegitim revisionisme (fx benægtelse af holocaust eller tyrkernes folkedrab).

Så hvem er hvem? Og hvor er den meget omtalte venstrefløj, i særdeles den den radikale venstrefløj? Findes den overhovedet længere? De fleste nationer er styret af plutokrater, teknokrater eller egentlige neoliberale diktatorer. Det kommer der megen ulykke ud af, men også i nogle tilfælde frie rammer (fx USA og Danmark), hvor enhver virksomhed selv må bestemme, hvilke ord de benytter i deres udgivelser. Ligesom andre har lov til at kalde dig "hykler", og du har lov til at kalde andre for "fjende".
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af GoogaMooga »

Begge sider har fejl, men det kommer bag på mig, at visse republikanske delstater er lige så yderliggående som demokraterne. Jeg ved godt, at venstrefløjen ikke alene bærer ansvaret for vestens forfald, det er i høj grad også EU, WEF, FN, WHO, og andre organisationer, der trækker i trådene.

Det korte af det lange er, at det er en forfærdelig verden, vi lever i, som nogle få interessegrupper nyder godt af.

Andrebyboer snakker om "nænsom" redigering af gamle bøger, men det er der ikke noget, der hedder i min ordbog. Censur kan ikke gradbøjes, det er sort-hvidt, og absolut. Enten har man censur eller så har man ikke.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af Erling Søby »

Ray Bradbury forudså det i Fahrenheit 451: Det begynder med et enkelt ord, der bliver omskrevet eller slettet, så hele afsnit. Og til sidst forbud mod og afbrænding af bøger.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af Gimli »

GoogaMooga skrev: 29. mar 2023, 03:26 Censur kan ikke gradbøjes, det er sort-hvidt, og absolut. Enten har man censur eller så har man ikke.
Erling Søby skrev: 29. mar 2023, 08:41 Ray Bradbury forudså det i Fahrenheit 451: Det begynder med et enkelt ord, der bliver omskrevet eller slettet, så hele afsnit. Og til sidst forbud mod og afbrænding af bøger.

Så husk altid at købe H. C. Andersens eventyr i det oprindelige sprog. Også med bagateller som med 'aa' i stedet for 'å'.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Dilbert blev offer for wokeismen og må lukke

Indlæg af Erling Søby »

Gimli:
Så husk altid at købe H. C. Andersens eventyr i det oprindelige sprog. Også med bagateller som med 'aa' i stedet for 'å'.
Det er forhåbentlig ment som en vittighed, for ellers har du ikke fattet hvad diskussionen handler om.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar