Michel Vaillante fra mellemgaard

Kthers
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. jun 2018, 20:18

Re: Michel Vaillante fra mellemgaard

Indlæg af Kthers »

Længe ventet. Koldkrigsdrama.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Michel Vaillante fra mellemgaard

Indlæg af Erling Søby »

@Googamooga - du bliver ved med, at tillægge mig en skjult dagsorden. Så endnu en gang: Jeg har en kritisk holdning til forlagets udgivelsespolitik for serien. Det er ikke lig en kritisk holdning til serien. Carstens indlæg skitserer fint problemet.

Og hvis du stadig ikke kan forstå det, kan jeg ikke hjælpe dig yderligere.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Michel Vaillante fra mellemgaard

Indlæg af GoogaMooga »

Der findes ikke nogen ideel løsning. Hvis vi startede forfra, og måtte lukke efter få bind, var vi lige vidt. På denne måde får vi mere, selv om vi nok ikke når i mål i min levetid.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Michel Vaillante fra mellemgaard

Indlæg af Erling Søby »

Når du skriver “vi” her, betyder det så at du har noget med udgivelsen at gøre?

Den ideelle løsning havde været henad Zooms udgivelse af Allan Falk: Samlebind uden ekstramateriale, tre albums i hvert bind, begyndende med nyt materiale og med en så hyppig udgivelsesfrekvens, at alt kommer over nogle få år. Allan Falk er det 70 albums vi får ud over en kortere årrække. Så det kan godt gøres, hvis køberne er der.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
casperyde
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. jun 2021, 11:44

Re: Michel Vaillante fra mellemgaard

Indlæg af casperyde »

jeg må indrømme at jeg tror ikke ret meget på denne her, det er da fint for dem som har de 7 første, at de nu kan forsætte, men noget synd for alle andre som ikke har dem. det er jo ikke særlig spændende at skulle starte inde midt i en serie, jeg tror også at samlebind have været den rigtige måde at køre den på. det virker lidt som at man siger vi vil ikke have nye folk med ombord man henvender sig kun til dem har de 7 første, jeg så ellers meget frem til den da zoom snakkede om den, men nu virker det det lidt opgivende i stedet for.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Michel Vaillante fra mellemgaard

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 19. mar 2023, 01:33 Tiden må jo bare vise, hvor mange der har gemt Carlsens seks 35 år gamle album (og kan huske at de har gemt dem) og Donovans 12 år gamle album OG opdager at Mellemgaard har genoptaget serien OG har lyst til at genoptage interessen OG har 30-40 år tilbage til at fuldføre samlingen. Det er lidt mange forudsætninger.

Men din glæde skal du da have love at have, Googa. Da alternativet nok var ingenting.

Jeg syntes i øvrigt "Den 8. kører" var en rigtig god historie, da jeg læste den for 55 år siden.
Men det er jo ikke så anerledes fra fx Zooms udgivelse af Allan Falk, Blåfrakkerne, Tim & Thomas m.fl. hvor man også er startet ud med de manglende album og med Allan Falk som samlebind. Og så har man senere så genudgivet de album som allerede var udgivet fra andet forlag. Og det har Zoom haft stor succes med. Og hvis køberne gerne ser de gamle udgivet og giver det til kende så lytter et forlag formentlig, i hvert fald hvis det er mange nok.

Og det er vel heller ikke så mærkeligt at man starter lidt forsigtigt ud med to om året. Hvis det går godt så kan det jo være at udgivelsesraten hæves. Men med så mange album, så er der under alle omstændigheder en del år før de er færdiggjorte. Personligt vil jeg helst have de klassiske og så er jeg mere usikker på om de nyere er lige så interessante, så jeg tager alt jeg kan få så længe jeg synes det er godt.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Michel Vaillante fra mellemgaard

Indlæg af Erling Søby »

Zooms udgivelsespolitik for Allan Falk er da centralt anderledes end Mellemgaards ser ud til at være for Michel Valliant, jf. ovenfor. Og hvad angår Tim & Thomas og Blåfrakkerne, så kan de udgives og læses i udvalg og i en hvilken som helst rækkefølge, uden det betyder det store. Det kan man ikke med MV, så her holder sammenligningen heller ikke.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2378
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Michel Vaillante fra mellemgaard

Indlæg af benadikt »

Jeg er en af dem, der ikke er helt så begejstret for Michel Vaillant, især ikke som albumserie. Hvis serien blev udgivet i bøger i stil med Allan Falk, Rødskæg, Agent 327 eller Clifton, ville jeg nok købe den.
Måske låner jeg de nye album på biblioteket for at se, hvordan de tager sig ud.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Michel Vaillante fra mellemgaard

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 19. mar 2023, 12:43 Når du skriver “vi” her, betyder det så at du har noget med udgivelsen at gøre?

Den ideelle løsning havde været henad Zooms udgivelse af Allan Falk: Samlebind uden ekstramateriale, tre albums i hvert bind, begyndende med nyt materiale og med en så hyppig udgivelsesfrekvens, at alt kommer over nogle få år. Allan Falk er det 70 albums vi får ud over en kortere årrække. Så det kan godt gøres, hvis køberne er der.
Det ville have været bedst med samlebind à tre albums, det vil jeg give dig ret i. Men det er ikke sikkert, at forlaget ville have satset så stort. Husk på, at ingen andre forlag har turdet røre ved den serie i nyere tid, fordi den er så omfattende. Som Antaeus nævner, kan man jo altid gå tilbage og genudgive de første syv bind. Oplagene var noget større på Carlsen dengang, så det må formodes, at mange af de potentielt interesserede købere netop har de første seks albums allerede. Og der er jo også Fart & Tempo albums og hæfter for dem, der måtte mangle noget. Når vi mangler så meget MV på dansk, ville det være lidt dumt at udgive det samme en gang til.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Michel Vaillante fra mellemgaard

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev: 19. mar 2023, 13:56 Zooms udgivelsespolitik for Allan Falk er da centralt anderledes end Mellemgaards ser ud til at være for Michel Valliant, jf. ovenfor. Og hvad angår Tim & Thomas og Blåfrakkerne, så kan de udgives og læses i udvalg og i en hvilken som helst rækkefølge, uden det betyder det store. Det kan man ikke med MV, så her holder sammenligningen heller ikke.
Det holder da i den grad med at man er startet med det manglende, præcis som jeg skriver.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Michel Vaillante fra mellemgaard

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 19. mar 2023, 15:59
Erling Søby skrev: 19. mar 2023, 12:43 Når du skriver “vi” her, betyder det så at du har noget med udgivelsen at gøre?

Den ideelle løsning havde været henad Zooms udgivelse af Allan Falk: Samlebind uden ekstramateriale, tre albums i hvert bind, begyndende med nyt materiale og med en så hyppig udgivelsesfrekvens, at alt kommer over nogle få år. Allan Falk er det 70 albums vi får ud over en kortere årrække. Så det kan godt gøres, hvis køberne er der.
Det ville have været bedst med samlebind à tre albums, det vil jeg give dig ret i. Men det er ikke sikkert, at forlaget ville have satset så stort. Husk på, at ingen andre forlag har turdet røre ved den serie i nyere tid, fordi den er så omfattende. Som Antaeus nævner, kan man jo altid gå tilbage og genudgive de første syv bind. Oplagene var noget større på Carlsen dengang, så det må formodes, at mange af de potentielt interesserede købere netop har de første seks albums allerede. Og der er jo også Fart & Tempo albums og hæfter for dem, der måtte mangle noget. Når vi mangler så meget MV på dansk, ville det være lidt dumt at udgive det samme en gang til.
Ja, det er da ganske givet grunden, det er en langt mindre satsning med et album af gangen end samlebind.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Michel Vaillante fra mellemgaard

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Kthers skrev: 19. mar 2023, 09:29 Længe ventet. Koldkrigsdrama.
Yes! Det er [SPOILER!] en russisk væddeløbskører, der er den 8. kører (Den 8. kører burde egentlig være oversat til Den 8. racerkører, Le 8e pilote betyder enten den 8. pilot, den 8. fører (figurativt), den 8. leder, den 8. lods (søfart), den 8. styrmand (gammeldags), den 8. lodsfisk (biologi) eller den 8. racerkører), som skaber splid i familien Vaillants nye væddeløbskøreskole, hvor syv racerkørere af forskellige nationaliteter i forvejen er blevet optaget, herunder, gys!, en amerikaner!

Indtil gode, gamle Mark Breton naturligvis får belært dem om, at venskab er langt stærkere end ens nationale tilhørsforhold.

Ja, vi skriver 1962. Hvis Mellemgaard havde givet albummet titlen "Den russiske racerkører" havde albummet måske ramt mere ind i tidsånden her mere end tres år senere.

Der medvirker en perlerække af biler i historien:

Alpine A108, kørt af virkelighedens Mauro Bianchi (f. 1937 i Milano)
Porsche 356
Citroën DS19, kørt af virkelighedens Lucien Bianchi (1934-69, Mauros storebror; født i Italien men senere belgisk statsborger; omkom som 34-årig i en fatal ulykke under prøvekørslerne til Le Mans 1969 i en Alfa Romeo)
Volvo PV544

Og så de fiktive Vaillant-biler:
Vaillante Ipharra
Vaillante Minibus
Vaillante Junior
Vaillante Ardennes
Vaillante Junior Sport
Vaillante Le Mans GT

Mauro og Lucien Bianchi medvirkede allerede i det femte album, "Nr. 13 starter" og var de første virkelige racerkørere, der medvirkede i tegneserien.

Det er jo al den slags, der er med i ekstramaterialet i samlebindende. Samtidens storpolitiske internationale dramaer og billeder af virkelighedens dødskørere og alle deres fede racerbiler med Jean Graton på kølerhjelmen.
Kthers
Indlæg: 14
Tilmeldt: 24. jun 2018, 20:18

Re: Michel Vaillante fra mellemgaard

Indlæg af Kthers »

Mere nørderi. Mauro Bianchi var farfar til Jules Bianchi der døde efter en tragisk ulykke i Japans Gp f1 i 2014. Den sidste kører der er omkommet i et f1 gp.
Besvar