Ping-prisen 2023

Besvar
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Ping-prisen 2023

Indlæg af Gimli »

Jeg vil gerne give en stor kado til den række af tegneserier, som er nomineret i år. Det er virkelig en hyldest til diversiteten. Der er nominerede inden for et utal af genre, temaer og tegnestile. Det er - i min optik - et seriøst bud på, at "udvælgelseskorpset" ikke har været forudindtaget vedr. hvilken slags tegneserie, som skal have en chance for at få prisen.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Ping-prisen 2023

Indlæg af Erling Søby »

Ja, der er mange gode kandidater. Dog, hvis skulle foreslå noget, så kan prisen for "bedste internationale serie" med fordel omdøbes til "bedste internationale engelsksprogede serie", da det er tydeligt at komiteen bag ikke læser fransk/spansk/italiensk. Der er et fint udvalg af fransk/spansk under "bedste internationale på dansk", men de er helt fraværende under "bedste internationale serie".

Men det glæder mig at se Christian Skovgaard (Efter København) og Anna Laurine Kornum (Mit indre øje) nomineret. De var to af mine danske top 3 fra 2022.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Ping-prisen 2023

Indlæg af Gimli »

Erling Søby skrev: 14. apr 2023, 11:19 Ja, der er mange gode kandidater. Dog, hvis skulle foreslå noget, så kan prisen for "bedste internationale serie" med fordel omdøbes til "bedste internationale engelsksprogede serie", da det er tydeligt at komiteen bag ikke læser fransk/spansk/italiensk. Der er et fint udvalg af fransk/spansk under "bedste internationale på dansk", men de er helt fraværende under "bedste internationale serie".

Men det glæder mig at se Christian Skovgaard (Efter København) og Anna Laurine Kornum (Mit indre øje) nomineret. De var to af mine danske top 3 fra 2022.
Jeg har også købt begge disse album (men ikke læst dem), så jeg må erklære mig enig i, at det er 2 af de 3 mest lovende danske tegneserier i 2022. Dertil kommer; Underlevet, som jeg regner med sendes med i min nuværende bestilling.

Metax er oprindelig en fransk/belgisk tegneserie, men det er rigtigt at det er den engelske version, som er nomineret.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ping-prisen 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er jo næsten helt trist, hvis udvalget af årets titler dækker så bredt, at der slet ingen diskussion bliver i år :o

https://pingprisen.dk/de-nominerede/
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Ping-prisen 2023

Indlæg af Gimli »

Så er vinderne udnævnt. Største overraskelse må vist være at; 'Efter København' ikke fik en pris, men at det i stedet blev; 'Underlevet'. (Overraskelse ud fra omtale og "Iscenesættelse" af tegneserieverdenen selv. Selv om det først og fremmest er det grafiske/tegnemæssige arbejde der er fremhævet - mere end historien). Og måske også 'nettegneserien' - men det er mere en personlig udtalelse - end noget jeg egentlig har noget at have den i).

Stort tillykke til vinderne - jeg glæder mig til at få dem læst og selv danne mig en vurdering efter gennemlæsning.

Jeg oplever, at Ping-Prisen er en meget seriøs pris. Det eneste jeg gerne vil have forbedret er en sikring af at udnævnelsen til nomineringerne sker ud fra et komplet kendskab til mulighederne. Men den diskussion har vi haft før, og jeg tvivler på, at det ville have ændret på feltet/nomineringerne i år. Og så længe forlagene ikke ønsker at sponsorerer deres egne favorite (ud fra de udgivelser, de selv har udgivet) til priserne, bliver det næppe en realistisk mulighed. Så godt arbejde til hele arbejsgruppen og juryen.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Ping-prisen 2023

Indlæg af Erling Søby »

Ja, lidt overraskende at Efter København ikke vandt. For mit vedkommende mest bedømt ud fra, at den allerede har vundet en mængde andre priser og er ret imponerende. Jeg har læst den, men ikke læst alle de andre nominerede, så jeg har ikke mere at have det i.

Og tillykke til Anne Laurine Kornum, der fuldt fortjent blev årets debutant for Mit Indre Øje.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Ping-prisen 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Det er jo også noget af det, priser kan. Overraske! Bare se på Cannes.

Og pege på noget, man ikke lige havde set komme/forventede/kendte til.

Man må bare sige, at der var et umanerligt stærkt felt i samtlige kategorier i år. Det er jo fedt. (Jeg tænkte også selv, at Efter København nok var en sikker vinder, men nej).
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Ping-prisen 2023

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev: 28. maj 2023, 20:15en mængde andre priser
Hvilke priser har den vundet? Kunne ikke umiddelbart finde noget, da jeg googlede.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Ping-prisen 2023

Indlæg af Erling Søby »

Ja, det gik så lige lidt for hurtigt, det er "kun" nomineringer - til Blixenprisen, European Design Award og udvalgt af Foreningen for Boghaandværk til udstillingen med Årets Bedste Bogarbejde (hvor der også er pristildelinger). Men ingen af dem er vist uddelt endnu, så det kan stadig nås.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Ping-prisen 2023

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev: 29. maj 2023, 19:30Ja, det gik så lige lidt for hurtigt, det er "kun" nomineringer
Ok.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar