I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Hvilket land eller sprogområde er bedst for en tegneseriefan?

Frankrig/Belgien
6
43%
Tyskland
0
Ingen stemmer
Danmark
6
43%
USA/UK
1
7%
Holland
1
7%
 
Afgivne stemmer: 14

Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4704
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Robin »

Antaeus skrev: 21. apr 2023, 22:37 Men der er dele lavet af det nævnte makkerpar og det var det jeg ville dykke ned i fordi jeg ved hvilken kvalitet de senere stod for.
Tjekkede du linket?

https://smurfswacker.blogspot.com/2013/ ... brown.html


mvh
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Antaeus »

Robin skrev: 21. apr 2023, 23:33
Antaeus skrev: 21. apr 2023, 22:37 Men der er dele lavet af det nævnte makkerpar og det var det jeg ville dykke ned i fordi jeg ved hvilken kvalitet de senere stod for.
Tjekkede du linket?

https://smurfswacker.blogspot.com/2013/ ... brown.html


mvh
Ja, tak.
Der er lige en smule så man kan snuse.
Jeg har også set andre sider, hvor flere historier er samlet, men jeg har aldrig rigtig kastet mig ud i det.
Nok mest fordi jeg ikke rigtig har lyst til at læse tegneserier på skærm og også lidt fordi kvaliteten slet ikke ser ud til at matche det vi ser i Modesty Blaise.
Senest rettet af Antaeus 22. apr 2023, 00:00, rettet i alt 2 gange.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Antaeus »

Laila J. Graf skrev: 21. apr 2023, 22:58 Jeg har faktisk valgt DK, selvom jeg godt ved at det objektivt nok er Frankrig.

Men jeg synes faktisk, vores meget afgrænsede sproglige området til trods, at vi efterhånden har et varieret og lækkert udvalg af tegneserier at vælge imellem. Vi får både gode "mainstream" tegneserieudgivelser og virkelig skønne og smalle udgivelser, som giver muligheden for at få udvidet horisonten.

Men en anden grund er også, at vi jo i DK er så heldige, at vi også næsten alle lærer engelsk som andetsprog, hvilket tilføjer en bred udgivelsesrække fra flere lande til repertoiret - og her tænker jeg vi har det nemmere end franskmændene.

Alt i alt føler jeg mig som en velsignet tegneserieelsker her i DK.
Danmark gør det godt for at være et lille land, men det lader du dig tydeligvis rive med af.
Det er underligt at vælge Danmark når du mener at Frankrig er bedre og mon ikke de får rigtig meget på engelsk også og alternativt er de oversatte. Der er nok ikke mange lidt yngre i Frankrig som ikke kan engelsk. Det var kun i gamle dage det var sådan. Og Franks tal viser så tydeligt at det ikke er bare lidt bedre, men meget bedre. Så her er en stemme hvor du faktisk ikke mener det du har stemt.

Er der nogle der faktisk reelt mener at det er bedre at være tegneseriefan i Danmark vs. Frankrig/Belgien?
I så fald hvad er begrundelsen?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 21. apr 2023, 21:25Ser fint ud med den Bond tegneserie i linket, men det går galt når man skriver "årets Bond pige" er Barbara Bach og så viser et billede af Caroline Munro, der i øvrigt var skurk i filmen. Billedet er ikke fra filmen. I "indhold" teksten oven over billederne står det så rigtig nok.
Ja, det er galt. Billedet og, vil jeg tro, teksten kom fra den svenske udgave af bladet, der - ligesom filmen - var udkommet året før, hvorfor "årets" henviste til året før, så det var jo også galt (selv om årene var længere dengang). Og redaktøren var stadig en grønskolling og ikke opmærksom. Det var sandsynligvis efter den fadæse, at Nicolas Barbano foreslog sig selv som ansvarlig for bladets fakteafdeling, som et par numre senere foldede sig ud (produktionstiden var jo alenlang dengang). Men bortset fra det, de kvindelige skurke var vel også Bondpiger?
Antaeus skrev: 21. apr 2023, 21:29Jeg ville gerne læse Romeo Brown da det er lavet af parret som står for verdens bedste tegneserie i mine øjne, Modesty Blaise. Men det jeg har snust til Romeo Brown så ligner det at kvaliteten er en hel del under kvaliteten af Modesty Blaise.
Jeg kunne egentlig også godt tænke mig at læse Romeo Brown af O'Donnell og Holdaway. Modesty har jeg læst rigeligt af, og jeg behøver ikke at læse mere, men Romeo har jeg aldrig læst (eller, det har jeg måske, eftersom den var i et blad, jeg redigerede, men jeg er ikke sikker).
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

Det var dog en utrolig ringe Mazure side, mageløst!
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 21. apr 2023, 21:35Personlig var jeg altid mere til Sabotør Q5 end til James Bond bladet. Var Carsten nogensinde redaktør på det blad?
Det var han ikke, men det en knaldgod serie, syntes han som tegneserieglad teenager, der aldrig rigtig blev optaget af Commandoserien, Battler Britton og alle de andre. Men den her serie var tegnet og fortalt på en helt anden måde og handlede ikke om englændere og generiske fritzer-tyskere, men den fransk modstandsmand og hans tyske modpol, general Heinrich Von Fundernach. Forsiderne var også anderledes fede.

Dengang kunne jeg ikke vide, at det var, fordi serien var fransk (tegnet af Félix Molinari, der egentlig var italiener, men hvis familie var flygtet fra Mussolini til Frankrig), mens alle de andre var engelske. Jeg havde det lidt på samme måde med vikingeserien "Rollo", det eneste andet "lommehæfte", jeg en overgang læste.

Men det var mig, der på et tidspunkt ændrede logoen på bladet, da det overgik til at bringe to historier (hvoraf den ene var genoptryk), det erkender jeg.
Vedhæftede filer
image.jpeg
Senest rettet af Carsten Søndergaard 22. apr 2023, 01:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 22. apr 2023, 00:51 Det var dog en utrolig ringe Mazure side, mageløst!
Nu må man spørge sig selv, om E.P. Jacobs faktisk tyvstjal sin fortællestil fra Mazure.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

Udover Rollo og Sabotør Q5 var jeg også glad for Kalar. Jeg prøver faktisk at samle de danske pockethæfter. De franske er meget sjældne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 22. apr 2023, 01:16 Udover Rollo og Sabotør Q5 var jeg også glad for Kalar. Jeg prøver faktisk at samle de danske pockethæfter. De franske er meget sjældne.
Nemlig, Kalar var også fransk, eller faktisk var serieskaberen spansk, Thomas Marco Nadal, men udgivet af det franske Impéria-forlag, og helten var franskmand. Nadal skrev og tegnede 64 sider hver eneste måned i mere end 20 år, 232 numre blev det til 1963-1986, og tegningerne blev mere og mere sindssygt detaljerede, som årene gik.

Kalar var en slags Fantomet-/Tarzanvariant, dog hverken iført kropsnær bodysuit eller lændeklæde, men klassisk koloni-bushwear. Ikke desto mindre kaldte afrikanerne ham for Kalar, for "Kalar" på deres sprog betød "Gud". Jo, jo :-) Men interessant tegnet. Muskelmandsstil a la Raymond Reding.
Vedhæftede filer
image.png
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Peter Lyderik »

Carsten Søndergaard skrev: 22. apr 2023, 01:06 Dengang kunne jeg ikke vide, at det var, fordi serien var fransk (tegnet af Félix Molinari, der egentlig var italiener, men hvis familie var flygtet fra Mussolini til Frankrig), mens alle de andre var engelske. Jeg havde det lidt på samme måde med vikingeserien "Rollo", det eneste andet "lommehæfte", jeg en overgang læste.
Félix Molinari tegnede de flotte forsider, historierne var tegnet af bla. Rodrigo Comos, Ricardo Ferrandiz, Aurelio Beviá, José Maria Ortiz og Pedro Añaños.

Rollo er en fed serie,en skam vi ikke fik så meget på dansk.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Antaeus »

Carsten, nu står der årets Bond pige og nævnt med navn. Så holder det ikke at vise en anden selv om hun også var en Bond pige.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af superboy »

Antaeus skrev: 21. apr 2023, 23:58
Er der nogle der faktisk reelt mener at det er bedre at være tegneseriefan i Danmark vs. Frankrig/Belgien?
I så fald hvad er begrundelsen?
Vel, jeg gjør. Men det er først og fremst på grunn av språket. jeg kan ikke så mye fransk, juste un petite peu. Mens dansk er nesten som å lese på norsk. I Frankrike kommer det 10 000 album om året. Det har jeg verken økonomi, eller plass til. Det rekker veldig langt med alle albumene som kommer på dansk. Og jeg tror også at de fleste gode seriene kommer ut på dansk. Av de 10 000 albumene som kommer i Frankrike, må det være store menger med serier som jeg ikke har behov for å lese, både på grunn av kvalitet og tema.
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 589
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af ovemunk »

Jeg synes også Danmark er bedre simpelthen fordi jeg forstår sproget. Jeg læser Dansk og Engelsk og en smule Tysk men overhovedet ikke Fransk.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Peter Lyderik skrev: 22. apr 2023, 05:56Félix Molinari tegnede de flotte forsider, historierne var tegnet af bla. Rodrigo Comos, Ricardo Ferrandiz, Aurelio Beviá, José Maria Ortiz og Pedro Añaños.
Aha, tak! Jeg stolede lidt for meget på Wikipedia og burde have undersøgt det mere tilbundsgående.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 22. apr 2023, 09:52 Carsten, nu står der årets Bond pige og nævnt med navn. Så holder det ikke at vise en anden selv om hun også var en Bond pige.
Jeg er jo enig, som jeg også gav udtryk for :-)
Besvar