I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Hvilket land eller sprogområde er bedst for en tegneseriefan?

Frankrig/Belgien
6
43%
Tyskland
0
Ingen stemmer
Danmark
6
43%
USA/UK
1
7%
Holland
1
7%
 
Afgivne stemmer: 14

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Antaeus »

superboy skrev: 22. apr 2023, 12:50
Antaeus skrev: 21. apr 2023, 23:58
Er der nogle der faktisk reelt mener at det er bedre at være tegneseriefan i Danmark vs. Frankrig/Belgien?
I så fald hvad er begrundelsen?
Vel, jeg gjør. Men det er først og fremst på grunn av språket. jeg kan ikke så mye fransk, juste un petite peu. Mens dansk er nesten som å lese på norsk. I Frankrike kommer det 10 000 album om året. Det har jeg verken økonomi, eller plass til. Det rekker veldig langt med alle albumene som kommer på dansk. Og jeg tror også at de fleste gode seriene kommer ut på dansk. Av de 10 000 albumene som kommer i Frankrike, må det være store menger med serier som jeg ikke har behov for å lese, både på grunn av kvalitet og tema.
jeg opfatter spørgsmålet som at det gælder de indbyggere der bor i landet og ikke i forholds til MIN kunnen i sproget. Så burde spørgsmålet være formuleret anerledes, hvis det kun dækker ens sproglige kunnen, tænker jeg.
For ellers er franske udgivelser også nærmest værdiløse for mig.

At der kommer så mange udgivelser at man ikke har økonomi eller plads til dem kan jeg kun se som et kæmpe plus, man vælger selvfølgelig ud efter det man ønsker, har økonomi og plads til, men det kan da kun blive mange gange bedre når man har så store valgmuligheder mellem så mange fede udgivelser. Ud over selve de almindelige album så kommer der så mange lækre samlebind og specialudgivelser, her kan Danmark slet ikke være med.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

Nej, Antaeus, spørgsmålet er meget præcist og utvetydigt, "I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan", ikke "I hvilket land er det bedst for en dansker at være tegneseriefan". Det burde være ret åbenlyst, at franske tegneseriefans er bedst stillet, især hvis de som de fleste gør, også læser engelsk.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 23. apr 2023, 02:01 Nej, Antaeus, spørgsmålet er meget præcist og utvetydigt, "I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan", ikke "I hvilket land er det bedst for en dansker at være tegneseriefan". Det burde være ret åbenlyst, at franske tegneseriefans er bedst stillet, især hvis de som de fleste gør, også læser engelsk.
Ja, det er præcis det jeg siger og sådan at jeg har svaret. Altså hvor det som almindelig borger (og dermed også franskmand i Frankrig) er bedst at være tegneseriefan.
Men det er ikke sådan at Superboy har svaret. Han har svaret som dansker/nordmand i de pågældende lande. Og det samme med Overmunk.
Det var derfor jeg stillede spørgsmålet til selve udformningen af spørgsmålet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 22. apr 2023, 22:02
Antaeus skrev: 22. apr 2023, 09:52 Carsten, nu står der årets Bond pige og nævnt med navn. Så holder det ikke at vise en anden selv om hun også var en Bond pige.
Jeg er jo enig, som jeg også gav udtryk for :-)
Jo, men i dit svar skrev du så også "Men bortset fra det, de kvindelige skurke var vel også Bondpiger?"
Ja, det siger jo sig selv, men jeg forstår det som om du så mener at så er opslaget alligevel lidt rigtig, eller hvorfor skulle den sætning ellers ind?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 819
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af superboy »

Antaeus skrev: 23. apr 2023, 01:53

At der kommer så mange udgivelser at man ikke har økonomi eller plads til dem kan jeg kun se som et kæmpe plus, man vælger selvfølgelig ud efter det man ønsker, har økonomi og plads til, men det kan da kun blive mange gange bedre når man har så store valgmuligheder mellem så mange fede udgivelser. Ud over selve de almindelige album så kommer der så mange lækre samlebind og specialudgivelser, her kan Danmark slet ikke være med.
Vel, hvis man klarer å velge ut ifra hva man har økonomi og plass til så burde det være bra. Men jeg har allerede flere tegneserier enn jeg har plass til. På åttitallet jobbet Jón Sveinbjørn Jónsson på Cappelen forlag og startet utgivelsen av en rekke album. Jeg lurte da på hvordan man som samler skulle få råd til å kjøpe alle albumene. Han svarte da at man trenger ikke kjøpe alle, bare de man har lyst på. Jeg ble litt overrasket over svaret, for jeg hadde lyst på alle. Kunne det virkelig være mulig å ikke ville ha alle?

Jeg vet jeg ville få store problemer hvis det kom 10 000 album på et år. Jeg ville brukt hver eneste dag til å velge hvilke jeg skulle kjøpe, og hvilke jeg skulle prøve å ikke kjøpe. Og så hadde kjøpt altfor mange, langt flere enn jeg både har plass til (alle mine hyller er fulle), og sannsynligvis langt flere enn jeg har penger til. :)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Antaeus »

superboy skrev: 23. apr 2023, 18:57
Antaeus skrev: 23. apr 2023, 01:53

At der kommer så mange udgivelser at man ikke har økonomi eller plads til dem kan jeg kun se som et kæmpe plus, man vælger selvfølgelig ud efter det man ønsker, har økonomi og plads til, men det kan da kun blive mange gange bedre når man har så store valgmuligheder mellem så mange fede udgivelser. Ud over selve de almindelige album så kommer der så mange lækre samlebind og specialudgivelser, her kan Danmark slet ikke være med.
Vel, hvis man klarer å velge ut ifra hva man har økonomi og plass til så burde det være bra. Men jeg har allerede flere tegneserier enn jeg har plass til. På åttitallet jobbet Jón Sveinbjørn Jónsson på Cappelen forlag og startet utgivelsen av en rekke album. Jeg lurte da på hvordan man som samler skulle få råd til å kjøpe alle albumene. Han svarte da at man trenger ikke kjøpe alle, bare de man har lyst på. Jeg ble litt overrasket over svaret, for jeg hadde lyst på alle. Kunne det virkelig være mulig å ikke ville ha alle?

Jeg vet jeg ville få store problemer hvis det kom 10 000 album på et år. Jeg ville brukt hver eneste dag til å velge hvilke jeg skulle kjøpe, og hvilke jeg skulle prøve å ikke kjøpe. Og så hadde kjøpt altfor mange, langt flere enn jeg både har plass til (alle mine hyller er fulle), og sannsynligvis langt flere enn jeg har penger til. :)
Okay, så du vil helst bare have lidt at vælge imellem fordi du ikke kan overskue at vælge, grundet pladsmangel og du vil bruge for mange penge.

Jeg går med det kæmpe store udvalg da jeg ikke har noget problem med at vælge og kun bruge de penge jeg har råd til. Og er der pladsmangel så skaber jeg plads eller også begrænser jeg mig og kun vælger det absolut nødvendige.
Og ellers er der biblioteker så man kan få læst det man ikke har råd til at købe eller er plads til.

Og er der så meget at man ikke kan nå at læse og overskue det store materiale så ser jeg det stadig kun som et plus og er egentlig sådan jeg opfatter bog-markedet (altså almindelige romaner kun i tekst), hvor jeg ikke mener man har en chance for at læse bare få procent af alt det gode der er skrevet, men des mere godt des mere er der at vælge imellem og så lever jeg fint med at der er en masse jeg ikke når, men som man måske kan opdage mange år efter det blev udgivet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg har svært ved at tro på den med 10.000 album om året.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 23. apr 2023, 11:33
Carsten Søndergaard skrev: 22. apr 2023, 22:02
Antaeus skrev: 22. apr 2023, 09:52 Carsten, nu står der årets Bond pige og nævnt med navn. Så holder det ikke at vise en anden selv om hun også var en Bond pige.
Jeg er jo enig, som jeg også gav udtryk for :-)
Jo, men i dit svar skrev du så også "Men bortset fra det, de kvindelige skurke var vel også Bondpiger?"
Ja, det siger jo sig selv, men jeg forstår det som om du så mener at så er opslaget alligevel lidt rigtig, eller hvorfor skulle den sætning ellers ind?
Jeg har nok misforstået dig derhen, at det lød, som om en kvindelig skurk ikke kunne være Bond-pige. Min fejl. Det var ikke for at forsøge at hævde, at teksten alligevel var lidt rigtig. Vi er helt enige i, at det var et forkert og på alle måder kluntet indslag i bladet, og at det var mig, der var ansvarlig for fadæsen for 45 år siden. Men uanset hvor forkert og fejlagtigt det var og er, skal det naturligvis stå i Bond-O-Ramas fantastiske gennemgang af samtlige numre af James Bond-bladet (og alt mulig andet om Bond). Skampletter står jo for eftertiden :-)
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Laila J. Graf »

Antaeus skrev: 21. apr 2023, 23:58 Danmark gør det godt for at være et lille land, men det lader du dig tydeligvis rive med af.
Det er underligt at vælge Danmark når du mener at Frankrig er bedre og mon ikke de får rigtig meget på engelsk også og alternativt er de oversatte. Der er nok ikke mange lidt yngre i Frankrig som ikke kan engelsk. Det var kun i gamle dage det var sådan. Og Franks tal viser så tydeligt at det ikke er bare lidt bedre, men meget bedre. Så her er en stemme hvor du faktisk ikke mener det du har stemt.

Er der nogle der faktisk reelt mener at det er bedre at være tegneseriefan i Danmark vs. Frankrig/Belgien?
I så fald hvad er begrundelsen?
Øh, nej, jeg mener faktisk det jeg har stemt - jeg synes faktisk, helt subjektivt, at det er bedst at være tegneseriefan i DK, af de årsager jeg har beskrevet.
At der rent objektivt kommer flere tegneserier i Frankrig er ikke det samme, som at at det er bedre at være tegneseriefan det - det betyder bare de har et større udvalg af tegneserier på deres modersmål.

(Og så støder jeg forøvrigt på en del jævnaldrende franskmænd - jeg er 38 år - og de er godt nok ikke særligt gode til engelsk! Jeg tvivler på, at de vil få nok ud af engelsksprogede tegneserier. Men alt det er jo kun fornemmelser og gætværk)
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

Laila J. Graf skrev: 26. apr 2023, 21:06
Øh, nej, jeg mener faktisk det jeg har stemt - jeg synes faktisk, helt subjektivt, at det er bedst at være tegneseriefan i DK, af de årsager jeg har beskrevet.
At der rent objektivt kommer flere tegneserier i Frankrig er ikke det samme, som at at det er bedre at være tegneseriefan det - det betyder bare de har et større udvalg af tegneserier på deres modersmål.

(Og så støder jeg forøvrigt på en del jævnaldrende franskmænd - jeg er 38 år - og de er godt nok ikke særligt gode til engelsk! Jeg tvivler på, at de vil få nok ud af engelsksprogede tegneserier. Men alt det er jo kun fornemmelser og gætværk)
Jeg er på sin vis enig, Laila, hvis vi måler på engelskfærdigheder, er Danmark nok bedst. Piller vi engelskfærdigheder ud af ligningen, er det dog federe at være fransk tegneseriefan. De får det bedste engelsksprogede på fransk, de får mere europæisk end noget andet land, og de får manga, som end ikke amerikanerne får.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Mogens »

Hvis jeg var født i Belgien eller Frankrig og gennem livet havde haft adgang til så forbandet mange tegneserier, så formoder jeg, at mine præferencer havde været nogle andre, end det er tilfældet nu, hvor jeg kommer fra Danmark og hvor udvalget slet ikke er eller har været det samme som i Belgien og Frankrig. Hypotetisk set, naturligvis, for jeg kan jo ikke vide, om jeg havde været den samme, hvis jeg var født et andet sted, men jeg tror det ikke. Mine valg blev jo præget af det udbud og af den økonomi, jeg havde til rådighed som barn og ung, hvilke for mit vedkommende begge var begrænsede, hvorfor min største kendkskab til tegneserier kom via bibliotekerne. Det lokale bibliotek i Høje Gladsaxe havde et meget begrænset udvalg, men det gik først op for mig, da jeg som 15-årig for første gang stiftede bekendskab med Københavns Kommune Biblioteker (eller hvad de hed), hvor udvalget var så meget større. Det føltes dengang, som om Himmeriget åbnede sine porte for min kulørte sjæl. :D

Well, hvis man har været på besøg i tegneseriebutikker i Frankrig, Belgien og Holland, så opdager man, at de - i min optik - skeler lidt mere til lækre udgivelser, hvor der er kræset lidt mere for kunderne, i forhold til papirvalg, farver og ekstramateriale.

Jeg har ikke brug for 10.000 udgivelser pr. år, for jeg er i bund og grund godt tilfreds med tingenes tilstand, som de er i Danmark lige nu. Min eneste anke er dog, at forlagene måske skruer en anelse ned for tempoet og i stedet satser på kvalitet fremfor kvantitet. :wink:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Antaeus »

Hvorfor er Japan ikke på listen?
Det er et af de helt store tegneserielande og så kan det ikke engang vælges.

Nu er der jo mange der har valgt Danmark (hvilket som sagt er fuldstændig uforståeligt for mig også efter jeg har læst forklaringerne, men pyt).

Men hvordan ved folk at Holland eller Tyskland ikke ville være bedre?
Kender folk til deres udgivelser.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 4. jun 2023, 22:20 Hvorfor er Japan ikke på listen?
Det er et af de helt store tegneserielande og så kan det ikke engang vælges.
Jeg har boet i Tokyo i otte år, men det var altså mest manga, de bedste af hvilke vi får oversat. Japanerne kender ikke så meget til tegneserier fra Europa og USA, det var mest Peanuts paperbacks, der blev oversat. Og i min tid var der ikke nogen tegneseriebutik, der forhandlede et bredt sortiment af udenlandske tegneserier i Tokyo. Jena Books i Ginza havde lidt floppies, og jeg købte min Hank Ketcham bog dér. Det var også i Jena Books, at jeg første gang åbnede en Overstreet bog. Kinokuniya (internationalt supermarked) havde også floppies, og Kinkuniya Books i Shinjuku havde måske lidt albums.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 4. jun 2023, 23:00
Antaeus skrev: 4. jun 2023, 22:20 Hvorfor er Japan ikke på listen?
Det er et af de helt store tegneserielande og så kan det ikke engang vælges.
Jeg har boet i Tokyo i otte år, men det var altså mest manga, de bedste af hvilke vi får oversat. Japanerne kender ikke så meget til tegneserier fra Europa og USA, det var mest Peanuts paperbacks, der blev oversat. Og i min tid var der ikke nogen tegneseriebutik, der forhandlede et bredt sortiment af udenlandske tegneserier i Tokyo. Jena Books i Ginza havde lidt floppies, og jeg købte min Hank Ketcham bog dér. Det var også i Jena Books, at jeg første gang åbnede en Overstreet bog. Kinokuniya (internationalt supermarked) havde også floppies, og Kinkuniya Books i Shinjuku havde måske lidt albums.
Men nu kan du jo ikke bare sætte en afstemning op og så tage udgangspunkt i dig selv, hvis det skal være en god afstemning.
Du bør dække bredt og nogle som har andre interesser end dig. Mon ikke mange japanere ville vælge Japan, det har jeg på fornemmelsen. Og det er ret vildt at cutte et så stort tegneserieland fra i afstemningen, selv om der nok ikke er så mange danskere som ville stemme på Japan da de har et andet udgangspunkt og der er næppe er så mange mangafans herinde.
Og det er ikke sikkert at japanerne (eller mangakendere) mener at alt det bedste bliver oversat.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: I hvilket land er det bedst at være tegneseriefan?

Indlæg af Mogens »

Antaeus skrev: 4. jun 2023, 22:20 Men hvordan ved folk at Holland eller Tyskland ikke ville være bedre?
Kender folk til deres udgivelser.
Jeg mindes at have hørt flere gange, at markedet i Tyskland er ret stort, men da jeg køber de fleste af mine tegneserier i Danmark, er det ikke rigtig noget, jeg følger så meget med i, selvom jeg bor hernede. Priserne er i hvert fald lavere end i Danmark.

Holland lader til at læne sig op ad Belgien og Frankrig. De har næppe 10.000 udgiveler pr. år, men hvis man besøger tegneseriebutikkerne i de forskellige byer, så har de et ret stort udvalg at dykke ned i. Og hollænderne er bedre til engelsk end danskerne.
Senest rettet af Mogens 4. jun 2023, 23:10, rettet i alt 1 gang.
Besvar