Hvilket "guld" mangler du at læse?

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af Antaeus »

Jeg har en masse tegneserier i hjemmebiblioteket, som jeg ikke har læst.
En del har jeg stiftet bekendskab med, men der er også en del jeg slet ikke har læst eller kigget ret meget i.

Når jeg køber så køber jeg det fordi jeg regner med at det er mindst "sølv" og værd at læse og underholdende.
Men jeg har også noget som jeg har på fornemmelsen er noget jeg virkelig godt vil kunne lide.

Jeg nævner her tre serier som jeg regner med er "guld" og som jeg slet ikke har stiftet bekendskab med, andet end bladret og skimmet lidt.

1. Star Wars avisserierne af Russ Manning samt Al Williamson.
Jeg er vild med de tre gamle Star Wars film og det ser ud til at de har fanget en del af stemningen i disse samlebind og så er det tegnere som er helt i top. Det er hverdagssider i sort/hvid og søndagssider i farver. Det ser ud til at der er gjort noget mere ud af søndagssiderne rent tegnemæssigt (bedømt ud fra Russ Manning samlebindet).

Billede

Billede

2. Terry and the Pirates af Milton Caniff.
Jeg kender ikke noget til serien andet end tegningerne og at det foregår i fjernøsten og det handler om pirater samt der er nogle markante forbryderkvinder involveret. Jeg regner med at den starter lidt sløjt (har jeg fået fortalt), men at den efterhånden bliver virkelig god.

Billede

Billede

3. Steve Canyon af Milton Caniff.
Jeg kender lige så lidt til Steve Canyon, men tegningerne ser ud til at være endnu bedre og jeg regner også med at en flyverserie/eventyrserie vil falde i min smag. Så det er også en serie jeg ser frem til at læse og regner med vil være noget som jeg finder stærkt underholdende.

Billede

Billede


Hvilke serier ser DU frem til at læse?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 358
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af Laila J. Graf »

Jeg har en bunke, der vitterligt er mindst en meter høj ved siden af min seng, med tegneserier jeg mangler at læse... jeg er ret sikker på, at der er meget guld imellem :D
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af GoogaMooga »

Hov, jeg fik da vist ikke købt den Star Wars af Manning, stor fejl. Den er garanteret dyr nu. Jeg tør næsten ikke tjekke...

Ellers glæder jeg mig til den tyske Rudolph Dirks biografi, med ca. 100 sider af manden selv, hvor de har beholdt den engelske dialog! Der er næsten ikke genoptrykt noget Dirks, så dette er en enestående chance for at læse verdens første moderne tegneserie. 126 år gammel i år!

katzenjammer.jpg
katzenjammer.jpg (104.51 KiB) Vist 825 gange

Og så glæder jeg mig til en rettet Jerry Spring 3 og den sidste, Jerry Spring 5, hvorefter en af de vigtigste europæiske tegneserier endelig foreligger på dansk!

jerry 5.jpg
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af Antaeus »

Laila J. Graf skrev: 4. jun 2023, 21:31 Jeg har en bunke, der vitterligt er mindst en meter høj ved siden af min seng, med tegneserier jeg mangler at læse... jeg er ret sikker på, at der er meget guld imellem :D
Kom med tre bud på noget du tror vil være guld for dig.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 4. jun 2023, 21:32 Hov, jeg fik da vist ikke købt den Star Wars af Manning, stor fejl. Den er garanteret dyr nu. Jeg tør næsten ikke tjekke...

Ellers glæder jeg mig til den tyske Rudolph Dirks biografi, med ca. 100 sider af manden selv, hvor de har beholdt den engelske dialog! Der er næsten ikke genoptrykt noget Dirks, så dette er en enestående chance for at læse verdens første moderne tegneserie. 126 år gammel i år!


katzenjammer.jpg


Og så glæder jeg mig til en rettet Jerry Spring 3 og den sidste, Jerry Spring 5, hvorefter en af de vigtigste europæiske tegneserier endelig foreligger på dansk!


jerry 5.jpg
Det var meningen at guldet skulle være noget du ikke har læst og som du tror er guld for dig.
Her er vi vist ikke lige med Jerry Spring....
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af GoogaMooga »

Okay, men jeg glæder mig altså usandsynligt meget til de sidste Jerry bøger.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 4. jun 2023, 21:32 Hov, jeg fik da vist ikke købt den Star Wars af Manning, stor fejl. Den er garanteret dyr nu. Jeg tør næsten ikke tjekke...
Det er en ret vild karakter den får på Amazon.com.
138 har afgivet karakter og gennemsnittet er 4,9 ud af 5.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af Mogens »

Når jeg har købt noget nyt, prøver jeg som regel at få det læst inden for en overskuelig fremtid, men jeg har (selvfølgelig) også tegneserier stående, jeg ikke er nået til endnu. Om det er guld, vil jeg overlade til andre om at vurdere. :D

1. Linda og Valentin samlebind - jeg fik startet på den første historie, men gik død og er ikke kommet videre endnu.
2. Soda - jeg har læst de to "gamle", men fik aldrig genstartet læselysten fra nummer tre.
3. Rødskæg samlebind - jeg kender flere af historierne fra tidligere udgivelser, men de nye udgivelser har ikke fundet vej til lænestolen endnu.

Ellers er der serier som Håbets Tid, Listen og Alene, som jeg er startet på, men hvor jeg mangler at læse den sidste halvdel.

Kommer tid, kommer råd. :wink:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 4. jun 2023, 22:48 Når jeg har købt noget nyt, prøver jeg som regel at få det læst inden for en overskuelig fremtid, men jeg har (selvfølgelig) også tegneserier stående, jeg ikke er nået til endnu. Om det er guld, vil jeg overlade til andre om at vurdere. :D

1. Linda og Valentin samlebind - jeg fik startet på den første historie, men gik død og er ikke kommet videre endnu.
2. Soda - jeg har læst de to "gamle", men fik aldrig genstartet læselysten fra nummer tre.
3. Rødskæg samlebind - jeg kender flere af historierne fra tidligere udgivelser, men de nye udgivelser har ikke fundet vej til lænestolen endnu.

Ellers er der serier som Håbets Tid, Listen og Alene, som jeg er startet på, men hvor jeg mangler at læse den sidste halvdel.

Kommer tid, kommer råd. :wink:
Konceptet er at DU vælger det du tror er guld, det kan sagtens vise sig ikke at være det.
Dem jeg har valgt aner jeg jo reelt heller ikke om det er guld, jeg har bare en formodning om det, ud fra forholdsvis få facts.

Jeg havde aldrig rigtig læst Linda og Valentin da de kom ud som samlebind og regnede ikke med at jeg skulle have dem, men købte så første album alligevel. Jeg blev så bidt at jeg slet ikke kunne vente på de næste samlebind, men måtte på biblioteket og låne så jeg kunne læse forud med nogle album. Jeg kan kun huske to serie mesterværker jeg har oplevet som voksen og som jeg havde sprunget over tidligere, men så pludselig tjekkede ud godt inde i voksenlivet. Og det er Linda og Valentin samt Blueberry. Jeg var blæst væk, det var ellers kun noget jeg oplevede som barn og teenager.

Soda har jeg stående og har læst. Ok til gode album som jeg var underholdt af.

Rødskæg var jeg særdeles underholdt af og var noget jeg ikke havde læst meget af, og vist mest Rødskægs søn.

Håbets Tid gad jeg ikke læse selv om jeg fik købt den første, den trækker ikke rigtig.

Alene lånte jeg og fik læst de 3, 4, måske 5 første album. Den har ikke trukket nok til at jeg fik læst videre.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af Antaeus »

Antaeus skrev: 4. jun 2023, 22:28
GoogaMooga skrev: 4. jun 2023, 21:32 Hov, jeg fik da vist ikke købt den Star Wars af Manning, stor fejl. Den er garanteret dyr nu. Jeg tør næsten ikke tjekke...
Det er en ret vild karakter den får på Amazon.com.
138 har afgivet karakter og gennemsnittet er 4,9 ud af 5.
Jeg sidder lige og ser denne LOAC video omkring Star Wars udgaven.
De tre samlebind af Russ Manning og Al Williamson har åbenbart vundet en Eisner Award.
https://www.facebook.com/loacomics/vide ... 281929709/
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af Mogens »

Okay, jeg forstår konceptet, men sandheden er, at jeg sjældent ville købe noget, hvis jeg ikke troede, at der var tale om "guld". Jeg er ikke typen, der køber ind til lager, så de serier, jeg har stående i reolen, betragter jeg selv som "guld", også selvom de måske ikke siger andre folk noget. :wink:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 4. jun 2023, 23:18 Okay, jeg forstår konceptet, men sandheden er, at jeg sjældent ville købe noget, hvis jeg ikke troede, at der var tale om "guld". Jeg er ikke typen, der køber ind til lager, så de serier, jeg har stående i reolen, betragter jeg selv som "guld", også selvom de måske ikke siger andre folk noget. :wink:
Jeg tror ikke på alt det jeg køber er guld, som jeg oversætter som noget nær mesterværker.
Jeg er også ret godt tilfreds, hvis jeg får sølv og bronze som jeg oversætter til gode og fremragende værker. Altså god underholdning.
Og så har jeg det også med især at købe klassikere ind da de trækker langt mere end nyere tegneserier og ofte med lækrere tegninger og farvelægninger.

Ja, det er fuldstændig ligegyldigt hvad andre tænker, jeg køber det ind JEG kan lide og vil have stående. Jeg er meget selektiv i mine indkøb i dag, mens jeg måske kunne være lidt mere åben for en del år tilbage.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 781
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af Mogens »

Jeg er meget lydhørig over for anmeldelserne herinde på Serieland, som er en god kilde til tips, men jeg er aldeles ligeglad med, hvad folk tænker om min smag og mine valg af indkøb. Omvendt kan det jo godt ske, at jeg vender øjne af andre folks smag, men det behøver de jo ikke at vide. Hehe. :lol:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af GoogaMooga »

Hurra for sølv og bronze, især Silver Age. :mrgreen:
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2234
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvilket "guld" mangler du at læse?

Indlæg af Gimli »

Uha - det er en meget lang liste, som jeg vist har skrevet ind i forbindelse med top 10 lister pr. årtier. Men i den kommende tid (efter sommerferien) bliver det;
- Barefoot Gen (Især første album)
- the Tomb of Dracula
- Isens dæmon (Tardi)
- Ravnen (Corben - første historie af ham ever)
- Rejsen til Saturn
- Al Crane (Lauzier)
- En kontrakt med Gud
- Børnehjemmet

Jeg har meget mere fra 70'erne men hvor forventningerne ikke er så høje. The Tomb of Dracula er jeg lidt usikker på om er helt op i guld-status. Men det er fordi jeg generelt oplever historierne fra 70'erne i amerikanske tegneserier noget mangelfulde.
Besvar