Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

For at bevare forstanden i denne travle juletid, og holde kalenderlysets sneglende nedtælling bare nogenlunde ud, har vi de sidste tre (fire?) år haft en afstemning, hvor vi uddeler et diplom til det forlag, der har gjort mest for at videreføre/fuldføre afbrudte serier, herunder først og fremmest euroklassikere.

I 2022 skiftede afstemningen navn til det mere utvetydige "Den Gyldne Genstart", hvortil Frank designede et nyt, flot diplom. Håber, der er stemning for endnu en ombæring i år; nomineringerne går i gang i aften den 4. december og løber til og med den 14. december, hvorefter der kan stemmes i ti dage indtil den 24. december.

May the best forlag win.

Den-Gyldne-Genstart-2022-diplom (1) (1).png
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg nominerer E-voke, for deres fortsættelse af "Bob Morane" og "Rødskæg". E-voke, det mest euroklassiker-venlige forlag i Danmark! 8)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Mesterius »

Cobolt skal selvsagt nomineres for "Luftens Ørne samlebind 1: Ørneakademiet".

Hvis vi tenker bredere enn kun euroklassikere, har Cobolt også nylig gjenopptatt utgivelsen av Jim Davis' Garfield på dansk, etter fem års pause. Det seneste album med kronologiske striper utkom i juli under tittelen "Garfield: Rigtige venner". Et fint initiativ. I Norge har Egmont helt gitt opp juleheftet med Garfield/Pusur.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 4. dec 2023, 20:32For at bevare forstanden i denne travle juletid, og holde kalenderlysets sneglende nedtælling bare nogenlunde ud, har vi de sidste tre (fire?) år haft en afstemning, hvor vi uddeler et diplom til det forlag, der har gjort mest for at videreføre/fuldføre afbrudte serier, herunder først og fremmest euroklassikere.
For en god ordens skyld kan vi lige genopfriske de statutter, der blev knæsat sidste år:

"Den gyldne genstart" hædrer et forlag, der succésfuldt har genoptaget udgivelsen af en tegneserie på dansk, der tidligere er droppet af et andet forlag. Det være sig kronologisk fra starten, som videreførelse af den oprindelige danske nummerorden, i vilkårlig rækkefølge, eller som en komplet udgave. Det er en betingelse for nominering, at der i årets løb er udgivet mindst ét bind i den pågældende serie, og at det indeholder materiale, der ikke tidligere er set på dansk.(*)

(*) Føljeton-blade tæller ikke med.

GoogaMooga skrev: 4. dec 2023, 20:39Jeg nominerer E-voke, for deres fortsættelse af "Bob Morane" og "Rødskæg". E-voke, det mest euroklassiker-venlige forlag i Danmark! 8)
Fik E-voke ikke prisen for Rødskæg allerede sidste år? :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Mesterius »

Frank Madsen skrev: 4. dec 2023, 23:05For en god ordens skyld kan vi lige genopfriske de statutter, der blev knæsat sidste år:

"Den gyldne genstart" hædrer et forlag, der succésfuldt har genoptaget udgivelsen af en tegneserie på dansk, der tidligere er droppet af et andet forlag. Det være sig kronologisk fra starten, som videreførelse af den oprindelige danske nummerorden, i vilkårlig rækkefølge, eller som en komplet udgave. Det er en betingelse for nominering, at der i årets løb er udgivet mindst ét bind i den pågældende serie, og at det indeholder materiale, der ikke tidligere er set på dansk.(*)

(*) Føljeton-blade tæller ikke med.
Ahhh... det må altså være et ANNET forlag enn tidligere som gjenopptar utgivelsen. Den regel hadde jeg glemt.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mesterius skrev: 4. dec 2023, 22:30 Cobolt skal selvsagt nomineres for "Luftens Ørne samlebind 1: Ørneakademiet".
Det går ikke, for det udkom i 2022 :-)
Mesterius
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1837
Tilmeldt: 19. maj 2018, 01:13

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Mesterius »

Mesterius skrev: 4. dec 2023, 22:30 Cobolt skal selvsagt nomineres for "Luftens Ørne samlebind 1: Ørneakademiet".
Nå... jeg ser at jeg er out of the loop her. Ved nærmere sjekking, finner jeg ut at det var i slutten av 2022 Cobolt utga første bind av Luftens Ørne. Og bind 2 har jo slett ikke utkommet ennå.

Det var Cobolts opprinnelige annonsering om at Luftens Ørne-samlebindene skulle utkomme hvert halve år, som lurte meg her. Jeg hørte nettopp at bind 2 vil utkomme tidlig i 2024, og så tenkte jeg, "Jammen, da må jo bind 1 ha utkommet i år". ;)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Den absolut eneste Cobolt-udgivelse, der med hiv og sving og god vilje falder ind under statutterne, må være den samlede udgave af Tusmørkets kammerater
https://cobolt.dk/shop/tusmoerkets-kammerater-825p.html

Serien har ikke tidligere været udgivet af Cobolt, men af Bogfabrikken hhv. Faraos Cigarer. Man kan dog ikke sige, at den har været "droppet" af disse forlag, for der var ikke mere end det, de oprindelig udgav i 1980'erne og 90'erne.

Men den har ikke tidligere været udgivet som komplet udgave.

Og indeholder faktisk materiale, som ikke tidligere er set på dansk, nemlig de omfattende noter om historiske og religiøse forhold 8)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 4. dec 2023, 23:05 Fik E-voke ikke prisen for Rødskæg allerede sidste år? :lol:
:D Det gjorde de da vist også! Men så må en fortsættelse af en fortsættelse af en afbrudt serie vel også kunne belønnes, indtil vi når i mål. Det giver flere kandidater "in the running".

Kan dette passe:

2020 - Den Gyldne Fejebakke gik til E-voke
2021 - Den Gyldne Fejebakke gik til Zoom
2022 - Den Gyldne Genstart gik til E-voke
2023 - Den Gyldne Genstart går til... ?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Ingen bud? Dead in the tracks? :(
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1844
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Erling Søby »

Jeg er ikke sikker på, om de bliver udelukket af de nærmere kriterier for prisen, men muligvis kan man også nominere Faraos/Fahrenheit for genoptagelsen af Marvels superhelteserier på dansk?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 5. dec 2023, 12:33 Jeg er ikke sikker på, om de bliver udelukket af de nærmere kriterier for prisen, men muligvis kan man også nominere Faraos/Fahrenheit for genoptagelsen af Marvels superhelteserier på dansk?
Det synes jeg nok, da de er fortløbende serier, og vi mangler både nyt og gammelt på dansk. Det er især prisværdigt, at de tog chancen med Steve Ditko.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Robin »

Erling Søby skrev: 5. dec 2023, 12:33 Jeg er ikke sikker på, om de bliver udelukket af de nærmere kriterier for prisen, men muligvis kan man også nominere Faraos/Fahrenheit for genoptagelsen af Marvels superhelteserier på dansk?
Det sy's jeg er et godt forslag.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 4. dec 2023, 23:21
Mesterius skrev: 4. dec 2023, 22:30Cobolt skal selvsagt nomineres for "Luftens Ørne samlebind 1: Ørneakademiet".
Det går ikke, for det udkom i 2022 :-)
Mesterius skrev: 4. dec 2023, 23:26Nå... jeg ser at jeg er out of the loop her. Ved nærmere sjekking, finner jeg ut at det var i slutten av 2022 Cobolt utga første bind av Luftens Ørne. Og bind 2 har jo slett ikke utkommet ennå.
Det var Cobolts opprinnelige annonsering om at Luftens Ørne-samlebindene skulle utkomme hvert halve år, som lurte meg her. Jeg hørte nettopp at bind 2 vil utkomme tidlig i 2024, og så tenkte jeg, "Jammen, da må jo bind 1 ha utkommet i år". ;)
Man kan jo have Cobolt stærkt mistænkt for at have forsinket udgivelsen af Luftens Ørne 2 i forhold til den oprindeligt udmeldte udgivelsestakt for at undgå at få fejebakkeprisen. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Nomineringer til Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Som nu er blevet til det finere "Genstart". Før eller senere må prisen lande hos Cobolt, uanset Return to Sender. For "Luftens Ørne" er så pissehamrende vigtig, at Cobolt vil være en shoe-in til den meget eftertragtede pris. Næste år vil jeg kaste en stemme efter et fejlfrit bind 2 af flyverserien over dem alle. 8)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar