Den Gyldne Genstart 2023

Den Gyldne Genstart 2023

Afstemning sluttede 24. dec 2023, 00:58

E-voke (Bob Morane, Rødskæg)
18
24%
Cobolt (Tusmørkets Kammerater)
9
12%
Faraos/Fahrenheit (Marvel universet, Rabbinerens Kat)
8
11%
Fabel (Arlequin, Jonathan)
5
7%
Zoom (Sjukkerne, Allan Falk, Tim & Thomas, Flip & Flop).
13
17%
Shadow Zone (Giacomo C)
1
1%
Tegneseriekompagniet (Hieronimus Borsch)
1
1%
Eudor (nyudgivelsen af Sussi Bechs samlede)
5
7%
Comic Factory (videreførelsen af Glenats Disney)
1
1%
Afart (som så efterfølgende har overtaget den)
1
1%
Faraos forlag (Smølferne, Jagten på tidsfuglen, Ridder Goodwill, Adele)
13
17%
 
Afgivne stemmer: 75

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 26. dec 2023, 19:29
Antaeus skrev: 26. dec 2023, 19:19 Det burde være normal procedure, at opsætter lige tjekker op på forslagene.
Næ, næ, det er en fælles opgave. Vil du overtage afstemningen næste gang, Antaeus? Det er noget rod, og det er ikke min skyld. Splitter man stemmer ved éns nomineringer, er det ikke min sag. Hvis det stod til mig, skulle vi holde os til det synlige resultat. E-voke har fået flest stemmer, og det er noget fis at ville omstøde dette resultat.
Kør som du har lyst, personlig er nærmest ligeglad da det under alle omstændigheder er lidt af en farce, akkurat som sidste år og også derfor jeg ikke rigtig har deltaget. Ja, jeg havde gerne overtaget afstemningen da vi startede op første gang, men så havde det ikke blevet genstart og der var sat definitioner fra start, men det er jo så fuldstændig ligegyldigt nu.
Sidste år havde vi en afstemning (fejebakke vs. genstart) der blev overrulet af dig fordi det hele pludselig drejede sig om et diplom. Men som sagt er jeg som det er kommet til nu ret ligeglad. Jeg stemmer bare og gider ikke diskutere mere end det jeg nu har gjort og hvad der især blev gjort sidste år.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Idéen med afstemningen, som du kritiserer så stærkt, er jo at have det sjovt og at animere forlagene til at gøre ting færdige. Du er ligeglad, men du er jo ikke ligeglad med alle de mange videreførsler, afslutninger, og genudgivelser i det hele taget. Så helt ligeglad er du nok ikke, da også du nyder godt af det. Men du har jo kritiseret så mange af mine afstemninger gennem tiden, intet nyt i dét.

Da ingen byder ind, vil jeg konsultere med Frank og bede ham opdatere diplomet, så det kan blive sendt afsted til den retmæssige vinder.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Problemet er vel de uigennemskuelige interne relationer mellem flere af de nominerede forlag, som ikke rigtig er offentligt kendt.

Og om det skal have betydning for regnskabet eller bare være ligemeget.

Det gælder vel først og fremmest forholdet mellem Forlaget Faraos Cigarer og Forlaget Fahrenheit. En nem adskillelse kunne være at registrere efter, hvad der faktisk står på forsiden af udgivelserne (de udgivelser, der er nævnt i afstemningen). Om der står Faraos Cigarer eller Fahrenheit.

Men så er der den tredje variant, hvor der står "Fahrenheit / Faraos Cigarer" på forsiden. Eller ikke noget, men hvor linket "Marvel" på Fahrenheits hjemmeside går direkte til Faraos Cigarer (ikke forlaget, men butikken) (og hvor der så står en underlogo "Faraos Superhelte"). Linket på en hel del andre udgivelser på Fahrenheits hjemmeside går ganske vist også direkte til Faraos Cigarer (butikken), men ikke alle, nogle går i stedet til Fahrenheits egen webshop. Og det omvendte findes vist ikke - at et link på Faraos Cigarer (butikken) går til Fahrenheits hjemmeside. Der er en række andre mystifystiskheder i de relationer, for eksempel optræder Dragon Ball og My Hero Academy på Fahrenheits hjemmeside i menuen, men linkene fører ingen steder hen. Henrik og Hagbart optræder også på Fahrenheits hjemmeside, men kun med én titel, "Greven af Gyllingehus", og på dét album står der "Faraos Klassikere" og hverken "Faraos Cigarer" eller "Fahrenheit".

Men det gælder vel også relationerne mellem "Forlaget Comic Factory" og "Forlaget Afart" (og "High Heels Society" og "Tegneserie Kompagniet", der på Comic Factorys hjemmeside alle fire omtales som "søsterforlag". Derudover omtales samme sted "E-voke" og "Egmont Publishing" som "samarbejdspartnere". Hvad "Egmont Publishing" angår, henviser det uden tvivl til, at "Comic Factory"s Disney-udgivelser udgives under "Egmont Publishing"s licens. Hvad det henviser til for "E-voke"s vedkommende er mindre gennemskueligt.

Nå, men denne tråd (og relaterede tråde) har stadig potentiale til i sig selv at vinde prisen som Årets Tråd på Serieland :-) (Ligesom tilsvarende tidligere tråde har gjort det).
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 150
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af LarsChristiansen »

:D ... Ja, nu hvor vi lige læser med her – hos E-voke – og vandt, men ikke vandt (endnu i hvert fald?) – så er det lidt ærgeligt, at der efter endt afstemning er gået polemik i "hvem der er hvem".
Dog vil jeg gerne slå helt fast at vi hos E-voke IKKE er søster-forlag eller på nogen måde del af andre forlag – ej heller Egmont – men vi står helt 'på egne ben'. Bare så der ikke er tvivl om den sag i hvert fald. Dog forhandler/sælger vi andre forlags tegneserier og album på linje med andre boghandlere og tegneserie-webshops.
Vi kigger med og venter i spænding! – For vi synes stadig det er en sjov afstemning og ja, animerer til at forlag afrunder eller opfejer serier, som læsere kan savne en slutning på. I hvert fald håber og tror vi at vi i kommende år, 2024, vil have et par gode kort at smide ind i 'puljen'. :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 26. dec 2023, 23:31 Problemet er vel de uigennemskuelige interne relationer mellem flere af de nominerede forlag, som ikke rigtig er offentligt kendt.

Og om det skal have betydning for regnskabet eller bare være ligemeget.

Det gælder vel først og fremmest forholdet mellem Forlaget Faraos Cigarer og Forlaget Fahrenheit. En nem adskillelse kunne være at registrere efter, hvad der faktisk står på forsiden af udgivelserne (de udgivelser, der er nævnt i afstemningen). Om der står Faraos Cigarer eller Fahrenheit.

Men så er der den tredje variant, hvor der står "Fahrenheit / Faraos Cigarer" på forsiden. Eller ikke noget, men hvor linket "Marvel" på Fahrenheits hjemmeside går direkte til Faraos Cigarer (ikke forlaget, men butikken) (og hvor der så står en underlogo "Faraos Superhelte"). Linket på en hel del andre udgivelser på Fahrenheits hjemmeside går ganske vist også direkte til Faraos Cigarer (butikken), men ikke alle, nogle går i stedet til Fahrenheits egen webshop. Og det omvendte findes vist ikke - at et link på Faraos Cigarer (butikken) går til Fahrenheits hjemmeside. Der er en række andre mystifystiskheder i de relationer, for eksempel optræder Dragon Ball og My Hero Academy på Fahrenheits hjemmeside i menuen, men linkene fører ingen steder hen. Henrik og Hagbart optræder også på Fahrenheits hjemmeside, men kun med én titel, "Greven af Gyllingehus", og på dét album står der "Faraos Klassikere" og hverken "Faraos Cigarer" eller "Fahrenheit".

Men det gælder vel også relationerne mellem "Forlaget Comic Factory" og "Forlaget Afart" (og "High Heels Society" og "Tegneserie Kompagniet", der på Comic Factorys hjemmeside alle fire omtales som "søsterforlag". Derudover omtales samme sted "E-voke" og "Egmont Publishing" som "samarbejdspartnere". Hvad "Egmont Publishing" angår, henviser det uden tvivl til, at "Comic Factory"s Disney-udgivelser udgives under "Egmont Publishing"s licens. Hvad det henviser til for "E-voke"s vedkommende er mindre gennemskueligt.

Nå, men denne tråd (og relaterede tråde) har stadig potentiale til i sig selv at vinde prisen som Årets Tråd på Serieland :-) (Ligesom tilsvarende tidligere tråde har gjort det).
Ja, Carsten, sådan som du fremlægger det her, er det jo temmelig uoverskueligt. Så vil der opstår ny forvirring også fremover. Ergo må vi gå efter, hvad der nomineres som - og hvor mange stemmer den nominerede får.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

LarsChristiansen skrev: 27. dec 2023, 00:11 :D ... Ja, nu hvor vi lige læser med her – hos E-voke – og vandt, men ikke vandt (endnu i hvert fald?) – så er det lidt ærgeligt, at der efter endt afstemning er gået polemik i "hvem der er hvem".
Dog vil jeg gerne slå helt fast at vi hos E-voke IKKE er søster-forlag eller på nogen måde del af andre forlag – ej heller Egmont – men vi står helt 'på egne ben'. Bare så der ikke er tvivl om den sag i hvert fald. Dog forhandler/sælger vi andre forlags tegneserier og album på linje med andre boghandlere og tegneserie-webshops.
Vi kigger med og venter i spænding! – For vi synes stadig det er en sjov afstemning og ja, animerer til at forlag afrunder eller opfejer serier, som læsere kan savne en slutning på. I hvert fald håber og tror vi at vi i kommende år, 2024, vil have et par gode kort at smide ind i 'puljen'. :)
Tak for dette opmuntrende svar, og lad mig med det samme beklage denne forvirring - både overfor jer og de andre nominerede forlag. :)
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Jakobsen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 570
Tilmeldt: 23. mar 2009, 14:02

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Jakobsen »

Sorry, i stedet for al den snak - ville jeg hellere høre om nye udgivelser, indhold af værdi, som jeg kan bruge og gøre mig klogere på alle de tegneserier jeg IKKE kender - jeg er hamrende ligeglad med afstemninger - de siger intet! Jeg er mere interesseret i tegneserierne, historierne, tryk, udgivelser og alt andet nørderi - jeg kan bare godt li' tegneserier! :) Drop al det aftsemning - og læs flere tegneserier :)
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af benadikt »

Antaeus skrev: 26. dec 2023, 19:19... Det regnestykke som Frank foretager er jo slet ikke sikkert det ville komme sådan ud.
Havde der kun været Faraos/Fahrenheit så ville de kun kunne få en stemme per person ...
Ja, det var min første tanke, da jeg læste indlægget. Som ét forlag ville de sandsynligvis få et sted mellem 13 og 21 stemmer.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1845
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Erling Søby »

Det skal også bemærkes, at de to udgivelser, som E-voke er nomineret (og vinder(?)) for, når slet ikke at udkomme i 2023! - De nåede det ikke hos trykkeren og lige nu står de (på forlagets hjemmeside) til at udkomme starten af januar 2024.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

benadikt skrev: 27. dec 2023, 12:58
Antaeus skrev: 26. dec 2023, 19:19... Det regnestykke som Frank foretager er jo slet ikke sikkert det ville komme sådan ud.
Havde der kun været Faraos/Fahrenheit så ville de kun kunne få en stemme per person ...
Ja, det var min første tanke, da jeg læste indlægget. Som ét forlag ville de sandsynligvis få et sted mellem 13 og 21 stemmer.
Ja, teoretisk set. Men som Antaeus også er inde på, ville det også have påvirket fordelingen af stemmer mellem de øvrige forlag. E-voke kunne endda teoretisk set have fået endnu flere stemmer.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af GoogaMooga »

Erling Søby skrev: 27. dec 2023, 16:17 Det skal også bemærkes, at de to udgivelser, som E-voke er nomineret (og vinder(?)) for, når slet ikke at udkomme i 2023! - De nåede det ikke hos trykkeren og lige nu står de (på forlagets hjemmeside) til at udkomme starten af januar 2024.
I så fald må vinderen være Faraos inkl. Fahrenheit. Så må de stå på diplomet.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev: 27. dec 2023, 16:17 Det skal også bemærkes, at de to udgivelser, som E-voke er nomineret (og vinder(?)) for, når slet ikke at udkomme i 2023! - De nåede det ikke hos trykkeren og lige nu står de (på forlagets hjemmeside) til at udkomme starten af januar 2024.
Til gengæld nåede Fahrenheits (eller Faraos'?) to Henrik & Hagbart-samlebind lige netop at udkomme dagen før jul. Men de var ikke udkommet endnu, da nomineringsfristen udløb, og ingen vidste, at de ville komme i år. Til gengæld forventedes det på det tidspunkt, at E-vokes to nominerede titler ville nå at udkomme inden årets udgang.

Så et nyt spørgsmål har meldt sig til afklaring: Kan det endelige resultat påvirkes af force majeure-begivenheder i sidste øjeblik? :lol:
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1845
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Erling Søby »

Der står i kriterierne, at

Det er en betingelse for nominering, at der i årets løb er udgivet mindst ét bind i den pågældende serie

Så bogstavelig talt burde det ikke være muligt, at nominere udgivelser, før de faktisk er udgivet.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 253
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af dernice »

E-Voke udgav også Barelli, Storm og Agent 327 som vel alle også er en genstart?
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1845
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Den Gyldne Genstart 2023

Indlæg af Erling Søby »

Korrekt, dernice, men forlaget er ikke blevet nomineret for dem. - Og man kan ikke modtage en pris for noget man ikke er nomineret for.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Besvar