Chic Young

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Chic Young

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg var ikke klar over, at Chic Young overlod "Blondie" til andre tegnere så tidligt som i 1950. Assistenten Ray McGill's søndagssider i 1950'erne er for mig Blondie seriens zenith. Det var en rigtig depressionsserie, skabt i 1930. I de første år var der en vis kontinuitet, og disse år er blevet samlet i to LOAC bind fra IDW. Har man dem og et godt sortiment af søndagssider fra 1950'erne, er man godt dækket ind, synes jeg. Danske julehæfter fra 70'erne og 80'erne kunne været et godt bud. Er der nogen, der ved, om de brugte Ray McGill's sider?
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 885
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Chic Young

Indlæg af Asger Pedersen »

Gutenberhus’ Blondie julehæfter startede i 1941 og indeholdt ombrudte søndagssider med tekst under. Fra 1953 var det farvelagte dagsstriber, først i 1963 kom der søndagssider igen, dennegang med talebobler og ikke ombrudte. Fra 1972 var der copyright-angivelse af og til med årstal, her 1970. Oftest er signaturen også fjernet, men i 1976 (sidste julehæfte) står der 1975 og Young Raymond. Der kom et enkelt i 1992 fra Aller mærket 1970 og Chic Young. Så jeg tror ikke, der er nogen McGill. Der er kommet flere hæfteserier, men det er vist mest dagsstrips.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Chic Young

Indlæg af GoogaMooga »

Okay, så startende med 1963, er de danske Blondie julehæfter altså kosher, det er rart at vide. Der er godt nok ikke meget information om Ray McGill, når man søger på ham. Jeg ved kun, at han tegnede Blondie søndagssider i 1950'erne, og det ved jeg fra tegneseriehistorikeren Rick Marschall. Han ved ALT.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar