Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af GoogaMooga »

Okay, jeg har før malet fanden på væggen og spået forummets snarlige død, og det kan sikkert forklares ved, at flere hovedaktører befinder sig i Angouleme lige nu, men hvor er her stille. Hvordan går det med rivalen Nummer 9? Mon der også er stille?

Der er selvfølgelig nogle aktive Facebook grupper, men det er jo under anderledes forhold, for et opslag dér er kun synligt i kort tid, før det glider længere ned ad siden. Det er ikke som her, hvor man hurtigt kan danne sig et overblik.

Noget andet er det traditionelle album-markeds implosion. Hele tre forlæggere har meldt ud, at det er manga, der sælger. Jeg har jo været vant til, at det har været op ad bakke for euroklassikerne, men hvis det nu også forgrener sig til albums generelt, ser det sort ud. Så nu håber jeg bare, at de igangværende euroklassikere når i mål. Jeg har ikke så meget tro på fremtiden.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Mogens »

Der er ingen grund til at male fanden på væggen, inden han er kommet ud af sengen og har fået sko på. Det er vinter, koldt og mørkt, men snart titter solen, varmen og de spirende kræfter atter frem. :wink:

Jeg ved godt, at jeg ikke er én af de bærende kræfter herinde, men jeg ligger vandret med årsafslutningen og har ikke tid til at tænke på meget andet end arbejde, mad og søvn.

Problemer kommer og går - og om lidt er kaffen klar. :D
LarsChristiansen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 147
Tilmeldt: 1. feb 2021, 21:27
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af LarsChristiansen »

Helt så galt er det vel heller ikke? Jeg er dog lidt enig – og vil da også gå så langt som at sige, at Serieland i høj grad syner af kun at være 'befolket' af en lille håndfuld skribenter – men man kan jo ikke rigtigt vide, hvor mange der læser med alligevel.
Man kan vel på den ene side opfordre flere til at deltage i debatterne – og opslå friske opslag at fordybe sig i – men også at sørge for at der er tjek på om der egentlig er åbent for tilmelding af nye interesserede (en admin. opgave).
En udfordring er selvfølgelig også at få folk, som ikke kender til Serieland til at finde den... Det har jeg ikke noget umiddelbart svar på, hvordan man kan gøre.

På selve tegneserieudgivelses-fronten, så kæmper vi (og det er altså E-voke) for at udgive så mange kvalitets-tegneserier vi overhovedet kan overkomme. Serier der for mange albums vedkommende ER 'euroklassikere', men naturligvis også andre stilarter og genrer, som vi synes kan være interessante og relevante for danske læsere. Manga derimod har vi ikke forstand på – og lader gerne andre om.
Hvis der er lidt stille med udgivelser generelt lige nu kan det jo være årstiden (?) – men måske vil der udkomme mere ved årets kommende tegneserie-festivaller. Det kan man da håbe.
Om ikke andet; så er der fra os, E-voke da "De 3 spejdere" at glæde sig til om en lille måneds tid! :)
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af GoogaMooga »

Bjarne Bonde Kristensen mener, det er bots, der klikker ind, men hvad får afsenderne af de bots da ud af det? De fleste opslag opnår et pænt læsertal over tid, bare gå nogle sider tilbage, og vi er oppe i tusindvis af klik.

Ja, E-voke gør det rigtig godt, med en fin balance mellem nyt og gammelt, og kigger man på kommende albums fra alle forlagene, er markedet nok dækket, så jeg forstår ikke helt udmeldingerne. Med mindre altså, at mange oplag er så små, at det kun lige akkurat kan betale sig at udgive albums. Hvis det er tilfældet, må man som forlag jo hive en dagløn hjem ved selve omfanget af album titler. Mange bække små, osv.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Jack J »

Det er mit indtryk, at ALLE steder i cyberspace dør ud og har gjort det længe. For bare 2-3 år siden var det en fest at være på facebook. Nu skal man lede efter aktivitet. Et par enkelte opslag i tegneseriegrupperne om dagen er nu det gængse. Jeg er faktisk overrasket over, at Serieland forum har overlevet så godt i så lang tid. Jeg er admin på det gamle horrorfilmforum Uncut.dk, og det er udelukkende stædig attitude, som får mig til at blive ved. Vi er vel kun 5-6 folk, der poster der.

Men hvor går folk så hen, når de forlader fb? Jeg har ingen anelse. Min kæreste siger, at de går ud og lever rigtige liv igen og holder sig fra social media. "Nonsens", svarede jeg, men jeg har intet bud på, hvor folk så går hen. Men det er et faktum, at fb er ved at blive afbefolket, ganske som de gamle forummer blev det for et tiår siden.

Den med at folk holder op med at købe "rigtige" tegneserier frem for samlebåndstegneserier fra Japan, køber jeg ikke. Se på Zoom, de udgiver hele tiden ting (og ja, E-voke ditto). Jo, der er et par samlebind-serier, som lukkede, men jeg anser det for at være undtagelserne - ganske som i tysk grammatik. Slå koldt vand i blodet. :mrgreen:
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af GoogaMooga »

De unge gider ikke Facebook, og de gamle flygter pga den omfattende censur af meninger. Men det har vi jo ikke her.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Jack J »

GoogaMooga skrev: 1. feb 2024, 02:56 De unge gider ikke Facebook, og de gamle flygter pga den omfattende censur af meninger. Men det har vi jo ikke her.
Næh, men folk gider alligevel ikke de gamle fora. Hvorfor mon? Jeg har igen og igen forsøgt at få filmfans til at vende tilbage til vores Uncut.dk-forum, men det bliver aldrig rigtig til noget. Der er jo ingen fysisk hindring eller større besvær med at kigge på et forum, end der er ved at kigge på facebook, instagram eller Twitter. Jeg kan bedre lide de gamle forumformater. Indlæg og kommentarer forsvinder ikke sådan som på de andre platforme. Og Instagram forstår jeg slet ikke. Det er jo 97 % billeder og meget lidt tekst derovre. Men det er vel dét, folk vil have i dag. Polerede billeder og ingen dialog ud over tilkendegivelser af, at noget er flot/dejligt/fedt.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af GoogaMooga »

Men sådan er Facebook jo også i høj grad. Det er billeder af mad og så de evindelige selfies. Kattebilleder er man måske gået lidt væk fra, men folk gider ikke skrive og læse længere tekster. Det skal være hurtigt og nemt, og hvad der kan siges med en emoji, bliver sagt med en emoji. Det skyldes de forbandede mobiltelefoner, der har ødelagt en hel generation og gennemsyret samfundet. Det er trist at bevæge sig ud, når alle har næsen nede i deres mobilos. Det gør mig nærmest syg.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 31. jan 2024, 23:02Okay, jeg har før malet fanden på væggen og spået forummets snarlige død, og det kan sikkert forklares ved, at flere hovedaktører befinder sig i Angouleme lige nu, men hvor er her stille. Hvordan går det med rivalen Nummer 9? Mon der også er stille?
Nummer9 har jo ikke noget egentligt debatforum. Der er mulighed for at kommentere artiklerne, men det dør som oftest hurtigt ud. Men jeg kommenterer af og til derinde, hvis der er noget fagligt, jeg ønsker at korrigere eller tilføje. F.eks. er der lige nu en fin artikel om det danske tegneseriemarked med statistik over de seneste 10 års danske tegneserieudgivelser og markedsanalytiske strøtanker af Thomas Berger, hvor jeg fik lyst til at bidrage med nogle data om tegneseriekøbernes køn, oplagstal osv. set fra forlaget Eudors synspunkt.

Jeg har været i Angoulême, uden at jeg skal bryste mig af at være hovedaktør herinde, og både i ugen op til og dagene efter hjemkomsten travlt optaget af forberedelse (etablering af mødeaftaler) og afrapportering (leads til 30+ serieskabere, generel rapport + leads til alle medlemmer og takke-emails til dem, vi mødtes med). Og i dag har været den store ansøgningsdag til Statens Kunstråd. Så for mit eget vedkommende har der i hvert fald været travlt, men jeg har da kigget ind nu og da og bemærket stilheden herinde de seneste uger. Det er jo indtruffet mange gange før, og så er forummet pludselig eksploderet i aktivitet. Vi får se, om det sker igen for 117. gang.
GoogaMooga skrev: 1. feb 2024, 00:05Bjarne Bonde Kristensen mener, det er bots, der klikker ind, men hvad får afsenderne af de bots da ud af det? De fleste opslag opnår et pænt læsertal over tid, bare gå nogle sider tilbage, og vi er oppe i tusindvis af klik.
Bjarne er jo AAALTID kålhøgent negativ. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Gimli »

Måske er Serieland på vej til at dø. Det er i hvert fald meget få der bidrager - og antallet er nedadgående i den tid jeg har været med herinde. Nu har jeg selv været stille i nogen tid, men det skyldes primært 2 forhold:

- Jeg læser ikke tegneserier for tiden, da de er pakket ned i en container, og sandsynligvis først kommer ud medio/ultimo april. Men så vil jeg da igen bidrage til: Månedens tegneserieoplevelse/-køb. Men det er jo beskæmmende få som bidrager til den tråd, da det burde være mulig for alle herinde at lægge et bidrag herind hver eller hveranden måned.

- Men jeg har også droslet ned i forhold til andre tråde. Både i forhold til at oprette og bidrage til andres input. Og her tror jeg Serieland står over for et større problem. For efter at have været ret aktiv i 4-5 år, så oplevede jeg at det var svært at finde på nye vinkler/debat-emner. Og det kan jo være flere har det sådan. Så stort er emnet tegneserier trods alt heller ikke. Og så kræver det at der kommer en-to nye bidragsydere hvert andet år (mindst), hvis gryden skal holdes i kog.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Robin »

"Tja-a-a-bop, bop," blev der mumlet her ovre fra hjørnet af. Som Frank skriver, går det jo op og ned af og til, lige nu ned. Hvad grunden(e) er bliver gætterier fra min side og enkelte personlige grunde. De sidste først: riget fattes tid. Lige nu er der travlt med alt muligt i vintermørket, også tegneserier, men skrive, hvad skal man skrive nu? Hmmm: hvilken indfaldsvinkel eller nyopdagelse eller...? På forsiden af Serieland sker der ikke noget. Der bliver ikke lagt noget op om nye udgivelser eller seneste anmeldelser. Jeg ved ikke, om det ville have nogen effekt, nogen...måske....? Når jeg er inde på Boardindeks, så kigger jeg lige, om der er andre til stede. Det er der jævnligt, ikke ofte, og heller ikke kun bots. Jeg tror det er januar, der øver sin mørke magi......ellers ved jeg sør´me ikke.....

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Antaeus »

Som jeg ser det så får vi rigtig mange tegneseriealbum i den euroklassiske stil, så her går det super fint.

Forumets aktivitet har altid svinget, så her ser jeg heller ikke nogle negative tendenser. Der skal nok komme en masse liv igen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, jeg tager det også med ophøjet ro. Jeg løber ikke sådan tør for emner, men der sker bare ikke så meget på markedet lige nu. Og da slet ikke i Frankrig/Belgien.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Frank Madsen »

LarsChristiansen skrev: 31. jan 2024, 23:52... sørge for at der er tjek på om der egentlig er åbent for tilmelding af nye interesserede (en admin. opgave).
Det er jeg ret sikker på, der IKKE er — er der overhovedet nogen, der har fortalt den nye sheriff, at nye forummedlemmer skal godkendes manuelt og hvordan man gør det?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 108
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Niels Jørgen »

Jeg er faktisk lodret uenig i, at aktiviteten på Facebook er dalet voldsomt.

Jeg er selv administrator i Danmarks største Tegneseriegruppe, "Tegneserier til salg", som de seneste år er vækstet voldsomt. Vi er steget fra 5000 til 7200 medlemmer. Det er lige så mange medlemmer som de øvrige køb-og-salg-grupper tilsammen. (Eksl Donaldistere)
Jeg ved godt at det ikke er en decideret debat-gruppe, men primært køb og salg, men der er masser af opslag, og en del debat. De andre køb og salg-grupper, på nær Donaldisternes gruppe, er ved at sygne hen. Men samlet set er har aktiviteten aldrig været større.

De egentlige debatgrupper er alle uden undtagelse vokset.
De 9 største debatgrupper er listet her, og det ses, at samtlige har fået flere medlemmer det seneste halve år:

Tegneseriefans
3822 medlemmer. (3707 medlemmer den 0307-2023), privat gruppe, admin: Peter Hartung

Tegneserieentusiaster
2689 medlemmer., 2586 medlemmer 0307-23, privat gruppe, admin: Lone Kühn

Tegneseriesamlere i Danmark
1013 medlemmer. (934 medlemmer den 0307-2023) , privat gruppe, gerne debat, admin: Tue Sorensen

Tintin-fans
2654 medlemmer. (2587 medlemmer den 0307-2023), privat gruppe, admin: Peter Hartung

Dansk Donaldist Forening - DDF(R)
3563 medlemmer. (3111 medlemmer den 0307-2023), offentlig gruppe, admin: Anders Christian Sivebæk & Laila Jerming Graf

Vi elsker tegneserier – Nummer9.dk
1809 medlemmer. (1728 medlemmer den 0307-2023), offentlig gruppe, admin: virksomhed

Danske tegneserie-samlere: retro, blær og det nyeste
1074 medlemmer. (1063 medlemmer 0307-23, privat gruppe, admin: Sebastian Reinhold Sørensen & Michael Koch

Tegneseriedebat
612 medlemmer. (600 medlemmer den 0307-2023), privat gruppe, admin: Jesper Ilum Petersen & Thomas Tomcat

Interpresses venner
683 medlemmer. (611 medlemmer den 0307-2023), offentlig gruppe, admin: Virksomhed (Lukket)

Så det passer simpelthen ikke, at "Tegneserier på Facebook er ved at dø" Tværtimod. De lever i bedste velgående :)
Besvar