Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 108
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Niels Jørgen »

Og i forhold til om Serieland er ved at dø ... der er mange tegneserie-entusiaster der ikke aner Serieland eksisterer.

Da jeg skrev historien "En samlers våde drøm", der var der en del på Facebook der spurgte til historien bag de fantastiske blade, og der sendte jeg linket til artiklen/tråden på på Serieland til en række samlere/entusiaster. Der var ikke en eneste der kendte Serieland, men alle var ret begejstrerede for det de fandt her ...

Så måske er det simpelthen lidt "markedsføring" der mangler? At man gør opmærksom på sig selv? Det er fint at vi har et godt forum her, men hvis ingen aner det eksisterer, og ingen gør andre opmærksom på det, ja, SÅ dør det.
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Jack J »

Niels Jørgen skrev: 2. feb 2024, 11:33 Jeg er faktisk lodret uenig i, at aktiviteten på Facebook er dalet voldsomt.

Jeg er selv administrator i Danmarks største Tegneseriegruppe, "Tegneserier til salg", som de seneste år er vækstet voldsomt. Vi er steget fra 5000 til 7200 medlemmer. Det er lige så mange medlemmer som de øvrige køb-og-salg-grupper tilsammen. (Eksl Donaldistere)
Jeg ved godt at det ikke er en decideret debat-gruppe, men primært køb og salg, men der er masser af opslag, og en del debat. De andre køb og salg-grupper, på nær Donaldisternes gruppe, er ved at sygne hen. Men samlet set er har aktiviteten aldrig været større.

De egentlige debatgrupper er alle uden undtagelse vokset.
De 9 største debatgrupper er listet her, og det ses, at samtlige har fået flere medlemmer det seneste halve år:

Tegneseriefans
3822 medlemmer. (3707 medlemmer den 0307-2023), privat gruppe, admin: Peter Hartung

Tegneserieentusiaster
2689 medlemmer., 2586 medlemmer 0307-23, privat gruppe, admin: Lone Kühn

Tegneseriesamlere i Danmark
1013 medlemmer. (934 medlemmer den 0307-2023) , privat gruppe, gerne debat, admin: Tue Sorensen

Tintin-fans
2654 medlemmer. (2587 medlemmer den 0307-2023), privat gruppe, admin: Peter Hartung

Dansk Donaldist Forening - DDF(R)
3563 medlemmer. (3111 medlemmer den 0307-2023), offentlig gruppe, admin: Anders Christian Sivebæk & Laila Jerming Graf

Vi elsker tegneserier – Nummer9.dk
1809 medlemmer. (1728 medlemmer den 0307-2023), offentlig gruppe, admin: virksomhed

Danske tegneserie-samlere: retro, blær og det nyeste
1074 medlemmer. (1063 medlemmer 0307-23, privat gruppe, admin: Sebastian Reinhold Sørensen & Michael Koch

Tegneseriedebat
612 medlemmer. (600 medlemmer den 0307-2023), privat gruppe, admin: Jesper Ilum Petersen & Thomas Tomcat

Interpresses venner
683 medlemmer. (611 medlemmer den 0307-2023), offentlig gruppe, admin: Virksomhed (Lukket)

Så det passer simpelthen ikke, at "Tegneserier på Facebook er ved at dø" Tværtimod. De lever i bedste velgående :)
Nu er medlemstal vel ikke det samme som reel aktivitet og medlemsdeltagelse. Jeg står ved mit udsagn, at deltagelsen er faldet stærkt i debatgrupperne (indrømmet at der sker en masse i den nævnte salgsgruppe, men salg og køb er ikke decideret debat om tegneserier ud over snak om handel og priser, vil jeg nok mene). Nu var det ikke mig, der nævnte "dø", men jeg vil bestemt mene, at deltagerdeltagelse på fb er gået drastisk ned.

Naturligvis stiger medlemstallene, som tiden går, da folk ofte ikke melder sig ud igen, selvom de ikke tager del eller frekventerer en given gruppe. Man ser mange, som melder sig ind, kommer med et enkelt opslag og nogle få kommentarer, og derefter er de borte igen. Sådan ER folk på de sociale medier nu om stunder. Det med at få et tilhørsforhold til en gruppe eller et forum som "Serieland", vil jeg kalde gammeldags. Sådan er folk ikke mere. De scroller på telefonen fra gruppe til gruppe. Smider en kommentar her og en der. Og i morgen er det fem nye grupper og emnesider, som de scroller igennem via newsfeedets tilfældige tips.

Og kigger man i øvrigt på kommentarer under opslag, så er de lange debatter ved at være sjældne. For bare et par år siden kunne et godt opslag skabet 50-100 kommentarer. Debatter kunne køre i dagevis. Det hører til sjældenhederne nu. Nu er det vild trafik, hvis der kommer 10 kommentarer.

At læse om tegneserier på fb er selvfølgelig andet end debatfora. Forlagene bruger f.eks. platformen som reklame/informations-platform rigtig meget, og adskillige af dem er meget til stedet og nemme at komme i kontakt med for læserne/fans (modsat tidligere tiders forlag som Gutenberghus) og hurra for det.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Frank Madsen »

De 9 største debatgrupper er listet her, og det ses, at samtlige har fået flere medlemmer det seneste halve år:
Hvis man opgør Serielands forum efter samme målestok, så er der faktisk 19881 tilmeldte brugere pr. 2. februar 2024, og den 28.7.2023 var der 19867. Antallet af godkendte brugere er derimod 1.868.

Problemet er nok, at Admin ikke lukker de nye brugere ind, sikkert fordi han ikke får en email automatisk, når nogen har tilmeldt sig. Det er vist noget med forummets emailfunktion, der ikke virker, eller også er Admins emailadresse ikke opsat korrekt. Hvis man går ind på Administratorkontrolpanel > Brugere og grupper > Inaktive brugere, kan man se en lang liste med 720 navne, der har tilmeldt sig siden februar 2020, men som ikke er blevet godkendt, hvilket skal ske manuelt. 98% af dem er spamrobotter, men jeg har lige godkendt Lundmorten, svendr, Oldenburg, Marsner og Per, der virkede ægte nok ud fra navn og emailadresse (virkede ægte og kunne søges på Google). Men de har nok glemt alt om Serieland nu. Så for at få liv i forummet og nye brugere ind er det altafgørende, at det kommer i orden.

Man kan også overveje af fange spambotterne med en CAPTCHA-kontrol under tilmeldelsesproceduren og så lade tilmeldte brugere blive godkendt automatisk.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Jack J »

Niels Jørgen skrev: 2. feb 2024, 11:33
Tegneseriedebat
612 medlemmer. (600 medlemmer den 0307-2023), privat gruppe, admin: Jesper Ilum Petersen & Thomas Tomcat

Interpresses venner
683 medlemmer. (611 medlemmer den 0307-2023), offentlig gruppe, admin: Virksomhed (Lukket)
Det er vel en fejl eller hur? Så vidt jeg kan se, er gruppen ikke lukket. Michael G. Nielsen er admin. Seneste nye opslag er fra 8. januar 2024.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Robin »

Så kedede jeg mig lidt, så prøvede jeg at tælle, hvor mange, der har skrevet noget (nogle en del, andre et enkelt) indlæg i januar. Nogle skriver lange indlæg, andre korte. Der er 19 skribenter i januar. Jeg KAN have talt forkert, men en 18-20 stykker er da OK, sy's jeg.🤗

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, det er i hvert fald flere end hvad Bjarne anslår det til, 10 aktive medlemmer. Man kan også danne sig et skøn ved at se på deltagelsen i afstemningen i december (som vil blive flyttet til primo januar).
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 3. feb 2024, 18:20 Ja, det er i hvert fald flere end hvad Bjarne anslår det til, 10 aktive medlemmer. Man kan også danne sig et skøn ved at se på deltagelsen i afstemningen i december (som vil blive flyttet til primo januar).
At tage afstemninger som repræsentative for aktive medlemmer (dem som normalt skriver indlæg) holder normalt ikke.
En afstemning er super let og tage stilling til og kan være tilfældige, der kommer forbi og sætter et kryds og som ellers ikke er aktive i forummet.
I afstemninger får man ofte en hel del flere deltagere end der normalt er aktive medlemmer.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 108
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Niels Jørgen »

Jack J skrev: 3. feb 2024, 15:27
Niels Jørgen skrev: 2. feb 2024, 11:33
Tegneseriedebat
612 medlemmer. (600 medlemmer den 0307-2023), privat gruppe, admin: Jesper Ilum Petersen & Thomas Tomcat

Interpresses venner
683 medlemmer. (611 medlemmer den 0307-2023), offentlig gruppe, admin: Virksomhed (Lukket)
Det er vel en fejl eller hur? Så vidt jeg kan se, er gruppen ikke lukket. Michael G. Nielsen er admin. Seneste nye opslag er fra 8. januar 2024.
Nej, gruppen er ikke lukket, men det er virksomheden :) Eller forsundet i en lang række opkøb, fusioner mv. Det er det der refereres til.
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 108
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Niels Jørgen »

Hvem er egentlig admin her?
Berti er forsvundet herfra, ikke? Er der nogen der har taget over?
Brugeravatar
Vigan
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 911
Tilmeldt: 24. maj 2010, 22:48
Geografisk sted: 56.127211, 8.90295

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Vigan »

Niels Jørgen skrev: 4. feb 2024, 09:00 Hvem er egentlig admin her?
Berti er forsvundet herfra, ikke? Er der nogen der har taget over?
viewtopic.php?p=223741#p223741
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Frank Madsen »

Frank Madsen skrev: 2. feb 2024, 00:51
LarsChristiansen skrev: 31. jan 2024, 23:52... sørge for at der er tjek på om der egentlig er åbent for tilmelding af nye interesserede (en admin. opgave).
Det er jeg ret sikker på, der IKKE er — er der overhovedet nogen, der har fortalt den nye sheriff, at nye forummedlemmer skal godkendes manuelt og hvordan man gør det?
Jeg har kontaktet Torben.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
FrankBMTESTING
Indlæg: 1
Tilmeldt: 4. feb 2024, 22:41

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af FrankBMTESTING »

Frank Madsen skrev: 4. feb 2024, 21:47
Frank Madsen skrev: 2. feb 2024, 00:51
LarsChristiansen skrev: 31. jan 2024, 23:52... sørge for at der er tjek på om der egentlig er åbent for tilmelding af nye interesserede (en admin. opgave).
Det er jeg ret sikker på, der IKKE er — er der overhovedet nogen, der har fortalt den nye sheriff, at nye forummedlemmer skal godkendes manuelt og hvordan man gør det?
Jeg har kontaktet Torben.
Jeg har med Torbens tilladelse opdateret CAPTCHA Q&A-spørgsmålet og givet nye brugere direkte afgang, hvis de har svaret korrekt – så må vi se, om det giver flere nye medlemmer eller bare en masse nye spambotmedlemmer.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Godt gået, FrankBMTESTING :-)
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 394
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af Jack J »

Niels Jørgen skrev: 4. feb 2024, 08:59
Jack J skrev: 3. feb 2024, 15:27
Niels Jørgen skrev: 2. feb 2024, 11:33
Tegneseriedebat
612 medlemmer. (600 medlemmer den 0307-2023), privat gruppe, admin: Jesper Ilum Petersen & Thomas Tomcat

Interpresses venner
683 medlemmer. (611 medlemmer den 0307-2023), offentlig gruppe, admin: Virksomhed (Lukket)
Det er vel en fejl eller hur? Så vidt jeg kan se, er gruppen ikke lukket. Michael G. Nielsen er admin. Seneste nye opslag er fra 8. januar 2024.
Nej, gruppen er ikke lukket, men det er virksomheden :) Eller forsundet i en lang række opkøb, fusioner mv. Det er det der refereres til.
Ahh, okay. De andre steder, hvor du skriver "admin" er det efterfølgnede gruppe-admins, som rent faktisk nævnes. Deraf forvirringen. :?
TorbenKlein
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 32
Tilmeldt: 28. jun 2022, 08:59

Re: Er vi vidne til Serieland's stille død og album-markedets implosion?

Indlæg af TorbenKlein »

Lad os addressere de manglender kompetancer i førerhuset.
Jeg overtog Serieland uden nogen synderlig back-up.
Det er bygget af mig ukendte personer, som jeg derfor har lidt svært ved at bede om vennetjenester.
De behøver jo heller ikke føle sig forpligtet over for mig, bare fordi de har hjulpet Berti.

Så jeg skal sætte mig ind i, hvordan "serieland.dk" er bygget op i Wordpress.
Samt børste min børnelærdom om forum software af.

Det kunne jeg sagtens have store visioner om.
Som havde lidt svært ved at komme i luften.
Og efter 2023 nok aldrig kommer til det., jf.
http://www.torben.klein.as/prostatacancer.html

Så den skrækkelige sandhed er, at vores førerhus er uden kvalificeret styrmand.
Jeg har intet problem med at betale for domænet.
Jeg elsker at læse med her, og nogen gange give en kommentar.
- Men alt derudover, det skal der hjæp til.
Besvar