Januar 2024: GfKs årlige rapport om tegneseriesalget i Frankrig

Besvar
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Januar 2024: GfKs årlige rapport om tegneseriesalget i Frankrig

Indlæg af Frank Madsen »

Den årlige rapport om tegneseriemarkedet i Frankrig fra GfK, offentliggjort på tegneseriefestivalen i Angoulême:

https://www.gfk.com/fr/press/75-million ... rance-2023

— Manga er stadig helt dominerende, men efter rekordåret 2021 daler salget en smule. Der bliver dog stadig solgt 1,4 mio. mangaer i Frankrig om ugen eller 75 mio. for hele 2023. Det er et fald på 5%. Topsælgeren er One Piece.
— BD Jeunesse (serier til børn under 12 år) har som det eneste segment haft fremgang: 17,2 mio. solgte tegneserier, hvilket er en fremgang på 7,2%. Især drevet af Asterix og Vakse Viggo, der toppede de franske bestsellerlister sammen med børneserier som Mortelle Adèle og Elles.
— BD Genre (resten) solgte 15,8 mio. eksemplarer, en nedgang på 4%, men stadig en fordobling i forhold til 2019. Topsælgeren var “Le monde sans fin” (Dargaud).
— Seriehæfter fortsætter med at underpræstere.

“Asterix og den hvide iris” solgte 1.614.000 eksemplarer i 2023. Det nye “Vakse Viggo”-album 498.000 og “Mortelle Adèle” 232.000.

GfKs konklusion: Efter to rekordår faldt tegneseriesalget en smule, udfordret af folks problemer med inflation og rentestigninger, men står stadig stærkt og på et langt højere niveau end før coronaepidemien. Tegneserier dominerer i højere og højere grad det franske bogmarked.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Januar 2024: GfKs årlige rapport om tegneseriesalget i Frankrig

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 7. feb 2024, 00:32 Den årlige rapport om tegneseriemarkedet i Frankrig fra GfK, offentliggjort på tegneseriefestivalen i Angoulême:

https://www.gfk.com/fr/press/75-million ... rance-2023

— Manga er stadig helt dominerende, men efter rekordåret 2021 daler salget en smule. Der bliver dog stadig solgt 1,4 mio. mangaer i Frankrig om ugen eller 75 mio. for hele 2023. Det er et fald på 5%. Topsælgeren er One Piece.
— BD Jeunesse (serier til børn under 12 år) har som det eneste segment haft fremgang: 17,2 mio. solgte tegneserier, hvilket er en fremgang på 7,2%. Især drevet af Asterix og Vakse Viggo, der toppede de franske bestsellerlister sammen med børneserier som Mortelle Adèle og Elles.
— BD Genre (resten) solgte 15,8 mio. eksemplarer, en nedgang på 4%, men stadig en fordobling i forhold til 2019. Topsælgeren var “Le monde sans fin” (Dargaud).
— Seriehæfter fortsætter med at underpræstere.

“Asterix og den hvide iris” solgte 1.614.000 eksemplarer i 2023. Det nye “Vakse Viggo”-album 498.000 og “Mortelle Adèle” 232.000.

GfKs konklusion: Efter to rekordår faldt tegneseriesalget en smule, udfordret af folks problemer med inflation og rentestigninger, men står stadig stærkt og på et langt højere niveau end før coronaepidemien. Tegneserier dominerer i højere og højere grad det franske bogmarked.
Interessant læsning.
Er Asterix og den hvide iris det bedst solgte enkelt-tegneserie af alle i Frankrig?

Står der noget om hvilke seriehæfter de har og hvilke der sælger bedst. Er det Anders And og Basserne eller er vi ovre i noget helt andet?

One Piece kender jeg ikke som tegneserie, men har set serien på Netflix, den var ganske underholdende.

Skal sidste sætning læses som at der sælges flere tegneserier end andre bøger (fx normale skønlitterære bøger) i Frankrig?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Januar 2024: GfKs årlige rapport om tegneseriesalget i Frankrig

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 7. feb 2024, 01:00Er Asterix og den hvide iris det bedst solgte enkelt-tegneserie af alle i Frankrig?
Ja.
Antaeus skrev: 7. feb 2024, 01:00Står der noget om hvilke seriehæfter de har og hvilke der sælger bedst. Er det Anders And og Basserne eller er vi ovre i noget helt andet?
Nej, der står kun "Comics", og det dækker over seriehæfter, formentlig Fluide Glacial, Spirou, Le Journal de Mickey, Métal hurlant osv.
Antaeus skrev: 7. feb 2024, 01:00One Piece kender jeg ikke som tegneserie, men har set serien på Netflix, den var ganske underholdende.
Den er ellers ret kendt. Carlsen udgav 59 numre på dansk fra 2003-12, og næst efter Dragonball var det vist den mest populære manga på dansk:

https://comicwiki.dk/wiki/One_Piece
Antaeus skrev: 7. feb 2024, 01:00Skal sidste sætning læses som at der sælges flere tegneserier end andre bøger (fx normale skønlitterære bøger) i Frankrig?
Det skal forstås sådan, at tegneserier dominerer i en grad, så hver 4. solgte bog i Frankrig er en tegneserie. En tredjedel af titlerne på top 50 var en tegneserie i 2023.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Januar 2024: GfKs årlige rapport om tegneseriesalget i Frankrig

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 7. feb 2024, 18:34
Antaeus skrev: 7. feb 2024, 01:00Er Asterix og den hvide iris det bedst solgte enkelt-tegneserie af alle i Frankrig?
Ja.
Antaeus skrev: 7. feb 2024, 01:00Står der noget om hvilke seriehæfter de har og hvilke der sælger bedst. Er det Anders And og Basserne eller er vi ovre i noget helt andet?
Nej, der står kun "Comics", og det dækker over seriehæfter, formentlig Fluide Glacial, Spirou, Le Journal de Mickey, Métal hurlant osv.
Antaeus skrev: 7. feb 2024, 01:00One Piece kender jeg ikke som tegneserie, men har set serien på Netflix, den var ganske underholdende.
Den er ellers ret kendt. Carlsen udgav 59 numre på dansk fra 2003-12, og næst efter Dragonball var det vist den mest populære manga på dansk:

https://comicwiki.dk/wiki/One_Piece
Antaeus skrev: 7. feb 2024, 01:00Skal sidste sætning læses som at der sælges flere tegneserier end andre bøger (fx normale skønlitterære bøger) i Frankrig?
Det skal forstås sådan, at tegneserier dominerer i en grad, så hver 4. solgte bog i Frankrig er en tegneserie. En tredjedel af titlerne på top 50 var en tegneserie i 2023.
Tak for præcisering. Og imponerende at det sælges så mange tegneserier.

Det er godt nok mange Asterix album.
I Danmark ville det svare til at der blev solgt cirka 140.000 af det ene Asterix album.

Jeg ved godt at One Piece og Dragonball er kendte, men manga-tegneserier har ikke rigtig trukket i mig og gør det stadig ikke. Mange GN trækker heller ikke rigtig.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Januar 2024: GfKs årlige rapport om tegneseriesalget i Frankrig

Indlæg af Jack J »

Frank Madsen skrev: 7. feb 2024, 18:34 Métal hurlant osv.
Jeg har desværre aldrig lært fransk, så jeg aner intet om udgivelserne i det franske område. Udkommer Métal Hurlant virkelig endnu!? Jeg købte bladet, da IP udsendte den danske udgave (Total metal) og var rigtig ked af det, da man lukkede den igen. Er den mon stadig lige så opfindsom, weird og anderledes som for 40 år siden?
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Januar 2024: GfKs årlige rapport om tegneseriesalget i Frankrig

Indlæg af Frank Madsen »

Jack J skrev: 7. feb 2024, 22:57
Frank Madsen skrev: 7. feb 2024, 18:34Métal hurlant osv.
Jeg har desværre aldrig lært fransk, så jeg aner intet om udgivelserne i det franske område. Udkommer Métal Hurlant virkelig endnu!? Jeg købte bladet, da IP udsendte den danske udgave (Total metal) og var rigtig ked af det, da man lukkede den igen. Er den mon stadig lige så opfindsom, weird og anderledes som for 40 år siden?
Bladet blev genoplivet i 2020. Om det matcher det gamle blad er nok en smagssag – der var jo også stor forskel på Metal Hurlant anno 1976 og anno 1986.

https://www.humano.com/metal-hurlant
Antaeus skrev: 7. feb 2024, 21:59Det er godt nok mange Asterix album.
Ja, og albummet lå da også på disken i det lokale supermarked, da jeg var i Angoulême i forrige uge. Men 1,6 mio. er jo en vanvittig nedgang fra de 8 mio., et nyt Asterix-album blev rullet ud i for en snes år siden, da Uderzo fuckede serien op med sit afsluttende jeg-er-gammel-og-sur-og-kan-ikke-lide-manga-epos, hvor der lander en rumraket i gallerlandsbyen. Dér stod mange af.
Antaeus skrev: 7. feb 2024, 21:59Jeg ved godt at One Piece og Dragonball er kendte, men manga-tegneserier har ikke rigtig trukket i mig og gør det stadig ikke. Mange GN trækker heller ikke rigtig.
Til gengæld trækker det i så mange andre, i en grad så manga sidder på over 65% af det franske tegneseriemarked.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Januar 2024: GfKs årlige rapport om tegneseriesalget i Frankrig

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 7. feb 2024, 23:53
Jack J skrev: 7. feb 2024, 22:57
Frank Madsen skrev: 7. feb 2024, 18:34Métal hurlant osv.
Jeg har desværre aldrig lært fransk, så jeg aner intet om udgivelserne i det franske område. Udkommer Métal Hurlant virkelig endnu!? Jeg købte bladet, da IP udsendte den danske udgave (Total metal) og var rigtig ked af det, da man lukkede den igen. Er den mon stadig lige så opfindsom, weird og anderledes som for 40 år siden?
Bladet blev genoplivet i 2020. Om det matcher det gamle blad er nok en smagssag – der var jo også stor forskel på Metal Hurlant anno 1976 og anno 1986.

https://www.humano.com/metal-hurlant
Antaeus skrev: 7. feb 2024, 21:59Det er godt nok mange Asterix album.
Ja, og albummet lå da også på disken i det lokale supermarked, da jeg var i Angoulême i forrige uge. Men 1,6 mio. er jo en vanvittig nedgang fra de 8 mio., et nyt Asterix-album blev rullet ud i for en snes år siden, da Uderzo fuckede serien op med sit afsluttende jeg-er-gammel-og-sur-og-kan-ikke-lide-manga-epos, hvor der lander en rumraket i gallerlandsbyen. Dér stod mange af.
Antaeus skrev: 7. feb 2024, 21:59Jeg ved godt at One Piece og Dragonball er kendte, men manga-tegneserier har ikke rigtig trukket i mig og gør det stadig ikke. Mange GN trækker heller ikke rigtig.
Til gengæld trækker det i så mange andre, i en grad så manga sidder på over 65% af det franske tegneseriemarked.
Ja, der stod jeg også helt af med hensyn til Asterix og der gik en del tid før jeg kiggede på noget nyt Asterix igen.

Det er helt fint at manga trækker i andre. Jeg synes at tegnekvaliteten er en hel del bedre i de mere klassiske udgivelser.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Januar 2024: GfKs årlige rapport om tegneseriesalget i Frankrig

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg købte heller ikke det Astérix album med UFO'en. Hvad tænkte Uderzo mon på, da han skrev den historie? Var det i protest, af træthed, eller under pres fra oven?

Det var dog ikke noget, der havde nogen indflydelse på mine senere Astérix indkøb, for jeg var med på Didier Conrad med det samme.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Januar 2024: GfKs årlige rapport om tegneseriesalget i Frankrig

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 7. feb 2024, 23:531,6 mio. er jo en vanvittig nedgang fra de 8 mio., et nyt Asterix-album blev rullet ud i for en snes år siden, da Uderzo fuckede serien op med sit afsluttende jeg-er-gammel-og-sur-og-kan-ikke-lide-manga-epos, hvor der lander en rumraket i gallerlandsbyen.
Mig bekendt har oplaget aldrig været på 8 millioner, 5-6 millioner har været højden. Og der er så tale om det samlede verdensoplag, ikke kun det franske, så det kan ikke sammenlignes med det franske oplag alene.

Oplaget har været stigende stort set siden starten, da det allerførste album i 1961 blev trykt i 6.000 eksemplarer på fransk. Da Goscinny døde, var førsteoplaget på verdensplan oppe omkring 2 millioner. Men interessant nok steg det med Uderzos egne album videre med raketfart. Så Goscinnys død kan ikke siges at have haft nogen negativ indflydelse på interessen.

De seneste fem album har haft et førsteoplag på 5 millioner eksemplarer, hvoraf omkring 2 millioner på fransk og 2 millioner på tysk og den sidste million delt på omkring 20 andre sprog.

Der er samlet solgt næsten 400 millioner Asterix-album på verdensplan (hvoraf 13 millioner i Skandinavien), hvilket gør Asterix til verdens mest solgte tegneserie i bogform kun overgået af One Piece med 500 millioner eksemplarer.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Januar 2024: GfKs årlige rapport om tegneseriesalget i Frankrig

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 8. feb 2024, 23:58
Frank Madsen skrev: 7. feb 2024, 23:531,6 mio. er jo en vanvittig nedgang fra de 8 mio., et nyt Asterix-album blev rullet ud i for en snes år siden, da Uderzo fuckede serien op med sit afsluttende jeg-er-gammel-og-sur-og-kan-ikke-lide-manga-epos, hvor der lander en rumraket i gallerlandsbyen.
Mig bekendt har oplaget aldrig været på 8 millioner, 5-6 millioner har været højden. Og der er så tale om det samlede verdensoplag, ikke kun det franske, så det kan ikke sammenlignes med det franske oplag alene.

Oplaget har været stigende stort set siden starten, da det allerførste album i 1961 blev trykt i 6.000 eksemplarer på fransk. Da Goscinny døde, var førsteoplaget på verdensplan oppe omkring 2 millioner. Men interessant nok steg det med Uderzos egne album videre med raketfart. Så Goscinnys død kan ikke siges at have haft nogen negativ indflydelse på interessen.

De seneste fem album har haft et førsteoplag på 5 millioner eksemplarer, hvoraf omkring 2 millioner på fransk og 2 millioner på tysk og den sidste million delt på omkring 20 andre sprog.

Der er samlet solgt næsten 400 millioner Asterix-album på verdensplan (hvoraf 13 millioner i Skandinavien), hvilket gør Asterix til verdens mest solgte tegneserie i bogform kun overgået af One Piece med 500 millioner eksemplarer.
De 8 mio. for "Da himlen faldt ned om ørerne" er rigtigt nok, men det var på europæisk plan. Det franske førsteoplag var 3,178 mio. og det tyske var cirka det samme. Det foregående album, Astérix og Latraviata, havde slået alle rekorder med 10 mio. solgte album på verdensplan.

https://www.lemonde.fr/culture/article/ ... _3246.html
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Januar 2024: GfKs årlige rapport om tegneseriesalget i Frankrig

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 9. feb 2024, 14:15De 8 mio. for "Da himlen faldt ned om ørerne" er rigtigt nok, men det var på europæisk plan. Det franske førsteoplag var 3,178 mio. og det tyske var cirka det samme. Det foregående album, Astérix og Latraviata, havde slået alle rekorder med 10 mio. solgte album på verdensplan.
Aha, tak for den oplysning!

Det er jo vildt nok, med tanke på at Uderzos egne album generelt har været lidt ildeset i forhold til de første 24 sammen med Goscinny, og i særdeleshed selvfølgelig "Da himlen faldt ned om ørerne". At førsteoplagene steg fra omkring 2 millioner ved Goscinnys død og helt op til 10 millioner er i sig selv imponerende, og i særdeleshed fordi det franske og internationale albummarked begyndte at skride i løbet af 80'erne og ikke mindst i 90'erne og 00'erne med generelt lavere oplag.

Det skal dog også siges, at en del af forklaringen er, at Uderzo ikke fornyede kontrakten med Dargaud og begyndte selv at udgive albummene. Derved opnåede han et langt mere dynamisk salgsarbejde over for boghandlerne og en langt mere effektiv distribution gennem forlagskoncernen Les Presses de la Cité, der spøjst nok var grundlagt af boghandlersønnen Sven Nielsen fra Ølgod, som blev en gigant ikke blot i den franske, men den internationale forlagsverden, blandt meget andet i kraft af Georges Simenons forfatterskab og Charles de Gaulles erindringer. Det kan man læse om i ekstramaterialet i Den store Asterix 13.

Jeg kunne ikke huske, at jeg havde læst de to første af Uderzos egne, "Den store grav" og "Asterix' odyssé", da de udkom, og var en smule forbeholden, da jeg skulle redigere Cobolts nye udgaver af dem til Den store Asterix 13. Men jeg må nu sige, jeg blev glædeligt overrasket over, hvordan han formår at videreføre Goscinnys fortælleteknik, samtidig med at han faktisk indfører et par diskrete greb, som Goscinny nok ikke ville have gjort, som man også kan læse om i ekstramaterialet. Men jeg tilgiver ham ikke, at han lod Asterix' odyssé været spundet op på en hærskare af vittigheder spundet over, at "mouche" på fransk både betyder "flue" og "spion". Lidt ligesom "en muldvarp" på dansk, men det kan jo ikke bruges, eftersom en flue spiller en hovedrolle i historien. Per Då har dygtigt gjort sit for at skrive sig ud af det problem, men det kan aldrig komme til at fungere lige så godt på andre sprog som fransk. Men det er en god historie og sjovt med Sean Connery, og så er den nærmest lige så aktuel i dag, som den var for 40 år siden, eller 2000 år siden.
Besvar