En tørlagt samlers beretning

Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Erling Søby »

Berti:
Kan I genkende det? At jer/os som er samlere, vi er besatte af at samle. Og når så vi gør op med dette, så er det en slags lettelse?
Jeg vedkender gerne at være samler. Og at jeg gennem tiden har fået samlet for meget, især hvad angår tegneserier og film. Jeg har dog aldrig købt noget, bare for at have det på reolen. Det har altid været et bærende princip, at det skulle være noget jeg ville læse eller se. I hvert fald på et eller andet tidspunkt ude i fremtiden.
Indimellem har jeg købt ting dyrt. Men ikke bare for at fylde et hul i en serie. Kun i de tilfælde, hvor det er serier eller udgivelser jeg virkelig sætter højt. Ellers kan jeg godt leve uden.
Jeg er fra tid til anden begyndt at rydde ud i samlingen. Det har nu ikke givet nogen lettelse. Kun en efterfølgende ærgrelse over, at have skilt mig af med noget, jeg skulle have beholdt. Hvorefter jeg brugte tid og penge på at genanskaffe det.
I runde tal - omkring halvdelen af hvad jeg har samlet, kunne jeg vel godt undvære. Med alderen er jeg blevet gladere for det, jeg virkelig holder af, og mere ligeglad med resten.

Berti:
Det ER sgu da skrupskørt. Men alligevel ved jeg, at havner jeg på et loppemarked eller noget i den dur, og jeg ser drengebøger, så køber jeg dem.
Som Alex siger det i A Clockwork Orange: I was cured all right :lol:
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4711
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Robin »

Berti Stravonsky skrev: 11. feb 2024, 21:07 Tak for alle svarene. Jeg må jo nok erkende, at jeg så har været mere 'ramt', altså på den betændte måde.

Nå - jeg samler jo ikke mere. Og dog. Drengebøger. Dem har jeg. Rasserbøgerne, Jesperbøgerne, Davy Crockettbøgerne, Tykke-Nielsbøgerne, Flemmingbøgerne, S.O.S bøgerne af Enid Blyton, Susybøgerne, Hannebøgerne, Kim, Jan, Roger Moore, Alfred Hitchcock og de tre detektiver, De seks kammerater, Trekløveret, Brains Bentonbøgerne, Mysteriebøgerne af Enid Blyton, De 5 selvfølgelig også, samt indtil videre syv af de i alt otte Den mystiske et eller andet, også Enid Blyton, Gyldendals udødelige, og en del flere foruden alle de børnebøger og ungsomsbøger, som jeg læste tynde dengang i 70'erne.

For manges vedkommende i flere forskellige oplag. De tre detektiver kom i tre forskellige oplag, og der har jeg stadig huller i to af oplagene. De 5 også i flere oplag, dog ikke de nyeste gyselige sataner.

Kimbøgerne for helvede mand, med Kim, Brille, Erik og Katja. Jeg ved sgu ikke, om jeg er zombieskør i knolden, for jeg har så mange dubletter af hver enkelt. Vist nok ni styks af den første. Bizart. Skørt. Åndssvagt.

Jeg har vel 800 drengebøger, og jeg får dem ikke læst. Jeg har forsøgt lidt med min Osvald på nu 10. Han fik Pagegøjemysteriet med hjem, Alfred Hitchcock og de tre detektiver ved I nok, og den var god for ham. Så fik han Spøgelsesslottet, men den fængede ikke rigtigt. Så kørte vi De 5, men dem fandt han langtrukne og kedelige, og så døde det bogprojekt lidt. Eller i hvert tilfælde sat på pause.

Men 800 drengebøger. Lad os sige, at jeg har givet en tier stykket. Regnestykket er let nok. 8.000 bobs, som jeg kunne have rejst for, eller noget helt andet, og nu står de bare samlet og kigger på mig, når jeg kommer op på kontoret. Det ER sgu da skrupskørt. Men alligevel ved jeg, at havner jeg på et loppemarked eller noget i den dur, og jeg ser drengebøger, så køber jeg dem.
Men hva' så med Pillerik bøgerne eller Walt Disneys Zorro bøger eller Svend Erik.....? :wink:

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Jack J »

Jeg har altid samlet på noget. Min første samling var ispinde (uden is). Senere sodavandskapsler, mønter og frimærker. Ingen af de samlinger holdt dog særlig længe -- simpelthen fordi der ikke var noget sjov ved det, når først man havde samlet dem. Kigge i et album med frimærker? Boooring!

Men tegneserier det er da noget, man kan forstå. Først jagten og derefter flere timers læsning. Jeg har også store samlinger af gamle udlejningsvideobånd, dvd'er, Blu-rays og formater fra sære egne af verden. Igen, her kan man få 1½ times underholdning ud af dem.

Her er undertegnede i 1971 med det nye nummer af Anders And (AA #25/1971). Mor købte det hver uge i omkring fem år. Så var bunden lissom lagt. :lol:
Vedhæftede filer
Mig og Anders.jpg
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Laila J. Graf »

Jamen, slet ingen Puk bøger Berti ;)
Dem har jeg så komplet, det tog ca 15 år at komme dertil!


Og jeg køber altid fulde serier - får jeg først begyndt på noget, så stopper jeg ikke, uanset hvor tåbeligt det er.
Jeg har en komplet samling af Lomme-ænder.... Jeg kommer ALDRIG til at læse dem, de interesserer mig ikke på den måde.
Men jeg kan godt lide at have dem. Jeg kan godt lide at arbejde mod komplet - men jeg kan ikke lide at blive færdig.
Hvilket også er grunden til, at jeg samler på Disney "skrammel-blade", som f.eks. Disney Prinsesser - for så bliver jeg formentlig ikke færdig med at samle en komplet samling af Disneyudgivelser på dansk de næste mange, mange år - heldigvis!

For jagten - den er skøn!
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Jack J »

Laila J. Graf skrev: 11. feb 2024, 23:08
Jeg har en komplet samling af Lomme-ænder.... Jeg kommer ALDRIG til at læse dem, de interesserer mig ikke på den måde.
Men du læser Anders And? Hvad er der galt med Lomme-ænder? :o :lol:
Jeg købte Lomme-anden i en periode for 40 år siden, men jeg har fuldstændig glemt dem, og har for længst byttet dem bort. Hvordan er de anderledes end AA-blade???
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Gimli »

Tja - jeg er vel også samler, selv om jeg begyndte noget senere end dem af jer der har angivet, hvornår i startede. Men som Jack, så har jeg også samlet andre ting - F.eks. frimærker. Men det var først relativt set begyndte jeg vel reelt først at samle for ca. 24 år siden. Da jeg flyttede til min første bolig der var stor nok, til at jeg kunne få plads til det. Bevares - jeg havde en del serier; Jeremiah, Ridder Goodwill, Asterix, Splint & Co., Franka m.m. Men jeg havde ikke meget mere en ca. 1 hyldemeter. Efter 2000 fik jeg en større bolig og begyndte at købe flere serier antikvarisk - men kun album.

Jeg har sjældent betalt ekstra for særlige album mv. Det har mere været princippet om: kommer tid, kommer råd. Og jeg har været heldig med at få det meste af det jeg har manglet - uden at jeg ligefrem har været besat af tanken om at få bestemte album. Det har mere været: hvad har de så her, og så køber jeg noget - især hvis der er det jeg kalder et; ‘udløsende album’. Et udløsende album er, hvis jeg finder et album, som jeg virkelig gerne vil have. F.eks. fandt jeg for nyligt: Hvor sporet ender (Blueberry), som var det sidste album jeg manglede i serien - og så købte jeg 7-8 album ud over dette. Nu har mit ophold i Grønland jo også begrænset, hvor meget jeg kan gå på jagt, så det har måske været med til at holde samleren lidt i ave.

Men samlingen er bestemt blevet større og jeg vil skyde på jeg har ca. 35-40 hyldemeter. Alt bliver læst - endda flere gange, hvad dem af jer der kender mit læse-system sikkert er klar over. I dag tager det vel ca. 7-8 år at komme igennem hele min samling - med 1 dagligt album. (Hvad der ikke holder for de meget lange album som: From Hell, En dyne af sne mv.). At nogle af albummene så står i flere år, før jeg får dem læst er jo så en anden historie. Jeg har været meget heldig med min kone, som slet ikke deler min interesse, men har forstået, at tegneserierne er vigtige for mig. Så jeg har fået et rum til bibliotek i det hus vi flytter ind i om nogen tid, så det glæder jeg mig virkelig til at få indrettet.
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Berti Stravonsky »

Gimli, hvordan var det nu? Grønland? Hvorfor?
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Gimli »

Berti Stravonsky skrev: 12. feb 2024, 15:58 Gimli, hvordan var det nu? Grønland? Hvorfor?
Rejste derop i 2009 grundet arbejde. Vendte hjem i januar 2024 grundet familie.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg tror ikke, at jeg har så lang tid tilbage at leve i, og derfor er der ÉN tanke, der optager mig mere end noget andet: At få lukket nogle huller. Det gælder især for serier, der er føljetonagtige og udvikler sig over tid. Der er ikke meget ved MMW, hvis man ikke har de nødvendige runs. Det er faktisk vigtigere for mig at få lukket huller end det er at få dem læst. For jeg tvivler på, at jeg når igennem det hele, hvis jeg kun har nogle få år tilbage.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det kan jeg så til gengæld ikke helt forstå, Googa. Hvis du kun har få år tilbage at leve i, hvorfor så få lukket huller? Er det en livsmission? Hvis ja, hvad så? Så har du brugt et liv på at få et par hyldemeter ekstra.

Er der vitterligt ikke andet i livet end det?

Jeg dømmer ikke dig eller dit valg, husk det. Jeg spørger kun nysgerrigt ind.

Sådan har jeg det slet ikke. Jeg vil hellere sætte aftryk. Hvilket jo også er en kende småskørt, men jeg vil gerne fortælle mine bedsteforældres historie, mine forældres historie samt beretningen om mit liv, for så at samle alt i en udgivelse til mine børn. En slags arv til dem, fattig ja, men dog et vidnesbyrd om levede liv. Og måske vil mine bedsteforældre, forældre og jeg selv leve lidt videre i mine fire børn.
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 820
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af superboy »

only a poor old man.
Vedhæftede filer
us_os_0386_02_001 only a poor old man – Kopi.jpeg
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Frank Madsen »

Jack J skrev: 11. feb 2024, 23:16Men du læser Anders And? Hvad er der galt med Lomme-ænder? :o :lol:
Jeg købte Lomme-anden i en periode for 40 år siden, men jeg har fuldstændig glemt dem, og har for længst byttet dem bort. Hvordan er de anderledes end AA-blade???
Lommeanden, eller Onkel Joakim, blev hurtigt en slags "dump yard" for italienske serier, der var for dårlige til at komme i Jumbo-bøgerne, eller korte S-kodede serier fra USA.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Jack J »

Frank Madsen skrev: 12. feb 2024, 22:35
Jack J skrev: 11. feb 2024, 23:16Men du læser Anders And? Hvad er der galt med Lomme-ænder? :o :lol:
Jeg købte Lomme-anden i en periode for 40 år siden, men jeg har fuldstændig glemt dem, og har for længst byttet dem bort. Hvordan er de anderledes end AA-blade???
Lommeanden, eller Onkel Joakim, blev hurtigt en slags "dump yard" for italienske serier, der var for dårlige til at komme i Jumbo-bøgerne, eller korte S-kodede serier fra USA.
Ahh okay, I see. Tak. Måske derfor jeg totalt har svedt dem ud. :D
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af GoogaMooga »

Ja, Berti, mine sidste år skal bruges på tegneserier. Og det mener jeg i ramme alvor. Jeg har samlet siden 1981, og så er det vigtigt at få lukket nogle huller, helst også at få læst de resulterende runs.

Jag HAR levet mit liv, men jeg har været en doven læser, der gik mere op i jagten end i læseoplevelsen. Hvad aftryk angår, så har jeg skrevet rigeligt både hid og did.

For øvrigt finder jeg din antagelse om, at jeg skulle have brugt mit liv på et par hyldemeter ekstra, dybt underlig og faktisk også lidt fornærmende.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: En tørlagt samlers beretning

Indlæg af Berti Stravonsky »

Det er ikke ment negativt, tværtimod, faktisk, da livet, som jeg ser det, har meget mere at byde end at samle.

Men det er jo bare mit synspunkt. :wink:
Besvar