Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Indlæg af GoogaMooga »

Man hører så tit, at sort-hvid ikke kan sælge i dagens Danmark. Sådan har det ikke altid været. Mange af de bedre seriehæfter fra IP var i sh. Og "Modesty Blaise" har danskerne taget til sig. Men det er da rigtigt, at sh er sværere at sælge i Danmark. Hvorfor mon? Jeg kan forstå, hvis serien oprindelig var i farver, så går der noget tabt. Så glad som jeg er for Éditions de l'Élan og deres Maurice Tillieux bøger - man savner farverne.

Der kan så alligevel være en helt legitim grund til, at en farvetegneserie pludselig bliver genudgivet i sh. Det kan være en Artist's Edition, eller også kan det være efter ophavsmændenes ønske. "Jerry Spring" udkommer i sh fordi det var sådan, at Jijé ville have ønsket det.

Hvordan står det så til med sh på markedet lige nu? "Jerry Spring" venter stadig på at blive rettet og afsluttet. Hvis bind 5 udkommer uden at man retter bind 3, kan det hele være lige meget. Så samler jeg den på fransk.

Derudover er der vist kun "Børnehjemmet" og de nye "Modesty Blaise" på markedet lige her og nu.

CALLING ALL STATIONS:
jerry 3.jpg
jerry 5.jpg
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Gimli
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2237
Tilmeldt: 11. sep 2016, 17:31

Re: Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Gimli »

Hm - nu ved jeg ikke om den serie fortsætter, men James Bond udkom også i et samlebånd, med de 11 første numre.

Corto Maltese/Hugo Pratt i sort/hvid, har vel også solgt pænt.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 11. feb 2024, 03:03 Man hører så tit, at sort-hvid ikke kan sælge i dagens Danmark. Sådan har det ikke altid været. Mange af de bedre seriehæfter fra IP var i sh. Og "Modesty Blaise" har danskerne taget til sig. Men det er da rigtigt, at sh er sværere at sælge i Danmark. Hvorfor mon? Jeg kan forstå, hvis serien oprindelig var i farver, så går der noget tabt. Så glad som jeg er for Éditions de l'Élan og deres Maurice Tillieux bøger - man savner farverne.

Der kan så alligevel være en helt legitim grund til, at en farvetegneserie pludselig bliver genudgivet i sh. Det kan være en Artist's Edition, eller også kan det være efter ophavsmændenes ønske. "Jerry Spring" udkommer i sh fordi det var sådan, at Jijé ville have ønsket det.

Hvordan står det så til med sh på markedet lige nu? "Jerry Spring" venter stadig på at blive rettet og afsluttet. Hvis bind 5 udkommer uden at man retter bind 3, kan det hele være lige meget. Så samler jeg den på fransk.

Derudover er der vist kun "Børnehjemmet" og de nye "Modesty Blaise" på markedet lige her og nu.

CALLING ALL STATIONS:

jerry 3.jpg

jerry 5.jpg
Og så får vi Fantomet igen i sort/hvid fra E-voke.
I sin tid var Fantomet også i sort/hvid på nær enkle album i farver samt da bladet skiftede til farver i de sene numre.

Generelt kan jeg godt lide at læse tegneserier i farver, mens jeg helst vil have dem i sort/hvid hvis jeg decideret skal studere tegningerne som i fx artist album etc. Jeg vil dog ofte helst have tegneserierne i det de var tiltænkt fra tegneren.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Indlæg af GoogaMooga »

Gimli skrev: 11. feb 2024, 08:35 Corto Maltese/Hugo Pratt i sort/hvid, har vel også solgt pænt.
Ja, engang for længe siden. Jeg har fået en tilbagemelding fra en butik om, at Corto ikke er så hot mere. Det har da også taget mange år for Faraos at sælge deres Corto hc'er. Nogle er vist ikke udsolgt endnu.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 11. feb 2024, 09:14
Jeg vil dog ofte helst have tegneserierne i det de var tiltænkt fra tegneren.
Det synes jeg er den helt rigtige indstilling at have.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 11. feb 2024, 03:03Man hører så tit, at sort-hvid ikke kan sælge i dagens Danmark. Sådan har det ikke altid været. Mange af de bedre seriehæfter fra IP var i sh. Og "Modesty Blaise" har danskerne taget til sig. Men det er da rigtigt, at sh er sværere at sælge i Danmark. Hvorfor mon? Jeg kan forstå, hvis serien oprindelig var i farver, så går der noget tabt. Så glad som jeg er for Éditions de l'Élan og deres Maurice Tillieux bøger - man savner farverne.
Det er ikke så mærkeligt, at folk foretrækker oplevelsen i farver, akkurat som de gør det indenfor alle andre billedmedier: Fotos i s/h, fjernsyn i s/h, film i s/h osv. har også måttet kapitulere. Selv i 1970'erne, hvor IPs hæfter var i s/h, efterlyste læserne ustandselig farver i læserbrevkasserne, og hver gang var svaret, at der ikke havde råd. Dengang var farver dyre, så aviser og forlag havde ofte intet andet valg end at udgive tegneserier i s/h, og læserne tog, hvad de kunne få: En billig tegneserie i s/h var trods alt et fint alternativ til en aften i selskab med monopolfjernsynet eller en dyr biograftur.
GoogaMooga skrev: 11. feb 2024, 03:03Der kan så alligevel være en helt legitim grund til, at en farvetegneserie pludselig bliver genudgivet i sh. Det kan være en Artist's Edition, eller også kan det være efter ophavsmændenes ønske. "Jerry Spring" udkommer i sh fordi det var sådan, at Jijé ville have ønsket det.
Integrales version originales skal selvfølgelig vise originaltegningerne, som de er og uden farvelægning. Dog trykkes de ofte i farve, fordi der er underliggende skitser i blå blyant eller kommentarer i rødt, og det skal jo også med. Og jeg foretrækker klart Carl Barks Library i s/h fremfor Egmonts grelt computerfarvelagte Carl Barks' Samlede Værker. Og tegneserier som Rip Kirby og Modesty Blaise ER skabt til offentliggørelse s/h, så der vil jeg også foretrække den originale version, så man kan nyde Raymonds og Holdaways tegninger.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 11. feb 2024, 12:50
GoogaMooga skrev: 11. feb 2024, 03:03Man hører så tit, at sort-hvid ikke kan sælge i dagens Danmark. Sådan har det ikke altid været. Mange af de bedre seriehæfter fra IP var i sh. Og "Modesty Blaise" har danskerne taget til sig. Men det er da rigtigt, at sh er sværere at sælge i Danmark. Hvorfor mon? Jeg kan forstå, hvis serien oprindelig var i farver, så går der noget tabt. Så glad som jeg er for Éditions de l'Élan og deres Maurice Tillieux bøger - man savner farverne.
Det er ikke så mærkeligt, at folk foretrækker oplevelsen i farver, akkurat som de gør det indenfor alle andre billedmedier: Fotos i s/h, fjernsyn i s/h, film i s/h osv. har også måttet kapitulere. Selv i 1970'erne, hvor IPs hæfter var i s/h, efterlyste læserne ustandselig farver i læserbrevkasserne, og hver gang var svaret, at der ikke havde råd. Dengang var farver dyre, så aviser og forlag havde ofte intet andet valg end at udgive tegneserier i s/h, og læserne tog, hvad de kunne få: En billig tegneserie i s/h var trods alt et fint alternativ til en aften i selskab med monopolfjernsynet eller en dyr biograftur.
GoogaMooga skrev: 11. feb 2024, 03:03Der kan så alligevel være en helt legitim grund til, at en farvetegneserie pludselig bliver genudgivet i sh. Det kan være en Artist's Edition, eller også kan det være efter ophavsmændenes ønske. "Jerry Spring" udkommer i sh fordi det var sådan, at Jijé ville have ønsket det.
Integrales version originales skal selvfølgelig vise originaltegningerne, som de er og uden farvelægning. Dog trykkes de ofte i farve, fordi der er underliggende skitser i blå blyant eller kommentarer i rødt, og det skal jo også med. Og jeg foretrækker klart Carl Barks Library i s/h fremfor Egmonts grelt computerfarvelagte Carl Barks' Samlede Værker. Og tegneserier som Rip Kirby og Modesty Blaise ER skabt til offentliggørelse s/h, så der vil jeg også foretrække den originale version, så man kan nyde Raymonds og Holdaways tegninger.
Jeg er enig i det meste af ovenstående.
Carl Barks Library i s/h er super at kigge i for at studere de lækre Barks tegninger. Men skal jeg læse historierne så foretrækker jeg klart farver. Førstevalget er bestemt ikke Egmonts Carl Barks Samlede Værker på glat papir med kold farvelægning og med gradienter. Super ærgerligt at det ikke blev til det ultimative samleværk som lovet. Jeg vælger oftest Guldbøgerne, andre gange Fantagraphics' udgave eller Carl Barks Samlede Værker. Nu devalueres Fantagraphics udgave også da de nyeste udgaver er blevet censureret og det gælder sikkert også de kommende. Det gode er at Guldbøgerne nu udkommer igen. Jeg har ikke helt haft tiden til at evaluere dem endnu (kun en smule), men umiddelbart ser det ok ud. Der er enkle ændringer i de nye, nr. 18 og 19, i forhold til de ældre udgaver.

Hvor foretrækker DU at læse Carl Barks?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Robin »

Det dér med E-vokes Fantomet, er det ikke både i s/h og farve?

I USA kommer der af og til et superhelte hæfte eller en mini serie med undertitlen "Black and White". Der har sågar været "Black, White and blood" og "Black, White and Gold". Det sidste var Wonder Woman. Og for resten også et Superman "Red, White and Blue".

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Antaeus »

Robin skrev: 11. feb 2024, 22:00 Det dér med E-vokes Fantomet, er det ikke både i s/h og farve?

I USA kommer der af og til et superhelte hæfte eller en mini serie med undertitlen "Black and White". Der har sågar været "Black, White and blood" og "Black, White and Gold". Det sidste var Wonder Woman. Og for resten også et Superman "Red, White and Blue".

mvh.
Jeg mener det først blev meldt ud at de kom ud i s/h.
Men nu står der på E-vokes facebookside at "Slaget ved det gyldne horn" formentlig kommer i farver og endda meldt ud af E-voke selv, så der er noget der kan tyde på både s/h og i farver.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4712
Tilmeldt: 5. mar 2008, 20:30
Geografisk sted: Bathulen

Re: Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Robin »

Antaeus skrev: 11. feb 2024, 22:10
Robin skrev: 11. feb 2024, 22:00 Det dér med E-vokes Fantomet, er det ikke både i s/h og farve?

I USA kommer der af og til et superhelte hæfte eller en mini serie med undertitlen "Black and White". Der har sågar været "Black, White and blood" og "Black, White and Gold". Det sidste var Wonder Woman. Og for resten også et Superman "Red, White and Blue".

mvh.
Jeg mener det først blev meldt ud at de kom ud i s/h.
Men nu står der på E-vokes facebookside at "Slaget ved det gyldne horn" formentlig kommer i farver og endda meldt ud af E-voke selv, så der er noget der kan tyde på både s/h og i farver.
Tak, Antaeus. Jeg mente nok, jeg havde set det et sted.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Mogens »

I mine unge dage læste jeg nok mere s/h, men det er ikke noget, jeg prioriterer på mine gamle dage. Dog kunne jeg komme på andre og bedre tanker, hvis et gavmildt forlag i Danmark skulle komme på dén idé at udgive Russ Heaths samlede værker, hvad enten det er Sgt. Flint fra bladet Yankee eller diverse gyserfortællinger fra GRU. Mange folk er måske mest til Joe Kubert, men jeg har altid haft en forkærlighed til Russ' fløjlsbløde og udtryksfulde streg.

Her et eksempel på en side i s/h og i farver, så man kan sammenligne.
Russ Heath s_h.jpg
Russ Heath c.png
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 590
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Indlæg af ovemunk »

Tjahh, jeg foretrækker den nu i S/H. Som allerede sagt, hvis den oprindelig er i S/H så lad den blive der. Jeg kan så heller ikke udstå farvelagte film, det burde forbydes.
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Mogens »

Jeg deler din holdning, Ove. Man bør som grundlag ikke lave om på originalerne. Lad s/h forblive s/h.

Og jeg fik måske udtrykt mig forkert: Russ Heath SKAL nydes i s/h, da mange af udtrykkene - efter min mening - går tabt i farvelægningen.
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Hvorfor kan s/h tegneserier ikke sælge i Danmark?

Indlæg af Jack J »

Tilbage i 80'erne foretrak jeg serier som "Jonah Hex" og "Shang Chi" i sort-hvid, selv om de var lavet i farve, og jeg må indrømme, at det gør jeg stadig. I dag ser man iø genudgivelser, som er blevet nyfarvelagt i forfærdelige computerfarver, og dét undgår man selvsagt ved at trykke i s/h.
Besvar