Status fra Cobolt?

Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1844
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Erling Søby »

Man kan godt lade være med at læse spin-off'en om Ulv. Den foregår godtnok samtidig med hovedseriens bind 30-36, men så løsrevet fra den, at man godt kan undvære den.

Kriss af Valnor spin-off'en bør man derimod læse. Ellers bliver man hægtet af, hvis man kun læser hovedserien. Det er ikke bare et spørgsmål om den afdøde, der dukker op igen. Det er også hele historien om hvad der sker med Jolan, efter han forsvinder brat ud af hovedseriens bind 33, 34, 35 og indtil han dukker op igen i slutningen af bind 36.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Enig med Erling, Ulv kan man sådan set godt undvære, men man forstår alligevel alting i et højere perspektiv gennem den.

Samtidig må jeg indrømme, at jeg er stor fan af Ulv-serien i sig selv. Hun er simpelthen en enestående figur, hendes dunkle blik ofte næsten dækket af hendes hår, og hendes vilde forståelse af naturen, at hun kan tale med dyrene, og den sorte ulv og den grå ulv. For mig opfylder Ulv-serien til fulde de spændingskurver, som Jean Van Hamme har indbygget i hele serien og universet fra starten, og som jeg (i modsætning til Redneck) mener, at Van Hammes efterfølgere dygtigt har taget til sig.

Så kan man sige, at Ulv-serien måske egentlig ikke lige var rettet mod mig og folk på min alder i det hele taget. Snarere har det nok været hensigten at lade den henvende sig specifikt til børn og yngre læsere for at tilbyde dem en vej ind i det omfangrige univers. Ligesom meningen med Kriss-serien, også med dens mange kvindelige guder, har haft til hensigt at trække yngre kvinder til for at supplere det traditionelle mandsdominerede publikum af en vis alder til hovedserien. Det er så alt sammen måske lykkedes bedre i Frankrig end i Danmark.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Antaeus »

Jeg kommer i hvert fald kun til at købe samlebindene (så må vi se om jeg bliver ved hele vejen, de har altid kun fanget delvis), så må der mangle hvad der mangler. Det er ikke så hensigtsmæssigt at man skal læse en anden serie for ikke at blive koblet af.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 5. mar 2024, 19:26 Jeg kommer i hvert fald kun til at købe samlebindene (så må vi se om jeg bliver ved hele vejen, de har altid kun fanget delvis), så må der mangle hvad der mangler. Det er ikke så hensigtsmæssigt at man skal læse en anden serie for ikke at blive koblet af.
Så er det vist godt, du ikke samler på Marvel og DC's crossovers. Jeg var med på Secret Wars I og II, og da kun delvist.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 5. mar 2024, 20:45
Antaeus skrev: 5. mar 2024, 19:26 Jeg kommer i hvert fald kun til at købe samlebindene (så må vi se om jeg bliver ved hele vejen, de har altid kun fanget delvis), så må der mangle hvad der mangler. Det er ikke så hensigtsmæssigt at man skal læse en anden serie for ikke at blive koblet af.
Så er det vist godt, du ikke samler på Marvel og DC's crossovers. Jeg var med på Secret Wars I og II, og da kun delvist.
Ja, og det er selvfølgelig lige netop den taktik, der synes kopieret i det lange forløb og samspil mellem Thorgal, Kriss og Ulv, der mere eller mindre kræver, at man læser det hele. Om det så fastholder flere, end det skræmmer væk, det skal jeg ikke kunne sige.
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Mogens »

Det er jo smart udtænkt, hvis man formår at fastholde de etablerede læsere i universet, men for en rookie som mig, så lyder det umiddelbart som en taktik, der afskrækker mig fra at starte på serien, hvis det er alt eller intet.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mogens skrev: 6. mar 2024, 21:21 Det er jo smart udtænkt, hvis man formår at fastholde de etablerede læsere i universet, men for en rookie som mig, så lyder det umiddelbart som en taktik, der afskrækker mig fra at starte på serien, hvis det er alt eller intet.
Det er jo logisk nok og sikkert en medvirkende årsag til, at interessen er kølnet, der er simpelthen ikke kommet nye læsere til, og de gamle er sevet. Sikkert meget nemmere at få udbytte af sådan en manøvre i et land, hvor tegneserier fås på ethvert gadehjørne, og hvor de koster det halve af i Danmark.

Jeg bemærkede også, at der var et opslag om det i "Tegneseriefans"-gruppen på Facebook, og der var da et par stykker, der fandt det trist, men egentlig ikke nogen opstandelse over, at at klassisk serie, udgivet fortløbende på dansk gennem 40 år, nu ophører.

Til gengæld et opløftende indlæg fra en far, der havde stukket sin D&D-interesserede 13-årige datter første bind af Thorgalkrøniken, hvorefter hun havde slugt samtlige samlebind plus de nyeste album og alle Kriss- og Ulv-albummene. Et godt bevis på, at serien ikke er forældet, og en forklaring på, hvordan den fortsat kan samle nye og yngre læsere op i Frankrig.
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 31
Tilmeldt: 5. feb 2024, 20:52

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af hopla »

Carsten Søndergaard skrev: 1. mar 2024, 00:29 Det er reelt også her guldet ligger begravet. Hvis det viser sig, at de bliver revet væk i oplag efter oplag, kan man jo altid overveje at fortsætte.
Det kan man ikke vide. Men det handler i første omgang om Franquin i den optimerede udgave.
Hov, det er nu svært for mig at ikke prikke til denne. Betyder det at der er et omend svagt håb for at vi måske kunne se nye udgivelser af Fournier og Tome/Janry's bind på et tidspunkt?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

hopla skrev: 11. mar 2024, 08:48Betyder det at der er et omend svagt håb for at vi måske kunne se nye udgivelser af Fournier og Tome/Janry's bind på et tidspunkt?
Et svagt håb er der vel altid. Det må gælde for alting :-)

Men det bliver i så fald først efter de 19 Franquin-album, så vi kan vende tilbage til det til den tid.
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 31
Tilmeldt: 5. feb 2024, 20:52

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af hopla »

Tak 👌
Brugeravatar
superboy
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 820
Tilmeldt: 24. jun 2005, 16:59

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af superboy »

Carsten Søndergaard skrev: 6. mar 2024, 23:53
Mogens skrev: 6. mar 2024, 21:21 Det er jo smart udtænkt, hvis man formår at fastholde de etablerede læsere i universet, men for en rookie som mig, så lyder det umiddelbart som en taktik, der afskrækker mig fra at starte på serien, hvis det er alt eller intet.
Det er jo logisk nok og sikkert en medvirkende årsag til, at interessen er kølnet, der er simpelthen ikke kommet nye læsere til, og de gamle er sevet. Sikkert meget nemmere at få udbytte af sådan en manøvre i et land, hvor tegneserier fås på ethvert gadehjørne, og hvor de koster det halve af i Danmark.

Jeg bemærkede også, at der var et opslag om det i "Tegneseriefans"-gruppen på Facebook, og der var da et par stykker, der fandt det trist, men egentlig ikke nogen opstandelse over, at at klassisk serie, udgivet fortløbende på dansk gennem 40 år, nu ophører.

Til gengæld et opløftende indlæg fra en far, der havde stukket sin D&D-interesserede 13-årige datter første bind af Thorgalkrøniken, hvorefter hun havde slugt samtlige samlebind plus de nyeste album og alle Kriss- og Ulv-albummene. Et godt bevis på, at serien ikke er forældet, og en forklaring på, hvordan den fortsat kan samle nye og yngre læsere op i Frankrig.
Nå har Egmont gitt ut Thorgal som bokserie i Norge. Og det er ikke lenger behov for å kjøpe de danske albumene. Tidligre kjøpte jeg Thorgal på dansk. Men nå kan jeg kjøpe den på norsk.
Vedhæftede filer
thorgal 22.jpg
thorgal 21.jpg
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

superboy skrev: 12. mar 2024, 20:34Nå har Egmont gitt ut Thorgal som bokserie i Norge. Og det er ikke lenger behov for å kjøpe de danske albumene. Tidligre kjøpte jeg Thorgal på dansk. Men nå kan jeg kjøpe den på norsk.
Ja, det er jo ganske forståeligt.

Egentlig mindre forståeligt at Egmont ikke forlængst har udgivet serien, eftersom den i stort omfang foregår i det, som i dag er Norge (sådan cirka i hvert fald). Uden tvivl har norske læsere været med til at understøtte den 40 år lange udgivelse i Danmark, indtil Thorgal endelig blev udgivet i heimlandet. Tak for det :-)
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 253
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af dernice »

Carsten Søndergaard skrev: 1. mar 2024, 00:29
Peter Lyderik skrev: 29. feb 2024, 16:05 Hvad med Det bedrageriske Indien? Kommer den en dag på dansk fra Cobolt, eller ej?
Det er fortsat meningen, men jeg har fortsat ingen mening om hvornår 8)
Hvorfor trækker den udgivelse sådan ud? Er papir og trykpriserne ikke faldet generelt i markedet, og mener du tidligere har skrevet, at den allerede er oversat...?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

dernice skrev: 13. mar 2024, 11:07
Carsten Søndergaard skrev: 1. mar 2024, 00:29
Peter Lyderik skrev: 29. feb 2024, 16:05 Hvad med Det bedrageriske Indien? Kommer den en dag på dansk fra Cobolt, eller ej?
Det er fortsat meningen, men jeg har fortsat ingen mening om hvornår 8)
Hvorfor trækker den udgivelse sådan ud? Er papir og trykpriserne ikke faldet generelt i markedet, og mener du tidligere har skrevet, at den allerede er oversat...?
Det er bare sådan en, som let bliver udskudt, hvis man har meget andet at udgive, fordi det alt andet lige er meget lettere at udgive, markedsføre og sælge ting, der indgår i en serie eller en sammenhæng.

Og her er der tale om et helt enkeltstående værk, og et enkeltstående værk der er på rigtig mange sider (160) og i ekstraordinært stort format (26 x 34 x 2 cm), og som skal trykkes på et bestemt papir, der er bestemt af Guarnido, og som ikke kan forventes at have et særlig stort oplag, da udsalgsprisen uanset hvad bliver ganske høj.

Så det er ikke bare at lukke øjnene og trykke på knappen, heller ikke selv om den ganske rigtigt faktisk er oversat. Oversættelsen er nærmest den mindste udgift i det store billede. Men det er stadig en fantastisk tegneserie og en fantastisk historie, så en dag med luft i programmet og tyngde i pengekassen bliver det nok pludselig til noget.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Nu kommer i hvert fald computerspillet med Thorgal, meget passende udviklet af polske spilskabere:
https://www.youtube.com/watch?v=RHAm8lK5pLs

Om det så kan trække noget interesse med sig over til tegneserien. Men ser da umiddelbart godt ud.
Vedhæftede filer
thorgal_6-e2b30.png
thorgal_8-70445.jpg
thorgal_9-bc08d.jpg
Besvar