Status fra Cobolt?

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Antaeus »

Jeg mener vi har haft en tråd, hvor vi nævnte de bedste Lucky Luke album og hvor Carsten var overrasket over flere af valgene.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Snoopy
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 125
Tilmeldt: 23. jun 2016, 15:34

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Snoopy »

Carsten Søndergaard skrev: 1. mar 2024, 00:04 Nej, det bliver ren og skær tegneserie. Ikke specielt henvendt til særligt nørdede interesserede, men bare så de er tilgængelige for alle dem, der elsker at læse gode Lucky Luke-album, og som bare vil have en samling af de bedste. En slags folkeudgave. Unummererede. Med ny oversættelse.
Tak for informationen. Hvorfor ny oversættelse? Er den gamle utidssvarende, eller måske ikke oversat godt nok fra originalsproget?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Snoopy skrev: 1. mar 2024, 12:17Hvorfor ny oversættelse? Er den gamle utidssvarende, eller måske ikke oversat godt nok fra originalsproget?
Der findes jo to oversættelser, Tonny Lützers fra Interpresse-albummene og Sonja Rindoms fra Fart og tempo og Egmont-samlebindene. Lützers er generelt ret morsom, men også indimellem en total fri gendigtning og indimellem med begreber, vendinger og ligefrem danske referencer fra datiden, som ikke holder længere i dag og ikke vil blive godkendt. Rindoms er ret regelret oversat, men ikke særlig munter. Helt overordnet og teoretisk set kunne man nok ønske sig en slags mellemting.

Så enten skulle man redigere og/eller opdatere en af de gamle oversættelser, eller også lave en ny. Da der alligevel skal laves en ny tekstning, er det logisk og oplagt at lave en ny oversættelse. En ny oversættelse hver 50. år af litterære klassiskere forekommer mig i det hele taget at være relevant :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Carsten Søndergaard skrev: 29. feb 2024, 00:28
Erling Søby skrev: 28. feb 2024, 22:21Og hvad er der blevet af Angel Wings 7, som ikke er til at finde i butikkerne?
Det bør den skam være. Hvor kan den ikke fås?
Den bør altså være tilgængelig alle steder, hvor man handler med den slags. Er også med i Fantasks nyhedsbrev i dag.
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Erling Søby »

Ja, nu er Angel Wings 7 til at finde. Det var den ikke på udgivelsesdagen og nogle dage efter, ihvertfald ikke i Faraos.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Mogens »

Antaeus skrev: 1. mar 2024, 08:17 Jeg mener vi har haft en tråd, hvor vi nævnte de bedste Lucky Luke album og hvor Carsten var overrasket over flere af valgene.
Det skal ikke udlægges negativt, men jeg kan ad flere omgange huske, at Carsten har givet udtryk for, at læserne ikke bør/skal diktere hverken retningen eller udgivelserne hos forlagene. I hvert fald ikke hos Cobolt. Jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke har søgt efter citaterne, men det kom sig af, at flere andre forlag gik ud på de sociale medier og spurgte læserne til "råds", hvad angik ønsker til udgivelser og forsider.

Jeg kan godt lide at blive spurgt til råds, og jeg kan også godt lide afstemninger om de bedste album, men jeg gætter på, at det ikke betyder så meget for hverken Carsten eller Cobolt, hvilke album med Lucky Luke, vi læsere synes bedst om, når udgivelsesprogrammet skal fastlægges. Det er blot et hurtigt vådeskud fra min side. :D :roll:
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 1. mar 2024, 22:10
Antaeus skrev: 1. mar 2024, 08:17 Jeg mener vi har haft en tråd, hvor vi nævnte de bedste Lucky Luke album og hvor Carsten var overrasket over flere af valgene.
Det skal ikke udlægges negativt, men jeg kan ad flere omgange huske, at Carsten har givet udtryk for, at læserne ikke bør/skal diktere hverken retningen eller udgivelserne hos forlagene. I hvert fald ikke hos Cobolt. Jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke har søgt efter citaterne, men det kom sig af, at flere andre forlag gik ud på de sociale medier og spurgte læserne til "råds", hvad angik ønsker til udgivelser og forsider.

Jeg kan godt lide at blive spurgt til råds, og jeg kan også godt lide afstemninger om de bedste album, men jeg gætter på, at det ikke betyder så meget for hverken Carsten eller Cobolt, hvilke album med Lucky Luke, vi læsere synes bedst om, når udgivelsesprogrammet skal fastlægges. Det er blot et hurtigt vådeskud fra min side. :D :roll:
Mit indlæg har intet at gøre med det du nævner, men var svar på at Carsten skrev at vi mangler at finde ud hvilke album, der er bedst.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Her er den oprindelige tråd; men når jeg nu skriver, at "vi mangler at finde ud af", mener jeg ikke "vi her på Serieland", men "vi på Cobolt" :-) Men tråden er da værd at konsultere, selvfølgelig.
viewtopic.php?f=36&t=23661&start=30

For du har ret, Mogens, Cobolt spørger principielt ikke læserne til råds om, hvad der skal udgives, eller fx hvilken forside der skal på et samlebind med flere valgmuligheder. Det lyder sikkert hovskisnovski, men redaktøren og forlaget skal jo kunne stå inde for det hele, og der kan være mange årsager til at vælge eller fravælge en forside, som læserne hver især ikke er opmærksomme på eller finder irrelevante. For eksempel om et forsidemotiv kan være for svært at afkode for et publikum, der ikke kender serien (= vil ikke indfange nye læsere), om det minder for meget om tidligere eller kommende bind eller forsiden på en anden serie (= drukner i mængden, mindsket iøjefaldenhed), om det er forståeligt for øjet i lillebitte format i en webshop (= bliver overset der hvor de fleste i dag ser forsider på tegneserier), om konstruktionen giver rimelig plads til placering af den danske titel osv.

Omvendt forstår jeg da godt, at visse forlag laver en lille spøg ud af lade "læserne" (som jo ikke er de potentielle læsere i bred forstand, men en lille gruppe i forvejen interesserede læsere, der tilfældigt ser et opslag på Facebook (og som sandsynligvis alle ville købe samlebindet uanset forsiden)). Det kan selvfølgelig give lidt opmærksomhed og kan være underholdende nok, men jo inden for en snæver kreds.

Men selvfølgelig lytter jeg generelt til alle gode forslag i alle sammenhænge og retninger. Men kun hvis der følger begrundelser med om, hvorfor et bestemt album fungerer mindre godt eller ekstra godt, ukommenterede lister over, hvad hver især bare synes "er bedst" kan ikke bruges til så meget. Særligt hvis de mest er baseret på årtier gamle oplevelser.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Jeg tror, at jeg tre gange har bedt om læserne/jeres hjælp.

Den ene var, da jeg (eller mine børn, jeg betalte dem 100 kr. for brugbare forslag) havde fundet på titler til 50-60 Garfield-album, og det foregik her på Serieland, hvor der var mange rigtig gode forslag til titler til forskellige egnede forsidemotiver, som jeg serverede. Jeg kan dog ikke lige finde den tråd igen. Det er efterhånden en del år siden. Men flere af titlerne blev brugt.

Så var der noget med titlen/motivet på et Doonesbury-album, det er også en hel del år siden og var på Facebook. Fordi titlerne ofte var temmelig lange og lidt syrede, var det sjovt i sig selv. Men jeg kan i dag ikke rigtig huske, hvad jeg valgte, og om det var præcis et af de vist nok fire udkast, jeg præsenterede. Måske en modereret udgave af et af dem.

Så var der titlerne på de sidste fire Steen & Stoffer-album (i Cobolt-udgaven), der har så genoldigt kryptiske og sofistikerede amerikanske titler – og da det var nye udgaver, ville jeg ikke bare genbruge de gamle Carlsen-titlerne, som ellers også var god. Jeg tror også, det råb om hjælp blev udkastet på Facebook, og der var gevinst.

For nylig forsøgte jeg forresten at lave en liste over, hvem der fandt på de 11 Steen & Stoffer-titler i Cobolt-udgaverne, men en af dem er jeg usikker på. Hvis nogen

1
Calvin and Hobbes
Steen & Stoffer

2
Something Under the Bed is Drooling
Er der nogen uhyrer under sengen? - Niels Søndergaard

3
Yokon Ho!
Lapmarkens helte - Niels Søndergaard

4
Weirdos from Another Planet!
Varyler fra en anden verden - Niels Søndergaard

5
The Revenge of the Baby-Sat
Hjemlig psyke - Carsten Søndergaard

6
Scientific Progress Goes „Boink“
Kundskabens kræ - Carsten Søndergaard

7
Attack of the Deranged Mutant Killer Monster Snow Goons
Snemænd uden grænser - Michael G. Nielsen*

8
The Days Are Just Packet
Kronede dage - ????? (Måske Steffen Rayburn-Maarup?)

9
Homicidal Psycho Jungle Cat
Spændingens tiger - Brian Iskov

10
There's Treasure Anywhere
Ædelsten og antistoffer - Steffen Rayburn-Maarup

11
It's a Magical World
Det er vildt derude - Steffen Rayburn-Maarup


*Efter bind 1 og 2 er bind 7 fortsat det mest solgte Steen & Stoffer-album, og det skyldes uden tvivl denne perle af en titel, som er i fuldstændig samklang med Bill Wattersons forsidemotiv og temaet med snemændene. Michael serverede den uden tøven over et godt glas fadøl på Café Selina i Skindergade, da jeg røbede min kvide om valget af dansk titel over for ham og Per Sanderhage. Således kan forlæggerkolleger nogle gange komme hinanden til hjælp i nødens stund :-)
Senest rettet af Carsten Søndergaard 2. mar 2024, 01:35, rettet i alt 1 gang.
Thorgalfan
Indlæg: 1
Tilmeldt: 2. mar 2024, 01:24

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Thorgalfan »

Carsten Søndergaard skrev: 29. feb 2024, 00:28
Erling Søby skrev: 28. feb 2024, 22:21Hvad med den seneste ordinære Thorgal? - Kommer den?
Det er nok også lidt tvivlsomt. Lidt for mange er stået af i de senere år. Selv om man godt kan undre sig, de nye historier er efter min mening storartede, på samme tid klassiske og peger ind i fremtiden.
Betyr det at Thorgalkrøniken 11 måske er det siste Thorgal innholdet fra Cobolt forlag? Jeg skjønner at forlaget ikke kan drive veldedighet, men det er virkelig trist om serien ikke selger lenger.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Thorgalfan skrev: 2. mar 2024, 01:30Betyr det at Thorgalkrøniken 11 måske er det siste Thorgal innholdet fra Cobolt forlag? Jeg skjønner at forlaget ikke kan drive veldedighet, men det er virkelig trist om serien ikke selger lenger.
Ja, det er trist, men der er ikke mange der efterspørger Cobolt længere. Efter næsten 45 år må man nok konkludere, at serien har haft sin tid, og at den tid først og fremmest blev holdt kørende af Jean Van Hammes og Grzegorz Rosinskis samarbejde.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Antaeus »

Der var også Lucky Luke En Ulden Affære
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af redneck »

Carsten Søndergaard skrev: 1. mar 2024, 00:04 det bliver ren og skær tegneserie. Ikke specielt henvendt til særligt nørdede interesserede, men bare så de er tilgængelige for alle dem, der elsker at læse gode Lucky Luke-album, og som bare vil have en samling af de bedste. En slags folkeudgave. Unummererede. Med ny oversættelse.
Det er også al ære værd, men samtidig ærgerligt, at serien foreløbig ikke får en udgave, der matcher noget i stil med "Den store Asterix", da det ville tiltale mig, der allerede har den på reolen. Jeg er helt på det rene med, at Lucky Luke på mange måder ikke 1-til-1 kan sammenlignes med fx Asterix, men der er dog tale om en utroligt populær serie, med nogle langtidsholdbare kvaliteter. Personligt savner jeg i hvert fald at se den udgivet med relativt fyldigt ekstramateriale.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af redneck »

Carsten Søndergaard skrev: 1. mar 2024, 00:29 Som en blanding af en teaser og en 100-års hyldest til Franquin udkommer Bravo Brothers i en særudgave allerede til sommer, som ud over selve historien også gengiver samtlige Franquins originalplancher og et omfattende ekstramateriale, der fortæller om hans arbejde med Splint og også om restaureringen.
Det er til gengæld en vild nyhed, som jeg ikke havde forestillet mig ville have gang på (dansk) jord. Af en eller anden grund hadede jeg den historie som barn. Jeg tror, det havde noget med aberne at gøre, der er tegnet og fremstillet som vanvittigt dovne og usympatiske - det sidste i hvert fald i mine barneøjne. Godt man kan ændre holdning med alderen.
Carsten Søndergaard skrev: 1. mar 2024, 00:29 Først og fremmest har Cobolt selvfølgelig en masse yngre danske tegneserieskabere på CC.
Og tak for det. Det svarer bare til standardudgaven af en klassisk fransk-belgisk tegneserie sammenlignet med de ekstraordinære album :wink:
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af redneck »

Carsten Søndergaard skrev: 2. mar 2024, 01:40 Efter næsten 45 år må man nok konkludere, at serien har haft sin tid, og at den tid først og fremmest blev holdt kørende af Jean Van Hammes og Grzegorz Rosinskis samarbejde.
Det sidste stod lysende klart allerede efter ganske få forsøg med nye forfattere på hovedserien, imens Rosinski fortsat tegnede ... det var en forvirret, mat og uværdig afslutning på de gyldne år.

Derefter gik der Star Wars i den, da serien gik i (efter min mening naturligvis) alt for mange retninger ift. spinoff album. Tanken har nok været, at der ville være gode historier i mange af seriens personer, så hvorfor ikke bare køre på med en serie om Ulv, en serie om Kriss, en serie om Thorgals barndom om måske mere på én og samme tid. Der skulle man nok have haft lidt mere is i mavsen. Men at man som læser skulle følge med i spinoff album for overhovedet at kunne følge med i hovedserien, var en vanvittig ide, der nok har fået folk til at stå af på dén - og så er alt jo ligesom tabt. Jeg er kæmpe fan af serien (og interviewede Rosinski på CC for år tilbage), men orkede ikke mere efter "Ulv"-serien, "Kriss"-serien og et par af de helt nye med ny tegner på hovedserien. Måske ærgerligt, men forklaringen står ovenfor.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Besvar