Status fra Cobolt?

Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Status fra Cobolt?

Indlæg af redneck »

Hej Carsten :wink:

Jeg har sparet nogle spørgsmål op, som andre måske også har interesse i svaret på.

Hvad er status på Frankas samlede eventyr? De er kommet med noget ujævne mellemrum i 2016, 2018, 2019 og 2022. Skyldes der Kuijpers arbejde med materialet til dem, eller er flaskehalsen hos jer?

Hvordan ser det ud med de afledte Thorgal-serier, er de lidt en flok halvdøde sild, eller er der noget, der er konkrete planer med?

Hvordan ser der ud med Franquin - havde I ikke planer om noget af hans i kvalitetsudgivelser på et tidspunkt (og ja, alt er naturligvis en form for kvalitet, men ikke nødvendigvis Cobolt-kvalitet)?

Lucky Luke vil i min optik være det næste logiske projekt at kaste sig over for et forlag med hang til klassikere, der har et potentielt stort (ældre) publikum med penge på lommen. Er der nogle overvejelser i dén retning fra jeres side?

I forbindelse med tidligere Copenhagen Comics festivaler, har du været generøs med at dele jeres forsøg på at hive folk til Danmark. Hvordan ser det ud til 2024? Er Kuijpers og Roep blevet for gamle? Hvem har I rakt ud til i år: Sattouf, Derib, Barbucci... for at nævne et par stykker, jeg gerne ville hilse på.

Derudover tillykke med snart at være i mål med Gammelpot. Det havde jeg ikke helt troet på. "Slow and steady wins the race" som man siger. Det er jo lige før jeg kunne læse det første album i genudgivelsen for mine børn og det sidste for mine børnebørn.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1844
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Erling Søby »

Og hvis jeg må smide et par ekstra spørgsmål ind:
Hvad med den seneste ordinære Thorgal? - Kommer den?
Og hvad er der blevet af Angel Wings 7, som ikke er til at finde i butikkerne?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Mogens »

Det bliver spændende at få en update fra Carsten.

Jeg har glemt, hvilke overvejelser, der har været omkring Franquin, men hvis de omhandler Vakse Viggo, så har Cobolt vist trukket følehornene til sig, da Zoom genudgiver serien. Hvis det handler om Splint & Co., så skulle serien vist blive genudgivet i album-format med ekstramateriale, men spørgsmålet er selvfølgelig hvornår?

Hvad angår Angel Wings 7, så fremgår den som værende på lager på Faraos hjemmeside.

Personligt er jeg mest spændt på, hvornår Luftens Ørne går på vingerne igen?
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 3. feb 2009, 03:43
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Jack J »

Mogens skrev: 28. feb 2024, 22:37 Det bliver spændende at få en update fra Carsten.

men hvis de omhandler Vakse Viggo [...] Zoom genudgiver serien.
For nyligt blev der sludret om oversættelser i en anden tråd, og jeg må (igen) undre mig over, at Zoom ikke bare genbruger Freddy Miltons kanongode oversættelse af Vakse Viggo. :|
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

redneck skrev: 28. feb 2024, 21:00Hvad er status på Frankas samlede eventyr? De er kommet med noget ujævne mellemrum i 2016, 2018, 2019 og 2022. Skyldes der Kuijpers arbejde med materialet til dem, eller er flaskehalsen hos jer?
Nok lidt begge dele. Kuijpers er lidt speciel, men for nylig ankom en gigantisk pakke (format 10 x 60 x 80 cm) med materiale til næste samlebind, som skal udkomme til efteråret. Se foto. Inklusive håndskrevet manuskript og håndtegnet layout. Det tager lidt tid.
redneck skrev: 28. feb 2024, 21:00Hvordan ser det ud med de afledte Thorgal-serier, er de lidt en flok halvdøde sild, eller er der noget, der er konkrete planer med?
Ja, de er døde. Vi tror ikke længere på dem. Det var svært at få Kriss af Valnor og Ulv i mål, så endnu sværere at tro på Thorgals Ungdom. Endnu sværere med de nye "ekstraordinære" Thorgal-album, der mest ligner almindelige Thorgalalbum, bortset fra at de er på dobbelt så mange sider. Det er problematisk. Men åbner selvfølgelig muligheder for f-forlagene.
redneck skrev: 28. feb 2024, 21:00Hvordan ser der ud med Franquin - havde I ikke planer om noget af hans i kvalitetsudgivelser på et tidspunkt (og ja, alt er naturligvis en form for kvalitet, men ikke nødvendigvis Cobolt-kvalitet)?
Meningen er at udgive alle 19 Splint & Co.-album af Franquin i toprestaureret udgave, som ligger helt og aldeles klar i Belgien, men endnu ikke kan udgives, hvilket skyldes balladen mellem Franquins datter og forlaget i Belgien omkring det nye Vakse Viggo-album. Det lykkes vel nok til sidst, men tidligst til efteråret på fransk, så på dansk tidligst næste år.
redneck skrev: 28. feb 2024, 21:00Lucky Luke vil i min optik være det næste logiske projekt at kaste sig over for et forlag med hang til klassikere, der har et potentielt stort (ældre) publikum med penge på lommen. Er der nogle overvejelser i dén retning fra jeres side?
Klart, men ikke alle 100 album eller alle 100 album i samlebind. Men det bedste af det bedste (Morris-Goscinny) kommer snart igen.
redneck skrev: 28. feb 2024, 21:00I forbindelse med tidligere Copenhagen Comics festivaler, har du været generøs med at dele jeres forsøg på at hive folk til Danmark. Hvordan ser det ud til 2024? Er Kuijpers og Roep blevet for gamle? Hvem har I rakt ud til i år: Sattouf, Derib, Barbucci... for at nævne et par stykker, jeg gerne ville hilse på.
Roep = Var jo inviteret til Bogforum forrige år, men meldte afbud og vil ikke rejse mere.
Kuijpers = Har været inviteret mange gange, men er svær. En lille åbning sidste år, men kan næppe afklares før lige pludselig måske eventuel kanhænde.
Sattouf = Har stående invitationer fra Cobolt og diverse Danske institutioner. Han er åben og positiv og elskede sit første besøg i Danmark. Men også en helt utrolig travl mand, som har stående invitationer fra alle verdenshjørner. Meget skal flaske sig. Men en dag kommer han uden tvivl igen.
redneck skrev: 28. feb 2024, 21:00 "Slow and steady wins the race"
Det kunne være Cobolts valgsprog! Tak :-)
Vedhæftede filer
Kuijpers-Franka.jpg
Senest rettet af Carsten Søndergaard 29. feb 2024, 00:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev: 28. feb 2024, 22:21Hvad med den seneste ordinære Thorgal? - Kommer den?
Det er nok også lidt tvivlsomt. Lidt for mange er stået af i de senere år. Selv om man godt kan undre sig, de nye historier er efter min mening storartede, på samme tid klassiske og peger ind i fremtiden.
Erling Søby skrev: 28. feb 2024, 22:21Og hvad er der blevet af Angel Wings 7, som ikke er til at finde i butikkerne?
Det bør den skam være. Hvor kan den ikke fås?
Mogens skrev: 28. feb 2024, 22:37hvis de omhandler Vakse Viggo, så har Cobolt vist trukket følehornene til sig, da Zoom genudgiver serien.
Ja, det fik lige udskudt en dansk udgave af de svenske samlebind en tiårs tid. So it goes.
Mogens skrev: 28. feb 2024, 22:37Personligt er jeg mest spændt på, hvornår Luftens Ørne går på vingerne igen?
Også jeg :-) Men de skal nok komme i luften, bare rolig (= bare lidt tålmodighed!).
Brugeravatar
Snoopy
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 125
Tilmeldt: 23. jun 2016, 15:34

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Snoopy »

Carsten Søndergaard skrev: 29. feb 2024, 00:18 Klart, men ikke alle 100 album eller alle 100 album i samlebind. Men det bedste af det bedste (Morris-Goscinny) kommer snart igen.
Lucky Luke vil jeg især se frem til - bliver det med ekstramateriale?
dernice
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 253
Tilmeldt: 3. mar 2010, 21:29

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af dernice »

Carsten Søndergaard skrev: 29. feb 2024, 00:18 Roep = Var jo inviteret til Bogforum forrige år, men meldte afbud og vil ikke rejse mere.
Er det planen at udsende de resterende 3 Gammelpot album i år? (Jeg har set at nr. 21 kommer til marts)
casperyde
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 61
Tilmeldt: 5. jun 2021, 11:44

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af casperyde »

der kommer hvis kun 2 gammelpot i år, det fik jeg at tidligere
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af redneck »

Tak for svar.
Carsten Søndergaard skrev: 29. feb 2024, 00:18Kuijpers er lidt speciel, men for nylig ankom en gigantisk pakke (format 10 x 60 x 80 cm) med materiale til næste samlebind, som skal udkomme til efteråret. Se foto. Inklusive håndskrevet manuskript og håndtegnet layout. Det tager lidt tid.
Når I er færdige med det, kan jeg godt tilbyde at skaffe jer af med det uden beregning.
Carsten Søndergaard skrev: 29. feb 2024, 00:18Meningen er at udgive alle 19 Splint & Co.-album af Franquin i toprestaureret udgave
Det er reelt også her guldet ligger begravet. Hvis det viser sig, at de bliver revet væk i oplag efter oplag, kan man jo altid overveje at fortsætte.
redneck skrev: 28. feb 2024, 21:00Lucky Luke vil i min optik være det næste logiske projekt at kaste sig over for et forlag med hang til klassikere, der har et potentielt stort (ældre) publikum med penge på lommen. Er der nogle overvejelser i dén retning fra jeres side?
Carsten Søndergaard skrev: 29. feb 2024, 00:18Klart, men ikke alle 100 album eller alle 100 album i samlebind. Men det bedste af det bedste (Morris-Goscinny) kommer snart igen.
Perfekt, det er som med Franquin/Splint her guldet er begravet.
Carsten Søndergaard skrev: 29. feb 2024, 00:18 Roep = Var jo inviteret til Bogforum forrige år, men meldte afbud og vil ikke rejse mere.
Kuijpers = Har været inviteret mange gange, men er svær. En lille åbning sidste år, men kan næppe afklares før lige pludselig måske eventuel kanhænde.
Sattouf = Har stående invitationer fra Cobolt og diverse Danske institutioner. Han er åben og positiv og elskede sit første besøg i Danmark. Men også en helt utrolig travl mand, som har stående invitationer fra alle verdenshjørner. Meget skal flaske sig. Men en dag kommer han uden tvivl igen.
... men hvem har I så ellers følere ude hos i udlandet? Hugault? Guarnido? Floc'h? Bourgeon? König?
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Peter Lyderik
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 162
Tilmeldt: 27. okt 2019, 16:21

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Peter Lyderik »

Hvad med Det bedrageriske Indien? Kommer den en dag på dansk fra Cobolt, eller ej?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Snoopy skrev: 29. feb 2024, 12:03
Carsten Søndergaard skrev: 29. feb 2024, 00:18 Klart, men ikke alle 100 album eller alle 100 album i samlebind. Men det bedste af det bedste (Morris-Goscinny) kommer snart igen.
Lucky Luke vil jeg især se frem til - bliver det med ekstramateriale?
Nej, det bliver ren og skær tegneserie. Ikke specielt henvendt til særligt nørdede interesserede, men bare så de er tilgængelige for alle dem, der elsker at læse gode Lucky Luke-album, og som bare vil have en samling af de bedste. En slags folkeudgave. Unummererede. Med ny oversættelse.

Vi mangler egentlig kun er afgøre, hvilke der rent faktisk er de allerbedste af Morris og Goscinnys i alt 37 album. Men de gemmer sig nok i høj grad blandt de 5-6 sidste fra Spirou-perioden og en hel del af dem fra Pilote-perioden.

SPIROU-PERIODEN

1955 Spor over prærien (41)
1956 Blåfødderne kommer (45)
1956 Joss Jamons bande (38)
1957 Daltonbrødrenes fætre (30)
1957 Dommeren (16)
1958 Vejen til Oklahoma (28)
1958 Daltonbrødrenes hævn (13)
1959 Mississippi (36)
1960 På sporet af Daltonbrødrene (18)
1960 I boretårnets skygge (21)
1961 Slægtsfejden (31)
1961 Billy the Kid (7)
1960 Daltonbrødrene stikker af (+ på krigsstien) (32)
1961 De sorte bjerge (23)
1962 Daltonbrødrene i den kolde sne (25)
1962 Karavanen (22)
1963 Spøgelsesbyen (20)
1963 Daltonbrødrene forbedrer sig (8)
1964 Det 20. regiment (27)
1964 Billy the Kid får eskorte (11)
1965 Pigtråd over prærien (14)
1965 Calamity Jane (10)
1966 Daltonbrødrene i Mexico (9)
1967 Diligencen (1)
1967 Grønskollingen (3)

PILOTE-PERIODEN

1968 Dalton City (2)
1969 Jesse James (4)
1969 Western Circus (6)
1970 Apachekløften (5)
1971 Ma Dalton (12)
1972 Dusørjægeren (17)
1973 Storfyrsten (19)
1973 Penge til Ratata (15)
1974 Den hvide kavaler (24)
1975 Pyskopater på slap line (29)
1976 Kejser Smith (26)
1977 Den syngende tråd (34)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

dernice skrev: 29. feb 2024, 12:15Er det planen at udsende de resterende 3 Gammelpot album i år? (Jeg har set at nr. 21 kommer til marts)
Hvis det flasker sig, ellers kommer det 23. og sidste i starten af 2025.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

redneck skrev: 29. feb 2024, 15:25
Carsten Søndergaard skrev: 29. feb 2024, 00:18Meningen er at udgive alle 19 Splint & Co.-album af Franquin i toprestaureret udgave
Det er reelt også her guldet ligger begravet. Hvis det viser sig, at de bliver revet væk i oplag efter oplag, kan man jo altid overveje at fortsætte.
Det kan man ikke vide. Men det handler i første omgang om Franquin i den optimerede udgave. Også de får ny oversættelse. Og formentlig 4 sider ekstramateriale i hver. Som en blanding af en teaser og en 100-års hyldest til Franquin udkommer Bravo Brothers i en særudgave allerede til sommer, som ud over selve historien også gengiver samtlige Franquins originalplancher og et omfattende ekstramateriale, der fortæller om hans arbejde med Splint og også om restaureringen.
redneck skrev: 28. feb 2024, 21:00... men hvem har I så ellers følere ude hos i udlandet? Hugault? Guarnido? Floc'h? Bourgeon? König?
Ikke nogen konkret nu til Copenhagen Comics, men fx Guarnido har været forsøgt (vist også af Create i Svendborg). Men han er svær, travl mand som alle vil have fat i. Der er også løbende følere hos fx Bourgeon og Bilal, men de er også på forskellig vis svære at håndtere og kræver nok andre rammer end CC, Den Sorte Diamant, Louisiana eller noget. Hugault kunne godt være noget på et tidspunkt, han vil dog uden tvivl helst medvirke i forbindelse med et flyshow. Barbucci, som du tidligere nævnte, er en oplagt mulighed ligesom König, begge vil vist gerne komme, men det har ikke passet indtil videre. Floc'h? Tja, hvorfor ikke, så har vi da vist udtømt mulighederne for de-omkring-70-årige, der fortsat teoretisk kunne være muligheder? ;-) Først og fremmest har Cobolt selvfølgelig en masse yngre danske tegneserieskabere på CC.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Peter Lyderik skrev: 29. feb 2024, 16:05 Hvad med Det bedrageriske Indien? Kommer den en dag på dansk fra Cobolt, eller ej?
Det er fortsat meningen, men jeg har fortsat ingen mening om hvornår 8)
Besvar