Status fra Cobolt?

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 3. mar 2024, 21:56
Antaeus skrev: 2. mar 2024, 23:24Hvis du nu læser efter så skriver jeg "eller årstal". Netop af den grund at nummer ikke altid er hensigtmæssig.
Jo, årstal kan være udmærkede, men i denne sammenhæng kan man forestille sig, at der kommer til at stå 1965 på to album, 1967 på to, 1971 på et, 1977 på et, mens mange årstal slet ikke er med. Så det bliver nemt ret kryptisk og uforståeligt for menigmand, hvoraf de fleste formentlig er bedøvende ligeglad med, hvilket årstal et Lucky Luke-album er lavet i i forrige århundrede. Men jeg kan godt love, at årstallet vil fremgå af indholdet. I forvejen står det som regel også i kolofonen. Men altså ikke på ryggen.
Med hverken nummer eller årstal på ryggen så er det ikke i hvert fald ikke en samler venlig udgivelse, hvor man kan få et hurtigt overblik. Du forstår det måske ikke fordi du ikke sorterer dine tegneserier eller skal købe dem.
Personligt bliver jeg altid lidt irriteret når jeg står med de serier fordi det giver en masse spildtid når de skal sættes på plads og mulighed for dobbeltkøb eller at man misser en af albummene og ikke får købt det.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 3. mar 2024, 23:49Med hverken nummer eller årstal på ryggen så er det ikke i hvert fald ikke en samler venlig udgivelse, hvor man kan få et hurtigt overblik. Du forstår det måske ikke fordi du ikke sorterer dine tegneserier eller skal købe dem.
Jo, jeg forstår det skam udmærket, og med fx Tim og Thomas forstår jeg det i særdeleshed, fordi der er så utroligt mange bind i serien, og de er formentlig helt ens på ryggen bortset fra titlerne. Det må være næsten uoverkommeligt, hvis man får taget forskellige bind ud af reolen i en eller anden anledning og så skal sætte dem på plads igen.

Men der kan også være gode grunde til at undlade at nummerere serier. En af årsagerne til, at visse forlag (herunder Cobolt) på et tidspunkt begyndte at undlade nummerering var, at Dansk Biblioteks Center indførte en regel om, at kun de to første bind - og derefter hvert tiende bind - i en serie fik en lektørudtalelse. For at snyde systemet blev numre udeladt. En anden årsag var, at det blev besværligt at skille sig af med restoplag, hvis det af en liste fremgik, at der var stor forskel på antal eksemplarer med lave numre og høje numre. Så blev høje numre med mange eksemplarer anset for at være meget lidt værd.

Så kan man sige, at begge dele er lidt uaktuelt i dag. Dels følger DBC ikke den gamle regel så strikt, og der er i det hele taget ikke mange serier med mange bind, som der var engang. Og hvad restoplagene angår aftages de i dag næsten udelukkende af tegneseriebutikker, der uanset nummerering eller ej godt ved, hvad rækkefølgen er. Tidligere var der flere boghandlerkæder inde over, og de kiggede bare på numrene på en liste.

Med hensyn til retroudgaverne af Tintin, som du ofte nævner, kan man sige for og imod rent æstetisk og historisk, men i hvert fald var det, og er det, ikke tilladt at sætte numre eller anden tekst på ryggen. Så det må man leve med. Det gør jeg også selv, og jeg kan roligt sige, at jeg også ofte må gennemgå hele samlingen for at finde et bestemt album, og jeg har dem både på dansk og fransk og har ofte behov for at slå noget op i et bestemt. Jeg kan dårligt nok huske, hvilke der er røde, og hvilke der er gule eller orange. Så med dem forstår jeg det også godt. Vi kunne godt have fået lov til at sætte numre på de nye standardudgaver af Tintin, men hvad så med de mennesker, der have en del af de gamle udgaver, men ikke alle, og ønskede at komplettere med nogle af de nye (de fleste mennesker er trods alt ligeglade med, om det er den ene eller den anden oversættelse). Så ville de pludselig have to forskellige nummereringer på ryggen, hvor bestemte titler ville have samme numre som helt andre album. Det er sgu ikke så nemt.

Da jeg flyttede ind, hvor jeg bor nu, for snart 20 år siden, tog jeg mig sammen og sorterede samtlige album i næsten streng alfabetisk orden efter Komiklex, netop fordi jeg gerne ville kunne finde ting. Det var jeg glad for. Men i årenes løb er systemet alligevel eroderet, fordi jeg virkelig tit har haft behov for at finde noget frem (ikke mindst i forbindelse med de mange genudgivelser), og ofte at have dem fremme i en længere periode i forskellige forteringer. Så er de ikke lige kommet på plads igen, og det forbander jeg jævnligt mig selv for.

Så jeg forstår det altså godt. Men lige her med Lucky Luke bliver det for mystisk at sætte numre eller årstal på ryggen. Når man ikke har til hensigt at udgive noget kronologisk eller komplet, er det problematisk. Tænk bare på, da Egmont besluttede sig for at omnummerere hele Splint & Co.-serien, men kun nåede at udgive forskellige spredte album (med nye numre), før projektet blev lagt i graven.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

redneck skrev: 2. mar 2024, 14:50
Carsten Søndergaard skrev: 2. mar 2024, 01:40 Efter næsten 45 år må man nok konkludere, at serien har haft sin tid, og at den tid først og fremmest blev holdt kørende af Jean Van Hammes og Grzegorz Rosinskis samarbejde.
Det sidste stod lysende klart allerede efter ganske få forsøg med nye forfattere på hovedserien, imens Rosinski fortsat tegnede ... det var en forvirret, mat og uværdig afslutning på de gyldne år.

Derefter gik der Star Wars i den, da serien gik i (efter min mening naturligvis) alt for mange retninger ift. spinoff album. Tanken har nok været, at der ville være gode historier i mange af seriens personer, så hvorfor ikke bare køre på med en serie om Ulv, en serie om Kriss, en serie om Thorgals barndom om måske mere på én og samme tid. Der skulle man nok have haft lidt mere is i mavsen. Men at man som læser skulle følge med i spinoff album for overhovedet at kunne følge med i hovedserien, var en vanvittig ide, der nok har fået folk til at stå af på dén - og så er alt jo ligesom tabt. Jeg er kæmpe fan af serien (og interviewede Rosinski på CC for år tilbage), men orkede ikke mere efter "Ulv"-serien, "Kriss"-serien og et par af de helt nye med ny tegner på hovedserien. Måske ærgerligt, men forklaringen står ovenfor.
Det er interessant nok, og jeg forstår godt, hvad du refererer til, men jeg er faktisk ikke enig. Selv finder jeg hele idéen med at krydsfortælle mellem Thorgal-, Kriss- og Ulv-serierne utroligt fascinerende, og at alting fra de foregående næsten 25 album faktisk falder på plads i Thorgal 36. På trods af at serien ganske rigtigt skiftede forfatter to gange i løbet af de sidste bind, hvilket efter alt at dømme skyldtes, at Rosinski var uenig med Yves Sente om, hvilken skæbne Aniel skulle lide.

En hel del har givet udtryk for, at den malede stil, Rosinski indførte hen mod slutningen, ikke bekom dem vel. Jeg forstår godt, at man kan have det sådan, men heller ikke her er jeg enig. Efter min mening er de sidste Thorgal-album af Rosinski noget af det mest eminente, han har lavet. Og hvis Thorgal-fans hellere ville have tegnede og ikke malede historier, burde Kriss-albummene og Ulv-albummene vel have tiltrykket sig mere interesse, for de var jo tegnede og ikke malede. Okay ikke af Rosinski, men ærlig talt var det jo lige så godt eller bedre end nogle af hans tidligere tegnede album.

At der "gik Star Wars i den" forstår jeg ikke helt, hvad du mener med. Sådan har det vel været periodisk lige siden starten? Barn af stjernerne, du ved. Selv synes jeg, de nye album (fra album 37 og frem) er storartede, og jeg kan ikke rigtig se, hvordan det kunne være løst anderledes eller bedre at føre serien videre efter Jean Van Hamme-(m.fl.) og Rosinski-æraen.

Men på bundlinjen står, at serien fortsat er en kæmpestor succes i Frankrig og Belgien, herunder også de nye ekstraordinære album, der endnu ikke er udkommet på dansk. Måske er danskere bare mere konservative end franskmænd og belgiere?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af GoogaMooga »

Ja tak, jeg kender kun alt for godt til DBC's nummerregel i forbindelse med lektørudtalelse. Det var mig, der fik gennemtrumfet fortsættelsen af Michel Vaillant hos mellemgaard, og jeg anbefalede dem at gå kronologisk frem og fortsætte hvor Donovan slap, med nr. 8, som også er den belgiske nr. 8. Men den fandt ikke nåde hos DBC på grund af den skide regel, og resultatet var et pauvert salg til bibliotekerne. Så nu er den klassiske serie sat på pause og forlaget vil forsøge med de nye MV, som jeg er ligeglad med. Jeg er selvfølgelig glad nok for bind 8, som jeg betragter som en personlig sejr, men nu kan det næsten være lige meget.

Hvis jeg får gennemtrumfet Boule og Bill, har jeg anbefalet dem at starte med en nr. 1, for at opnå den lektørudtalelse. Serien er udkommet på tre forskellige forlag før, hver gang med en nr. 1. Der foreligger syv bind på dansk, hvoraf jeg har de seks.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev: 2. mar 2024, 01:23 Jeg tror, at jeg tre gange har bedt om læserne/jeres hjælp.
Og måske en fjerde gang. Også. Efterspurgte du ikke et Akira-album på amerikansk til færdiggørelse af den danske serie ?
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 393
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Mirko Woelck »

Carsten Søndergaard skrev: 4. mar 2024, 02:26
redneck skrev: 2. mar 2024, 14:50
Carsten Søndergaard skrev: 2. mar 2024, 01:40 Efter næsten 45 år må man nok konkludere, at serien har haft sin tid, og at den tid først og fremmest blev holdt kørende af Jean Van Hammes og Grzegorz Rosinskis samarbejde.
Det sidste stod lysende klart allerede efter ganske få forsøg med nye forfattere på hovedserien, imens Rosinski fortsat tegnede ... det var en forvirret, mat og uværdig afslutning på de gyldne år.

Derefter gik der Star Wars i den, da serien gik i (efter min mening naturligvis) alt for mange retninger ift. spinoff album. Tanken har nok været, at der ville være gode historier i mange af seriens personer, så hvorfor ikke bare køre på med en serie om Ulv, en serie om Kriss, en serie om Thorgals barndom om måske mere på én og samme tid. Der skulle man nok have haft lidt mere is i mavsen. Men at man som læser skulle følge med i spinoff album for overhovedet at kunne følge med i hovedserien, var en vanvittig ide, der nok har fået folk til at stå af på dén - og så er alt jo ligesom tabt. Jeg er kæmpe fan af serien (og interviewede Rosinski på CC for år tilbage), men orkede ikke mere efter "Ulv"-serien, "Kriss"-serien og et par af de helt nye med ny tegner på hovedserien. Måske ærgerligt, men forklaringen står ovenfor.
Det er interessant nok, og jeg forstår godt, hvad du refererer til, men jeg er faktisk ikke enig. Selv finder jeg hele idéen med at krydsfortælle mellem Thorgal-, Kriss- og Ulv-serierne utroligt fascinerende, og at alting fra de foregående næsten 25 album faktisk falder på plads i Thorgal 36. På trods af at serien ganske rigtigt skiftede forfatter to gange i løbet af de sidste bind, hvilket efter alt at dømme skyldtes, at Rosinski var uenig med Yves Sente om, hvilken skæbne Aniel skulle lide.

En hel del har givet udtryk for, at den malede stil, Rosinski indførte hen mod slutningen, ikke bekom dem vel. Jeg forstår godt, at man kan have det sådan, men heller ikke her er jeg enig. Efter min mening er de sidste Thorgal-album af Rosinski noget af det mest eminente, han har lavet. Og hvis Thorgal-fans hellere ville have tegnede og ikke malede historier, burde Kriss-albummene og Ulv-albummene vel have tiltrykket sig mere interesse, for de var jo tegnede og ikke malede. Okay ikke af Rosinski, men ærlig talt var det jo lige så godt eller bedre end nogle af hans tidligere tegnede album.

At der "gik Star Wars i den" forstår jeg ikke helt, hvad du mener med. Sådan har det vel været periodisk lige siden starten? Barn af stjernerne, du ved. Selv synes jeg, de nye album (fra album 37 og frem) er storartede, og jeg kan ikke rigtig se, hvordan det kunne være løst anderledes eller bedre at føre serien videre efter Jean Van Hamme-(m.fl.) og Rosinski-æraen.

Men på bundlinjen står, at serien fortsat er en kæmpestor succes i Frankrig og Belgien, herunder også de nye ekstraordinære album, der endnu ikke er udkommet på dansk. Måske er danskere bare mere konservative end franskmænd og belgiere?
Det er muligt, du skal give det tid før den falder i danskernes smag igen ? En TV-serie eller full motion picture / spillefilm ? Og til den tid er de nok sværere at skaffe igen. Det er muligt, du / I skal skabe en fortælling, som trænger igennem og genskaber gnisten for den serie. Men "vi" kan jo ikke forlange, at Cobolt, eller andre forlag, evigt lagerfører serier, som ikke længere sælger til fuld pris.

For 20+ år siden var danske Thorgal populære i Norge, som andre danske klassiske albums, fordi, sådan som jeg husker det, nordmændene manglede mange af de klassiske serier i albumsform, som udkom i Danmark og som var læsbare for den generation af bokmål. Mange Thorgal bind 2 er shippet til Norge. Mange. I dag er de norske forlag kommet meget efter. Rigtig meget. Prins Valiant efter bind 50 blev jo udgivet af en nordmand ved Thule Forlag as !

Af Tronsmo.no kan jeg se, at de nu også har udgivet Thorgal som Sagaen om Thorgal fra Egmont i noget tid, som matcher udgivelsesrækken af de danske albums. Dvs., at Faraos normalerweise kan eksportere færre danske Thorgal til Norge end hidtil (antageligt), som i sidste ende rammer Cobolt. Åbenbart - fordi I jo har realiseret Thorgals Verden til Faraos engang i foråret 2023'ish som et muligt tegn herpå. Samtidig er serien måske gået ind i den demografiske udfordring, som mange (meget) ældre serier i dag lider af på samler-genbrugsmarkedet. Fx er der ikke mange tilbage, som samler på Skipper Skræk... Set i et demografisk lys. Og af den grund bliver der færre læsere / samlere / kompletister. Avisformatet er der flere købere til end hæfteformat, som serien afsluttede med.

Til det sidste er der måske håb. En generation ser ud til at have skippet interessen for farens / moderens samling, som så enten endte i småt brandbart (den container hedder noget andet i dag) eller solgt fra eller glemt væk. Men børnebørnene er faktisk begyndt i det små at spørge efter tegneserier - specielt dem, de ser på streamingtjenester, som oftest er Spider-man og Hulk. Men ofte har de samlinger og serier fundet et andet liv, så bedstefar/-mor må så ud og shoppe igen. Det er det, jeg hører. Det begynder i det små...
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af redneck »

Carsten Søndergaard skrev: 4. mar 2024, 02:26 En hel del har givet udtryk for, at den malede stil, Rosinski indførte hen mod slutningen, ikke bekom dem vel. Jeg forstår godt, at man kan have det sådan, men heller ikke her er jeg enig. Efter min mening er de sidste Thorgal-album af Rosinski noget af det mest eminente, han har lavet. Og hvis Thorgal-fans hellere ville have tegnede og ikke malede historier, burde Kriss-albummene og Ulv-albummene vel have tiltrykket sig mere interesse, for de var jo tegnede og ikke malede. Okay ikke af Rosinski, men ærlig talt var det jo lige så godt eller bedre end nogle af hans tidligere tegnede album.

At der "gik Star Wars i den" forstår jeg ikke helt, hvad du mener med. Sådan har det vel været periodisk lige siden starten? Barn af stjernerne, du ved. Selv synes jeg, de nye album (fra album 37 og frem) er storartede, og jeg kan ikke rigtig se, hvordan det kunne være løst anderledes eller bedre at føre serien videre efter Jean Van Hamme-(m.fl.) og Rosinski-æraen.
Det var måske også lidt indforstået, men med "der gik Star Wars i den", tænkte jeg ikke på selve temaerne (der vel nærmere er planket fra Superman ift. ankomst på jorden, superkræfter mm.). Det var mere ment som et koncept, hvor man ud fra en succes i relativt stramt format, derefter lukker op for et utal af spinoff-sidehistorier: prequel, sequel, samtidig-quel parallelhistorier, serier med fokus på enkelte bipersoner osv. Jeg har stort set ikke set noget Star Wars ud over de oprindelige 3 film + de 3 efterfølgere (altså nr. 4-6 og derefter 1-3). Men mit indtryk er, at universet har solgt og tyndet så meget ud, at det reelt ikke er særligt attraktivt længere rent kommercielt, men kun for en indforstået (måske nok halvstor) skare af meget trofaste fans. Om det er kunstnerisk attraktivt har jeg ingen forudsætninger for at mene noget om.

Rosinskis skift i tegne/malestil var jeg til gengæld ret begejstret for, her sakset fra min debutanmeldelse på Nummer9 af Thorgal 34 "Kah-Aniel"

Da serien skiftede forfatter, valgte Rosinski samtidig at ændre tegnestilen radikalt. Nuvel, det skete gradvist i album 29, van Hammes sidste, men blev mere og mere gennemført derefter. Væk var hans markante streger og frem kom i stedet pensler og farver. Konturstregerne blev færre og færre, mens farverne til gengæld myldrede frem og blev mere og mere dominerende i forhold til tidligere. Dette har jeg personligt været skeptisk i forhold til, det er jo svært at ryste de indre billeder fra nethinden væk efter 28 album. Men i Kah-Aniel giver det ikke bare mening, det giver usædvanligt flotte sider med et mylder af detaljer fra et østerlandsk miljø. Måske har Rosinski trængt til at tegne andet end nordiske vikingemiljøer?

Under alle omstændigheder har polakken tegnemæssigt fundet sin anden ungdom, trods han har passeret de 70 år. Figurerne træder markant i baggrunden, mens baggrundene bliver mere detaljerede end nogensinde før. Med en næsten impressionistisk stil, hvor farveklatterne på elegant vis danner fx et menneskemylder, kompenseres der for manglerne i historien. Det er lige til at få tårer i øjnene over, at man kan tegne så godt til så dårlig en historie.


Så mine egne personlige indvendinger imod afslutningen på Rosinskis arbejde på serien, har i hvert fald ikke noget med hans tegninger at gøre. Dog vil jeg til hver en tid mene, at tegningerne i Kriss og Ulv albummene ikke tilnærmelsesvis er så lækre som i Rosinskis velmagtsdage med dén tegnestil.
Carsten Søndergaard skrev: 4. mar 2024, 02:26Men på bundlinjen står, at serien fortsat er en kæmpestor succes i Frankrig og Belgien, herunder også de nye ekstraordinære album, der endnu ikke er udkommet på dansk. Måske er danskere bare mere konservative end franskmænd og belgiere?
Eller måske er bundlinjen, at danskerne er mere kvalitetsbevidste end franskmænd og belgiere, så de ikke bevidstløst kaster penge efter et produkt, der i løbet af en relativt kort årrække gik fra et album i topkvalitet hvert eller hvert andet år til et halvsløjt album to-fire gange hvert år? Dertil kan man lægge, at det krævede læsning af 22 album i tre serier med delvist parallelle handlinger at følge med i en periode. Det kan man som du naturligvis anskue som "utroligt fascinerende" - personligt fandt jeg det desværre utroligt frustrerende og kun delvist velgennemført.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Jens Larsen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. feb 2024, 22:16

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Jens Larsen »

Hmm, Nu havde jeg ellers lige besluttet at tage Thorgal op igen. Jeg var stoppet med Van Hammes afgang.
Så spørgsmål: Kan jeg godt opgive at forstå handlingen i den oprindelige serie, uden spin-offerne? Dem havde jeg ikke tænkt jeg skulle have.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 4. mar 2024, 03:40jeg anbefalede dem at gå kronologisk frem og fortsætte hvor Donovan slap, med nr. 8, som også er den belgiske nr. 8. Men den fandt ikke nåde hos DBC på grund af den skide regel, og resultatet var et pauvert salg til bibliotekerne.
Har DBC bekræftet, at de har fravalgt at anmelde den af den grund? Det er jo langtfra alle udgivelser, der får en lektørudtalelse, så den kan også bare være blevet fravalgt.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev: 4. mar 2024, 05:18
Carsten Søndergaard skrev: 2. mar 2024, 01:23 Jeg tror, at jeg tre gange har bedt om læserne/jeres hjælp.
Og måske en fjerde gang. Også. Efterspurgte du ikke et Akira-album på amerikansk til færdiggørelse af den danske serie ?
Jeg udelukker intet, men jeg husker ikke noget om det. Det kan ikke være på Serieland, for jeg blev først medlem i 2005, og Akira 20 udkom i 2004 :-)

Der kan sikkert også være andre tilfælde, hvor jeg har luftet lignende spørgsmål. Men det har i alle tllfælde været mig personligt, der har gjort det, ikke hverken Cobolt eller Carlsen.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 4. mar 2024, 17:07
GoogaMooga skrev: 4. mar 2024, 03:40jeg anbefalede dem at gå kronologisk frem og fortsætte hvor Donovan slap, med nr. 8, som også er den belgiske nr. 8. Men den fandt ikke nåde hos DBC på grund af den skide regel, og resultatet var et pauvert salg til bibliotekerne.
Har DBC bekræftet, at de har fravalgt at anmelde den af den grund? Det er jo langtfra alle udgivelser, der får en lektørudtalelse, så den kan også bare være blevet fravalgt.
Nej, det har de så ikke, men det har nok ikke hjulpet. Jeg fortryder dog ikke, det var den rigtige fremgangsmåde.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Mirko Woelck skrev: 4. mar 2024, 06:00Det er muligt, du skal give det tid før den falder i danskernes smag igen ? En TV-serie eller full motion picture / spillefilm ? Og til den tid er de nok sværere at skaffe igen. Det er muligt, du / I skal skabe en fortælling, som trænger igennem og genskaber gnisten for den serie. Men "vi" kan jo ikke forlange, at Cobolt, eller andre forlag, evigt lagerfører serier, som ikke længere sælger til fuld pris.
Der har i to årtier været planer om en tv-serie, men det er ikke blevet til noget endnu, så det jo svært at blive ved med at vente på (og uden at ane om det vil styrke salget af tegneserien).

Interessen har været dalende i en hel del år efterhånden, og det kan der være mange årsager til:
- Som du ganske rigtigt skriver, begyndte Thorgal for nogle år siden at udkomme i samlebind på norsk, og det har uden tvivl påvirket salget af de danske album negativt, både hovedserien og Kriss og Ulv, for i de norske samlebind er de mikset ind i hinanden.
- Det er også meget tænkeligt, at en del danskere har afholdt sig fra et anskaffe enkeltalbummene, efterhånden som det stod klart, at de danske samlebind ville omfatte til og med album 36. Og på den måde er kommet ud af vanen med at købe nye enkeltalbum.
- Nogle er stået af på grund af Van Hammes afgang.
- Andre på grund af Rosinskis ændrede tegnestil.
- Atter andre på grund af det lidt indviklede forhold mellem Thorgal, Kriss og Ulv.
- Og atter atter andre på grund af Rosinskis pensionering
Mirko Woelck skrev: 4. mar 2024, 06:00Samtidig er serien måske gået ind i den demografiske udfordring, som mange (meget) ældre serier i dag lider af på samler-genbrugsmarkedet. Fx er der ikke mange tilbage, som samler på Skipper Skræk... Set i et demografisk lys. Og af den grund bliver der færre læsere / samlere / kompletister. Avisformatet er der flere købere til end hæfteformat, som serien afsluttede med.
Også det spiller utvivlsomt en rolle.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

redneck skrev: 4. mar 2024, 11:02Eller måske er bundlinjen, at danskerne er mere kvalitetsbevidste end franskmænd og belgiere, så de ikke bevidstløst kaster penge efter et produkt, der i løbet af en relativt kort årrække gik fra et album i topkvalitet hvert eller hvert andet år til et halvsløjt album to-fire gange hvert år? Dertil kan man lægge, at det krævede læsning af 22 album i tre serier med delvist parallelle handlinger at følge med i en periode. Det kan man som du naturligvis anskue som "utroligt fascinerende" - personligt fandt jeg det desværre utroligt frustrerende og kun delvist velgennemført.
Jeg køber ikke tanken om, at danskere skulle være mere kvalitetsbevidste - når man ser på, hvad der udkommer på både fransk og dansk af alle former for tegneserier, er der ikke noget belæg for det.

Til gengæld har det sikkert samme betydning for fantasytegneserier som det har for krimitegneserier (XIII, Largo Winch), at franskmænd er mere traditionsbundne tegneserielæsere end danskere, som let flytter interessen for en genre til film tv-serier og så ikke længere har tid eller kræfter til også at læse tegneserier. Tænk bare på de seneste 5-10 års talrige film og tv-serier, der i nogle tilfælde har lagt sig virkelig tæt op ad Thorgal, Nothman, Norsemen, Vikings, Vikings Valhalla, Valhalla Rising, Last Kingdom, Last KIng, Game of Thrones ... al den slags fandtes ikke i Thorgals første tredive år.

Og så betyder det selvfølgelig også noget, at album i Frankrig på grund af den meget lave moms og de mange tusind procent højere oplagstal kun koster omkring det halve af danske album. Ikke mindst for løbende serier med ret høj udgivelsefrekvens og flere spin-off har det uden tvivl en negativ effekt.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 4. mar 2024, 17:10
Carsten Søndergaard skrev: 4. mar 2024, 17:07
GoogaMooga skrev: 4. mar 2024, 03:40jeg anbefalede dem at gå kronologisk frem og fortsætte hvor Donovan slap, med nr. 8, som også er den belgiske nr. 8. Men den fandt ikke nåde hos DBC på grund af den skide regel, og resultatet var et pauvert salg til bibliotekerne.
Har DBC bekræftet, at de har fravalgt at anmelde den af den grund? Det er jo langtfra alle udgivelser, der får en lektørudtalelse, så den kan også bare være blevet fravalgt.
Nej, det har de så ikke, men det har nok ikke hjulpet. Jeg fortryder dog ikke, det var den rigtige fremgangsmåde.
Jeg vil antage, at de har skelet til, hvor mange eksemplarer der står på bibliotekerne af tidligere bind i serien. Og det er næsten ingen. Der er 3-5 eksemplarer af de fleste, faktisk er Donovans en undtagelse med 9 biblioteker. Så konklusionen har været, at interessen er så minimal, at det ikke giver mening af lave en lektørudtalelse, når næsten ingen har de tidligere bind. Der har uden tvivl stået betydeligt flere eksemplarer af Carlsens 40 år gamle udgaver engang, men de er så i tidens løb blevet enten slidt op eller i mange tilfælde formentlig bare blevet skrottet, fordi de ikke blev lånt ud. Så er det jo op ad bakke.
Brugeravatar
redneck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 341
Tilmeldt: 24. mar 2008, 08:41
Geografisk sted: Odense

Re: Status fra Cobolt?

Indlæg af redneck »

Jens Larsen skrev: 4. mar 2024, 16:36 Hmm, Nu havde jeg ellers lige besluttet at tage Thorgal op igen. Jeg var stoppet med Van Hammes afgang.
Så spørgsmål: Kan jeg godt opgive at forstå handlingen i den oprindelige serie, uden spin-offerne? Dem havde jeg ikke tænkt jeg skulle have.
Godt spørgsmål. Umiddelbart er svaret nej, det giver ikke for alvor mening udelukkende at læse hovedserien, da man så fx på et tidspunkt skal godtage, at en tidligere død person kommer trampende lyslevende ind ad døren uden nærmere forklaring. Der vil også være andre ting, der kun vanskeligt lader sig forstå. Men når det er sagt ... så bør man da have album 1-36, hvis man ellers er glad for serien, der er jo mange ting, der bliver bundet en sløjfe på. 29'eren lukker den dog også nogenlunde fint, hvor Jolan er blevet voksen og rykker hjemmefra imens alt stadigvæk er nogenlunde fryd og gammen.
Ja, jeg hedder Morten! Og skriver om tegneserier på Nummer9.dk - https://nummer9.dk/author/mortentjalve/
Besvar