Anders And - 75 år i Danmark

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Berti Stravonsky »

Fredag den 1. marts er det 75 år siden, at Anders And udkom her i landet. Det var egentlig meningen, at bladet skulle være udkommet et par måneder tidligere, men her spillede flere ting ind, især papirmangel.

Men altså. Bladet kom på gaden, og for 75 øre kunne man læse om vennerne i Andeby og omegn.

75 øre lyder jo ikke af meget, men jeg har ladet mig fortælle, at det faktisk var en kende dyrt. Uanset pris så blev bladet en kæmpesucces og man kunne notere opslag på over 100.000 eksemplarer. Ret vildt.

Det er sådan, at Egmont markerer de 75 år. Dels er andebladet i morgen fredag en dobbeltudgivelse, dels kan man på www.andeby.dk downloade en jubilæumsudstilling med nedslag fra bladet over de mange år. Endelig er der, og denne bog har jeg desværre ikke læst, en jubilæumsudgivelse.

Titlen er Anders And & Co. 1949-2024 75 år i Danmark.

Bogen er på 264 sider, og jævnfør pressematerialet indeholde historier, som ikke alene rummer noget af det bedste skrevne og tegnede andemateriale over årene. Barks, Vicar, Murry, Branca, Rosa, men også historier der gør, at læserne kan se nogle af de forandringer som enkelte figurer har undergået.

Anders And har, antager jeg, haft en voldsom betydning for mange. Selv fik jeg bladet hver uge, og både Carl Barks og Paul Murrys værker gav bare det der 'ekstra'. Måske var det der, som 6-årig i 1971, at jeg lærte at der var forskel på fortællinger. Jeg bilder mig i dag ind, at jeg kan skelne skæg fra snot. Så en tidlig kvalitativ prægning, måske?

Det er et par år siden, at jeg sidst sad med et af de nyere Anders Andblade, så jeg er ikke ajourført med hverken niveau eller indhold anno 2024. Måske er det heller ikke helt fair at sammenligne dengang og nu. Dengang var det dog fantastisk. Den hulkende sømand, Bing - du er hypnotiseret eller den der uforglemmelige fortælling om storskrydende pralhalse en iskold vinterdag. Ja? Højben som kommer for at få Anders' hus på baggrund af et væddemål måneder forinden.

Jeg ved, at mine børn mangler at lære Andeby at kende. Jeg har med vilje ikke forjaget noget, og kun spotvist læst en af Barkshistorierne, og engang imellem helt tilfældigt lagt bøger og blade i små bunker, og så anbefalet Osvald at kigge på i dét blad, og Ragna i ét andet. Det har virket, for begge har siddet og fået en læseoplevelse. Jeg ved også, at jeg (og det bliver i en ferie) vil sætte voldsomt ind med andeprægning.
Kunne vi lave en tråd, hvor vi som har lyst, beretter om vores erfaringer med Øjvind Ørn, Sorte Klat, Lille Hjælper, Bedstemor And, Fætter Guf, Pusling og hvad de ellers hedder alle sammen.
Fx nedslag hvor vi hver især fortæller om vores yndlingshistorie, og måske om måden vi blev introduceret til dette herlige univers for både store og små.
Jeg ved, at Frank og Robin har læst Anders And. Antaeus med, og han er jo især glad for Paul Murry, også med rette.


th (1).jpg
th (1).jpg (17.69 KiB) Vist 744 gange
th (2).jpg
th (2).jpg (7.73 KiB) Vist 744 gange
Vedhæftede filer
th.jpg
th.jpg (8.13 KiB) Vist 744 gange
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 29. feb 2024, 17:50 Fredag den 1. marts er det 75 år siden, at Anders And udkom her i landet. Det var egentlig meningen, at bladet skulle være udkommet et par måneder tidligere, men her spillede flere ting ind, især papirmangel.

Men altså. Bladet kom på gaden, og for 75 øre kunne man læse om vennerne i Andeby og omegn.

75 øre lyder jo ikke af meget, men jeg har ladet mig fortælle, at det faktisk var en kende dyrt. Uanset pris så blev bladet en kæmpesucces og man kunne notere opslag på over 100.000 eksemplarer. Ret vildt.

Det er sådan, at Egmont markerer de 75 år. Dels er andebladet i morgen fredag en dobbeltudgivelse, dels kan man på www.andeby.dk downloade en jubilæumsudstilling med nedslag fra bladet over de mange år. Endelig er der, og denne bog har jeg desværre ikke læst, en jubilæumsudgivelse.

Titlen er Anders And & Co. 1949-2024 75 år i Danmark.

Bogen er på 264 sider, og jævnfør pressematerialet indeholde historier, som ikke alene rummer noget af det bedste skrevne og tegnede andemateriale over årene. Barks, Vicar, Murry, Branca, Rosa, men også historier der gør, at læserne kan se nogle af de forandringer som enkelte figurer har undergået.

Anders And har, antager jeg, haft en voldsom betydning for mange. Selv fik jeg bladet hver uge, og både Carl Barks og Paul Murrys værker gav bare det der 'ekstra'. Måske var det der, som 6-årig i 1971, at jeg lærte at der var forskel på fortællinger. Jeg bilder mig i dag ind, at jeg kan skelne skæg fra snot. Så en tidlig kvalitativ prægning, måske?

Det er et par år siden, at jeg sidst sad med et af de nyere Anders Andblade, så jeg er ikke ajourført med hverken niveau eller indhold anno 2024. Måske er det heller ikke helt fair at sammenligne dengang og nu. Dengang var det dog fantastisk. Den hulkende sømand, Bing - du er hypnotiseret eller den der uforglemmelige fortælling om storskrydende pralhalse en iskold vinterdag. Ja? Højben som kommer for at få Anders' hus på baggrund af et væddemål måneder forinden.

Jeg ved, at mine børn mangler at lære Andeby at kende. Jeg har med vilje ikke forjaget noget, og kun spotvist læst en af Barkshistorierne, og engang imellem helt tilfældigt lagt bøger og blade i små bunker, og så anbefalet Osvald at kigge på i dét blad, og Ragna i ét andet. Det har virket, for begge har siddet og fået en læseoplevelse. Jeg ved også, at jeg (og det bliver i en ferie) vil sætte voldsomt ind med andeprægning.
Kunne vi lave en tråd, hvor vi som har lyst, beretter om vores erfaringer med Øjvind Ørn, Sorte Klat, Lille Hjælper, Bedstemor And, Fætter Guf, Pusling og hvad de ellers hedder alle sammen.
Fx nedslag hvor vi hver især fortæller om vores yndlingshistorie, og måske om måden vi blev introduceret til dette herlige univers for både store og små.
Jeg ved, at Frank og Robin har læst Anders And. Antaeus med, og han er jo især glad for Paul Murry, også med rette.



th (1).jpg
th (2).jpg
Da jeg var dreng så var de klart bedste historier i Anders And bladet, uden sammenligning, de lange Mickey Mouse historier af Paul Murry samt Carl Barks' historier. Ofte havde Barks' historier ekstratitlen "en udvalgt historie". Både Murrys og Barks' historier var bedre tegnet og man kunne med det samme se at det var en af de gode tegnere og ud over tegningerne udmærkede historierne sig også over de andre.

Min yndlingsfigur i universet var helt klart Sorte Slyngel og så havde jeg også en forkærlighed for Herlock Sholmes (begge Paul Murry, jeg kunne også godt lide Tellos Sorte Slyngel).

I dag synes jeg at Barks' historier er mere avancerede og egner sig mere til voksne end Murrys gør.
Murrys historier var mesterlige og enkelt fortalt og kunne i den grad fange, skabe stemning og var spændende for en eventyrlysten dreng, som jeg. Rent tegnemæssigt så er de begge mestre, men skal jeg vælge så vil jeg sætte Murry foran Barks med et mulehår (men det er et meget tyndt et af slagsen).

Tager vi Jumbobøgerne med så sad Romano Scarpa på tronen, men fremragende lange fortællinger og i en lige så fremragende streg.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 590
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af ovemunk »

Jeg tror min yndlingshistorie er enten "Den hulkende sømand" eller den hvor de er oppe i det vilde og møder en flok indianere. Jeg kan ikke huske titlen men det ender med at en af indianerne lader ham ryge en fredspibe men har kommet et nip "Strombolium i. Altså med Anders.

Min favorithistorie er med Mickey Mouse med "Tågeranunklerne" hvor det er nogle blomster hvis duft får alle til at forære alting væk. En klassisk Mickey fortælling. :)
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Mine yndlingshistorier var (og er muligvis stadig):

Mickey Mouse - De Meget Mystiske Fodspor (Paul Murry)
Anders And/Onkel Joakim - Et Mystisk Land i Jordens Indre (Carl Barks)

Men der er super mange gode historier af de to og også en masse andre som fx Tellos Sorte Slyngel historier, en masse andre Anders And historier og så var der også meget guld i Store Stygge Ulv og Bror Kanin historierne.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Antaeus »

ovemunk skrev: 29. feb 2024, 18:49 Jeg tror min yndlingshistorie er enten "Den hulkende sømand" eller den hvor de er oppe i det vilde og møder en flok indianere. Jeg kan ikke huske titlen men det ender med at en af indianerne lader ham ryge en fredspibe men har kommet et nip "Strombolium i. Altså med Anders.

Min favorithistorie er med Mickey Mouse med "Tågeranunklerne" hvor det er nogle blomster hvis duft får alle til at forære alting væk. En klassisk Mickey fortælling. :)
Du vælger vist også både Barks og Murry.

De to førstnævnte er begge fra Carl Barks. Den med indianerne hedder Onkel Joakim i Dværgindianernes Land, en super god historie.

Den med Mickey Mouse tænker jeg er "Den Farlige Blomst" af Paul Murry.
https://inducks.org/story.php?c=W+WDC+252-05P
Jeg genkender ikke den titel du nævner.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Berti Stravonsky »

I AA # 47 fra 1971 var der en 10-siders historie om Grønspætterne, som går rundt om en sø. På et tidspunkt kommer de til en fabrik, og fra denne fabrik sprøjtes der varmt spildevand ud i søen, og det betyder, at bader man i søen, så gør det ondt og man bliver skoldes og ser mærkelig ud.

Rip, Rap og Rup kommer enten ind i fabrikken, eller også kommer ejeren ud, som er Onkel Joakim, og RRR forholder ham, at der sprøjtes med spildevand. Han tror ikke på dem, og hopper i. Han bliver skjoldet og indser, at spildevand er noget lort.

Hvem har skrevet og tegnet? Do you know?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 29. feb 2024, 21:15 I AA # 47 fra 1971 var der en 10-siders historie om Grønspætterne, som går rundt om en sø. På et tidspunkt kommer de til en fabrik, og fra denne fabrik sprøjtes der varmt spildevand ud i søen, og det betyder, at bader man i søen, så gør det ondt og man bliver skoldes og ser mærkelig ud.

Rip, Rap og Rup kommer enten ind i fabrikken, eller også kommer ejeren ud, som er Onkel Joakim, og RRR forholder ham, at der sprøjtes med spildevand. Han tror ikke på dem, og hopper i. Han bliver skjoldet og indser, at spildevand er noget lort.

Hvem har skrevet og tegnet? Do you know?
https://inducks.org/issue.php?c=dk%2FAA1971-47#b

Forfatter: Carl Barks
Tegner: John Carey
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Berti Stravonsky »

Thanks Anteaus
Brugeravatar
ovemunk
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 590
Tilmeldt: 9. dec 2016, 18:57

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af ovemunk »

Antaeus skrev: 29. feb 2024, 20:53 Du vælger vist også både Barks og Murry.

De to førstnævnte er begge fra Carl Barks. Den med indianerne hedder Onkel Joakim i Dværgindianernes Land, en super god historie.

Den med Mickey Mouse tænker jeg er "Den Farlige Blomst" af Paul Murry.
https://inducks.org/story.php?c=W+WDC+252-05P
Jeg genkender ikke den titel du nævner.
Tågeranunklerne er det som blomsterne hedder i mit blad. Det virker meget sandsynligt at jeg har valgt Barks & Murry, det er jo min aldersgruppe. :)
"The chances of anything coming from Mars, are a million to one they said"
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af benadikt »

Antaeus skrev: 29. feb 2024, 22:06
Berti Stravonsky skrev: 29. feb 2024, 21:15 I AA # 47 fra 1971 var der en 10-siders historie om Grønspætterne, som går rundt om en sø. På et tidspunkt kommer de til en fabrik, og fra denne fabrik sprøjtes der varmt spildevand ud i søen, og det betyder, at bader man i søen, så gør det ondt og man bliver skoldes og ser mærkelig ud.

Rip, Rap og Rup kommer enten ind i fabrikken, eller også kommer ejeren ud, som er Onkel Joakim, og RRR forholder ham, at der sprøjtes med spildevand. Han tror ikke på dem, og hopper i. Han bliver skjoldet og indser, at spildevand er noget lort.

Hvem har skrevet og tegnet? Do you know?
https://inducks.org/issue.php?c=dk%2FAA1971-47#b

Forfatter: Carl Barks
Tegner: John Carey
Den findes også gentegnet af Daan Jippes:
https://inducks.org/story.php?c=D+2006-237

Jeg kunne godt tænke mig de oprindelige grønspætte-historier samlet, så man kan sammenligne dem med Jippes' gentegninger.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Laila J. Graf
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. feb 2006, 15:55
Geografisk sted: Sall

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Laila J. Graf »

Jeg faldt jo ind i alt det her tegneseriehalløj fordi jeg helt tilfældigt faldt over kapitel 10 i Her er dit liv.
Så selvfølgelig mener jeg, at den historie kan noget ift. at få børn/unge fanget ind (jeg var selv 15-16 år).

Ellers tror jeg de historier jeg holder mest af af Don Rosa og som nok også vil være sjovest for børn vil være de to gag historier "En skæv dag i Andeby" og "Glem det!". Det er sådan nogen, hvor man næsten ikke kan undlade at grine højt.

Er der nørder gemt i dine børn ville jeg sige "Det forsvundne bibliotek".

Ellers er den historie jeg tænker tilbage på som barn med mest kærlighed den Barks historie hvor Grønspætterne konkurrere med Gærdesmutterne om at bygge en bro hurtigst!
Også kendt som A.N.D.E.R.S.I.N.E.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Ja, brobygger historien er også blandt mine favoritter af rigtig mange fra Barks. Til gengæld har Don Rosa aldrig rigtig fænget på samme måde som Murry, Barks og Scarpa. Jeg har dog stadig fået indkøbt alle Rosas 10 Hall of Fame bøger.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg har lige haft den der jubilæumsudgivelse i hånden, og selvom man ikke altid må, så bladrede jeg lystigt.

Ikke umiddelbart noget for mig, og bogen kom tilbage på reolen.

Men har I den? Har I læst den, eller kun kigget sporadisk, som jeg?

Hvis ja, hvad er jeres indtryk?
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 885
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Asger Pedersen »

Jeg har nok læst Anders And & Co. sporadisk hos kammerater inden, men en overgang i 1963 købte jeg bladet, det var Barks-historien om Den Stribede Rubin der fangede mig. Så faldt jeg i ‘superhelte-fælden’ og læste næppe Disney i 10 år. Fra 1975 begyndte jeg at samle efter at ha læst artikler om tegnerne, og mine favoritter var Barks, Strobl og Al Hubbard (på Vims).
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Asger Pedersen skrev: 16. apr 2024, 21:13 [...] og mine favoritter var Barks, Strobl og Al Hubbard (på Vims).
Det er også mine favoritter. Generelt foretrækker jeg Anders And frem for Mickey Mouse, men jeg er selvfølgelig også glad for klassisk amerikansk Mickey Mouse.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar