Anders And - 75 år i Danmark

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Berti Stravonsky »

Tak for de sidste svar. Det er dog ikke helt det, jeg efterspørger.

Er der nogen af jer, som har købt og læst jubilæumsudgaven? Jeg har ikke, og ønsker ikke at købe den. Med mindre, altså, at enkelte herinde fra giver den gode anbefalinger.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af benadikt »

Jeg købte bogen, da den udkom. Den giver en god gennemgang af Anders And-bladets historie og har et fint udvalg af historier fra bladet. Carl Barks, Tony Strobl, Paul Murry, Tello, Al Hubbard og en halv snes andre forfattere og tegnere er repræsenteret.
Jeg synes, redaktør Niels Houlberg Hansen har gjort et fint arbejde.
Gamle mennesker som os, Berti, har dog svært ved at læse de små bogstaver i indslagene om alle årtierne i bladets historie. Det gælder også mange andre udgivelser, så jeg læser af og til med forstørrelsesglas. Men man bliver træt i armene af at læse med forstørrelsesglas.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Berti Stravonsky »

Åh ja. Alderdommens hak.

Jeg kan simpelthen ikke se tekst uden mine nu efterhånden stærkstyrkede briller.

Jeg bladrede bogen igennem, men er så Barksforkælet og så Murryforkælet, at jeg nærmest ikke har øjne for andet. Man tak for feedbacken. Det er noteret.
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jul 2005, 14:54
Geografisk sted: Færøerne

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af benadikt »

Berti Stravonsky skrev: 19. apr 2024, 12:43... Jeg bladrede bogen igennem, men er så Barksforkælet og så Murryforkælet, at jeg nærmest ikke har øjne for andet. Man tak for feedbacken. Det er noteret.
Alt af Barks er efterhånden udgivet i så mange udgaver, både på dansk, norsk og svensk, at mere Barks ikke har den store interesse for mig. Derimod er der ikke genudgivet så meget af Murry, så dér køber jeg stort set alt, som jeg finder.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Antaeus »

benadikt skrev: 19. apr 2024, 17:03
Berti Stravonsky skrev: 19. apr 2024, 12:43... Jeg bladrede bogen igennem, men er så Barksforkælet og så Murryforkælet, at jeg nærmest ikke har øjne for andet. Man tak for feedbacken. Det er noteret.
Alt af Barks er efterhånden udgivet i så mange udgaver, både på dansk, norsk og svensk, at mere Barks ikke har den store interesse for mig. Derimod er der ikke genudgivet så meget af Murry, så dér køber jeg stort set alt, som jeg finder.
Jeg synes ikke vi er Murryforkælet.
Sammen med Barks dominerede Paul Murry Anders And bladet, og vel det tilsvarende amerikanske også, og har trukket rigtig mange læsere, men der har ikke været ret meget opmærksomhed på Murry herefter, hvorimod der har været stor opmærksomhed på især Barks og også Rosa. Det kan være at Murry ikke har samme trækkræft mere.
Men Murry har været forbigået i mange år, når man lavede samleværker. Vi har kun fået lidt hist og pist, som fx Hall of Fame, og nu Anders And Classic og nogle enkelthistorier i diverse udgivelser

Heldigvis har Fantagraphics taget Murry op i noget man kan begynde at kalde kronologisk samleværk, hvis de bliver ved med at udgive, men det går også ret langsomt. Jeg er med sikkerhed køber til hver eneste Fantagraphics udgivelse med Paul Murry i Disney Masters serien. Det er fantastisk vi får den, det havde jeg nærmest opgivet efter jeg i lang tid har prøvet at få et Paul Murry samleværk udgivet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8457
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 19. apr 2024, 17:40
benadikt skrev: 19. apr 2024, 17:03
Berti Stravonsky skrev: 19. apr 2024, 12:43... Jeg bladrede bogen igennem, men er så Barksforkælet og så Murryforkælet, at jeg nærmest ikke har øjne for andet. Man tak for feedbacken. Det er noteret.
Alt af Barks er efterhånden udgivet i så mange udgaver, både på dansk, norsk og svensk, at mere Barks ikke har den store interesse for mig. Derimod er der ikke genudgivet så meget af Murry, så dér køber jeg stort set alt, som jeg finder.
Jeg synes ikke vi er Murryforkælet.
Nej, det er jo heller ikke det, Benadikt skriver - faktisk tværtimod: Han skriver, at vi har fået så meget Barks, at han hellere vil købe udgivelser med Murry, som der ikke er genudgivet så meget af. :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af GoogaMooga »

Jeg synes nu, vi er godt dækket ind med Murry. Værre står det til med de andre amerikanske tegnere: Hubbard, Strobl, Wright, og hvad de nu end hedder. Lajla har stillet mig i udsigt til noget Wright i AA Classic, og det glæder jeg mig til. Jeg hader, at Eurodisney dominerer markedet i en sådan grad, og deler bestemt ikke Antaeus' begejstring for Scarpa et al.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 19. apr 2024, 18:13
Antaeus skrev: 19. apr 2024, 17:40
benadikt skrev: 19. apr 2024, 17:03 Alt af Barks er efterhånden udgivet i så mange udgaver, både på dansk, norsk og svensk, at mere Barks ikke har den store interesse for mig. Derimod er der ikke genudgivet så meget af Murry, så dér køber jeg stort set alt, som jeg finder.
Jeg synes ikke vi er Murryforkælet.
Nej, det er jo heller ikke det, Benadikt skriver - faktisk tværtimod: Han skriver, at vi har fået så meget Barks, at han hellere vil købe udgivelser med Murry, som der ikke er genudgivet så meget af. :D
Ja, det er jeg klar over. Det var et samlet svar til begge, hvor jeg var uenig med Berti og enig med Benadikt.
Men det må ikke have fremgået klart nok, når du skriver ovenstående.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 19. apr 2024, 18:22 Jeg synes nu, vi er godt dækket ind med Murry. Værre står det til med de andre amerikanske tegnere: Hubbard, Strobl, Wright, og hvad de nu end hedder. Lajla har stillet mig i udsigt til noget Wright i AA Classic, og det glæder jeg mig til. Jeg hader, at Eurodisney dominerer markedet i en sådan grad, og deler bestemt ikke Antaeus' begejstring for Scarpa et al.
Der har været rigtig meget af både Murry, Hubbard og Strobl i Anders And bladet. Wright har jeg ikke styr på.
Både Murry og Hubbard indgår i Disney Masters serien, selv om der er udgivet mere Murry end Hubbard.
Men ingen af dem er dækket ind i samleværk, andet end det man nu er begyndt på fra Fantagraphics.

Scarpa er min nr. 3 på Disney toppen, lige efter Barks og Murry.
Så det er super vi har fået så meget Scarpa i Jumbobøgerne og det nu udkommer i samlebind fra Fantagraphics og nu også Egmont Sverige.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Berti Stravonsky »

Anteaus, du misforstår mig.

Murryforkælet betyder, at her var en tegner og plots, som var uovertrufne. Det betød og betyder, at Murry og Barks er for mig helt i toppen, og andre skal eddermame være go'e førend jeg giver dem en chance.

Murryforkælet er altså et positivt ord.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 19. apr 2024, 20:16 Anteaus, du misforstår mig.

Murryforkælet betyder, at her var en tegner og plots, som var uovertrufne. Det betød og betyder, at Murry og Barks er for mig helt i toppen, og andre skal eddermame være go'e førend jeg giver dem en chance.

Murryforkælet er altså et positivt ord.
Ja, et positivt ord, det er jeg med på.
Men jeg forstod det som om vi har fået meget Murry, altså forkælet med mange Murry udgivelser.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Indlæg: 9868
Tilmeldt: 7. jul 2004, 22:26
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Berti Stravonsky »

I know. Men det var ikke det, jeg mente.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Anders And - 75 år i Danmark

Indlæg af Antaeus »

Berti Stravonsky skrev: 19. apr 2024, 20:54 I know. Men det var ikke det, jeg mente.
Så er vi jo enige 8)
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar