Ville du fyre en tegner hvis du var uenig med vedkommende politisk

Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ville du fyre en tegner hvis du var uenig med vedkommende politisk

Indlæg af GoogaMooga »

Mogens skrev: 3. apr 2024, 19:33 Det kunne være, at man skulle fyre denne tråd. :lol: :lol:
Ha ha, fuck off.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8457
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Ville du fyre en tegner hvis du var uenig med vedkommende politisk

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 4. apr 2024, 04:47
Frank Madsen skrev: 3. apr 2024, 19:32
GoogaMooga skrev: 3. apr 2024, 17:53Lad os holde det på et overordnet plan. Dels er det ikke nødvendigt at nævne nogen bestemt, og så kan det forstyrre mit videresalg.
Men så bliver det jo bare "Ja", "Nej" og "Jeg vil fyre nogle tegnere". Meget uinteressant og svært at forholde sig til.
Det må vel være op til dig og den enkelte, hvor meget du/I vil gøre det til en politisk diskussion i stedet for en principiel diskussion. Jeg får intet ud af ørkesløs politisk debat på internettet, mens andre farer i tasterne ved mindste anledning.
Det er vel dig, der vil snakke politik, når du opretter en tråd, hvor du spørger os, om "Ville du fyre en tegner hvis du var uenig med vedkommende politisk". Men hvis du ikke gider diskutere det alligevel, lader vi bare være, som Mogens foreslår. :?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ville du fyre en tegner hvis du var uenig med vedkommende politisk

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 4. apr 2024, 14:38
Det er vel dig, der vil snakke politik, når du opretter en tråd, hvor du spørger os, om "Ville du fyre en tegner hvis du var uenig med vedkommende politisk". Men hvis du ikke gider diskutere det alligevel, lader vi bare være, som Mogens foreslår. :?
Det var ikke sådan, jeg skrev i mit oprindelige opslag. Man kan sagtens have en principiel diskussion uden at skulle udfrittes. Men hvis I gerne vil være fri, så gør I bare det.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8457
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Ville du fyre en tegner hvis du var uenig med vedkommende politisk

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 4. apr 2024, 18:31
Frank Madsen skrev: 4. apr 2024, 14:38Det er vel dig, der vil snakke politik, når du opretter en tråd, hvor du spørger os, om "Ville du fyre en tegner hvis du var uenig med vedkommende politisk". Men hvis du ikke gider diskutere det alligevel, lader vi bare være, som Mogens foreslår. :?
Det var ikke sådan, jeg skrev i mit oprindelige opslag.
Jo, det var vist det, du skrev:

Indlæg af GoogaMooga 2. apr 2024, 22:18:
Overskrift: Ville du fyre en tegner hvis du var uenig med vedkommende politisk
Brødtekst: Dette er bare et retorisk spørgsmål. Kommer sådan noget som politik i vejen for det, I gerne vil læse? Eller triumferer dygtige tegnere hver gang, uanset politisk overbevisning?
GoogaMooga skrev: 4. apr 2024, 18:31Man kan sagtens have en principiel diskussion uden at skulle udfrittes.
Måske, men den er da ikke rigtig kommet i gang endnu. :lol:
GoogaMooga skrev: 4. apr 2024, 18:31Men hvis I gerne vil være fri, så gør I bare det.
Tværtimod. Det kunne være oplysende at høre, hvilke tegnere, hvis politiske overbevisning står i vejen for, at du kan læse deres tegneserier. Findes de overhovedet?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ville du fyre en tegner hvis du var uenig med vedkommende politisk

Indlæg af GoogaMooga »

Det kommer an på, hvor meget skade tegneren/skaberen gør med sine udtalelser eller med sin kunst. Frank Miller har mistet mange fans pga hans politiske ståsted. Men jeg har nu droppet ham fordi hans stil har udviklet sig i en meget dårlig retning.

Så er der Wendy Pini. Hun sviner Trump til på Facebook på den mest perfide måde. Jeg er dødtræt af den heksejagt, der er på Trump. Og da "Elfquest" i forvejen var lige på vippen, har det været en forholdsvis let beslutning at tage.

Nu skal jeg så i gang med "Doonesbury". Jeg har en mistanke om, at den serie også ryger. Igen, der spiller også andre faktorer ind, såsom at den fylder meget og er temmelig uinteressant tegnet. Ikke dårligt tegnet, men uinteressant.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8457
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Ville du fyre en tegner hvis du var uenig med vedkommende politisk

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 5. apr 2024, 14:32 Det kommer an på, hvor meget skade tegneren/skaberen gør med sine udtalelser eller med sin kunst. Frank Miller har mistet mange fans pga hans politiske ståsted. Men jeg har nu droppet ham fordi hans stil har udviklet sig i en meget dårlig retning.

Så er der Wendy Pini. Hun sviner Trump til på Facebook på den mest perfide måde. Jeg er dødtræt af den heksejagt, der er på Trump. Og da "Elfquest" i forvejen var lige på vippen, har det været en forholdsvis let beslutning at tage.

Nu skal jeg så i gang med "Doonesbury". Jeg har en mistanke om, at den serie også ryger. Igen, der spiller også andre faktorer ind, såsom at den fylder meget og er temmelig uinteressant tegnet. Ikke dårligt tegnet, men uinteressant.
Jamen, det var da velgørende at få nogle navne på — det kvalificerer debatten på en helt anden måde.

Jeg har ikke læst Frank Millers ting siden "Dark Knight", da jeg ikke rigtig orkede at kæmpe mig igennem "Sin City". Jeg kan ikke rigtig huske hvorfor, fordi det er så længe siden, men som jeg erindrer det, fandt jeg netop "Dark Knight" velgørende, fordi den havde så mange referencer til samtidens USA: Volden, det nyskabende og relatérbare ved Batman som gammel træt superhelt, tv-nyhederne i baggrunden og politikerne som handlingslammede. Alt sammen gjorde det pludselig Batman-universet nærværende og stofligt på en helt anden måde end tidligere. I kontrast hertil virkede "Sin City" som en skridt tilbage til en mytisk noir-verden, der ikke rigtig fangede mig. Grafisk flot, bevares. Om hans politiske udtalelser har haft indvirkning på mit valg, tvivler jeg derimod på.

Wendy Pini har jeg ikke læst siden jeg abonnerede (via Runepress) på "Elfquest" i slut-halvfjerdserne og læste den første snes blade. Jeg kunne - ligesom med Cerebus - rigtig godt lide serien, især i begyndelsen. Og selv om jeg synes, at Demokraterne i høj grad også bidrager til at splitte USA med deres "basket of minorities"-tilgang til vælgerne, så er Pinis holdning til Trump nok det sidste, jeg vil vurdere hendes serie på. Jeg har ikke læst den for nylig, men netop her tror jeg, der er vandtætte skotter mellem kunst og kunstner. Så nyd serien og glem Trump.

Donnesbury, derimod, er nok en serie, hvor det er svært at adskille kunsten og politikken, og hvor det nok hjælper at være nogenlunde på bølgelængde med Trudeaus verdenssyn, hvis man skal have det fulde udbytte og grine med de rigtige steder. Men i seriens storhedstid fandt jeg den ret underholdende, fordi Trudeau brugte det politiske som brændstof til at udvikle seriens persongalleri, og sjældent omvendt. Jeg kunne også godt lide Trudeaus enkle tegnestil, inden han fik assistenter og begyndte at gå amok i nærbilleder, skyggevirkninger og bygninger i dramatiske perspektiv, altsammen rentegnet med en ret fed streg, der ikke klædte serien.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Ville du fyre en tegner hvis du var uenig med vedkommende politisk

Indlæg af GoogaMooga »

I Miller's tilfælde var det nu ikke "Dark Knight", der blev hans fald, men den serie, der kom lige efter "300", kan ikke huske titlen. Den fik drøje hug. Jo, "Holy Terror" hed den.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar