Trina Robbins RIP

Besvar
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23025
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Trina Robbins RIP

Indlæg af GoogaMooga »

Så døde Trina Robbins, 84 år gammel. Efter et langt liv med tegneserier. Både som undergrundspionér, feministpionér, og i andre kapaciteter som forfatter, historiker, og redaktør. Trina boede i San Francisco, og hun havde været en rigtig "hippie chick" dér i 1960'erne, venner med medlemmer af The Byrds, m.fl.

Historisk sét fik hun sat nogle tidlige milepæle. Trina var med i gruppen, der startede det første undergrundsblad for kvinder, "It Ain't Me Babe Comix" fra 1970, og hun var med hele vejen op. Ja, hun endte sågar med at tegne Wonder Woman for DC, i en dejlig miniserie fra 1980erne. Som den første siden Harry J Peter, der virkelig havde forstået Wonder Woman's design og hele det originale koncept.

Jeg mødte Trina Robbins engang til en UKCAC, og har sidenhen korresponderet med hende dér først i 1990'erne. Jeg havde nemlig fået den idé efter at have læst en af hendes historiebøger, "A Century of Women Cartoonists", at jeg ville lave blad sammen med hende. Det skulle være et antologihæfte, "Girl Comics", og Trina skulle stå for produktion og alt det grafiske, hvortil hun skulle have 1.000 dollar i honorar. Og der skulle kontrakt på, for hun var blevet røvrendt tidligere, derovre i USA. Vi fik dog aldrig skrevet under, for jeg kom ud på et sidespor og kastede mig over filmproduktion i stedet.

RIP Trina Robbins
frog2000.jpg
frog2000.jpg (65.83 KiB) Vist 168 gange
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Besvar