Tegneserien er i dyb krise

Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9436
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 24. apr 2024, 21:06
Antaeus skrev: 24. apr 2024, 19:29
Den sidste personlige del af indlægget hører ikke hjemme herinde.
Hold nu op, Antaeus, jeg drager bare et eksempel fra en anden verden til sammenligning og for at understøtte min pointe. Så må du springe over den del, hvis du ikke kan lide den.
Det er det her jeg refererer til:
Der er masser af fede tegnere - blot er der ingen der falder i din temmelig bedagede og autistisk bedømmende smag.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7195
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Carsten Søndergaard »

GoogaMooga skrev: 24. apr 2024, 21:25Det er så bare mig.
Nemlig. Det er bare dig. Det, der gør det tilnærmelsesvis umuligt at have en debat med dig om tegneserier, der er skabt i de seneste 40-50 år er, at når du hævder, at
GoogaMooga skrev:Tegneserien er i dyb krise
så er det ikke tegneserien, du taler om. Det er dig, du taler om, og det er dig, der i krise. Man kunne så være høflig og undgå personlige referencer, men det kan man faktisk ikke. Så skulle man sige noget i retning af, at "den slags tegneserier, du bryder dig om, er i krise". Men det ville jo være usandt, for der har aldrig været (gen)udgivet så mange tegneserier af den type som i de sidste ti år (måske bortset fra en kortere periode for omkring 50 år siden).

Så hverken den type tegneserier, der interesserer dig, eller de talrige andre typer tegneserier, som findes i dag, kan hævdes at være i krise på et overordnet plan.

Efter bombastiske og generaliserende udsagn som her tør du som regel op undervejs og henviser så til din smag, at du ikke bliver imponeret, at du er ligeglad med manuskripter, at du ikke bryder dig om sandalserier osv. osv. Men alt det handler jo ikke om tegneserien, det handler om dig. Smag er meningsløs at diskutere, den kan kun være personlig og ikke generel.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23034
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Antaeus skrev: 24. apr 2024, 21:56
GoogaMooga skrev: 24. apr 2024, 21:06
Antaeus skrev: 24. apr 2024, 19:29
Den sidste personlige del af indlægget hører ikke hjemme herinde.
Hold nu op, Antaeus, jeg drager bare et eksempel fra en anden verden til sammenligning og for at understøtte min pointe. Så må du springe over den del, hvis du ikke kan lide den.
Det er det her jeg refererer til:
Der er masser af fede tegnere - blot er der ingen der falder i din temmelig bedagede og autistisk bedømmende smag.
Åh, det må du undskylde, jeg misforstod dig.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23034
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 24. apr 2024, 22:44 Smag er meningsløs at diskutere, den kan kun være personlig og ikke generel.
Ikke desto mindre gør vi det hele tiden. Pil det væk, og der er ikke meget tilbage. Men i princippet må jeg give dig ret.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23034
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Carsten Søndergaard skrev: 24. apr 2024, 22:44
GoogaMooga skrev: 24. apr 2024, 21:25Det er så bare mig.
Nemlig. Det er bare dig.
Du ved udmærket godt, at det ikke kun er mig. Vi er klart i mindretal, men vi må vel have lov til at lufte vore præferencer.

Krise kan defineres på mange måder.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23034
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Hvis det er så stort et problem, må vi hellere holde kæft eller finde et sted, hvor folk kan tåle at høre sådan noget. Jeg synes, jeg har forklaret mig grundigt og fair lige fra start, at dette kun er min personlige opfattelse. Jeg skulle have valgt en anden overskrift, men det er for sent nu.

Prøv at bladre igennem Marvel og DC tillæggene i et nyt Previews. Jeg synes, det er ganske forfærdeligt, man kan ikke skelne tegnerne fra hinanden.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23034
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Det er trist, at det er endt sådan. Jeg tror, jeg er gået for vidt.

Jeg har altid haft stor respekt for Carsten. Jeg kender ingen anden her i Danmark, der har så meget viden om den europæiske tegneseries historik, og jeg elsker hans lange udredninger.

Men det er ikke til at se i Cobolt's udgivelsesprogram, som efterhånden er kommet så langt væk fra min smag, som det kan lade sig gøre. Jeg kan slet ikke genkende den Carsten Søndergaard, jeg kan huske fra 70'erne og 80'erne.

At Sussi kan tegne, er uomtvisteligt. Både Frank Madsen og Sussi Bech er blandt de bedste tegnere, vi har, og sådan har det været længe. Jeg kunne mægtig godt lide "Ørsted".

Når jeg fravælger "Nofret", skyldes det udelukkende emnet. Det samme gælder for Tabary og "Iznogood". God tegner, men ikke et emne for mig.

Jeg tror, min tid er ovre. Jeg har sagt det, jeg vil sige, pushet min mærkesag længe nok, og det er jeg ikke blevet populær af.

Nu vil jeg bruge min tid på at læse tegneserier. Der er nok at tage fat på.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
morlyk1
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 560
Tilmeldt: 17. maj 2005, 11:21
Geografisk sted: københavn
Kontakt:

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af morlyk1 »

GoogaMooga skrev: 25. apr 2024, 07:16Jeg kan slet ikke genkende den Carsten Søndergaard, jeg kan huske fra 70'erne og 80'erne.
Jeg synes da netop, det er en cadeau til Carsten, at han følger med tiden og åbent og nysgerrigt holder øje med, hvilke udviklinger der sker inden for tegneserien. Det ville sgu da være trist, hvis han udgav akkurat det samme som for 50 år siden. Med de mange års erfaring, han har inden for branchen, kunne han lige så vel være endt som en gnaven herre, der blot brokkede sig over alt nyt, som kom ham i møde, men det har han lykkeligvis behændigt undgået.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23034
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Det er som man tager det. Hvorfor skal man nødvendigvis være gnaven, bare fordi man kan lide noget andet? Jeg har altid opfattet dig som nostalgiker. Man kan ikke favne alt, og jeg kan ikke se, der er noget galt i at indsnævre sine interesser og prioritere hårdt. Det er altså ikke uhørt at stå af på et tidspunkt. Mange gør det, og det sker hele tiden, i alle kunstformer.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8459
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Frank Madsen »

morlyk1 skrev: 25. apr 2024, 09:14Jeg synes da netop, det er en cadeau til Carsten, at han følger med tiden og åbent og nysgerrigt holder øje med, hvilke udviklinger der sker inden for tegneserien. Det ville sgu da være trist, hvis han udgav akkurat det samme som for 50 år siden.
Hvilket han jo sjovt nok OGSÅ gør. :lol:
GoogaMooga skrev: 25. apr 2024, 03:15Hvis det er så stort et problem, må vi hellere holde kæft eller finde et sted, hvor folk kan tåle at høre sådan noget. Jeg synes, jeg har forklaret mig grundigt og fair lige fra start, at dette kun er min personlige opfattelse. Jeg skulle have valgt en anden overskrift, men det er for sent nu.
Overskriften er selvfølgelig unødigt skinger, men jeg synes snarere, det var udsagn som "goldt tegnet, blodfattigt, kønsløst, og anonymt" og "talentløst lort" om alle nye tegneserier, der fik det hele til at køre af sporet fra begyndelsen. Hvorfor er det gang på gang nødvendigt at hælde en skidtspand ud over alt, der er frembragt efter 1980, for at fremhæve de tegneserier, der blev frembragt for 70-80 år siden? Det burde vel være tilstrækkeligt at fremhæve disse gamle tegneseriers kvaliteter, gerne med eksempler. Det burde i hvert fald ikke komme som en overraskelse, at folk tager det ilde op og tager til genmæle. Det er jo sådan set også, hvad et debatforum er til for.
GoogaMooga skrev: 25. apr 2024, 03:15Prøv at bladre igennem Marvel og DC tillæggene i et nyt Previews. Jeg synes, det er ganske forfærdeligt, man kan ikke skelne tegnerne fra hinanden.
Det syntes jeg nu heller ikke, de fleste superhelteblade var for 50-60 år siden. For Marvel og DC var det jo ligefrem normen, at det meste skulle se ens ud og at hvemsomhelst kunne hoppe ind som forfatter, skitser, rentegner osv. Det gør sig særligt gældende for den periode og for de serier, favoritforlaget Gwandanaland udgiver.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23034
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af GoogaMooga »

Frank Madsen skrev: 25. apr 2024, 10:52 Hvorfor er det gang på gang nødvendigt at hælde en skidtspand ud over alt, der er frembragt efter 1980, for at fremhæve de tegneserier, der blev frembragt for 70-80 år siden?
Jamen, det er også forkert! Jeg lader følelserne løbe af med mig, men det er altså sådan, jeg ser på det i mange tilfælde. Jeg tror, vi alle gør os skyldige i dette, i større eller mindre grad. Bjarne Bonde Kristensen omtaler konsekvent alle oldies som "gammelt låård", det har jeg for længst vænnet mig til. Jeg husker engang, du brugte "Parkinson's Syge" til at beskrive en tegners stil, det var ikke rart for mig at læse, men jeg sagde ikke noget.

I må altså meget undskylde. Enten må jeg styre mine følelser, eller også må jeg trække mig. Jeg kan godt fornemme, at mit ordvalg ikke går længere.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Peoples Choice
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 97
Tilmeldt: 15. jul 2020, 19:27

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Peoples Choice »

Hvis jeg må tillade mig at fremmane en lille indskudt sætning i den yderst interessante debat, som en udenforstående, ment som i - Ikke arbejdende i, eller have en fortid i bladindustrien - så har vi her på Serieland en tendens til at lade os rive med af Googa's bombastiske udmeldinger, som så gør at trådene afviger en lille smule fra, hvad de oprindeligt var tiltænkt 'at fortælle'.

Bombastisk er faktisk postitivt ment, da det jo er den måde vores kære mediehuse også arbejder på i dag.....hvordan får vi læseren til at trykke på linket, nåh ja, vi tilføjer lige et par bombastiske tillægsord, og så skal jeg love for, at der bliver "klikket".

Og hvis jeg skal overholde det, som jeg selv refererer til, så er jeg ikke enig i at "Tegneserien er i dyb krise", tværtimod så har min pengepung aldrig haft så svært ved at følge trop, som nu. Jeg kan måske svagt erindre en lignende tid i mine unge år i starten af firserne, men så skruede man bare op for fritidsjobbet.

Googa du ville blive savnet, hvis du forsvandt fra debatten, så lad nu vær med at trække dig.

En lille kapsalve til den frie debat, som har det med, få os tegneseriegale mennesker til at mene noget :-).
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8459
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 25. apr 2024, 11:14Jeg husker engang, du brugte "Parkinson's Syge" til at beskrive en tegners stil, det var ikke rart for mig at læse, men jeg sagde ikke noget.
Jeg kan ikke erindre det, og Serielands søgefunktion kan ikke finde eksempler på, at jeg skulle have skrevet "Parkinson" i nogen indlæg.
GoogaMooga skrev: 25. apr 2024, 11:14I må altså meget undskylde. Enten må jeg styre mine følelser, eller også må jeg trække mig. Jeg kan godt fornemme, at mit ordvalg ikke går længere.
Jeg synes ikke, du skal trække dig. Jeg elsker dine indlæg, hvor du skriver positivt om de serier, du kan lide, uden at tale "newies" ned.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Asger Pedersen
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 886
Tilmeldt: 28. sep 2006, 22:53
Geografisk sted: Le grand de l'Oiseaux a la Gare

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Asger Pedersen »

GoogaMooga skrev: 25. apr 2024, 11:14 I må altså meget undskylde. Enten må jeg styre mine følelser, eller også må jeg trække mig. Jeg kan godt fornemme, at mit ordvalg ikke går længere.
Jeg synes heller ikke, du skal trække dig. For det første har nogen af os nogen gange brug for et spark i røven. For det andet sætter du nogle ting igang: Det er nærmest på grund af dig, at ting som ‘De Gamle Guder’, ‘Børnene på Sydhavsøen’ og ‘Carlt’ overhovedet er blevet genudgivet. Flere euroklassikere er også kommet på dit initiativ eller i det mindste opfordring. At du så er mere kritisk over for ‘newies’ end de fleste andre, er dit privilegium.
Don't take life serious, it ain't nohow permanent.
Pogo Possum

www.willy-centret.dk
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8459
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Tegneserien er i dyb krise

Indlæg af Frank Madsen »

Asger Pedersen skrev: 25. apr 2024, 16:34At du så er mere kritisk over for ‘newies’ end de fleste andre, er dit privilegium.
Men ikke uden risiko for at blive sagt imod. :D
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar