Jeg fik penge til at købe Anders And, da jeg var barn. Jeg kan ikke huske hvornår det begyndte, og heller ikke hvornår det stoppede. Men bladet fik jeg, og det, sammen med Tintin, gjorde at jeg faldt i gryden.
Det må have været sidst i 60'erne, måske lidt senere, for jeg kan nøjagtigt huske julehæftet AA # 47 fra 1971, hvori der var årets julekalender, og jeg var på mit værelse i Auning, gemte mig med Andebyvennerne, for mor og far skændes så det bragede.
Et fedt nummer, og der var Rip, Rap og Rup samt de øvrige grønspætter allerede klimabevidste. På en skovtur opdager de en fæl ildelugtende sø, samt en fabrik som udleder spildevand. De kommer ind på fabrikken for at brokke sig, og ejeren er vores gode gamle grådige Onkel Joakim. Han mener ikke, at forureningen er så slem, og tilbyder endda, bare for at bevise hans påstand, at han kan bade i den forurenede sø. Det gør han, og nyder det i et par sekunder, men ætser nærmest op. Historien ender godt og har tilligemed en morale. Jeg kan ikke huske det, men mener, at Carl Barks stod bag denne sag.
Jeg fik også gavehæfterne, mandelgaverne og nogle ret fede (syntes jeg dengang) udgivelser med titlen Bedstemor Ands godnathistorier. Dem elskede jeg, for min far læste dem højt for mig.
Det der med gavehæfterne. Jeg forstår ikke helt, hvorfor de ikke er i højere kurs. Alt andet lige må Mint og Near Mint være pissesvære at finde i dag, da alle unger dengang griflede løs i bladet, som jo var fulde af opgaver for børn.
Men måske handler det om indholdets kvalitet. Det er nok det.
Jumbobøgerne fik jeg også, og er især glad for Jumbobøgerne seks og syv. Jeg var SÅ betaget af førstnævnte, for der var der en fæl hypnotisør, og han skulle, fordi Bjørnebanden havde kidnappet Anders, få Anders til at røbe koden til Joakims pengetank. Det fattede Anders ikke helt, men fortalte i stedet historier. Blandt andet en suveræn perle, hvor Anders tror, at han er pisseklog. Nevøerne har lavet en prank med ham, lavet oversvømmelse ude i skoven hvor de camperer, og da Anders lige har læst om hjernebølger og tidevand og månens placering og den slags, så at han troede, at han var klog. Skidegod og jeg åd alt råt.
Og sidenhen gik det slag i slag. Seriemagasinet, POW, Fart og Tempo, alle krigshæfterne, Lucky Luke, Gru, Skræk og hvad de ellers hedder alle sammen.
Mit ALLERTIDLIGSTE tegneseriefoto, som min søster vistnok har et eller andet sted, er taget ude i oldemors have i Silkeborg. Jeg sidder sammen med min lillesøster, som vel havde været to år, og jeg seks eller syv, og i mine hænder Tintin og den mystiske stjerne.
Sgu.
Hvad er DIN tegneseriefortælling?
Gavehæfter og mandelgaverne
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
- Kontakt: