Walt Disney/Carl Barks
Walt Disney/Carl Barks
Hvem har skrevet de bedste historier? Hvem tegnede bedst? osv. osv.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Walt Disney var en middelmådig tegner, som ikke tegnede et eneste billede i de mange Disney tegneserier, der blev skabt i hans levetid. Han var forfatter på var det de tre første måneder af Mickey Mouse striben, og det var så det. Men han var en genial tegnefilm-producent, der formåede at holde på de bedste animatorer i USA, og det endda til underbetaling. Jeg har mødt en af "the nine old men", Ollie Johnston, og har hans autograf.
Carl Barks var dog endnu mere visionær end Walt Disney, så han får min stemme.
Carl Barks var dog endnu mere visionær end Walt Disney, så han får min stemme.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
- Christian Aarestrup
- Brugerniveau 6
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
- Kontakt:
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
- Jan Erik Hedberg
- Brugerniveau 5
- Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek
Thomas Tissemand siger, at Barks sikkert nok var en habil historiefortæller, men Disney skabte noget så stort, at det overgår hvad selv mange af de største har gjort. Så stor en fusion af en på en gang kulturel og økonomisk mastodont (med både de gode og dårlige sider det nu engang har), tror jeg ikke at nogen kan fremvise noget lignende af. Selv nære konkurrenter, som Tezuka-studierne, er jo på mange måde efterkommere.
Hatten af for det.
Hatten af for det.
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
- Frank Madsen
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Birkerød
- Kontakt:
Uden Walt Disney havde Barks formentlig siddet og redigeret Calgary Eye-Opener, været underbetalt assistent på en eller anden middelmådig western-serie eller ballet hø på en ranch i Oregon lige til sin død. Walt Disney var en genial storyman, instruktør, idemand, indpisker, visionær, forretningsmand, netværker og alt muligt andet og formåede som ingen anden at uddelegere og få hundredevis af kreative folk til at samles om sine filmprojekter og føre hans visioner ud i livet. Steven Spielberg kan formentlig heller ikke hverken spille skuespil, lave special effects eller skrive replikker nær så godt som de fyre, han hyrer til det, men alligevel er det ham, der er nøglepersonen i de projekter, han instruerer.
Jeg forestiller mig et alternativt univers hvor han møder en ung Stanley Lieber og sammen skaber efter flere kiksede forsøg de serien X-Ducks med nogen ænder der er muterert så de kan tale og har fået visse menneskelige karakteristika.Frank Madsen skrev:Uden Walt Disney havde Barks formentlig siddet og redigeret Calgary Eye-Opener, været underbetalt assistent på en eller anden middelmådig western-serie eller ballet hø på en ranch i Oregon lige til sin død.
Den poplulæreste figur i det universe bliver den temparamentsfulde Logan Duck og hans tre niecer Kitty, Marrow og Jubilee.
Logan Duck må ofte påtage sig opgaver for sin rige onkel Tony Scrooge, som i virekligheden er Iron Duck. Det er fra ham han har arvet sine specielle knogler der modsat andre ande ben ikke splintrer.
Logan Duck må derfor ofte træde til når hans onkels forretningsimperie trues af The Brotherhood of Evile Bears eller hans onde konkurrent Dr. Von Duck.
.... dette indslag var sponsoreret af sammenslutningen af Belgiske Juleøls-producenter

- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Hvad er listen baseret på for en undersøgelse? Hvordan definerer man en-mands-varemærke? Jeg ville tro at f.eks. Bill Gates, Ronald McDonald eller David Beckham godt kunne nå samme højder i "awareness" eller hvad man nu kalder det.GoogaMooga skrev:Her er så de tre største kulturelle en-mands-varemærker i form af kendskab og udbredelse:
1. Walt Disney
2. H. C. Andersen
3. Elvis Presley
Jeg siger ikke, at de er de bedste, men det er dem, hele verden kender.
Jeg ville også mistænke at det var "Disney" og Mickey Mouse logoet der var de to ting der havde genkendeligheden, ikke "Walt Disney" de har genkendelsesfaktoren

- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
De repræsenterer det man ville kalde "vestlig kultur". Gates er et ikon for kapitalistisk iværksætteri eller global superskurk alt efter sysnpunkt. David Beckham har skrevet en bog som er en mega bestseller over hele verden - omhandlende ham selv, men det afspejler jo meget godt hvad han har af tanker og ting at tilbyde denne verden.GoogaMooga skrev:Undskyld mig, men hvad har Bill Gates, Ronald McDonald, og David Beckham med kultur at gøre? Min liste var over de kulturelle fører-positioner.
Ronald McDonald er en fiktiv figur som er kendt af forbrugere over hele verden.
Jeg siger ikke at de er højkulturelle ikoner, men de er ikoner for den vestlige forbrugerkulur og væsentlige varemærker indenfor området.
Jeg prøver bare at finde kriterierne for hvad der skal til for at være et "kuturelt en-mands-varemærke", kunne man for eksempel ikke forestille sig at vores globabliserede TV verden gjorde at Ozzy Osbourne via sin TV optræden var et ligeså genkendeligt varemærke som Elvis.
Kunne J.K. Rowling ikke være ligeså stort et navn som H.C. Andersen hvis vi ser på det som brand alene?
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Uden Disney havde vi intet af det univers han har opbygget. Og som en nævnte så var Barks nok aldrig blevet til noget stort, hvis ikke det var for Disney.
Barks er STOR, men Disney er jo nok større - måske endda den største inden for den verden.
Elvis eller Spielberg er ikke i nærheden.
Rowlings film er gode - har læst lidt over halvdelen af hendes første Harry Potter - hun skriver ikke nær så godt som kvaliteten i filmene. Men andre må jo have en anden mening siden bøgerne fænger/sælger så godt - måske noget massehysteri er inde i billedet også. Men hun når ikke Disney.
H.C. Andersen var nok god, men ikke helt på højde.
Så har vi Astrid Lindgren - måske hun er i den klasse. Kommercielt er det dog ikke gjort nær så dygtigt som Disney.
Barks er STOR, men Disney er jo nok større - måske endda den største inden for den verden.
Elvis eller Spielberg er ikke i nærheden.
Rowlings film er gode - har læst lidt over halvdelen af hendes første Harry Potter - hun skriver ikke nær så godt som kvaliteten i filmene. Men andre må jo have en anden mening siden bøgerne fænger/sælger så godt - måske noget massehysteri er inde i billedet også. Men hun når ikke Disney.
H.C. Andersen var nok god, men ikke helt på højde.
Så har vi Astrid Lindgren - måske hun er i den klasse. Kommercielt er det dog ikke gjort nær så dygtigt som Disney.