Den ultimative liste over de nye Tintin-udgivelser
Den ultimative liste over de nye Tintin-udgivelser
Da jeg for et års tid siden hørte om Carlsens nye Tintin-udgivelser, fik jeg en vision: Jeg så mig selv gadedrenge-hoppe ned til boghandleren hver første fredag i måneden for at hente den nye Tintin.
Sådan blev det ikke. Jeg har faktisk kun fået købt et par stykker. Der var nemlig fejl i flere af de første albums: Revner i papiret, tekster, der falder ud af taleboblen, osv. Jeg går ikke op i om albummet er første udgave. Jeg går op i, om det er en fejlfri udgave (den koster trods alt 130 kr). Jeg har derfor ikke "turdet" at købe flere albums, hvis der nu skulle være fejl i dem.
For ikke at komme til at købe en udgave med fejl, kunne det være sjovt med en liste, der kan opdateres løbende med udgivelsen af de resterende albums.
Min liste er ufuldstændig, så jeres hjælp vil være uvurderlig. Revidér bare løs.
Liste over fejl i de nye udgivelser af Tintin
Tintin i Congo: 1. oplag - udmærket
Tintin i Amerika: 2. oplag – revner i papiret. 2. oplag - udmærket
Faraos cigarer: 1. oplag - udmærket
Den Blå Lotus
Det knuste øre: 1. oplag – tekst falder ud af taleboble et enkelt sted.
Den sorte ø: 1. oplag - udmærket
Ottokars scepter
Krabben med de gyldne klosakse
Den mystiske stjerne
»Enhjørningen«s hemmelighed
Rackham den Rødes skat
De syv krystalkugler
Soltemplet
Sådan blev det ikke. Jeg har faktisk kun fået købt et par stykker. Der var nemlig fejl i flere af de første albums: Revner i papiret, tekster, der falder ud af taleboblen, osv. Jeg går ikke op i om albummet er første udgave. Jeg går op i, om det er en fejlfri udgave (den koster trods alt 130 kr). Jeg har derfor ikke "turdet" at købe flere albums, hvis der nu skulle være fejl i dem.
For ikke at komme til at købe en udgave med fejl, kunne det være sjovt med en liste, der kan opdateres løbende med udgivelsen af de resterende albums.
Min liste er ufuldstændig, så jeres hjælp vil være uvurderlig. Revidér bare løs.
Den Blå Lotus
Ottokars scepter
Den mystiske stjerne
Rackham den Rødes skat
De syv krystalkugler
Soltemplet
- GoogaMooga
- Brugerniveau 7
Nåja, men jeg tænkte på at købe nogle flere Tintiner end de tre jeg allerede har købt. Jeg aner bare ikke, om der er fejl i dem, jeg ikke har endnu. Og jeg vil helst ikke købe dyre udgivelser, som har fejl. Lidt ligesom jeg helst ikke vil købe et TV med knapper, der er i stykker, eller en dippedut med defekte dingenoter.GoogaMooga skrev:Hej, Lopez, jeg har tænkt mig at vente mindst et års tid før jeg går i gang...
Der behøver vel ikke at gå et år, før vi finder ud af om der er skrifttype-fejl i for eksempel Rackham den Rødes Skat?;-)
Min fornemmelse er dog, at det drejede sig om problemer i begyndelsen. Jeg har ikke hørt nogen nævne fejl i de nyere udgivelser.
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
- Kontakt:
- Berti Stravonsky
- Administrator
- Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
- Kontakt:
Nu er der mange ting, der er relative. 130 dask er bestemt ikke for meget for Carlsens nye Tintin-udgivelser.Berti stravonsky skrev:Berti er godt tilfreds. 130,-?Er det meget? Har vi ikke masser af gysser?
Jeg gider bare ikke betale for en vare med fejl, og der har altså været nogle albums med fejl i.
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Så vidt jeg husker var der ret mange "Tintin i Congo" som havde små hvide pletter nede i venstre hjørne på forsiden - ikke meget, men nok til at jeg ville spadsere over og bytte den for en fejlfri i min boghandel - jeg har set enkelte "De 7 Krystalkuger" med samme problem. Den Blå Lotus har jeg også set en del af med små skavanker på forsiden.
Forsiden er næsten den vigtigste af dem alle - hellere en lille skavank på s. 14 end på forsiden.
Endvidere har jeg lagt mærke til at indbindingen typisk folder helt oppe og helt nede i ryggen - jeg har typisk gået efter album, hvor der ikke er disse folder.
Jeg mener Jan Erik plejer at levere nogle gode lister på fejl i Tintin. Se efter i Tintin trådene, der står de vist alle sammen.
Forsiden er næsten den vigtigste af dem alle - hellere en lille skavank på s. 14 end på forsiden.
Endvidere har jeg lagt mærke til at indbindingen typisk folder helt oppe og helt nede i ryggen - jeg har typisk gået efter album, hvor der ikke er disse folder.
Jeg mener Jan Erik plejer at levere nogle gode lister på fejl i Tintin. Se efter i Tintin trådene, der står de vist alle sammen.
Den Blå Lotus
Ottokars scepter
Den mystiske stjerne
Rackham den Rødes skat
De syv krystalkugler
Soltemplet: 1.oplag - nogle sider med mispasning i hele oplaget. http://www.seriejournalen.dk/debat/view ... 2257#42257
Den Blå Lotus
Ottokars scepter
Den mystiske stjerne
Rackham den Rødes skat
De syv krystalkugler
Soltemplet: 1.oplag - nogle sider med mispasning i hele oplaget. http://www.seriejournalen.dk/debat/view ... 2257#42257
Den Blå Lotus
Ottokars scepter
Den mystiske stjerne
Rackham den Rødes skat
De syv krystalkugler
Soltemplet: 1.oplag - forskydninger mellem farve og sort streg på flere sider.
Landet med det sorte guld: 1. oplag - forskydninger mellem farve og sort streg på flere sider. Hvide prikker på coveret.
Den Blå Lotus
Ottokars scepter
Den mystiske stjerne
Rackham den Rødes skat
De syv krystalkugler
Landet med det sorte guld: 1. oplag - forskydninger mellem farve og sort streg på flere sider. Hvide prikker på coveret.
Her er mit bud på en liste over fejl i de nye udgivelser af Tintin:
Tintin i Amerika: 2. oplag -udmærket. (Revner i papiret i næsten samtlige 1. oplag)
Den Blå Lotus. 1. oplag -udmærket (der eksisterede et 1.oplag der aldrig blev sendt på gaden, da der var farve der var 'skredet')
Ottokars scepter: 1.oplag -udmærket
Krabben med de gyldne klosakse Ej OK (Noget med en taleboble der går udenfor rammen)
Den mystiske stjerne: -Udmærket
»Enhjørningen«s hemmelighed -Udmærket
Rackham den Rødes skat -Udmærket
De syv krystalkugler -Udmærket
Landet med det sorte guld: 1. oplag - forskydninger mellem farve og sort streg på flere sider. Hvide prikker på coveret.[/quote]
Men ved flere af udgivelserne (dem alle?) har jeg bemærket en tendens til at der på nogle eksemplarer er slitage på coveret i form af små hvide prikker; typisk i nederste venstre hjørne. Også set på bagsiden. Sikkert en skade der er kommet i indbindingsprocessen.
/Spærhage
Tintin i Amerika: 2. oplag -udmærket. (Revner i papiret i næsten samtlige 1. oplag)
Den Blå Lotus. 1. oplag -udmærket (der eksisterede et 1.oplag der aldrig blev sendt på gaden, da der var farve der var 'skredet')
Ottokars scepter: 1.oplag -udmærket
Krabben med de gyldne klosakse Ej OK (Noget med en taleboble der går udenfor rammen)
Den mystiske stjerne: -Udmærket
»Enhjørningen«s hemmelighed -Udmærket
Rackham den Rødes skat -Udmærket
De syv krystalkugler -Udmærket
Landet med det sorte guld: 1. oplag - forskydninger mellem farve og sort streg på flere sider. Hvide prikker på coveret.[/quote]
Men ved flere af udgivelserne (dem alle?) har jeg bemærket en tendens til at der på nogle eksemplarer er slitage på coveret i form af små hvide prikker; typisk i nederste venstre hjørne. Også set på bagsiden. Sikkert en skade der er kommet i indbindingsprocessen.
/Spærhage
- Peter Becher Damkjær
- Brugerniveau 5
- Geografisk sted: Svendborg
- Antaeus
- Brugerniveau 7
- Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø
Den har selvfølgelig suget mælken til sig og er fuldstændig ødelagt. Folk der har mishandlet sine eksemplarer så groft kan ikke få tegneserie-kørekortet og er derved tvunget til at sælge alle deres tegneserier og har ikke lov til at erhverve andre tegneserier med mindre de bestikker en tegneserie-embedsmand.Peter Becher skrev:Tilføj venligst til listen mit eksemplar af "Le Crap avec Les Klosakse D'Or", som jeg kom til at spilde mælk ud over.
Havde det været et album fra CBSV så var et helt værk ødelagt (inkomplet)og ikke bare et eksemplar, idet det er umuligt at få nye udgaver med mindre man regner de mindre fine forlagsudgaver med som man muligvis kan få lov til at købe, hvis man græder længe nok foran Egmonts dør.