The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%
 
Afgivne stemmer: 36

Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Thomas S »

Frank Madsen skrev: En anden og muligvis mere præcis tolkning, der ikke bringer os ud i samme problemer: Vi har simpelthen at gøre med et billede på viktorianske seksualmoral. For hvad var det, kvinder formodedes at gøre, når mænd gav sig deres drifter i vold og forlangte disse tilfredsstillet indenfor ægteskabets rammer? Nemlig! Luk øjnene og tænk på England.
Ah... du har da helt ret! Derimod tror jeg du tager fejl, når du fortsætter:
Og det er præcis, hvad Blake gør, da Mortimer skænker te op i baggrunden. Blake er altså et symbol på kvinden, akkurat som Sophia var det i den jødiske visdomslitteratur.
Det er en tvivlsom tolkning, at Blake skulle repræsentere kvinden i denne sammenhæng. Alene hans fallos (piben) viser, at han så afgjort er af hankøn. Der er nok snarere tale om en udpræget kønschauvanisme gør sit indtog her, da kvinderne må forlade scenen, når de har overstået deres pligter. Forbered maden og tilfredstil den mandlige seksualdrift - og forlad herefter scenen igen.
Jeg må anholde, at hvis tekandens tud er fallos, er teen at ligne med mikrogameter, altså de mandlige kønsceller (populært kaldet "sæd").
Naturligvis.
Omvendt kan man hævde, at hvis Mortimers oralt bårne fallosmetafor er slapt nedadhængende, mens Blakes ditto peger lige frem (i nogle billeder endog svagt opad), peger det på en større (påstået?) libido hos sidstnævnte end hos den gode professor.
Uforløst, tænk uforløst! Den evigt pegende fallos hos Blake er ikke et tegn på en større libido, men derimod en uforløst seksualdrift. Ved at hellige sig pligten bliver dette fornuftsvæsen plaget af de indestængte drifter han ikke tør lade få overtaget. En dag vil de sammenbidte tænder dog knække piben og vilddyret slippe løs.

Mortimers fallos (og dermed libido) er helt tydeligt langt større. Men naturbarnets behov forløses, som de opstår, og derfor slipper han for at rende rundt med evigt strittende fallos.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Ja og her vil jeg gerne - på skamløst selvpromoverende vis - indskyde, at netop Mortimers enorme libido allerede for tre år siden blev grundigt dokumenteret af undertegnede i forbindelse med de tidligere her i forumet omtalte B&M-firkort.
Af disse kunne man nemlig konstatere, at Mortimer besidder et testoteron-spejl på 4,4µ/L, hvorimod den langt mere feminine Blake kun lige netop rammer de 1,8µ/L.
Kun droget Sharkey og den stærkt beskæggede Nasir ligger højere end Mortimer.

Peter
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8447
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Frank Madsen »

Thomas S skrev:
Frank Madsen skrev: En anden og muligvis mere præcis tolkning, der ikke bringer os ud i samme problemer: Vi har simpelthen at gøre med et billede på viktorianske seksualmoral. For hvad var det, kvinder formodedes at gøre, når mænd gav sig deres drifter i vold og forlangte disse tilfredsstillet indenfor ægteskabets rammer? Nemlig! Luk øjnene og tænk på England.
Ah... du har da helt ret! Derimod tror jeg du tager fejl, når du fortsætter:
Og det er præcis, hvad Blake gør, da Mortimer skænker te op i baggrunden. Blake er altså et symbol på kvinden, akkurat som Sophia var det i den jødiske visdomslitteratur.
Det er en tvivlsom tolkning, at Blake skulle repræsentere kvinden i denne sammenhæng. Alene hans fallos (piben) viser, at han så afgjort er af hankøn. Der er nok snarere tale om en udpræget kønschauvanisme gør sit indtog her, da kvinderne må forlade scenen, når de har overstået deres pligter. Forbered maden og tilfredstil den mandlige seksualdrift - og forlad herefter scenen igen.
Interessant betragtning. Men det betyder, at det er mrs. Bensons overrækkelse af tebakken til professor Philip Mortimer på billede 1, der er en metafor for seksualakten, og ikke skænkningen på billede 2. Og at det, der sker på billede to ikke har noget seksuelt motiv? Eller er det i jalousi, at Blake vender ryggen til, mens Mortimer tilfreds nyder sin velfortjente te? Eller er der tale om to seksualakter (mrs. Benson rækker teen til Mortimer + Blake åbner posten) og dermed en sammenlignende skildring af de to mænds forskellige drifter, med Mortimer som den glade vellystning og Blake som den afmålte brite, der finder tilfredsstillelse i udførelsen af sin pligt (=ægteskabet?)?

Jeg mener nu stadig, at min Blake=Sophia tolkning holder vand. Vi må adskille de generelle seksualsymboler (piberne, der er overalt i værket) fra de seksualsymboler, der er specifikke for denne scene (mrs. Benson, testellet, overrækkelsen, skænkningen og poståbningen). Piberne har helt tydeligt et overordnet budskab, der ikke på frugtbar vis kan blandes sammen med det, som E.P. Jacobs ønsker at fortælle os med te-seancen.
Thomas S skrev:Uforløst, tænk uforløst! Den evigt pegende fallos hos Blake er ikke et tegn på en større libido, men derimod en uforløst seksualdrift. Ved at hellige sig pligten bliver dette fornuftsvæsen plaget af de indestængte drifter han ikke tør lade få overtaget. En dag vil de sammenbidte tænder dog knække piben og vilddyret slippe løs.
Død og kritte! De har ret. M.h.t. Blakes uforløste seksualdrift er det indiskutabelt klart, at De bevæger Dem på sikker grund. Dog finder jeg ikke fuldstændig belæg for den sidste del af Deres tolkning, og finder, at De ved at give Dem ud i profetisk ærinde måske strammer konklusionerne mere, end materialet kan bære.
Thomas S skrev:Mortimers fallos (og dermed libido) er helt tydeligt langt større. Men naturbarnets behov forløses, som de opstår, og derfor slipper han for at rende rundt med evigt strittende fallos.
Brillant! Min kompliment!
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

B&M: Livets Tis?

Indlæg af Henrik Rehr »

Hvad med dugen i billede 2? Af farven gul, som traditionelt forbindes med solens livgivende lys, men samtidig også er farven på urin. Ser vi her en metafor for en slags "livets tis", som ikke kun den tvetydige tekop, men højst sandsynligt også posten (om et øjeblik), hviler på? Og findes her en reference til Jacobs ungdommelige aspirationer udi operaen, jævnfør den kendte (og dybt rørende) scene fra Puccinis la Boheme:
Rodolpho: "Så kold den lille hånd dog er!"
Mimi: "Drik pis, dit kornfede fjols!"

Tankevækkende, skulle jeg mene.
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8447
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Frank Madsen »

Peter Becher skrev:Ja og her vil jeg gerne - på skamløst selvpromoverende vis - indskyde, at netop Mortimers enorme libido allerede for tre år siden blev grundigt dokumenteret af undertegnede i forbindelse med de tidligere her i forumet omtalte B&M-firkort.
Af disse kunne man nemlig konstatere, at Mortimer besidder et testoteron-spejl på 4,4µ/L, hvorimod den langt mere feminine Blake kun lige netop rammer de 1,8µ/L. Kun droget Sharkey og den stærkt beskæggede Nasir ligger højere end Mortimer.
Billede

Såre sandt, gamle ven! Det lægger yderligere vægt bag Thomas S.' og undertegnedes betragtninger, selvom B&M-firkortene nok, med al respekt, ikke kan betegnes som en del af kanon. Hvilket forleder mig til at spørge ind til, hvorledes data blev indsamlet og behandlet i forbindelse med udarbejdelse af kortene? Er der videnskabeligt belæg for tallene eller er der tale om et (yderst) kvalificeret gæt fra en række B&M-eksperter?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Hvilken farve har urin?

Indlæg af Thomas S »

(Peter Becher)
Ja og her vil jeg gerne - på skamløst selvpromoverende vis - indskyde, at netop Mortimers enorme libido allerede for tre år siden blev grundigt dokumenteret af undertegnede i forbindelse med de tidligere her i forumet omtalte B&M-firkort.
Der kan man bare se. I denne diskussion er det vist tilsyneladende kun undertegnede, der ikke har adgang til dette omtalte og famøse værk. Jeg takker hr. Madsen for dokumentationen.
(Frank Madsen)
Dog finder jeg ikke fuldstændig belæg for den sidste del af Deres tolkning, og finder, at De ved at give Dem ud i profetisk ærinde måske strammer konklusionerne mere, end materialet kan bære.
De har ret. Den betragting var for egen regning.
(Frank Madsen)
Men det betyder, at det er mrs. Bensons overrækkelse af tebakken til professor Philip Mortimer på billede 1, der er en metafor for seksualakten, og ikke skænkningen på billede 2. Og at det, der sker på billede to ikke har noget seksuelt motiv? Eller er det i jalousi, at Blake vender ryggen til, mens Mortimer tilfreds nyder sin velfortjente te? Eller er der tale om to seksualakter (mrs. Benson rækker teen til Mortimer + Blake åbner posten) og dermed en sammenlignende skildring af de to mænds forskellige drifter, med Mortimer som den glade vellystning og Blake som den afmålte brite, der finder tilfredsstillelse i udførelsen af sin pligt (=ægteskabet?)?
Nu begynder dette at være større end jeg kan rumme. De dybereliggende betydninger af B&M nærmer sig et niveau, så det fortjener behandling hos dansk tegneserie-litteraturs intellektuelle sværvægtere, Rackham-drengene. Jeg er sikker på, at de havde sat pris på denne diskussion.
(Henrik Rehr)
Hvad med dugen i billede 2? Af farven gul, som traditionelt forbindes med solens livgivende lys, men samtidig også er farven på urin. Ser vi her en metafor for en slags "livets tis", som ikke kun den tvetydige tekop, men højst sandsynligt også posten (om et øjeblik), hviler på?
Sund urin er klar urin, sagde min far altid, inden vodka med sodavand-konstellation fratog ham hans talegaver. Jeg hælder til den opfattelse, at dugen i originaltegningen forestillede et græskmytologisk rødmalet motiv med afbildidinger af tidligere nævnte satyrer i herlig, seksuel udfoldelse. Et tegn på den dionysos-kult , som helt klart nu må siges at være at findes i B&M. Grundet udgivernes kolde fødder kan jeg deværre ikke dokumentere dette.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8447
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Hvilken farve har urin?

Indlæg af Frank Madsen »

Thomas S skrev:Der kan man bare se. I denne diskussion er det vist tilsyneladende kun undertegnede, der ikke har adgang til dette omtalte og famøse værk. Jeg takker hr. Madsen for dokumentationen.
Jeg iler til med den komplette dokumentation. Ingen bør være handikappet af manglende kildeadgang. Jeg kan dog kun anbefale at investere i tilstrækkelig mange eksemplarer af Nørd Nyt # 12 til, at man besidder et komplet sæt kort:

Billede
Thomas S skrev:
(Frank Madsen)
Dog finder jeg ikke fuldstændig belæg for den sidste del af Deres tolkning, og finder, at De ved at give Dem ud i profetisk ærinde måske strammer konklusionerne mere, end materialet kan bære.
De har ret. Den betragting var for egen regning.
Og som hypotese betragtet fuldt anerkendelsesværdig.
Thomas S skrev:
(Frank Madsen)
Men det betyder, at det er mrs. Bensons overrækkelse af tebakken til professor Philip Mortimer på billede 1, der er en metafor for seksualakten, og ikke skænkningen på billede 2. Og at det, der sker på billede to ikke har noget seksuelt motiv? Eller er det i jalousi, at Blake vender ryggen til, mens Mortimer tilfreds nyder sin velfortjente te? Eller er der tale om to seksualakter (mrs. Benson rækker teen til Mortimer + Blake åbner posten) og dermed en sammenlignende skildring af de to mænds forskellige drifter, med Mortimer som den glade vellystning og Blake som den afmålte brite, der finder tilfredsstillelse i udførelsen af sin pligt (=ægteskabet?)?
Nu begynder dette at være større end jeg kan rumme. De dybereliggende betydninger af B&M nærmer sig et niveau, så det fortjener behandling hos dansk tegneserie-litteraturs intellektuelle sværvægtere, Rackham-drengene. Jeg er sikker på, at de havde sat pris på denne diskussion.
Ak, jeg er bange for, at De tager fejl. Når det gælder sand tegneserieforskning, og ikke kun verartikulerede tirader beregnet på det modsatte køn, falder Rackhams spindoktorer alt for ofte igennem. Jeg tvivler såmænd på, at d'herrer ville være kommet længere end til den førnævnte alt for almindelige betragtning, at tekstkasserne i B&M er overflødige. De er og bliver novicer og vil aldrig opnå at se lyset, sådan som det er blevet os andre beskåret, idet vi har givet os hen til E.P. Jacobs' oeuvre i sand og uplettet enthusiasme og ikke efterladt vort hjerte ovre på den anden bred. Denne diskussion hører hjemme i dette forum.
Thomas S skrev:Sund urin er klar urin, sagde min far altid, inden vodka med sodavand-konstellation fratog ham hans talegaver. Jeg hælder til den opfattelse, at dugen i originaltegningen forestillede et græskmytologisk rødmalet motiv med afbildidinger af tidligere nævnte satyrer i herlig, seksuel udfoldelse. Et tegn på den dionysos-kult , som helt klart nu må siges at være at findes i B&M. Grundet udgivernes kolde fødder kan jeg deværre ikke dokumentere dette.
I så fald må det være Hergé, der som art director for Tintin-bladet fik fjernet Dionysos-tæppet og indført den tisgule dug. Jeg synes dog, at beviskæden hopper noget her og indskærper d'herrer at holde sig på videnskabens grundlag.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Frank Madsen skrev:Såre sandt, gamle ven! Det lægger yderligere vægt bag Thomas S.' og undertegnedes betragtninger, selvom B&M-firkortene nok, med al respekt, ikke kan betegnes som en del af kanon. Hvilket forleder mig til at spørge ind til, hvorledes data blev indsamlet og behandlet i forbindelse med udarbejdelse af kortene? Er der videnskabeligt belæg for tallene eller er der tale om et (yderst) kvalificeret gæt fra en række B&M-eksperter?
De brugte værdier blev fastsat gennem en skøn blanding af professionel iagttagelse, kyndig vurdering og massiv indtagelse af god sherry.
Vurderingen af første kategori (“Bak pr. 3g. tobakâ€Â
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Tak.
Og hvodden var det så, du gjorde det?

Peter
Brugeravatar
Frank Bruun Madsen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 126
Tilmeldt: 16. nov 2003, 00:11
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Frank Bruun Madsen »

Peter Becher skrev:Tak.
Og hvodden var det så, du gjorde det?

Peter
Såre enkelt: Marker den tekst, du ønsker vist som quote (dvs. i hvid ramme) og klik derefter på knappen Quote foroven. Så kommer det i hvid ramme. Thomas har lavet de fine opstillinger ved at vælge "Besvar med citat", hvorved de nødvendige koder genereres automatisk:

(quote="Thomas S")(quote="Peter Becher")Her skrev Thomas noget Her skrev Thomas noget Her skrev Thomas noget Her skrev Thomas noget(/quote)Her svarede Peter ham Her svarede Peter ham Her svarede Peter ham Her svarede Peter ham(/quote)

Hvilket ser sådan ud (hvis parenteserne er firkantede):
Thomas S skrev:
Peter Becher skrev:Her skrev Thomas noget Her skrev Thomas noget Her skrev Thomas noget Her skrev Thomas noget
Her svarede Peter ham Her svarede Peter ham Her svarede Peter ham Her svarede Peter ham
Bjarne

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Bjarne »

Frank, er det ikke lige vel overilet sådan uden videre at "web publicere" det samlede Blake og Mortimer kortspil? Risikerer vi nu ikke at der kommer en bølge af falske spil i omløb - jeg mener, selv en arbejdsløs karateinstruktør kan vel finde ud af at printe denne tråd ud på stift karton, og stanse kortene ud?
Med ængstelig hilsen,
Bjarne
------------------------
www.cooltoys.dk
TOYS WITH AN EDGE
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Jeg deler til fulde Bjarnes ængstelse. Selvom vi her i forumet kan diskutere B&M på et fornuftigt og sagligt niveau, må vi ikke være blinde for, at der kan være andre og langt mere ustabile brugere af serien, der i det skjulte følger aktiviterne her på sitet og som ville gribe enhver chance for at tjene lidt sortbørs-kroner på Jacobs minde.
Men med det sagt, så vil jeg også gerne pointere, at jeg ikke tager noget anstød af Hr. Madsens initiativ. Det er - alt andet lige - et fornuftigt og godt supplement til den kørende debat.

Peter
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Blake og Mortimer firkort

Indlæg af Henrik Rehr »

Når man betænker B&M-kortenes sublime design og kultur-historiske vigtighed, kan man med rimelighed argumentere, at det grænser til det forbryderiske IKKE at have dem offentligt tilgængelige, risiko for piratkopier eller ej. Bør ikke Mona Lisa og Guernica hænge i museer, hvor enhver kan opsøge og opleve mesterværkerne? Og gør det samme sig ikke gældende for f.eks. Olrik-kortet? (Jeg er overbevist om at Rubens ville ha' grædt af misundelse, om han havde set det!) Husk Sankt Kristoffers vise ord: "Den der har kræfterne, må bære!" og BEFRI B&M-kortene, så de kulturelt udsultede masser kan varmes og beriges af deres næsten overjordiske skønhed!
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: Blake og Mortimer firkort

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Henrik skrev:
henrik rehr skrev:Når man betænker B&M-kortenes sublime design og kultur-historiske vigtighed, kan man med rimelighed argumentere, at det grænser til det forbryderiske IKKE at have dem offentligt tilgængelige, risiko for piratkopier eller ej. Bør ikke Mona Lisa og Guernica hænge i museer, hvor enhver kan opsøge og opleve mesterværkerne? Og gør det samme sig ikke gældende for f.eks. Olrik-kortet? (Jeg er overbevist om at Rubens ville ha' grædt af misundelse, om han havde set det!) Husk Sankt Kristoffers vise ord: "Den der har kræfterne, må bære!" og BEFRI B&M-kortene, så de kulturelt udsultede masser kan varmes og beriges af deres næsten overjordiske skønhed!
Du taler varmt for sagen Henrik, men lad mig vende argumentet om og spørge: Hvor meget ville netop et billede som Guernica være værd, hvis alle og enhver efter forgodtbefindende kunne hente det via sin pc og printe det ud i naturlig størrelse?
Nej vel...?
Det ville hverken du, jeg eller miljøet være tjent med.

Men med sagt, så vil jeg da gerne give dig ret i at netop Olrik-kortet hører til mellem de smukkeste af kortene.

Peter
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Re: Blake og Mortimer firkort

Indlæg af Henrik Rehr »

Nå, jeg tegner videre.
Besvar