The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%
 
Afgivne stemmer: 36

Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Carsten Søndergaard skrev:Endelig er Septimus undsluppet trykkeriets fangarme og er på vej ud. Vil formentlig kunne fås i butikkerne midt i næste uge.
Den er bestilt.
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Peter Becher Damkjær skrev:
Carsten Søndergaard skrev:Endelig er Septimus undsluppet trykkeriets fangarme og er på vej ud. Vil formentlig kunne fås i butikkerne midt i næste uge.
Den er bestilt.
Og nu formentlig modtaget. Den er i hvert fald endelig udkommet. Nu venter vi så bare på de ærede Guinea Pig'ers jugement.
Vedhæftede filer
Blake-og-Mortimer-Septimus-frise_800.jpg
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Jakob »

Bør man genlæse "De Gule Mærke" før man læser Septimusstrålen ?

Hermed afslører jeg naturligvis, at jeg ikke har DGM present i hukommelsen.....
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2471
Tilmeldt: 24. aug 2007, 17:33

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Noname »

Jakob skrev:Bør man genlæse "De Gule Mærke" før man læser Septimusstrålen ?

Hermed afslører jeg naturligvis, at jeg ikke har DGM present i hukommelsen.....
Septimusstrålen er en fortsættelse til Det gule mærke, så hvis du ikke kan huske historien vil det nok være en fordel at genlæse
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Erling Søby »

Septimusstrålen er købt og læst nu. Jeg er temmelig begejstret. Historien er reelt tre forskelige historier, der løber sammen, og som nemt kunne have båret et album hver: Dels fortsættelsen på Det Gule Mærke, dels en fortsættelse på Kampen Om Verdensherredømmet og dels en uventet drejning midt i albummet, som jeg ikke skal røbe her. På en måde er det for meget, og de mere puritansk indstillede B&M-læsere vil måske stå af, men det er godtnok underholdende - ligesom de gamle føljetonromaner, hvor logikken ikke var det bærende, men hvor det gjaldt om at på læseren til at hænge på, med spændende hændelser der fulgte i hastig fart. Og så er der jo alle de hemmelige organisationer, soldater der er blevet vanvittige på en hemmelig mission, og mænd der bliver myrdet med elektriske udladninger! Samt hilsener til Magritte, Nosferatu og Jacobs (forfatter af den journalistiske fagbog Det Gule Mærke). Det er altsammen stærkt vanedannende, ihvertfald for mig. Men hvad siger I andre? Er det for meget? Ikke tilstrækkeligt respektfuldt?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Faktisk ønskede Jean Dufaux at dele historien over to album, men det fik han ikke lov til at forlaget.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Sad i morges og bladrede i et "Gondwanas Helligdom", da største-datteren kom ind i stuen, satte sig ved siden af mig og spurgte: "Hvad er det, du sidder og læser i?"
"Det er en tegneserie", svarede jeg.
"Hvad hedder den?", spurgte hun interesseret.
"Blake og Mortimer", svarede jeg.
"BLÆK!? AAAAARHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!"
...
Og så gik hun igen. Hendes dag var reddet.
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9433
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Antaeus »

Septimusstrålen
Fortsættelsen af alle tiders bedste Blake & Mortimer album og det mærker man med mange referencer til "Det Gule Mærke", men også til "Kampen Om Verdensherredømmet". Selve tidsperioden er i 50'erne og er forholdsvis tæt på hvor "Det Gule Mærke" slap og man oplever tydeligvis stemningen herfra og vi støder på adskillelige gamle kendinge samt får en reference til bl.a. et særdeles kendt værk, som flere gange er filmatiseret, sidst med Tom Cruise i hovedrollen. Vi tages i vanlig stil til underjordiske huler og oplever også denne gang særdeles mystiske uforklarlige fænomener.

Tegningerne er fremragende og det er i hvert fald ikke her dette album halter. Det eneste jeg har har at indvende til tegningerne er at flere af ansigterne er opdelt af streger, fx 1. og 8. billede på side 7 samt flere andre steder. Det ligner noget tegneteknisk som de har glemt at rette før tryk. Selve historien og plottet er klart der hvor dette album afviger i kvalitet fra den ellers fine stemning og fremragende tegninger. Forfatteren har haft svært ved at få bundet historien sammen og vi kastes ud i forklaringer som i hvert fald ikke er lige til og som jeg anser som mangelfulde og lidt for fantasifulde, herudover mangler man at få bundet nogle knuder og samle trådende op omkring flere af bipersonerne. Den er slet ikke oppe i den fortællemæssige klasse som det oprindelige album, "Det Gule Mærke".

Jeg var ganske godt underholdt, vi er dog ikke oppe i de højere luftlag rent karaktermæssigt. Den fine stemning, genkendelsens glæde og tegningerne trækker albummet op til 3,5 ud af 6.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Og i mellemtiden er det næste bind allerede undervejs. Plutarchs stok udkommer på dansk næste sommer. Ifølge pålidelige kilder skal albummet danne bro mellem Anden Verdenskrig og Kampen om verdensherredømmet.
Vedhæftede filer
LeBatonDePlutarque.jpg
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 867
Tilmeldt: 12. jul 2005, 20:50
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Jakob »

Antaeus skrev:Septimusstrålen
Fortsættelsen af alle tiders bedste Blake & Mortimer album og det mærker man med mange referencer til "Det Gule Mærke", men også til "Kampen Om Verdensherredømmet". Selve tidsperioden er i 50'erne og er forholdsvis tæt på hvor "Det Gule Mærke" slap og man oplever tydeligvis stemningen herfra og vi støder på adskillelige gamle kendinge samt får en reference til bl.a. et særdeles kendt værk, som flere gange er filmatiseret, sidst med Tom Cruise i hovedrollen. Vi tages i vanlig stil til underjordiske huler og oplever også denne gang særdeles mystiske uforklarlige fænomener.

Tegningerne er fremragende og det er i hvert fald ikke her dette album halter. Det eneste jeg har har at indvende til tegningerne er at flere af ansigterne er opdelt af streger, fx 1. og 8. billede på side 7 samt flere andre steder. Det ligner noget tegneteknisk som de har glemt at rette før tryk. Selve historien og plottet er klart der hvor dette album afviger i kvalitet fra den ellers fine stemning og fremragende tegninger. Forfatteren har haft svært ved at få bundet historien sammen og vi kastes ud i forklaringer som i hvert fald ikke er lige til og som jeg anser som mangelfulde og lidt for fantasifulde, herudover mangler man at få bundet nogle knuder og samle trådende op omkring flere af bipersonerne. Den er slet ikke oppe i den fortællemæssige klasse som det oprindelige album, "Det Gule Mærke".

Jeg var ganske godt underholdt, vi er dog ikke oppe i de højere luftlag rent karaktermæssigt. Den fine stemning, genkendelsens glæde og tegningerne trækker albummet op til 3,5 ud af 6.
Jeg er faktisk meget enig i din anmeldelse. Et lækkert album, men ikke med den bedste historie. Jeg tror nok, at jeg synes, at det bliver en kende for mystisk. Men jeg er også mere til de jordnære album, og var faktisk ret begejstret for "De 5 Lorders Ed" :-)
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Thumbs up til det der stokke-album.
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Dan R. Knudsen »

En baton...er det ikke såen mere en stav end en stok? En stok er lissom noget gamle mænd går med...men det ER måske det den handler om? Nå ja - medmindre man er Gandalf...han går jo ikke med stok men med stav....
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7189
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Dan R. Knudsen skrev:En baton...er det ikke såen mere en stav end en stok? En stok er lissom noget gamle mænd går med...men det ER måske det den handler om? Nå ja - medmindre man er Gandalf...han går jo ikke med stok men med stav....
Det er muligt. Jeg aner ikke noget detaljeret om handlingen, og bâton kan både betyde stok og stav og stang og pind og knippel og kæp og en depeche i stafetløb. Og hvis der var nogle flere franske ord i forbindelse med det også læbestift og dirigentstok.

Men Plutarch blev 85 år, da han vandrede rundt i Grækenland i 1. og 2. århundrede, så han kan vel nok have haft brug for en stok på sine ældre dage.

På den anden side oprettede han også en skole, så det kan også tænkes at være en pegepind.

Det tegner allerede spændende!
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Skal det forstås sådan at du mener at det er forstokket at kalde et en stav....
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Det er i øvrigt en Horten Ho229, der kommer flyvens der rundt om Saint Stephen's Tower.
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Besvar