The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%
 
Afgivne stemmer: 36

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Frank Madsen »

Velan! Mens vi venter på, at klubbens medlemmer skal blive færdige med at fordøje "Den sidste farao" og komme op til overfladen med deres betragtninger, er det måske på sin plads at henlede medlemmernes opmærksomhed på en Blake og Mortimer-udstilling i Paris på Musée des Arts et Métiers, hvor 100 af mesterens originale plancher udstilles frem til 5. januar:

https://www.arts-et-metiers.net/musee/s ... ve-inedite
scientifiction_1170_x_550_px_-_pas_agenda.jpg
The Comics Journal har skrevet en indsigtsfuld – og naturligvis behørigt begejstret – artikel i anledning af udstillingen her:

http://www.tcj.com/by-jove-what-did-edg ... to-comics/
B-Mort14-1-650x857.jpg
B-Mort15.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Antaeus »

De nye Blake & Mortimer skal selvfølgelig være genkendelige, men det er nu også vigtigt at både tegninger og historier er gode. Her synes jeg især historierne har været ret svingede og fra det gode til det mere jævne.

På Goodreads er Schuitens udgave i den lavere ende inden for Blake & Mortimer albummene, men dog stadig på 3,61 ud af 5, hvilket ikke kan siges at være dårligt. Jeg har endnu ikke læst den.
https://www.goodreads.com/book/show/458 ... bMH&rank=1


Og super fedt med en udstilling af 100 originaler.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Erling Søby »

Antaeus:
På Goodreads er Schuitens udgave i den lavere ende inden for Blake & Mortimer albummene, men dog stadig på 3,61 ud af 5, hvilket ikke kan siges at være dårligt. Jeg har endnu ikke læst den.
Jeg har læst den! - Hvis man forventer et nogenlunde klassisk Blake & Mortimer-album, bare i Schuitens tegninger, så bliver man nok skuffet. Albummet, som i nogen grad er en fortsættelse til Pyramidens Hemmelighed, fremstår som en fusion mellem Schuitens Hemmelighedsfulde Byer og Blake & Mortimer. Med andre hovedpersoner kunne det have været et Hemmelighedsfulde Byer-album. Jeg er stor fan af både Schuiten og Blake & Mortimer, så jeg er stærkt begejstret. Men jeg vil også kunne forstå de, der vil være det modsatte.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev:Antaeus:
På Goodreads er Schuitens udgave i den lavere ende inden for Blake & Mortimer albummene, men dog stadig på 3,61 ud af 5, hvilket ikke kan siges at være dårligt. Jeg har endnu ikke læst den.
Jeg har læst den! - Hvis man forventer et nogenlunde klassisk Blake & Mortimer-album, bare i Schuitens tegninger, så bliver man nok skuffet. Albummet, som i nogen grad er en fortsættelse til Pyramidens Hemmelighed, fremstår som en fusion mellem Schuitens Hemmelighedsfulde Byer og Blake & Mortimer. Med andre hovedpersoner kunne det have været et Hemmelighedsfulde Byer-album. Jeg er stor fan af både Schuiten og Blake & Mortimer, så jeg er stærkt begejstret. Men jeg vil også kunne forstå de, der vil være det modsatte.
Jeg forventer at jeg kan genkende Blake & Mortimer, at det er gode tegninger og en god historie/godt fortalt. Hvis ikke den kan leve op til dette så vil jeg være skuffet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Erling Søby »

Antaeus:
Jeg forventer at jeg kan genkende Blake & Mortimer, at det er gode tegninger og en god historie/godt fortalt.
Du kan godt genkende Blake og Mortimer. Hvis du bryder dig om Schuitens stil, så er det gode tegninger. Jeg ved ikke hvordan du bedømmer om en historie er god og godt fortalt, men som skrevet ovenfor: Hvis du kan lide Hemmelighedsfulde Byer, så går du ikke galt her.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev:Antaeus:
Jeg forventer at jeg kan genkende Blake & Mortimer, at det er gode tegninger og en god historie/godt fortalt.
Du kan godt genkende Blake og Mortimer. Hvis du bryder dig om Schuitens stil, så er det gode tegninger. Jeg ved ikke hvordan du bedømmer om en historie er god og godt fortalt, men som skrevet ovenfor: Hvis du kan lide Hemmelighedsfulde Byer, så går du ikke galt her.
Jeg har ikke nogen formel for hvordan jeg bedømmer om en historie er god og godt fortalt. Har du det? Jeg læser tegneserien og så ved jeg godt med det samme om jeg var underholdt eller ej. Og så kan jeg altid analysere bagefter hvorfor det forholdt sig sådan.

Hemmelighedsfulde Byer er lidt mærkelige historier. Noget er godt og andet er for mærkeligt og ikke så godt og det er kun lidt af det jeg virkelig har læst fra start til ende. Jeg kunne fx godt lide takterne i Sandkornsteorien. Jeg tænker at jeg ikke skal forvente alt for meget Blake & Mortimer, men være ret åben. Men holder historien ikke så hjælper det lige fedt. Med nogle af de tegninger jeg har set så tror jeg også tegningerne kan blive en udfordring for mig selv om jeg godt kan lide tegningerne i Hemmelighedsfulde Byer.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Erling Søby »

Antaeus:
Jeg har ikke nogen formel for hvordan jeg bedømmer om en historie er god og godt fortalt. Har du det?
Nej, det har jeg ikke. Hvis det kunne sættes på formel, så ville det ikke være nogen kunst :wink:
Jeg tænker at jeg ikke skal forvente alt for meget Blake & Mortimer, men være ret åben. Men holder historien ikke så hjælper det lige fedt. Med nogle af de tegninger jeg har set så tror jeg også tegningerne kan blive en udfordring for mig selv om jeg godt kan lide tegningerne i Hemmelighedsfulde Byer.
En åben tilgang vil være en god taktik i dette tilfælde. Forvent en del Hemmelighedsfulde Byer, en hel del okkult ægyptologi og en mindre del Blake & Mortimer, og i det hele taget en meget personlig fortolkning fra Schuitens hånd. Alt sammen emner jeg holder af. Jeg købte det fuldt ud, men jeg kan nu også godt lide prequels, sequels, pasticher og den slags, sådan helt overordnet. Dog følte jeg nok, at slutningen - de sidste 3-4 sider - gik lidt hurtigt. Det kunne godt have været foldet mere ud.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev:en hel del okkult ægyptologi
Eller "pyramidioti", som egyptologerne på CNI plejede at sige, når en eller anden fantast havde skrevet en ny bog med en skrupskør teori om de gamle egyptere, som folk så ville høre deres holdning til.
Edgar P. Jacobs gjorde sig altid umage for at forankre sine B&M-historier i en eller anden form for videnskabelig ramme. Schuitens "historie" er en gang forvrøvlet ævl af den slags, Det Ukendtes boghandel kolporterede i 1970'erne.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Erling Søby »

Frank:
Edgar P. Jacobs gjorde sig altid umage for at forankre sine B&M-historier i en eller anden form for videnskabelig ramme. Schuitens "historie" er en gang forvrøvlet ævl af den slags, Det Ukendtes boghandel kolporterede i 1970'erne.
Det har jeg ikke noget problem med. Som jeg skrev tidligere: "Jeg er stor fan af både Schuiten og Blake & Mortimer, så jeg er stærkt begejstret. Men jeg vil også kunne forstå de, der vil være det modsatte".

Jeg er så lidt ærgerlig over at sige det, men der er steder hvor Jacobs ikke er et hak bedre: Gåden om Atlantis er mindst lige så "forvrøvlet ævl", og i Den djævelske fælde er præmissen komplet og ulogisk nonsens: En gal videnskabsmand opfinder en tidsmaskine, og det eneste han bruger den til er at lokke Mortimer ud på en tidsrejse, efter at have saboteret maskinen, så Mortimer vil strande i fortiden ...
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev:Frank:
Edgar P. Jacobs gjorde sig altid umage for at forankre sine B&M-historier i en eller anden form for videnskabelig ramme. Schuitens "historie" er en gang forvrøvlet ævl af den slags, Det Ukendtes boghandel kolporterede i 1970'erne.
Det har jeg ikke noget problem med. Som jeg skrev tidligere: "Jeg er stor fan af både Schuiten og Blake & Mortimer, så jeg er stærkt begejstret. Men jeg vil også kunne forstå de, der vil være det modsatte".

Jeg er så lidt ærgerlig over at sige det, men der er steder hvor Jacobs ikke er et hak bedre: Gåden om Atlantis er mindst lige så "forvrøvlet ævl", og i Den djævelske fælde er præmissen komplet og ulogisk nonsens: En gal videnskabsmand opfinder en tidsmaskine, og det eneste han bruger den til er at lokke Mortimer ud på en tidsrejse, efter at have saboteret maskinen, så Mortimer vil strande i fortiden ...
Der er ikke som sådan noget videnskabeligt forkert i, at Miloch er så pissed off på Mortimer, at han bruger sin opfindelse i det ondes tjeneste. Albummet er bare et af de mere jævnt kedelige i Jacobs' oeuvre.

Men "plottet" i Den sidste Farao går ud på, at Mortimer opdager, at Justitspaladset i Bruxelles (af alle steder - hvorfor dog?) i sin arkitektoniske struktur skjuler store, ukendte hulrum fyldt med en form for energi, der sætter al teknologi i stå. Byen evakueres og bygningen indkapsles i et Faradaybur. Energien truer hele Jorden, så man planlægger at bombe byen til atomer, men i London overtaler Philip sin brave ven til at vende tilbage til Bruxelles og opklare, hvor energien kommer fra. Det viser sig så at være noget med omvendte pyramider (en fetish franskmændene har), gamle ægyptere og en ny menneskerace, der skal arve fremtiden ... bla, bla, bla ...
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Erling Søby »

Frank:
Men "plottet" i Den sidste Farao går ud på, at Mortimer opdager, at Justitspaladset i Bruxelles (af alle steder - hvorfor dog?) i sin arkitektoniske struktur skjuler store, ukendte hulrum fyldt med en form for energi, der sætter al teknologi i stå. Byen evakueres og bygningen indkapsles i et Faradaybur. Energien truer hele Jorden, så man planlægger at bombe byen til atomer, men i London overtaler Philip sin brave ven til at vende tilbage til Bruxelles og opklare, hvor energien kommer fra. Det viser sig så at være noget med omvendte pyramider (en fetish franskmændene har), gamle ægyptere og en ny menneskerace, der skal arve fremtiden ... bla, bla, bla ...
Jep, det hænger da meget godt sammen :wink:

Men lidt ærgerligt, at du ikke advarede læserne om spoilers. Nu har du sådan set røbet hele historien. Det forsøgte jeg at undgå i mine indlæg.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9408
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Antaeus »

Ja, hvis der skrives spoilers så tidligt så vil jeg også gerne informeres. Så spoiler information havde været rar.

Men, efter at have læst lidt af Franks indlæg så tænkte jeg at det her er vist for spoiler-agtig så det indlæg skal jeg vist ikke læse videre på. Så jeg stoppede læsningen.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev:Frank:
Men "plottet" i Den sidste Farao går ud på, at Mortimer opdager, at Justitspaladset i Bruxelles (af alle steder - hvorfor dog?) i sin arkitektoniske struktur skjuler store, ukendte hulrum fyldt med en form for energi, der sætter al teknologi i stå. Byen evakueres og bygningen indkapsles i et Faradaybur. Energien truer hele Jorden, så man planlægger at bombe byen til atomer, men i London overtaler Philip sin brave ven til at vende tilbage til Bruxelles og opklare, hvor energien kommer fra. Det viser sig så at være noget med omvendte pyramider (en fetish franskmændene har), gamle ægyptere og en ny menneskerace, der skal arve fremtiden ... bla, bla, bla ...
Jep, det hænger da meget godt sammen :wink:
:lol:
Erling Søby skrev:Men lidt ærgerligt, at du ikke advarede læserne om spoilers. Nu har du sådan set røbet hele historien. Det forsøgte jeg at undgå i mine indlæg.
Hvis du vælger at læse videre efter "Men "plottet" i Den sidste Farao går ud på, at ...", så er du efter min bedste mening selv ude om, at du får at vide, hvad plottet i Den sidste Farao går ud på.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Erling Søby »

Frank:
Hvis du vælger at læse videre efter "Men "plottet" i Den sidste Farao går ud på, at ...", så er du efter min bedste mening selv ude om, at du får at vide, hvad plottet i Den sidste Farao går ud på.
Ja, men det er jo som at stille en skål fløde foran en kat ...
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Frank Madsen »

Erling Søby skrev:Ja, men det er jo som at stille en skål fløde foran en kat ...
Eller i dette tilfælde: En skål med minimælk ...
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar