The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%
 
Afgivne stemmer: 36

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

(There will be spoilers)

Nu fik jeg læst "Otte timer i Berlin", som jeg købte i Faraos på BogForum sammen med 7. bind af Samlede Blueberry. I første omgang var det min hustru, der gaflede albummet til godnatlæsning, men historien eller fortællestilen var åbenbart lidt for træg for hendes smag. Der er – indrømmet – også en del snak og transportscener i begyndelsen og tekstkasser, hvor man savner Jacobs' (og Freddy Miltons) sprogtone og sans for ikke KUN at fylde tekstkasserne med oplysninger, der fremgår af billederne.
Men hvis man hænger på, begynder historien at folde sig ud og blive ganske okay en snes sider inde. Olriks rituelle tilsynekomst i historien virker måske lidt for uforklaret, det virker som om man ikke rigtig gider forklare, hvordan han er kommet til at arbejde for russerne, men at man bare regner med, at læserne accepterer den slags uden større forklaringer. Og så synes jeg også, Mortimer tager situationen knusende roligt og tilbagelænet, da der lyder skud inde fra den klinik i Østberlin, som hans ven Blake minutter forinden er trængt ind i på klatretyvs-manér. Det er, som om Mortimer ved, at Blake aldrig kan blive skudt, fordi han jo er hovedperson i tegneserien. Nok er Mortimer brite, men jeg tror nok, at professoren ville have taget anderledes affære i Edgar P. Jacobs' udgave af serien — så kald mig bare purist. Den afsluttende slåskamp i Airforce One virker lidt uforløst og rodet, men fin overraskelse, at den amerikanske oberst viser sig at være en idealistisk forræder.
Tegnemæssigt er det nydeligt arbejde, men der er ikke den skyggelægning og brug af sorte flader, der gør f.eks. "SOS Meteorer" og "Det gule Mærke" som spændende og dramatisk på billedsiden. Nogle gange kan tegneren ikke dy sig for at tegne figurerne lidt for cartoony, som når de f.eks. stikker i løb mod det bibliotek, hvor præsident Kennedy har forberedt sin tale. Og Kennedy selv er så tydeligt tracet fra fotos, at han stikker ud i forhold til de øvrige figurer - lidt for mange streger i ansigtet, lidt for stift, tegneren opnår aldrig rigtig fortrolighed med hans ansigt. Andre steder virker det som om, tegneren har anbragt figurerne i rum, hvis dimensioner han ikke rigtig har gjort sig klart – i hvert fald er Mendoza nærmest 3 meter høj på side 45, billede 5.
Men alt det er småting: "Otte timer i Berlin" er et rigtig fint album. Dog synes jeg, forfatteren giver den vel rigeligt gas, da der på den sidste side rulles et radioapparat ind i biblioteket på The Centaur Club. Hastigt strøgne ekstraudgaver af The Times og The Daily Mail havde nok været at foretrække.

PS: Undervejs ændrer Mortimer personlighed, da han under påvirkning af Herr Doktor Kranz' medikamenter render nøgen og frådende rundt på det sovjetiske sindssygehospital, og jeg kunne ikke lade være med at tænke på "SOS Météo" af Barral og Veys. :lol:

title-1411344764.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

God anmeldelse af Otte timer i Berlin! Her taler en connaisseur med sans for detaljerne :-)
Frank Madsen skrev: 14. nov 2023, 13:50sammen med 7. bind af Samlede Blueberry
Sjovt nok fortalte Peter Madsen mig for nylig om sin rejse til Frankrig i 1979 sammen med Ingo Milton og Rune Kidde, hvor de besøgte Giraud nede ved pyrenæerne, hvor han på det tidspunkt boede i en gammel vandmølle, og hvor han sad i en elendig, krumbøjet stilling over arbejdsbordet på en almindelig spisebordsstol. Jeg nænnede ikke at fortælle Peter, at det var en nøje beskrivelse af det foto, der er i samlebindet af Giraud ved hans tegnebord, men da han selv så det i samlebindet, var han klar over, at hans hukommelse ikke fejlede noget. Billedet i samlebindet er fra året efter, i 1980.

Jeg kan nok tillade mig at også at røbe en lille anekdote, som Peter fortalte: Han og Ingo og Rune spurgte om vej inde i byen, og konen der bestyrede postkontoret viste dem personligt derud. De havde ikke telefon hos familien Giraud, så når der blev ringet fra New York, Kyoto eller Buenos Aires, var det til postkontoret, og så sjoskede postkonen ud til vandmøllen for at hente Giraud.

Nå, men tilbage til London. Eller Berlin. Eller New York :-)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 14. nov 2023, 23:35God anmeldelse af Otte timer i Berlin! Her taler en connaisseur med sans for detaljerne :-)
Tak. :-)
Carsten Søndergaard skrev: 14. nov 2023, 23:35Sjovt nok fortalte Peter Madsen mig for nylig om sin rejse til Frankrig i 1979 sammen med Ingo Milton og Rune Kidde, hvor de besøgte Giraud nede ved pyrenæerne, hvor han på det tidspunkt boede i en gammel vandmølle, og hvor han sad i en elendig, krumbøjet stilling over arbejdsbordet på en almindelig spisebordsstol. Jeg nænnede ikke at fortælle Peter, at det var en nøje beskrivelse af det foto, der er i samlebindet af Giraud ved hans tegnebord, men da han selv så det i samlebindet, var han klar over, at hans hukommelse ikke fejlede noget. Billedet i samlebindet er fra året efter, i 1980.
Jeg var ude hos Peter for nylig og så alle tegningerne fra turen. Det har været en mageløs pilgrimsfærd for de tre unge tegneserieskabere.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 16. nov 2023, 15:53Jeg var ude hos Peter for nylig og så alle tegningerne fra turen. Det har været en mageløs pilgrimsfærd for de tre unge tegneserieskabere.
Det må det have været, de besøgte jo også Jean-Claude Mézières i Paris.

Og Peters tegninger fra turen gjorde åbenbart indtryk på Giraud, der i første omgang, efter at Peter havde vist ham de første Valhalla-album, gav udtryk for, at han skulle lave mere research og gøre sig mere umage. Men da han så skitserne fra turen, lød beskeden, at han bare skulle inkorporere erfaringen fra disse studier i tegneserien. Voilà :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Carsten Søndergaard skrev: 12. nov 2023, 17:35Først og fremmest fornemmer man jo den store kærlighed til Blake og Mortimer, både hos modstandere og tilhængere. Alle har behov for at ytre sig om albummet, det siger i sig selv noget om, at det er bemærkelsesværdigt og noget, der kan diskuteres.
Understreges yderligere af en lille meningsudveksling på Facebook:
https://www.facebook.com/groups/4041159 ... n__=%2CO*F

"Blake og Mortimer er lange dialoger i herreværelset, fortættede historier med mange talebobler og høj detaljegrad i tegningerne. Det synes jeg ganske enkelt ikke de grove og kluntede tegninger i Kunsten at Føre Krig lever op til. Kan man overhovedet kalde det et B&M-album?", som indlæggets forfatter skriver og åbenbart mener, at det kan man ikke.

Man fornemmer en skuffelse over, at årets Blake og Mortimer-album ikke 1:1 ligner de ordinære album. I interviewene med Floc'h kan man læse, at han selv anser de sidste mange års B&M-album for at repræsentere en "vulgær produktion"! Men nogle vil åbenbart hellere have dem, og det ligger dem meget på sinde at formidle deres savn og frustration i stedet for bare at springe over i tavshed. Nu går der et helt år, før Yann og Juillard er tilbage med et nyt album, der måske minder mere om de gode, gamle dage. I mellemtiden findes der så et album, som visse ellers glødende B&M-fans ikke vil læse. Det er både rørende og interessant.

"De skulle have fundet en rentegner, der mestrer la ligne claire", som en skrev på Facebook. Lidt historieløst, for Floc'h var jo selv medstifter af hele ligne claire-bevægelsen sammen med Joost Swarte, Ever Meulen, Jaques Tardi, Ted Benoit, Yves Chaland osv. Hergé mente, at Floc'h var "skæbnebestemt" som kunstner "med stort H", som han med mesterens selvforståelse kærligt sagde.

Og sjovt nok var Jacobs selv jo ikke rendyrket ligne claire, fordi han, inspireret som han var af de tyske filminstruktører Friedrich Wilhelm Murnau og Fritz Lang, spillede anderledes ekspressionistisk med lys, skygge og skumringstoner. Det er der nul af hos Floc'h, men det er der jo heller ikke hos størstedelen af de andre ligne claire-tegnere. Hvad det angår, var det Jacobs, der er afvigeren.
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2447
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Godt, vi er tilbage on track og ikke en useriøs Blake og Mortimer-diskussionsclub - ikke at der ikke må være afstikkere, men nyudgivelser og fontstørrelse i andre sammenhæge, bør Benson diskret befordre ind i de tilstødende lokaler.
Indrømmet, jeg havde forlagt min hemmelige nøgle til Guinea Pig Clubs frontdør og har som følge deraf, først i går fået læst op på årets referater.
Ved Hor, kom jeg langt i går.
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 17. nov 2023, 01:24Og sjovt nok var Jacobs selv jo ikke rendyrket ligne claire, fordi han, inspireret som han var af de tyske filminstruktører Friedrich Wilhelm Murnau og Fritz Lang, spillede anderledes ekspressionistisk med lys, skygge og skumringstoner. Det er der nul af hos Floc'h, men det er der jo heller ikke hos størstedelen af de andre ligne claire-tegnere. Hvad det angår, var det Jacobs, der er afvigeren.
Det har altid været en forsimpling at smide Jacobs ned i "ligne claire"-kassen med Hergé, Bob de Moor, Vandersteen og alle de andre humoristiske belgiske serietegnere. Det svarer til at sætte en fælles etiket på George McManus og Alex Raymond. Hvor Hergé klart er inspireret af førstnævnte, er Jacobs snarere inspireret af sidstnævnte - og præget af sin erfaring med teatertegning, reklame og klassisk tegning - og arbejder konsekvent med en helt anden stoflighed i sine tegninger v.h.a. skravering og skyggelægning. Det er faktisk kun i Pyramidens Hemmelighed, Jacobs tegner i noget, der kan karakteriseres som "ligne claire".
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

Det er vel nærmest alle de ordinære Blake & Mortimer album, der er godt tegnet. Jacobs' i mesterlig stil, men de fleste andre tegnere er også ret gode.

Nu fik jeg så læst Det Ekstraordinære Eventyr, Kunsten at føre Krig, af Floc'h. Her er de tegnemæssige og visuelle kvaliteter ret langt fra de høje kvaliteter i de ordinære album. Selve historien er meget enkel og simpel og bliver aldrig rigtig spændende. Man skulle ellers tro at man kunne få skruet en spændende historie sammen på cirka 120 sider, men når man kigger nærmere ind i albummet så er tegningerne meget større og således er der næppe flere ruder i dette album sammenlignet med et af de ordinære album med halvt så mange sider. Udover de meget store tegninger så er hver tegning også ofte meget enkel med relativt få baggrundstegninger i forhold til de ordinære album. Det bliver særlig udtalt når man sammenligner hele sider.

Jeg kan ikke anbefale albummet og lige som det andet ekstraordinære album, så springer jeg også købet af dette over. De har simpelt hen ikke samme kvalitet som de ordinære Blake & Mortimer album og her skal det endda tilføjes at en del af de ordinære album mangler en del i de fortællemæssige kvaliteter.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Tid til en lille selskabsleg i klubben:


Hvilke tegnere/tegnerpar gør det bedst på Blake og Mortimers nye/ekstraordinære eventyr? Nævn Deres tre favoritter — og hvorfor?
  • Ted Benoît
  • André Juillard
  • René Sterne og Chantal De Spiegeleer
  • Antoine Aubin og Étienne Schréder
  • Teun Berserik og Peter van Dongen
  • Antoine Aubin
  • François Schuiten
  • Floc'h

Untitled-1.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 800
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Spærhage »

Svaret er:
E.P.Jacobs, Edgar P. Jacobs og Edgar Pierre Jacobs.

'Jamen han har jo ikke tegnet de nye eventyr?'

Muligt, men hans navn figurerer, og det er nok for mig.

Nr. 4, 5 og 6 kunne være:
Aubin, Benoit og....tja....?

/Spærhage
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 15. feb 2024, 15:00 Tid til en lille selskabsleg i klubben:


Hvilke tegnere/tegnerpar gør det bedst på Blake og Mortimers nye/ekstraordinære eventyr? Nævn Deres tre favoritter — og hvorfor?
  • Ted Benoît
  • André Juillard
  • René Sterne og Chantal De Spiegeleer
  • Antoine Aubin og Étienne Schréder
  • Teun Berserik og Peter van Dongen
  • Antoine Aubin
  • François Schuiten
  • Floc'h


Untitled-1.jpg
Hvilke tre tegnere er Hr. Madsens favoritter, gerne i prioriteret rækkefølge?
Det er god skik at komme med sin egen liste før man beder andre om deres lister. Jeg vil tjekke og komme med mit bud.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

Alle tegnerne gør det så godt at man får en Blake & Mortimer følelse (Ekstraordinære ikke medtaget).
De er også alle gode til baggrunde og miljøtegninger, men skiller sig især ud på hvor gode de er til at tegne personer. Udover at to øverste her på listen gør det noget bedre end de andre med hensyn til persontegningerne, så skiller de sig også ud med en meget sikker pen på miljø, byer og biler og hele opsætningen af siden. Det hele ser lækkert ud.

Jeg foretrækker følgende:
1. Antoine Aubin i Otte Timer i Berlin
2. Ted Benoit i Affæren Francis Blake
3. Antoine Aubin og rentegnet af Etienne Schreder i De Tredive Denarers Forbandelse, anden del.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 15. feb 2024, 15:00 Tid til en lille selskabsleg i klubben:


Hvilke tegnere/tegnerpar gør det bedst på Blake og Mortimers nye/ekstraordinære eventyr? Nævn Deres tre favoritter — og hvorfor?
  • Ted Benoît
  • André Juillard
  • René Sterne og Chantal De Spiegeleer
  • Antoine Aubin og Étienne Schréder
  • Teun Berserik og Peter van Dongen
  • Antoine Aubin
  • François Schuiten
  • Floc'h


Untitled-1.jpg
Vi skal vel også have Bob de Moor med i Professor Satos 3 Formler 2. del, selv om albummet ikke regnes som nye album.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 15. feb 2024, 19:55Vi skal vel også have Bob de Moor med i Professor Satos 3 Formler 2. del, selv om albummet ikke regnes som nye album.
Ikke rigtigt, for der var jo tale om færdiggørelse af et album, Jacobs havde skrevet og lavet skitser til. På den måde svarer det til "Marie Antoinettes halssmykke", hvor Jacobs også brugte assistenter.

De nye eventyr starter med "L'Affaire Francis Blake".
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 15. feb 2024, 20:54
Antaeus skrev: 15. feb 2024, 19:55Vi skal vel også have Bob de Moor med i Professor Satos 3 Formler 2. del, selv om albummet ikke regnes som nye album.
Ikke rigtigt, for der var jo tale om færdiggørelse af et album, Jacobs havde skrevet og lavet skitser til. På den måde svarer det til "Marie Antoinettes halssmykke", hvor Jacobs også brugte assistenter.

De nye eventyr starter med "L'Affaire Francis Blake".
Er du sikker på at Jacobs havde lavet skitser til del 2?

Fakta er at der er ret stor forskel på del 1 og 2. Og man kan virkelig se hvor stor meget det betyder at Bob de Moor er inde over i stedet for ren Jacobs.

Har du en liste?
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar