The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%
 
Afgivne stemmer: 36

Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Mogens »

Frank Madsen skrev: 15. feb 2024, 15:00 Tid til en lille selskabsleg i klubben:
Hvilke tegnere/tegnerpar gør det bedst på Blake og Mortimers nye/ekstraordinære eventyr? Nævn Deres tre favoritter — og hvorfor?
  • Ted Benoît
  • André Juillard
  • René Sterne og Chantal De Spiegeleer
  • Antoine Aubin og Étienne Schréder
  • Teun Berserik og Peter van Dongen
  • Antoine Aubin
  • François Schuiten
  • Floc'h
Undertegnedes deltagelse i selskabslegen er næppe en gentleman værdig, da ikke alle tegnere har fundet vej til mit bibliotek og således ikke har været en bestanddel af mit læsepensum. Dog skal det retfærdighedsvis siges, at den gode Hr. Benoît fortjener at stå øverst på skamlen, da han genoplivede en ellers afdød serie og ramte en særlig nerve i tegnestilen, der var til stor ære for den salige Hr. Jacobs. :wink:
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Antaeus skrev: 15. feb 2024, 21:54Er du sikker på at Jacobs havde lavet skitser til del 2?
Ligesom med "Tintin og Alfabetkunsten" eksisterer der en udgivelse med Jacobs' storyboard til "Prof. Satos formler 2: Mortimer mod Mortimer". Det blev udgivet i 1990. Du kan læse lidt om det her:

https://www.centaurclub.com/forum/viewtopic.php?t=2055

BM12b-DossierSato_Page_21.jpg
9782870970225_pg.jpg
Antaeus skrev: 15. feb 2024, 21:54Har du en liste?
Over hvad?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Mogens »

Hr. Madsen, Antaeus efterspørger Deres egne tre favoritter og begrundelsen herfor:
Antaeus skrev: 15. feb 2024, 19:04 Hvilke tre tegnere er Hr. Madsens favoritter, gerne i prioriteret rækkefølge?
Det er god skik at komme med sin egen liste før man beder andre om deres lister. Jeg vil tjekke og komme med mit bud.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Mogens skrev: 16. feb 2024, 00:20Hr. Madsen, Antaeus efterspørger Deres egne tre favoritter og begrundelsen herfor:
Antaeus skrev: 15. feb 2024, 19:04Hvilke tre tegnere er Hr. Madsens favoritter, gerne i prioriteret rækkefølge?
Det er god skik at komme med sin egen liste før man beder andre om deres lister. Jeg vil tjekke og komme med mit bud.
Den skal nok komme, men jeg er jo en høflig mand og vil lige lade andre komme med deres bud først.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Spærhage
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 800
Tilmeldt: 8. dec 2003, 23:12
Geografisk sted: Boom-Town Vaarst

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Spærhage »

Mens vi alle venter i spænding på hr. Madsens udmelding, kan vi nyde en (for mig dog ukendt) tegners syn på side 1 i Pyramidens Hemmelighed.
På trods af det umiddelbare indtryk, så forekommer han mig dog umiddelbart til ikke helt betingelsesløst at have tilsluttet sig den litterære side af serien. Muligvis for stor indflydelse fra en anden mere perifær serie fra samme tid, samme ugeblad.

/Spærhage
blake-mortimer-04-mystere_pyramide-pl001-parodie_alaind-centaurclub.jpg
Til sammenligning er her mesterens originale udgave (Jacobsevangeliet 4.1).
page20.jpg
"-nok er vi kujoner, men vi er HURTIGE kujoner... "
(Timon, fra 'Timon og Pumpa')
Brugeravatar
Svend Amstrup Jeppesen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 4. dec 2006, 08:32
Geografisk sted: Hinnerup. DK

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Svend Amstrup Jeppesen »

Den gode hr. Spærhage tillader sig at spøge! Når man til gengæld læser Floc'hs forfærdelige ekstraordinære, er manglen på forklarende captions så stor, at man næppe kan følge handlingen. Der er i realiteten tale om en 124 siders Pixibog i magnaprint og storformat. Den må siges at tage hensyn til aldrende læsere med svigtende synsevne, og jeg overvejede at læse den med min salig faders kikkert vendt om. Fik jeg nævnt at den er hjælpeløst tegnet?
Nå, lad om skyndsomt glemme denne ubetydelige parentes i produktionen og vende tilbage til kildens udspring.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Frank Madsen skrev: 15. feb 2024, 15:00 Tid til en lille selskabsleg i klubben:


Hvilke tegnere/tegnerpar gør det bedst på Blake og Mortimers nye/ekstraordinære eventyr? Nævn Deres tre favoritter — og hvorfor?
  • Ted Benoît
  • André Juillard
  • René Sterne og Chantal De Spiegeleer
  • Antoine Aubin og Étienne Schréder
  • Teun Berserik og Peter van Dongen
  • Antoine Aubin
  • François Schuiten
  • Floc'h


Untitled-1.jpg
Min favorit er Ted Benoît, der var i stand til at gøre videreførelsen til sit personlige projekt. Hans staging og kompositioner er stærke og friske, samtidig med at de ikke træder ud af Jacobs' stil. Det er tydeligt, at Benoîts tegninger er old school håndarbejde og ikke tracing af fotoreferencer fra Google.

På andenpladsen kommer René Sterne og Chantal De Spiegeleer. Deres personlige streg og stil træder frem hist og her, men på en måde, der forstærker serien - f.eks. de overdetaljerede baggrunde, som de tydeligvis nyder at tegne og som heldigvis blev holdt i skak af den efterfølgende farvelægning, så det ikke ender i fiksérbilleder eller ren Find Holger.

Tredjepladsen deles af makkerparret Teun Berserik/Peter van Dongen og Antoine Aubin, der alle gør det udmærket. Teun Berserik og Peter van Dongen har godt styr på figurerne, baggrundene er meget detaljerede uden skyggelægning (som hollændere er glade for, jfr. Franka). Antoine Aubins B&M sidder på mange måder habilt i skabet, omend han hist og her bliver en anelse cartoony i figurernes bevægelser.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 29
Tilmeldt: 5. feb 2024, 20:52

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af hopla »

Frank Madsen skrev: 15. feb 2024, 15:00 Tid til en lille selskabsleg i klubben:

Hvilke tegnere/tegnerpar gør det bedst på Blake og Mortimers nye/ekstraordinære eventyr? Nævn Deres tre favoritter — og hvorfor?
  • Ted Benoît
  • André Juillard
  • René Sterne og Chantal De Spiegeleer
  • Antoine Aubin og Étienne Schréder
  • Teun Berserik og Peter van Dongen
  • Antoine Aubin
  • François Schuiten
  • Floc'h
Det der tiltrak mig ved Jacobs var altid de relativt episke situationer (verdensherredømme, tidsrejser, Atlantis, manipulation af vejret, Pyramide mysterier), kombineret med især farvelægningen. Emnerne var ofte ret pulp'ede, hvilket jeg har en svaghed for — men i farver! Og ikke blot farver, men vel-overvejede farver. Især på forsiderne, hvor man ofte ser kun 3 primær farver, gul, rød, og blå — ingen grøn (Verdensherredømmet og SOS Meteorer). Eller gul, rød, og grøn (Det gule mærke), rød, lilla, og grøn (Den djævelske fælde), rød, grøn, og blå (Gåden om Atlantis), eller blot rød og lilla (Marie Antoinette's halssmykke). Det giver sig også til udtryk inde i historierne, hvor en tåget havn eller en uindbyden gæst indtrænger om natten, er sat i enkle silhouetter og få farver. Udtrykket giver noget karakter til hele serien, og ender med at blive endnu et niveau hvorpå serien hviler.

Ironisk nok er denne karakter bedst gengivet af Sente/Juillard, som især med Sarkofagerne er meget pulp, og meget grafiske, med flot emuleret stil. Men historiemæssigt, fortællemæssigt, og farverne i selve historien, jer mine favoritter af Van Hamme/Benoit. Især "Det uhyggelige møde" finder jeg altid hyggeligt at gå tilbage til. Blandt de nyere har jeg syntes godt om Den sidste Sværdfisk, De udødeliges dal, og De fem lorders ed.
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 23024
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af GoogaMooga »

Benoit for mig, måske også Floc'h.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

GoogaMooga skrev: 21. feb 2024, 09:14 Benoit for mig, måske også Floc'h.
Har du set tegningerne af Floc'h?
Det er den tegner der falder dårligst ud af alle i Blake & Mortimer albummene, hvis du spørger mig. Og så er historien til og med ikke særlig interessant
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

hopla skrev: 21. feb 2024, 08:57
Frank Madsen skrev: 15. feb 2024, 15:00 Tid til en lille selskabsleg i klubben:

Hvilke tegnere/tegnerpar gør det bedst på Blake og Mortimers nye/ekstraordinære eventyr? Nævn Deres tre favoritter — og hvorfor?
  • Ted Benoît
  • André Juillard
  • René Sterne og Chantal De Spiegeleer
  • Antoine Aubin og Étienne Schréder
  • Teun Berserik og Peter van Dongen
  • Antoine Aubin
  • François Schuiten
  • Floc'h
Det der tiltrak mig ved Jacobs var altid de relativt episke situationer (verdensherredømme, tidsrejser, Atlantis, manipulation af vejret, Pyramide mysterier), kombineret med især farvelægningen. Emnerne var ofte ret pulp'ede, hvilket jeg har en svaghed for — men i farver! Og ikke blot farver, men vel-overvejede farver. Især på forsiderne, hvor man ofte ser kun 3 primær farver, gul, rød, og blå — ingen grøn (Verdensherredømmet og SOS Meteorer). Eller gul, rød, og grøn (Det gule mærke), rød, lilla, og grøn (Den djævelske fælde), rød, grøn, og blå (Gåden om Atlantis), eller blot rød og lilla (Marie Antoinette's halssmykke). Det giver sig også til udtryk inde i historierne, hvor en tåget havn eller en uindbyden gæst indtrænger om natten, er sat i enkle silhouetter og få farver. Udtrykket giver noget karakter til hele serien, og ender med at blive endnu et niveau hvorpå serien hviler.

Ironisk nok er denne karakter bedst gengivet af Sente/Juillard, som især med Sarkofagerne er meget pulp, og meget grafiske, med flot emuleret stil. Men historiemæssigt, fortællemæssigt, og farverne i selve historien, jer mine favoritter af Van Hamme/Benoit. Især "Det uhyggelige møde" finder jeg altid hyggeligt at gå tilbage til. Blandt de nyere har jeg syntes godt om Den sidste Sværdfisk, De udødeliges dal, og De fem lorders ed.
Hvilke tre tegnere synes du er bedst?
Det tror jeg ikke du kommer ind på, som jeg læser det.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 29
Tilmeldt: 5. feb 2024, 20:52

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af hopla »

Antaeus skrev: 21. feb 2024, 10:20 Hvilke tre tegnere synes du er bedst?
Det tror jeg ikke du kommer ind på, som jeg læser det.
Jeg skulle have været lidt tydeligere, at selvom jeg værdsætter Juillards præcision i at emulere Jacobs på både det tegnetekniske, farvemæssige, og pulp retrofuturistiske plan, så synes jeg at Benoît bedre rammer den charme der oprindeligt fangede mig ved Jacobs. Tredjepladsen kan for min skyld deles, selvom hvis du tvinger min hånd ville jeg nok give den til Berserik og van Dongen. Det var en tragisk historie med Sterne som ellers var god, men anden halvdel af De tredive denarer skifter bare lidt for meget karakter, synes jeg.

Billederne her bliver lidt små, jeg er stadig ny på stedet og skal lige lære teknikken at kende, men jeg synes egentlig de meget vel viser Jacobs og Benoît's fælles kvaliteter. Jacobs:
jacobs.jpeg
Benoît:
benoit.jpeg
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

hopla skrev: 21. feb 2024, 15:23
Antaeus skrev: 21. feb 2024, 10:20 Hvilke tre tegnere synes du er bedst?
Det tror jeg ikke du kommer ind på, som jeg læser det.
Jeg skulle have været lidt tydeligere, at selvom jeg værdsætter Juillards præcision i at emulere Jacobs på både det tegnetekniske, farvemæssige, og pulp retrofuturistiske plan, så synes jeg at Benoît bedre rammer den charme der oprindeligt fangede mig ved Jacobs. Tredjepladsen kan for min skyld deles, selvom hvis du tvinger min hånd ville jeg nok give den til Berserik og van Dongen. Det var en tragisk historie med Sterne som ellers var god, men anden halvdel af De tredive denarer skifter bare lidt for meget karakter, synes jeg.

Billederne her bliver lidt små, jeg er stadig ny på stedet og skal lige lære teknikken at kende, men jeg synes egentlig de meget vel viser Jacobs og Benoît's fælles kvaliteter. Jacobs:

jacobs.jpeg

Benoît:

benoit.jpeg
Skal det forstås sådan:
1. Benoit
2. Juillard
3. Berserik og Van Dongen

Juillard har nogle fine tegninger, og jeg kan godt lide hans stil, men tegningerne er også lidt stive i det og med knap så meget dynamik og så tegner han i nogle tilfælde Mortimer med et ansigt der ser direkte bøvet ud. Jeg kan huske dette fra tidligere diskussioner, men kunne ikke lige finde et sådan ansigtsudtryk ved hurtig bladring, så det er formentlig ikke særlig udtalt.

Når jeg læser nedenstående citat så opfatter jeg det ikke som du tager udgangspunkt i tegningerne, men i selve historien, men det er måske forkert forstået?
Tredjepladsen kan for min skyld deles, selvom hvis du tvinger min hånd ville jeg nok give den til Berserik og van Dongen. Det var en tragisk historie med Sterne som ellers var god, men anden halvdel af De tredive denarer skifter bare lidt for meget karakter, synes jeg.
Nu når vi er ved de bedste tegnere så må det næste blive de bedste historier....
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 29
Tilmeldt: 5. feb 2024, 20:52

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af hopla »

Antaeus skrev: 21. feb 2024, 23:37 Skal det forstås sådan:
1. Benoit
2. Juillard
3. Berserik og Van Dongen
Ja.
Antaeus skrev: 21. feb 2024, 23:37 Når jeg læser nedenstående citat så opfatter jeg det ikke som du tager udgangspunkt i tegningerne, men i selve historien, men det er måske forkert forstået?
Tredjepladsen kan for min skyld deles, selvom hvis du tvinger min hånd ville jeg nok give den til Berserik og van Dongen. Det var en tragisk historie med Sterne som ellers var god, men anden halvdel af De tredive denarer skifter bare lidt for meget karakter, synes jeg.
Jo, men jeg synes også der bliver noget overlap. Dramatiske situationer som illustreret og farvelagt synes jeg er med til at hæve historien på en måde hvor jeg personligt har svært ved at skille dem ad. Det synes jeg især er synligt i SOS Meteorer, som foregår i en forstad til Paris men alligevel formår at virke mere dramatisk end som så.
Brugeravatar
Niels Jørgen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 108
Tilmeldt: 16. jul 2009, 12:34

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Niels Jørgen »

Ja, man kan jo ikke lade være med at tænke:

Hvornår kommer der et nyt "rigtigt" Blake & Mortimer album? Carsten, tør du løfte sløret en lille smule? Eller må vi vente i årevis? :)
Besvar