The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%
 
Afgivne stemmer: 36

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Niels Jørgen skrev: 23. feb 2024, 08:22Hvornår kommer der et nyt "rigtigt" Blake & Mortimer album? Carsten, tør du løfte sløret en lille smule? Eller må vi vente i årevis? :)
Bare rolig, verdensherredømmet genoprettes allerede i år og varer i hvert fald til og med næste år.

To album er i produktion, begge skabt af gode, konservative støtter, der næppe rører ved den gamle jul. Der er ikke umiddelbart udsigt til flere oplevelser i Den Nye Verden, men tværtimod netop den gamle verden.

Det ene har arbejdstitlen "Eventyr i Cornwall" og er skrevet af Yves Sente og tegnes af veteranen André Juillard.

Det andet kaldes "Genfærdene fra Doggerland" og er minsandten ligeledes forfattet af gode, gamle, støvede Yves Sente, og tegnes af den rettroende Peter van Dongen. Doggerland er det nu forsvundne landområde, der gjorde England landfast med Jylland i stenalderen indtil sidste istid. Heraf den geografiske betegnelse Dogger Banke (eller måske snarere omvendt, Doggerland er blevet navngivet efter Dogger Banke).

Så I kan ånde lettet op og lægge slåbrokken, shagpiben og whiskyglasset frem :-)
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 23. feb 2024, 23:44
Niels Jørgen skrev: 23. feb 2024, 08:22Hvornår kommer der et nyt "rigtigt" Blake & Mortimer album? Carsten, tør du løfte sløret en lille smule? Eller må vi vente i årevis? :)
Bare rolig, verdensherredømmet genoprettes allerede i år og varer i hvert fald til og med næste år.

To album er i produktion, begge skabt af gode, konservative støtter, der næppe rører ved den gamle jul. Der er ikke umiddelbart udsigt til flere oplevelser i Den Nye Verden, men tværtimod netop den gamle verden.

Det ene har arbejdstitlen "Eventyr i Cornwall" og er skrevet af Yves Sente og tegnes af veteranen André Juillard.

Det andet kaldes "Genfærdene fra Doggerland" og er minsandten ligeledes forfattet af gode, gamle, støvede Yves Sente, og tegnes af den rettroende Peter van Dongen. Doggerland er det nu forsvundne landområde, der gjorde England landfast med Jylland i stenalderen indtil sidste istid. Heraf den geografiske betegnelse Dogger Banke (eller måske snarere omvendt, Doggerland er blevet navngivet efter Dogger Banke).

Så I kan ånde lettet op og lægge slåbrokken, shagpiben og whiskyglasset frem :-)
Det lyder som om det er helt nye historier og ikke bygger på de gamle historier.
Der har været stor fokus på at bygge videre på de gamle historier og det falder som regel ikke så godt ud, selv om den oprindelige historie fra Jacobs og er fremragende.
Så godt at det ser ud til at de finder på nye historier.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

hopla skrev: 22. feb 2024, 08:32
Antaeus skrev: 21. feb 2024, 23:37 Skal det forstås sådan:
1. Benoit
2. Juillard
3. Berserik og Van Dongen
Ja.
Antaeus skrev: 21. feb 2024, 23:37 Når jeg læser nedenstående citat så opfatter jeg det ikke som du tager udgangspunkt i tegningerne, men i selve historien, men det er måske forkert forstået?
Tredjepladsen kan for min skyld deles, selvom hvis du tvinger min hånd ville jeg nok give den til Berserik og van Dongen. Det var en tragisk historie med Sterne som ellers var god, men anden halvdel af De tredive denarer skifter bare lidt for meget karakter, synes jeg.
Jo, men jeg synes også der bliver noget overlap. Dramatiske situationer som illustreret og farvelagt synes jeg er med til at hæve historien på en måde hvor jeg personligt har svært ved at skille dem ad. Det synes jeg især er synligt i SOS Meteorer, som foregår i en forstad til Paris men alligevel formår at virke mere dramatisk end som så.
Okay, det adskiller jeg fuldstændig og kigger kun på tegnerens kvaliteter i denne bedømmelse, men jeg kan godt synes særlig godt om lækre tegnede bybilleder, miljøer, underjordiske huler, biler, og måske især personskildringer etc.
Historie, farvelægning, valg af papir etc. er super vigtige, men ikke lige for min bedømmelse af tegneren.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 24. feb 2024, 00:24Det lyder som om det er helt nye historier og ikke bygger på de gamle historier.
Der har været stor fokus på at bygge videre på de gamle historier og det falder som regel ikke så godt ud, selv om den oprindelige historie fra Jacobs og er fremragende.
Så godt at det ser ud til at de finder på nye historier.
Hvis jeg forstår dig ret, foretrækker du altså, at de nye album minder så meget som muligt om Jacobs' egne, men uden at selve historierne bygger videre på nogle af hans?
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

Carsten Søndergaard skrev: 24. feb 2024, 23:33
Antaeus skrev: 24. feb 2024, 00:24Det lyder som om det er helt nye historier og ikke bygger på de gamle historier.
Der har været stor fokus på at bygge videre på de gamle historier og det falder som regel ikke så godt ud, selv om den oprindelige historie fra Jacobs og er fremragende.
Så godt at det ser ud til at de finder på nye historier.
Hvis jeg forstår dig ret, foretrækker du altså, at de nye album minder så meget som muligt om Jacobs' egne, men uden at selve historierne bygger videre på nogle af hans?
Så forstår du mig ikke ret.

Historierne skal være nye historier.
De som bygger videre på de gamle Jacobs historier falder som regel ikke nær så godt ud.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 24. feb 2024, 23:33Hvis jeg forstår dig ret, foretrækker du altså, at de nye album minder så meget som muligt om Jacobs' egne, men uden at selve historierne bygger videre på nogle af hans?
Hvis jeg forstår dig ret, så synes du – selv om du udgiver dem –, at det er lidt smålatterligt med nye B&M-album holdt i seriens oprindelige ånd og stil, men foretrækker nye tegnere, der laver album i en tegnestil og med historier, der ligger så langt fra Jacobs' udgangspunkt som muligt?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 25. feb 2024, 17:04
Carsten Søndergaard skrev: 24. feb 2024, 23:33Hvis jeg forstår dig ret, foretrækker du altså, at de nye album minder så meget som muligt om Jacobs' egne, men uden at selve historierne bygger videre på nogle af hans?
Hvis jeg forstår dig ret, så synes du – selv om du udgiver dem –, at det er lidt smålatterligt med nye B&M-album holdt i seriens oprindelige ånd og stil, men foretrækker nye tegnere, der laver album i en tegnestil og med historier, der ligger så langt fra Jacobs' udgangspunkt som muligt?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Det er en super skarp kommentar....
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Nogle synes nok, at Blake og Mortimer grundlæggende er lidt "latterligt" (alt det med ordflommen, det stramt definerede univers, den bedagede tone osv.). Men det gør jeg ikke. For mig er der intet latterligt ved Blake og Mortimer.

Jeg finder det hele interessant, både Jacobs' oprindelige album og samtlige de nye, herunder naturligvis de ekstraordinære. Selv om visse album står stærkere for eftertiden end andre - det gælder både blandt Jacobs' og blandt de senere - er de som minimum udmærkede, og de hører alle sammen med god ret hjemme i det samlede oeuvre.

Jeg benytter mig som bekendt ikke af karakterskalaer eller hitlister og vil hellere give udtryk for en samlet vurdering, som her kunne gå på: Har det været det værd, at adskillige forfattere og tegnere (i længere tid end Jacobs selv arbejdede med serien) har videreført et stramt defineret univers, men uden altid at forsøge at kalkere Jacobs 1:1 (som de kommende AI-genererede album vil blive)? Ja, det har det, det har givet mange læsere og fans en masse gode og interessante oplevelser, også mig. Og jeg ville ikke have været en eneste af dem foruden.

Og ja, for mig hører de indtil videre to "ekstraordinære eventyr" naturligvis med i det samlede billede og den samlede vurdering. Jeg er ude af stand til eller har noget behov for at stille dem op over for de "ordinære" album og beregne, om de er "bedre" eller "dårligere". Jeg har svært ved at se, at verden skulle have været et bedre eller mere interessant sted, hvis der i stedet for Schuitens og Floc'hs album skulle have eksisteret yderligere to stangvarer af Sente og Juillard eller Van Dongen, om de så var "nye" historier eller byggede videre på Jacobs' (eller senere forfatteres) historier eller ej.

Men altså, jeg forstår da også godt, at nogle finder fornøjelse ved at opstille specifikke rangordener. Som regel er det er udtryk for stor kærlighed til noget, som det uden tvivl også er her med Blake og Mortimer.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 25. feb 2024, 23:31yderligere to stangvarer af Sente og Juillard eller Van Dongen
Hvorfor er Van Dongen egentlig mere "stangvare" end Floc'h? Er det fordi han tegner bedre, er yngre, bruger en tyndere tusch eller ..?
Carsten Søndergaard skrev: 25. feb 2024, 23:31Men altså, jeg forstår da også godt, at nogle finder fornøjelse ved at opstille specifikke rangordener. Som regel er det er udtryk for stor kærlighed til noget, som det uden tvivl også er her med Blake og Mortimer.
The Guinea Pig Club ER jo stedet, hvor folk med kærlighed til Blake & Mortimer samles - og har været det i 20 år.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 26. feb 2024, 23:26Hvorfor er Van Dongen egentlig mere "stangvare" end Floc'h? Er det fordi han tegner bedre, er yngre, bruger en tyndere tusch eller ..?
Nøh, mere fordi han tilstræber en stil, der lægger sig tættere op ad Jacobs', end for eksempel Floc'h gør. Så hans album er mindre i øjnefaldende i den store sammenhæng, ingen bliver chokeret eller frastødt af hans greb.
Carsten Søndergaard skrev: 25. feb 2024, 23:31The Guinea Pig Club ER jo stedet, hvor folk med kærlighed til Blake & Mortimer samles - og har været det i 20 år.
Lige netop :-)
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 31
Tilmeldt: 5. feb 2024, 20:52

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af hopla »

Uanset hvad der udkommer af B&M (næsten, Philip og Francis fangede mig alligevel ikke), har det givet mig enorm læseglæde. Både dem der holder sig tæt op ad Jacobs, dem der er længere fra, dem der næsten er ren fanservice (Det uhyggelige møde med referencer til Verdensherredømmet historierne), og selv dem der udvider eller ændrer på forhistorien til Det gule mærke. Ja, jeg er vel den der har kaffestellet. Så jeg håber virkelig det vil fortsætte, og jeg glæder mig p.t. allermest til at genkøbe Jacobs gamle hvis ellers der kommer nye samlebind. Pyramidens hemmelighed er endnu en favorit, men selv hvis man genstartede fra Verdensherredømmet ville det være spændende at se om der var ny rentegning, da netop denne er af så svingende stil. Nogle billeder er stilistisk meget forskellige, og nogle af ørkenscenerne har en skraveringsteknik i baggrunden som ellers ikke var til stede i senere album — indtil for nylig med Den sidste Sværdfisk. Her kan man måske tale om stilistisk fanservice, men det blev set og værdsat af undertegnede.

Ovenstående blot for at sende lidt positivitet afsted, jeg har måske nogle favoritter der ser mere rotation, men kom med det hele!
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

Nu hvor vi har givet et bud på de bedste tegnere (forholdsvis få af os, der var flere der godt kunne komme på banen :mrgreen: ), men hvilke er så de bedste historier?

Her er mine bud:

Oprindelige:
1. Det gule mærke
2. S.O.S. meteorer
3. Pyramidens hemmelighed

Nye:
1.Det uhyggelige møde
2. Affæren Francis Blake
3. Doktor Voronovs komplot
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Mogens »

Hermed mine bud.

Oprindelige:
1. Marie Antoinettes halssmykke.
2. SOS meteorer.
3. Det gule mærke.

Man kan altid diskutere rækkefølgen, men det var disse tre album, der satte kulør på min spæde år som tegneserielæser og vedblev spændende, uanset hvor ofte jeg læste dem. Når noget er godt, findes der også noget, der er mindre godt. Den djævelske fælde og Gåden om Atlantis har sjovt nok aldrig været i stand til at fange min interesse. Hverken som ung eller ældre.

Nye:
1. Affæren Francis Blake.
2. ?
3. ?

Jeg var ret begejstret for den første, men sidenhen dalede interessen hurtigt, selvom jeg har seks af de nye stående i reolen. Min dom er måske hård, men - for mig - var det bare ikke det samme mere.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

Mogens skrev: 2. mar 2024, 20:49 Hermed mine bud.

Oprindelige:
1. Marie Antoinettes halssmykke.
2. SOS meteorer.
3. Det gule mærke.

Man kan altid diskutere rækkefølgen, men det var disse tre album, der satte kulør på min spæde år som tegneserielæser og vedblev spændende, uanset hvor ofte jeg læste dem. Når noget er godt, findes der også noget, der er mindre godt. Den djævelske fælde og Gåden om Atlantis har sjovt nok aldrig været i stand til at fange min interesse. Hverken som ung eller ældre.

Nye:
1. Affæren Francis Blake.
2. ?
3. ?

Jeg var ret begejstret for den første, men sidenhen dalede interessen hurtigt, selvom jeg har seks af de nye stående i reolen. Min dom er måske hård, men - for mig - var det bare ikke det samme mere.
Rent historiemæssigt er de fleste nye album slet ikke i klasse med Jacobs' album. De første er klart bedst og endda virkelig gode, mens der er mange af de sidste der halter en hel del.
Tegnemæssigt er de mere med selv om de selvfølgelig ikke kan matche Jacobs.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
hopla
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 31
Tilmeldt: 5. feb 2024, 20:52

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af hopla »

Jeg værdsætter som nævnt alt det nye. Jeg får stor glæde at at læse fra gammelt til nyt, da de nye også har været gode til at bygge på den længere historie. Kronologien er dog netop vigtig når man læser ende til anden, da Sente og Van Hamme's historier kronologisk ikke følger udgivelsesrækkefølgen, så f.eks. Voronovs komplot ligger langt senere end Det uhyggelige møde:
kronologisk.jpg
Det er dog altid den pulpede Flash Gordon retrofuturisme der fanger mig mest, så af Jacobs er det for mig:

1. SOS Meteorer, her kombineres vejrmaskinerne med et klassisk mysterie, skøn historie.
2. Den djævelske fælde, i Jacobs kronologien en nær efterfølger til SOS meteorer.
3. Gåden om Atlantis, måske den mest Flash Gordon-agtige af dem alle.

Jeg ser i øvrigt frem til det næste album som lader til at være af Sente og Van Dongen, og ligner en efterfølger til Gåden om Atlantis:
20220906i-blake-mortimer-31-revenants_doggerland-recherche_02--centaurclub.jpg
Af de nye har jeg især værdsat disse:

1. Det uhyggelige møde, i stil med SOS Meteorer i forhold til et primært Mortimer eventyr med fantastiske maskiner.
2. Plutarchs stav, udmærket forhistorie til Verdensherredømmet
3. Den sidste sværdfisk, udmærket efterspil til Verdensherredømmet
Besvar