The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%
 
Afgivne stemmer: 36

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Billede
Så er der godt nyt for Blake og Mortimer-afficionados: Sente og Juillards andet B&M-album er netop udkommet i Frankrig, og en dansk udgave er formentlig lige på trapperne.

Et resumé af serien (for de franskkyndige):

A Bombay, un jeune Écossais frais émoulu de l'Université rencontre un jeune Anglais sportif qui ne porte pas encore la moustache. Blake et Mortimer se doutaient-ils qu'à ce moment précis, ils noueraient les fils d'une machination qui trouvera son dénouement en 1958 à Bruxelles ? Alors que l'Exposition Universelle va bientôt ouvrir ses portes, une menace terrible pèse sur le monde. Des phénomènes électriques surpuissants venus d'on ne sait où ravagent les différents pavillons. Début 1958. Pour le plus grand plaisir de millions de futurs visiteurs, Bruxelles se prépare à recevoir les pays exposants les plus prestigieux de la planète venus présenter leur culture, leurs connaissances scientifiques les plus avancées et leurs projets de société les plus audacieux dans le cadre d'une somptueuse Exposition Universelle. C'est ce cadre unique qu'un mouvement terroriste tiers-mondiste dirigé par un mystérieux Empereur indien, revenu de la mort après plus de 2000 ans, a choisi comme théâtre de ses premières actions destinées à déstabiliser les pays occidentaux. C'est le Professeur Philip Mortimer qui a été choisi par son pays pour diriger le pavillon de la "British Industry" dans lequel la Grande Bretagne est fière d'exposer son savoir scientifique et ses applications technologiques. Durant toute la durée de l'Expo, ce pavillon sera relié à la base scientifique britannique de Halley, sise en Antarctique. Ainsi, les visiteurs du pavillon installé à Bruxelles pourront découvrir en direct les battements de coeur du 6e continent. Ce que Mortimer ignore, c'est qu'à partir d'une base secrète voisine en Antarctique baptisée Gondwana, les terroristes vont sournoisement se servir des ondes de la connexion Halley-Bruxelles établie par les britanniques pour envahir et tenter de détruire l'Exposition Universelle au moyen d'une arme redoutable d'un type nouveau. Ce que Mortimer ignore aussi, c'est que le machiavélique empereur indien qui s'apprête à détruire l'Expo de Bruxelles, n'est autre qu'Açoka. Açoka le mage à qui une poignée de fanatiques indiens reconnaissent l'immortalité et qui avait accusé le jeune Philip adolescent d'avoir tué sa fille bien des années plus tôt. Açoka l'éternel qui lui avait promis de se venger un jour...
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Gæst

Blake og Mortimer...

Indlæg af Gæst »

Hvad skal man stemme hvis man IKKE kan li' serien? :wink:
-Bjarne Kristensen
------------------------
www.cooltoys.dk
TOYS WITH AN EDGE
Frank B. Madsen

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Frank B. Madsen »

Anonymous skrev:Hvad skal man stemme hvis man IKKE kan li' serien? :wink:
Jeg går ud fra, at det er Deres behagelige spøg, min herre???
Gæst

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Gæst »

Frank B. Madsen skrev:
Anonymous skrev:Hvad skal man stemme hvis man IKKE kan li' serien? :wink:

Jeg går ud fra, at det er Deres behagelige spøg, min herre???
Min kære Frank Madsen, De ved lige så vel som jeg, at bla bla bla bla ørefigen bla bla bla bla piberenser bla bla bla bla bla bla gigantisk analprobator bla bla bla bla bla vandkumme bla bla bla bla bla bla surt opstød bla bla bla bla bla Torkild Tændvædske bla bla bla bla bla bla Mortimer bla bla bla bla bla bla Olrik bla bla bla bla bla bla, og det er nu engang min holdning til dén serie. :)

-Bjarne Kristensen
-----------------------------
www.cooltoys.dk
TOYS WITH AN EDGE
Henny

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Henny »

Kære Frank Madsen, hvis DU ikke kunne lide det jeg skrev, så sig det dog baka!!!! :evil:
Du ku' da godt skrive det, men du sletter sikkert osse denne her besked.
Ved du foresten hvem der har lavet kurt Dunder, eller sådan noget????
Den SKULLE være en manga, sys ik at den ligner en, den er bare mega monster grim!!!!
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Henrik Rehr »

Hvor stemmer man, hvis man bare har kaffestellet, overhovedet ikke kan leve uden det, og synes at Pyramidens Hemmelighed og Det Gule Mærke var superfede, men fandt resten sådn lidt mere lala?
Forresten nogen der ved hvad kaffestellet er værd (i mint condition)? Mit er kun blevet drukket af juleaften af den tidlige ejer, en ældre dame, der udelukkende slubrede meget tynd te (uhyre forsigtigt) og i øvrigt indsvøbte kopperne i cellofan, når hun brugte dem. Er det sandt at den Olrik-formede sukkerskål (Olrik som guinea pig) kun blev produceret i begrænset oplag og er yderst sjælden (sig nu ja!)?
Nå, jeg tegner videre.
Bjarne

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Bjarne »

henrik rehr skrev:Hvor stemmer man, hvis man bare har kaffestellet, overhovedet ikke kan leve uden det, og synes at Pyramidens Hemmelighed og Det Gule Mærke var superfede, men fandt resten sådn lidt mere lala?
Forresten nogen der ved hvad kaffestellet er værd (i mint condition)? Mit er kun blevet drukket af juleaften af den tidlige ejer, en ældre dame, der udelukkende slubrede meget tynd te (uhyre forsigtigt) og i øvrigt indsvøbte kopperne i cellofan, når hun brugte dem. Er det sandt at den Olrik-formede sukkerskål (Olrik som guinea pig) kun blev produceret i begrænset oplag og er yderst sjælden (sig nu ja!)?
Kaffestellet er faktisk ikke ret meget værd. Men jeg vil da gerne bytte lige over med et komplet sæt Blake og Mortimer samlekort fra Nørd Nyt (inklusiv Olrik hologramkortet!) ...Okay, jeg er også villig til at smide E.P. Jacobs pibe oven i hatten (sjovt nok lugter den underligt af hash, hvilket måske kan forklare B og M-seriens meget svingende kvalitet). Hvad siger du - har vi en deal?!
Vh,
Bjarne
-----------------------
www.cooltoys.dk
TOYS WITH AN EDGE
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Henrik Rehr »

Bjarne skrev: Kaffestellet er faktisk ikke ret meget værd. Men jeg vil da gerne bytte lige over med et komplet sæt Blake og Mortimer samlekort fra Nørd Nyt (inklusiv Olrik hologramkortet!) ...Okay, jeg er også villig til at smide E.P. Jacobs pibe oven i hatten (sjovt nok lugter den underligt af hash, hvilket måske kan forklare B og M-seriens meget svingende kvalitet). Hvad siger du - har vi en deal?!
Vh,
Bjarne
HA!
Hellere døden end vanæren!
Henrik
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Så vidt jeg har forstået, findes der tre forskellige stel: Det mest almindelige, der blev fremstillet af By Jove Porcelain i perioden '48-'52, indeholder tolv identiske kopper, underkopper og kagetallerkener (alle med The Centaur Clubs monogram).
Knap så almindeligt er derimod samme porcelænsfabriks opfølger til sættet, der kom på markedet i '53. Der var denne gang tale om et stel af stentøj med hieroglyffer indgraveret i de grove overflader. Stellet blev under megen trompettrutten lanceret med mottoet: "Ved Den Gravlagte Horus - Det er Te-tid igen", men fandt aldrig noget publikum blandt de kræsne og sofistikerede begiere. (Jeg dog, at vores hjemlige Sussi Bech er at tælle blandt de lykkelige ejere af netop et af disse stel).
Den dårlige modtagelse af dette, det andet, stel gav direktionen af By Jove Porcelain kolde fødder, så da Jacobs i '55 foreslog dem produktionen af et stel, med service formet som figurer og rekvisitter fra sin berømte og ikke mindst ordrige serie, afslog de at sætte en større produktion igang. Istedet indvillligede de i at lade Jacobs selv låne en plads i produktionshallen, hvorfra han personligt kunne forme, støbe, brænde og male de bestillinger, der måtte komme.
Efter 17 måneders uproduktiv venten indløb den første og - skulle det vise sig - eneste kendte bestillingsordre: En ældre blind dame bestilte et ni-personers stel, og Jacobs producerede med egne hænder: ni kopper formet efter parabolantennerne fra "SOS Meteorer", ni underkopper udformet som Dr.Septimus' pandespejl, ni sølvteskeer formet som piber, en flødkande formet som Sharkeys hoved, og ikke mindst en sukkerskål, der havde form som Olrik som Guinea Pig.
For mig lyder det som om, det er netop dette - UTROLIGT SJÆLDNE - stel, du har fået fingrene i Henrik. TILLYKKE.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Kaffestellet er faktisk ikke ret meget værd. Men jeg vil da gerne bytte lige over med et komplet sæt Blake og Mortimer samlekort fra Nørd Nyt (inklusiv Olrik hologramkortet!) ...Okay, jeg er også villig til at smide E.P. Jacobs pibe oven i hatten (sjovt nok lugter den underligt af hash, hvilket måske kan forklare B og M-seriens meget svingende kvalitet). Hvad siger du - har vi en deal?!
Vh,
Bjarne
-----------------------
www.cooltoys.dk
TOYS WITH AN EDGE[/quote]

Hov, hov, hov Bjarne

Hvis du bytter de kort væk, er det jo ikke sikkert, du kan få nogle nye, og så står jo gevalidgt med håret i postkassen, når det næste sæt rammer gaden om kort tid. Her vil du bla. kunne spille Miloch den Yngre ud og overraske dine venner ved at trumfe med forræderen Margon.
Er det kaffestel virkelig det værd?
Dét tror jeg ikke

Peter Becher
French Fries with Vinegar
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Frank Madsen »

Bjarne skrev:Kaffestellet er faktisk ikke ret meget værd. Men jeg vil da gerne bytte lige over med et komplet sæt Blake og Mortimer samlekort fra Nørd Nyt (inklusiv Olrik hologramkortet!)
Komplet og komplet! Der er efter al sandsynlighed tale om selvsamme "komplette" sæt, som jeg blev prakket på af NNs redaktion, efter at have ydet dem unævnelige tjenester:

A1 (Helte) Philip Mortimer
A2 (Helte) Francis Blake
B1 (Skurke) Olrik
B2 (Skurke) Doktor Septimus
B4 (Skurke) Miloch
C1 (Venner) Ahmed Nasir
C3 (Venner) Professor Sato
D1 (Politi) Kommissær Pradier
D4 (Politi) Inspector Kendall
E1 (Håndlangere) Doktor Sun Fo
E2 (Håndlangere) Sharkey
E4 (Håndlangere) Det gule Mærke
F3 (Teknikkens verden) Samurai Robot
F4 (Teknikkens verden) Onde Mortimer
G2 (Mystikkens verden) Sheik Abdul Razek

Som det ses, blev der altså kun produceret 15 kort ud af de 32, der hører til et normalt sæt firkort. Svindel & humbug!
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Frank,

Jamen for POKKER menneske, det er jo netop denne fejl, vi prøver at rette op på ved at endelig at få de resterende 17 kort ud til den store, hungrende pøbel.
At der i første omgang kun kom de 15 kort ud skyldtes udelukkende en øh...fejl...fra...fra.øh..TRYKKERIET! JA! Trykkeriet!.
Nemlig.
Men nu kommer de sidste, og hvem ved, med dem måske også muligheden for at spille over nettet.

Peter "Hamborg Humbug" Becher

ps: Og så var de tjenester heller ikke mere unævnelige.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Frank Madsen »

Peter Becher skrev:Frank, Jamen for POKKER menneske, det er jo netop denne fejl, vi prøver at rette op på ved at endelig at få de resterende 17 kort ud til den store, hungrende pøbel.
At der i første omgang kun kom de 15 kort ud skyldtes udelukkende en øh...fejl...fra...fra.øh..TRYKKERIET! JA! Trykkeriet!.
Nemlig. Men nu kommer de sidste, og hvem ved, med dem måske også muligheden for at spille over nettet.
Jaja, godt ord igen. Jeg synes bare ikke, at Henrik skulle ofre sit te-stel for et halvt kortspil. Ikke at de 19 kort (inkl. dubletter) ikke er rene perler i min B&M-samling.

I øvrigt - hvad bestiller Nasir under "venner"? Han burde vel rettelig figurere under "H: Tyende" sammen med Ernest, Catherine og den elskelige mrs. Benson?
Peter Becher skrev:ps: Og så var de tjenester heller ikke mere unævnelige.
Kan du måske komme i tanke om, hvad de bestod i?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8407
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Frank Madsen »

Frank Madsen skrev:I øvrigt - hvad bestiller Nasir under "venner"? Han burde vel rettelig figurere under "H: Tyende" sammen med Ernest, Catherine og den elskelige mrs. Benson?
Eller under "I: Indfødte".
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: Blake og Mortimer...

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

Men med de eksisterende otte kategorier er vi vel oppe på det nødvendige antal...?
Indrømmet, de to du nævner havde været rare at have med, og jeg skal ikke udelukke, at de også var på bordet under udarbejdelsen af dette sagnomspundne spil.

Og forresten: hvis Henrik ikke allerede ejer et "komplet" vil jeg da gerne sende ham et, så Bjanre ikke får mulighed for at franarre ham kaffestellet.
Er det i øvrigt noget, du kender flere detaljer om Frank?

Peter "Orlik shagblend" Becher
Besvar