The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%
 
Afgivne stemmer: 36

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Hæ, jeg er enig med jer alle sammen. Det er et specielt album, men det står der jo også på forsiden "Et ekstraordinært eventyr". Det er jo for hulen Schuiten for fuld udblæsning, hvordan kan det være anderledes? Jeg skriver gerne under på, at manden er både gal og genial, og albummet er jo et storartet udtryk for det. Manden brugte syv år på at lave det og derefter en måned på at sidde og detailkorrekse syv fremmedsprogs udgaver ned til mindste detalje (og ifølge det franske forlag sad han også og korreksede sig selv som en anden hr. Pernittengryn imellem hver af de fire oplag, der foreløbig er trykt af den franske udgave). Det har da sin egen charme.

Men for jer, der gerne vil have noget mere genkendeligt og ligevægtigt og troværdigt og gammeldags og klassisk og måske mere Jacobs-agtigt kan jeg trøste med, at anden del af De Udødelige Dal når at udkomme før jul. Det var ellers lige ved at glippe, fordi forfatteren og de to hollandske tegnere sad og fnidrede med rettelser to dag før den franske udgave gik i trykken tidligere på måneden.

Som det ser ud lige nu, udkommer den danske udgave 19. november.
Vedhæftede filer
Blake-og-Mortimer-De-Udodeliges-Dal-2-forside_WEB.jpg
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Erling Søby »

Det kan bemærkes, at den næstfølgende Blake & Mortimer bliver skrevet af Bocquet & Fromenthal, som er nye i denne sammenhæng, og tegnet af Michel Aubin, som man vil erindre fra Septimus-strålen. Titlen bliver Huit heures á Berlin, og den fransk/belgiske udgave kommer i 2020.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev:Det kan bemærkes, at den næstfølgende Blake & Mortimer bliver skrevet af Bocquet & Fromenthal, som er nye i denne sammenhæng, og tegnet af Michel Aubin, som man vil erindre fra Septimus-strålen. Titlen bliver Huit heures á Berlin, og den fransk/belgiske udgave kommer i 2020.
Den danske udgave kommer også i 2020 :-)
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Når oberst Blake frem til general Xi Lis lejr på grænsen mellem Kina og Laos, før det er for sent?
Lykkes det professor Mortimer at forhindre den britiske kronkoloni Hongkongs undergang?
Overlever Blake og Mortimers gode, gamle ven Nazir sin dødelige sygdom midt i junglen?
Og HVEM, oh HVEM er den mystiske ingeniør Chase?
Eller ... vinder nationalister eller kommunister magten i Kina?

Det, kære læser, og meget andet, vil De få at vide i andet og sidste bind af De Udødeliges Dal. Som udkommer torsdag den 19. december. Endnu inden årets udgang kan De således erkyndige Dem om udfaldet og dermed få fred i sindet.

https://cobolt.dk/shop/blake-og-mortime ... -599p.html
Vedhæftede filer
Blake-og-Mortimer-De-Udodeliges-Dal-2-forside-p.jpg
Skogsdotter
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 105
Tilmeldt: 8. dec 2019, 23:02

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Skogsdotter »

Carsten Søndergaard skrev:Når oberst Blake frem til general Xi Lis lejr på grænsen mellem Kina og Laos, før det er for sent?
Lykkes det professor Mortimer at forhindre den britiske kronkoloni Hongkongs undergang?
Overlever Blake og Mortimers gode, gamle ven Nazir sin dødelige sygdom midt i junglen?
Og HVEM, oh HVEM er den mystiske ingeniør Chase?
Eller ... vinder nationalister eller kommunister magten i Kina?

Det, kære læser, og meget andet, vil De få at vide i andet og sidste bind af De Udødeliges Dal. Som udkommer torsdag den 19. december. Endnu inden årets udgang kan De således erkyndige Dem om udfaldet og dermed få fred i sindet.

https://cobolt.dk/shop/blake-og-mortime ... -599p.html
Jeg håber ikke, min mor blev alt for skuffet over, at Yves Sente "De Udødeliges Dal" på min ønskeliste IKKE dækkede over fransk litteratur, haha.
Og yes! Den cameo, jeg hele tiden ventede på i bind 1 sker i bind 2! (Æh, hvis man ikke vil spoiles angående den, skal man nok ikke klikke på læseprøverne på Cobolts side, vil jeg lige tilføje).

Og inden jeg forføjer mig ud i køkkenet igen for at brygge mere te til d'herrer, vil jeg bare tilføje, at jeg ret godt kunne lide den visuelle del af Den Sidste Farao. :) Ja, det lignede ikke Jacobs' stil og alligevel var det umiskendeligt Mortimer, men på en eller anden måde løftede det bare det hele. Den version af Blake og Mortimer som ældre herrer passede mig fint, på en måde var der næsten noget rørende over det. En eller anden lidt vemodig stemning i hele albummet.
Jeg blev faktisk glad, da jeg opdagede hvor langt frem i tiden, han havde taget figurerne. Omvendt måtte jeg også lige sluge nogle kameler mht. pyramideplottet.
Det album skal nok genlæses i juledagene, uanset om der ligger nye albums under træet.
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af maxus »

Har netop med stor fornøjelse genlæst bind 1 af "De Udødeliges Dal" og nylæst (eller noget) bind 2 med stor, stor fornøjelse. Jeg synes, at Yves Sente og co. virkelig formår at genskabe Jacobs' univers og ånd til fulde - og uden alt for mange meget lange forklarende monologer :wink:

Små SPOILERS i nedenstående

Jeg nød desuden virkelig tegnernes take på Hong Kong i den umiddelbare periode efter 2. Verdenskrig og sjovt med den lille homage til Hergé.

Der var kun en enkelt ting som undrede (og potentielt generede) mig - men det kan sagtens bero på min egen uvidenhed. På side 37 i bind 2 støder Mortimer på nogle slanger, som de kalder "maskeslanger". Det er ikke en slangeart, som jeg nogensinde har hørt omtalt eller læst om. Umiddelbart var mit tanke, at der var her tale om en oversættelsesfejl, men det er lidt svært at afgøre uden at kende den originale franske tekst.

Er der nogen som kan hjælpe her med den anvendte franske betegnelse - evt. Carsten?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7167
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Carsten Søndergaard »

maxus skrev:På side 37 i bind 2 støder Mortimer på nogle slanger, som de kalder "maskeslanger". Det er ikke en slangeart, som jeg nogensinde har hørt omtalt eller læst om. Umiddelbart var mit tanke, at der var her tale om en oversættelsesfejl, men det er lidt svært at afgøre uden at kende den originale franske tekst.

Er der nogen som kan hjælpe her med den anvendte franske betegnelse - evt. Carsten?
"Maskeslange", det er ellers et godt ord :-)

Men der er ikke en slangeart, der hedder sådan. Det burde redaktøren naturligvis have undersøgt.

Hensigten er formentlig at omtale dem som "camouflagefarvede slanger", altså i forståelsen "skjulte". På fransk står der "Des serpents masqués!" (og på flamsk "Gemaskerde slangen!"). Og masquer kan både betyde maskeret og skjult, selv om "serpents cachés" ville være mere normalt at sige på fransk.

Tak for at gøre opmærksom på den lille brøler :-)
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Erling Søby »

Interessant nok findes der i visse fremmede og primitive kulturer en type masker kaldet slangemasker, men her er vi ovre i antropologien.

Jeg har også været svært godt tilfreds med De udødeliges dal (både 1 og 2), så jeg håber de to tegnere på albummene vender tilbage. De er, såvidt jeg forstår, André Juillards afløsere, så det gør de vel?
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
maxus
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 215
Tilmeldt: 27. aug 2007, 00:59

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af maxus »

[/quote]"Maskeslange", det er ellers et godt ord :-)

Men der er ikke en slangeart, der hedder sådan. Det burde redaktøren naturligvis have undersøgt.

Hensigten er formentlig at omtale dem som "camouflagefarvede slanger", altså i forståelsen "skjulte". På fransk står der "Des serpents masqués!" (og på flamsk "Gemaskerde slangen!"). Og masquer kan både betyde maskeret og skjult, selv om "serpents cachés" ville være mere normalt at sige på fransk.

Tak for at gøre opmærksom på den lille brøler :-)[/quote]

Tak for hurtigt svar - "skjulte slanger" giver fin mening i sammenhængen. Nu kan jeg sove roligt igen :D
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2446
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Jeg fik også mit album til jul.
Hahaha, jeg var dog selv den lykkelige giver!

Men det griber sandelig om sig, hvis man skal læse op på forhistorien, syns jeg!

:lol:

Tænk, de tre første bind købte jeg i hhv. '87 - '87 og '88.
Vedhæftede filer
B&M Serieland dec 2019.jpg
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Erling Søby »

Men, Jan Erik, hvis du vil læse på den måde, så skal du jo begynde med Plutarchs stav før du læser Kampen om verdenherredømmet.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2446
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Erling Søby skrev:Men, Jan Erik, hvis du vil læse på den måde, så skal du jo begynde med Plutarchs stav før du læser Kampen om verdenherredømmet.
Ja, det opdagede jeg under genlæsning af "De udødeliges Dal. Første del: Truslen mod Hongkong"
Men det var (Spoiler alert) det faktum at Oberst Olrik stod for at skulle henrettes i slutningen af 3.del af "Kampen om Verdensherredømmet", som jeg ikke har læst siden 1988. (Spoiler alert afblæst)

Og jeg, som troede at min langtidshukommelse stadig var intakt!
By Jove, ved alle Orientens Opiumshuler om ikke fordums udskejlser ganske har udtæret frontallappen!
Vi må skylle ned med en whisky ...
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1838
Tilmeldt: 19. aug 2008, 13:31

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Erling Søby »

Jeg følger Kaptajn Jespersens råd om en sund livsstil, og derfor er min langtidshukommelse stadigvæk "tip-top" (som unge mennesker siger det).
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2446
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Erling Søby skrev:Jeg følger Kaptajn Jespersens råd om en sund livsstil, og derfor er min langtidshukommelse stadigvæk "tip-top" (som unge mennesker siger det).
Siger de da det?
Ja, det siger De da de siger!
Det må være den tilsyneladende tilsigtede, gentagne gentagelse af kunstigt sammenknyttede syllabler, man finder morsom,

Åhh ja, gode, gamle Kaptajn Jespersen ...
Han opfandt ved en fejl den elastiske celoloid-elastikholder, som støtter mine kridtpibe-hylder, når jeg laver strækøvelser på midtersiden af Illustreret Familie Journal.

Vil De venligst hilse ham næste gang De møder ham, min bedste Hr. Søby!
med venlig hilsen Jan Erik
Brugeravatar
Jan Erik Hedberg
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 2446
Tilmeldt: 8. okt 2005, 22:12
Geografisk sted: Back home in good ol' Hornbaek

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussi

Indlæg af Jan Erik Hedberg »

Jeg føler mig underholdt, både intellektuelt og æstetisk, med læsningen af "De udødeliges Dal" første og anden del.
Historien blev afviklet i den gamle Edgar P. Jacobs ånd, dog fra dennes senere og "skarpere" fortællestil, uden for mange divergerende og meningsforstyrende gentagelser mellem dialog og tegning.

Yves Sente har styr på historiefomidlingen - og tegnerkollektivet, Teun Berserik og Peter van Dongen, har fat i Jacobs lidt stive karakterer.
IMG_20191231_080918__01.jpg
Peter van Dongen har foretaget en farvelægning som er langt mere spiselig end forlægget, Trilogien "Kampen om Verdensherredømmet" fra 1946, i mere douce og varmt farveregister, som klæder helheden.
(Herstående eksempler er reducerede og beskårede udsnit og kun medtaget for at vise farvelægningen)
IMG_20191231_073811__01__02__01.jpg
Dermed er noget af den klassiske Ligne Claire reduceret, dog uden at udtrykket mangler.

Indbinding og hardback giver læseoplevelsen et hak opad, så alt i alt:
Fire ud af fem af Olriks cigaretrør ****

Tak, Cobolt , for at bringe barnet i mig op til overfladen.
med venlig hilsen Jan Erik
Besvar