The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Hvad synes du om Blake og Mortimer?

Den serie er genial!
22
61%
Jeg ville dø uden!
3
8%
By Jove! Jeg har hele serien (og kaffestellet!)
11
31%
 
Afgivne stemmer: 36

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Antaeus skrev: 23. aug 2023, 19:38Jeg har alle Blake & Mortimer album, på nær Den Sidste Farao, som ikke havde den kvalitet der skulle til for at jeg køber et album til den sum penge. Det nye kommende album er igen et dyrt album, men hvis den har kvaliteten så skal den ind på hylden sammen med de andre.
Du havde ellers kunnet tjene 200 kr., hvis du havde købt Den sidste farao, for et nearmint-eksemplar står åbenbart allerede nu til 500 kr. ;-)

Men det er jo en ærlig sag. Jeg kan nok tillade mig at sige så meget, at Den sidste farao var ekstraordinært på en anden måde, end det her er det. Jeg kan ikke vide det, men jeg tror, at du vil finde Kunsten at føre krig mere tiltalende. Glæder mig til at høre din mening, når du får mulighed for at tage det i nærmere øjesyn til november
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

GoogaMooga skrev: 23. aug 2023, 20:46Udover Jacobs har jeg faktisk kun "Otte timer i Berlin", men jeg overvejer også Ted Benoit. Og selvfølgelig Floc'h, som nu får et ekstraordinært eventyr, en "hors série". Hvilke andre tegnere på B&M er helt oppe at ringe for jer?
Ikke rigtig nogen. Juillard er i hvert fald den, der slipper dårligst fra det. Benoit er den, der for alvor har hjertet med. Men den nye "Otte timer i Berlin" ser også okay ud.
Antaeus skrev: 23. aug 2023, 23:08De bedste album er klart dem med Ted Benoit (rent historiemæssigt og muligvis også tegnemæssigt, Ted Benoit er i hvert fald på et højt niveau).
Så det, du i virkeligheden mener, er, at dem med historier af van Hamme er på et højt niveau. :lol: Jeg er helt enig: "Affæren Francis Blake" og "Det uhyggelige møde" er – trods van Hammes tidsrejsekludder, som mesteren Jacobs aldrig ville have gjort sig skyldig i - de to album, der kommer tættest på den ægte vare.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 9434
Tilmeldt: 29. mar 2005, 20:08
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Antaeus »

Frank Madsen skrev: 24. aug 2023, 15:29
GoogaMooga skrev: 23. aug 2023, 20:46Udover Jacobs har jeg faktisk kun "Otte timer i Berlin", men jeg overvejer også Ted Benoit. Og selvfølgelig Floc'h, som nu får et ekstraordinært eventyr, en "hors série". Hvilke andre tegnere på B&M er helt oppe at ringe for jer?
Ikke rigtig nogen. Juillard er i hvert fald den, der slipper dårligst fra det. Benoit er den, der for alvor har hjertet med. Men den nye "Otte timer i Berlin" ser også okay ud.
Antaeus skrev: 23. aug 2023, 23:08De bedste album er klart dem med Ted Benoit (rent historiemæssigt og muligvis også tegnemæssigt, Ted Benoit er i hvert fald på et højt niveau).
Så det, du i virkeligheden mener, er, at dem med historier af van Hamme er på et højt niveau. :lol: Jeg er helt enig: "Affæren Francis Blake" og "Det uhyggelige møde" er – trods van Hammes tidsrejsekludder, som mesteren Jacobs aldrig ville have gjort sig skyldig i - de to album, der kommer tættest på den ægte vare.
De to album af Van Hamme/Benoit er på et højt niveau.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

"Kunsten at føre krig" er i dag blevet godkendt til tryk, og med fare for mit liv - jeg har underskrevet en (ganske vist ret uspecificeret) fortrolighedserklæring om ikke at røbe noget - får I her et sensationelt indblik i en af de problemstillinger (= hidsige meningsudvekslinger), der har været mellem mig og de tre skabere af værket.

Efter at d'herrer gentlemen Floc'h, Bocquet og Fromental tvang mig til at acceptere (mod at de frasagde sig forskellige andre idiotiske krav, de havde), at der flere steder i albummet står VED HOR, og jeg gjorde dem opmærksom på, at det betød "par adultère" på fransk, altså "ved ægteskabsbrud", gav jeg dem to muligheder for en replikudveksling, som I kan se her. Begge tåbelige i sammenhængen, men der var ikke andre muligheder, og jeg lod det være op til dem, hvad de ville vælge.

Så nu kan I gætte på, hvilken af varianterne der kommer til at stå i det færdige album, når det udkommer til november, version 1 eller version 2 :lol:
Vedhæftede filer
Horusstelen.jpeg
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 31. aug 2023, 00:11 "Kunsten at føre krig" er i dag blevet godkendt til tryk, og med fare for mit liv - jeg har underskrevet en (ganske vist ret uspecificeret) fortrolighedserklæring om ikke at røbe noget - får I her et sensationelt indblik i en af de problemstillinger (= hidsige meningsudvekslinger), der har været mellem mig og de tre skabere af værket.

Efter at d'herrer gentlemen Floc'h, Bocquet og Fromental tvang mig til at acceptere (mod at de frasagde sig forskellige andre idiotiske krav, de havde), at der flere steder i albummet står VED HOR, og jeg gjorde dem opmærksom på, at det betød "par adultère" på fransk, altså "ved ægteskabsbrud", gav jeg dem to muligheder for en replikudveksling, som I kan se her. Begge tåbelige i sammenhængen, men der var ikke andre muligheder, og jeg lod det være op til dem, hvad de ville vælge.

Så nu kan I gætte på, hvilken af varianterne der kommer til at stå i det færdige album, når det udkommer til november, version 1 eller version 2 :lol:
Jeg kan kun se, at det må dreje sig om en side, hvor der tåge i den engelske kanal. Vore brave venner kan støde ind i gallere eller vikinger, hvad øjeblik det skal være.

La-grande-traversee.jpg
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Frank Madsen skrev: 31. aug 2023, 00:24Jeg kan kun se, at det må dreje sig om en side, hvor der tåge i den engelske kanal. Vore brave venner kan støde ind i gallere eller vikinger, hvad øjeblik det skal være.
Netop! Det er gallerne, de støder ind i! Ham Floc'h her, han er galler!
Vedhæftede filer
image.jpeg
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 31. aug 2023, 00:47
Frank Madsen skrev: 31. aug 2023, 00:24Jeg kan kun se, at det må dreje sig om en side, hvor der tåge i den engelske kanal. Vore brave venner kan støde ind i gallere eller vikinger, hvad øjeblik det skal være.
Netop! Det er gallerne, de støder ind i! Ham Floc'h her, han er galler!
By Jove! Alene Floch's påklædning bør vel katapultere ham ind i Pantheon top 3 af Blake og Mortimer-nytegnere. :lol:
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Netop, han ligner, uden tvivl bevidst, den perfekte hybrid af kaptajnen og professoren. Hans Blake og Mortimer-album er givetvis - og efter min mening ganske berettiget - et højdepunkt i hans karriere, og det er formentlig årsagen til, at han har været så umådeligt nidkær, nærtagende og halsstarrig i forhold til ikke blot den danske udgave af hans værk, men også andre landes, efter hvad jeg hører i kulisserne.

Spøjst nok var der lige så mange (men anderledes) tvister omkring François Schuitens Blake og Mortimer-album, også han forsøgte nidkært at bestemme enhver detalje i de oversatte udgaver. Og et eller andet sted forstår man dem vel godt, de har brugt årevis på at lave et ultimativt værk, som sikrer dem deres pension. Og rettighedshaveren sidder bare som mellemmand og bæver og er berøringsangste over for de store mestre og tænker på de hundredtusindvis af eksemplarer på fransk, de kan sælge. Nå, men som jeg sagde til dem, "Kunsten at føre krig" kan også føre til kunsten at skabe fred. Jeg syntes selv, det var en kvik bemærkning, men det syntes de vist ikke :lol:
Nikolaj Andersen
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. jan 2019, 21:39

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Nikolaj Andersen »

Må man spørge hvordan det går med Cobolt's planer om at genudgive Blake & Mortimer i samlebind? Jeg går og overvejer om jeg skal blive ved med at vente, eller om jeg skal forsøge at finde dem brugt. Jeg ville helst have samlebindene, men ville også gerne læse dem inden alt for længe. :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Mogens »

Kopieret fra en anden tråd:
https://serieland.dk/forum/viewtopic.ph ... 64#p207764
Carsten Søndergaard skrev: 12. sep 2023, 00:53 Der er mange ting, der skal gå op, herunder også nødvendige samtryk og den slags, og der er et naturligt maksimum for, hvor meget redaktørerne personligt og forlagene som virksomheder kan overkomme på én gang. Gennemsnitssidetallet for Cobolts udgivelser har i de seneste 5-7 år været kraftigt stigende, både på grund af samlebind og andre typer udgivelser, og det betyder naturligt nok voksende arbejdstid pr. udgivelse og gør det vanskeligt bare at skrue op for farten. Der er selvklart mange forskellige ønsker fra læserne, der hver især ofte vil have deres yndlingsserie(r) udgivet hurtigst muligt, men alt kan ikke lade sig gøre på én gang. Sagt på en anden måde, hvis Cobolt allerede var færdig med Blueberry, kunne Luftens Ørne nok komme hurtigere. At Buddy Longway og Thorgalkrøniken nærmer sig deres slutning, kan også give ny luft til andre ting. Osv.

Det kan måske være en passende anledning til at gøre status over Cobolts samlebind:

Den store Asterix - 12 samlebind udgivet (hele suiten af Goscinnys og Uderzos fælles 24 værker), fortsætter fremover med to om året.
Blueberry - 7 samlebind udgivet, de sidste to udkommer i 2024 og 2025.
Buddy Longway - 4 samlebind udgivet, det femte og sidste udkommer til oktober.
Yoko Tsuno - 8 samlebind udgivet, det niende og tiende udkommer i 2024 og 2025.
Thorgalkrøniken - 10 samlebind udgivet, det ellevte og sidste udkommer i starten af 2024.
Franka - 4 samlebind udgivet, det femte planlagt til starten af 2024.
Blake og Mortimer - starter som det ser ud nu i begyndelsen af 2024.

Som man kan se, bliver der lidt mere luft i løbet af 2024 og 2025, og det kunne for eksempel medføre, at Blake og Mortimer-samlebindene kunne komme i relativ rask fart, når de først er sat i søen. Og at der blev skruet op for Luftens Ørne.

Og så er der dem, der ER afsluttet (eller hvor der ikke kommer mere), Linda & Valentin, Vindens passagerer, Barn af Kaimantræet, Tusmørkets kammerater, Blacksad, Natacha, Radiserne, Jan Lööfs serier, måske har jeg glemt nogle. Alt i alt omkring 70 samlebind med klassiske mesterværker i løbet af de seneste omkring ti år. Det er vel ikke så ringe endda, selv om det ikke altid går lige hurtigt, og selv om der har været to ombyttede sider, en manglende stjerne på ryggen og 5 millimeter ekstra pap på et af dem 8)

Og lad mig samtidig sige, at Cobolt ikke kommer til at udgive Buck Danny. Og formentlig heller ikke andre klassiske serier i samlebind.
Nikolaj Andersen
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. jan 2019, 21:39

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Nikolaj Andersen »

Mange tak, Mogens! Den tråd havde jeg ikke læst, men det lyder jo fremragende med 2024. :)
Brugeravatar
Mogens
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 793
Tilmeldt: 4. dec 2009, 00:11

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Mogens »

Ingen årsag, Nikolaj. Det kan være svært at holde trit med trådene, hvis man ikke læser med hver dag eller hvis man har været på ferie.

Du må selvfølgelig gøre op med dig selv, om du vil have et hurtigt fix ved at købe albummene brugte eller om du kan holde ventetiden ud, indtil samlebindene rammer butikkerne, men det ene udelukker selvfølgelig ikke det andet. Der er naturligvis også et finansielt aspekt med indover, men hvis det ikke er noget problem for dig, så vil jeg personligt anbefale dig at vente på samlebindene, for de giver én en helt særlig læseoplevelse. Det er i hvert fald min egen erfaring fra samlebindene med bl.a. Blueberry og Buddy Longway. :wink:
Andrebyboer
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 218
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:41

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Andrebyboer »

Carsten Søndergaard skrev: 31. aug 2023, 00:11 Efter at d'herrer gentlemen Floc'h, Bocquet og Fromental tvang mig til at acceptere (mod at de frasagde sig forskellige andre idiotiske krav, de havde), at der flere steder i albummet står VED HOR
Basert på bildet antar jeg at det dreier seg om en inskripsjon som er avkuttet eller bare delvis synlig? Men det var ikke mulig / de ville ikke gå med på å bruke "VED HO" eller "VED HORU"?
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 7190
Tilmeldt: 2. apr 2005, 00:28
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Andrebyboer skrev: 25. sep 2023, 10:10
Carsten Søndergaard skrev: 31. aug 2023, 00:11 Efter at d'herrer gentlemen Floc'h, Bocquet og Fromental tvang mig til at acceptere (mod at de frasagde sig forskellige andre idiotiske krav, de havde), at der flere steder i albummet står VED HOR
Basert på bildet antar jeg at det dreier seg om en inskripsjon som er avkuttet eller bare delvis synlig? Men det var ikke mulig / de ville ikke gå med på å bruke "VED HO" eller "VED HORU"?
Jo, i teorien var det lige så gode muligheder (så man undgik ægteskabsbruddet), og VED HORU ville endda lettere give genlyd i den erfarne Blake og Mortimer-læsers hjerne. Men det var ikke muligt i praksis. Det vil man forstå, når det bliver muligt at vise de tilhørende tegninger (hvilket det fortsat ikke er). Der er en årsag til, at nedstregen på R'et er så lang. Ophavsmændene var endda meget fikseret på den og indvendte i første omgang, at den var tegnet for kort og skulle forlænges med en halv millimeter!
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8455
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: The Guinea Pig Club ® Seriøs "Blake & Mortimer"-diskussion

Indlæg af Frank Madsen »

Carsten Søndergaard skrev: 25. sep 2023, 23:30VED HORU ville endda lettere give genlyd i den erfarne Blake og Mortimer-læsers hjerne.
Et enkelt "V" ville i så fald være fuldt tilstrækkeligt.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar