Liste over de 100 bedste kvindelige serieskabere

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Kvindelige serieskabere

Indlæg af Frank Madsen »

D-Cay skrev:Og tak for matroshatten...nu er vi ikke bare en storm i et glas vand - men en bølge!
En ægte S. Bech tegning, meget on-topic.

Det slår mig: Talrige er de artikler, der i tidens løb er skrevet om "Kvinder i tegneserier" (formentlig fordi de mandlige redaktører så deres snit til at illustrere skidtet med en masse billeder af Druuna, Kli-k-toris, Crepax osv.) men er der egentlig nogensinde nogen, der har lavet en

Liste over de 100 bedste kvindelige serieskabere i Danmark?

Nej vel? Og det kan jo ikke være fordi, der ikke ER 100, for der er jo faktisk - i modsætning til hvad hr. Kaj synes at mene (se hans pkt. 2) - masser af navne at nævne. Jeg lægger selv ud (med de nemme):

1) Nikoline Werdelin. Homo Metropolis, Café, Laura og Nugga.
2) Sussi Bech. Nofret, Aida Nur, Dalila den Drevne, Zainab, De vilde Svaner m.fl.
3) Carla Hansen. Rasmus Klump.
4) Henriette Westh.
5) Annette Carlsen. Boris på Eventyr.
6) Pia Taulov.
7) Mette Dreyer. Rig sjov tegner i BT/Politiken, lavede nogle rigtig fede album for 10 år siden.
8) Trine Vester. Alice Cool.
9) Trine Nørregard Madsen.
10) Anne Marie Steen Petersen.
11) Dorte Karrebæk.
12) Birthe Aksby.
13) Gerda Nystad.

God jagt.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

Askby?

Indlæg af Henrik Rehr »

Hvem er Birthe Askby?
Nå, jeg tegner videre.
Brugeravatar
Peter Becher Damkjær
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 4. jan 2004, 16:52
Geografisk sted: Svendborg

Re: Askby?

Indlæg af Peter Becher Damkjær »

...der SKAL være plads til Menneskesønnen et eller andet sted på den liste

HOV!!!

14. Julie Bille

Peter
There's always one who drinks too much but far more drink too little.
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Kvindelige serieskabere

Indlæg af Dan R. Knudsen »

RAAAAHHHHHHH vanvittige menneske!! Dorte Karrebæk tegner ikke, har aldrig og kommer formodentligt aldrig til at tegne tegneserier. Hun er illustrator og for indeværende avistegner - men hvilke (HVILKE(N)) serie har hun udgivet???
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Kvindelige serieskabere

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Frank Madsen skrev:Og det kan jo ikke være fordi, der ikke ER 100, for der er jo faktisk - i modsætning til hvad hr. Kaj synes at mene (se hans pkt. 2) - masser af navne at nævne.
Nej - det er DIG der synes at mene det. Det jeg synes at jeg synes er at kvinderne bare var i undertal. Vil du benægte det - eller vil du bare toungetwiste mine udtalelser lidt mere...


og hvis denne liste når de hundrede uden brug af menneskesønnen, illustratorer og diverse opslagsværker æder jeg sgu min matroshue!
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kvindelige serieskabere

Indlæg af Frank Madsen »

D-Cay skrev:RAAAAHHHHHHH vanvittige menneske!! Dorte Karrebæk tegner ikke, har aldrig og kommer formodentligt aldrig til at tegne tegneserier. Hun er illustrator og for indeværende avistegner - men hvilke (HVILKE(N)) serie har hun udgivet???
Tja, var det ellers ikke dig selv, der postede følgende DK-serie for et par sider siden?

Billede

Det er da en tegneserie, eller hvad?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Askby?

Indlæg af Thomas S »

Peter Becher skrev:...der SKAL være plads til Menneskesønnen et eller andet sted på den liste
Menneskedatteren???

I øvrigt: Så vidt jeg kan se, er Wendy-bladet overhovedet ikke blevet nævnt i denne tråd - og der er da om noget genrebetonet tegneserie for tøsebørn, der kan sammenlignes med drengerøvenes ditto. Det eksisterede da jeg var barn, og gør det vist også endnu.
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kvindelige serieskabere

Indlæg af Frank Madsen »

D-Cay skrev:og hvis denne liste når de hundrede uden brug af menneskesønnen, illustratorer og diverse opslagsværker æder jeg sgu min matroshue!
Alle dem på min liste har lavet tegneserier. Det gør dem pr. definition til tegneserieskabere.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Kvindelige serieskabere

Indlæg af Dan R. Knudsen »

15. Tiina Hansen


Efter at være kommet til L i mix Gyldendals Tegneserieleksikon har jeg ikke funder mere end tre danske og tre udenlandske tegnere af hunkøn (men det er også kun hurtigt gennemkigning - 100 kommer du selv til at grave frem Hr. Madsen...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Askby?

Indlæg af Frank Madsen »

Thomas S skrev:I øvrigt: Så vidt jeg kan se, er Wendy-bladet overhovedet ikke blevet nævnt i denne tråd - og der er da om noget genrebetonet tegneserie for tøsebørn, der kan sammenlignes med drengerøvenes ditto. Det eksisterede da jeg var barn, og gør det vist også endnu.
Du er velkommen til at oprette en parallel tråd om udenlandske tegneserier for piger. Men foreløbig gælder de 100 bedste danske serieskabere.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Askby?

Indlæg af Frank Madsen »

henrik rehr skrev:Hvem er Birthe Askby?
Hun lavede serien Lillegut sammen med sin mand Henning Askby i 1960erne.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kvindelige serieskabere

Indlæg af Frank Madsen »

D-Cay skrev:Efter at være kommet til L i mix Gyldendals Tegneserieleksikon har jeg ikke funder mere end tre danske og tre udenlandske tegnere af hunkøn (men det er også kun hurtigt gennemkigning - 100 kommer du selv til at grave frem Hr. Madsen...
"De danske tegneseriers historie" af AHJ er nok et bedre sted at lede. Eller Komiklex.

Seriejournalen havde jo indtil serverskiftet et online indeks over danske tegneserier på over 12 sider 1900-2000, men jeg kan ikke lige finde databasen (ca. 1000 titler).
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Kvindelige serieskabere

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Frank Madsen skrev:Det er da en tegneserie, eller hvad?
Uha jo - det er sørme osse rigtigt - det ER jo en tegneserie - med rammer og bobler og hele den tyrkiske musik (og det behøver jo ikke at være sjovt for at være tegneserier) - jeg er sikker på at dette ene eksempel på kvindelige danske tegneserietegnere alene har flyttet store dele af den kvindelige befolkning fra at være "Tegneserier er for drenge"kategorien til "Tegneserier har sørme også noget at byde på for mig (selv om det ikke er sjovt)"-kategorien.

Nej - seriøst - har hun lavet mere end den her slags vil jeg da gerne vide det. Mig bekendt har hun altså ikke men jeg ville da finde det interessant hvis hun har...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Kvindelige serieskabere

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Frank Madsen skrev:
D-Cay skrev:Efter at være kommet til L i mix Gyldendals Tegneserieleksikon har jeg ikke funder mere end tre danske og tre udenlandske tegnere af hunkøn (men det er også kun hurtigt gennemkigning - 100 kommer du selv til at grave frem Hr. Madsen...
"De danske tegneseriers historie" af AHJ er nok et bedre sted at lede. Eller Komiklex.

Seriejournalen havde jo indtil serverskiftet et online indeks over danske tegneserier på over 12 sider 1900-2000, men jeg kan ikke lige finde databasen (ca. 1000 titler).

Å jaj har ikke nogen af omtalte opslagsværker...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kvindelige serieskabere

Indlæg af Frank Madsen »

D-Cay skrev:Nej - seriøst - har hun lavet mere end den her slags vil jeg da gerne vide det. Mig bekendt har hun altså ikke men jeg ville da finde det interessant hvis hun har...
Flere af hendes tegninger bag på WA BØGER har været tegneserier i flere billeder, så vidt jeg husker. Det gør hende til mere tegneserieskaber end f.eks. Gary Larson, Orla Getterman og Hank Ketcham. Selv om jeg altid har syntes, det var noget pjat at udelukke tegneserier fra det gode selvksb, bare fordi de kun bestod af ét billede. For mig er singlebilled-gags med fast frekvens og figurgalleri også tegneserier.
Senest rettet af Frank Madsen 26. jan 2005, 22:52, rettet i alt 1 gang.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Besvar