Liste over de 100 bedste kvindelige serieskabere

Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Komplet liste over kvindelige serieskabere i Danmark

Indlæg af Frank Madsen »

Lad os rekapitulere:

Komplet liste over kvindelige serieskabere i Danmark
ET SERIEJOURNALEN DOKUMENT
ver. 0.91

1. Nikoline Werdelin. Homo Metropolis, Café, Laura og Nugga.
2. Sussi Bech. Nofret, Aida Nur, Dalila den Drevne, Zainab, De vilde Svaner m.fl.
3. Carla Hansen. Rasmus Klump.
4. Henriette Westh.
5. Annette Carlsen. Boris på Eventyr.
6. Pia Taulov.
7. Mette Dreyer. Rig sjov tegner i BT/Politiken, lavede nogle rigtig fede album for 10 år siden.
8. Trine Vester. Alice Cool.
9. Trine Nørregard Madsen.
10. Anne Marie Steen Petersen.
11. Dorte Karrebæk.
12. Birthe Aksby.
13. Gerda Nystad.
14. Julie Bille
15. Tiina Hansen
16. Agnete Hjerl fra Tegnestuen Blæk.
17. Thit (tegner i Free Comics)
18. Marie Hjuler (tegner på Lone og Lille Lasse, Politiken 1955)
19. Christy Bentzon (forfatter på Lone og Lille Lasse, Politiken 1955)
20. Vivi Bruus J. (Samson og Sally)
21. Rina Dahlerup (Kanindræberen Kaj, Interpresse)
22. Dorthe (Lille Claus og Pysse i Alt for Damerne, 1963)
23. Anni Lippert (Bl.a. Trunte i Alt for Damerne)
24. Else Wilson (Alene med to)
25. Ida Gantriis (Frederik og Joachim)
26. Kirsten Hoffmann (Dorte, Aktuelt 1955-62, derefter Politiken til primo 1970erne)
27. Ellen Gaarmann (Kanindræberen Kaj)
28. Stine Johansen (Kanindræberen Kaj)
29. Else Sander (Kanindræberen Kaj)
30. Elin Hansen (Holger, en viking på strejftog og Ahmed fra Marokko, Tvind 1978)
31. Ingeborg Hyldal (Børnene i Nyskoven og Huck på Farten, Hjemmet 1930)
32. Inger Johnson (Ida og våbenbrødrene, 1980)
33. Agneta Wirén (Ida og våbenbrødrene, 1980)
34. Nora Axe Lundgaard (Heidi, Illustrationsforlaget ca. 1948)
35. Tove Nørgaard (Rasmus Klump ca. 1964-78)
36. Dea Trier Mørch (Lad ikke Upper Clyde synke, Røde Mor 1973)
37. Britta Pettersen (De vilde svaner og Tommelise, Casa, ca. 1981)
38. Kirsten Schmidt (Balder & Brage i 1970erne)
39. Lisbeth Stevens (Teodors trængsler - en upraktisk danskers eventyr, 1977)
40. Ella Wang (Forfatter på Roselil og hendes Mor, Politiken 1955)

Afvist:
Menneskesønnen
Menneskedatteren
15. Henrik (Bo) Rehr (whiney bitch)

Jeg indrømmer, at det nok bliver svært at nå de 100, men der skal nok være 50 navne, hvis vi tager alle med. Og det er vel egentlig flere, end man går og tror til daglig, eller hvad? Hvad med en Nørd Nyt artikel komplet med indeks og billedeksempler? Eller har NN kun mandlige drengerøvslæsere (Av, av, lad være med at slå så hårdt! Jeg er allerede artig igen!)

Har Egmont nogle kvindelige Disney-forfattere, vi kan sætte på?
Senest rettet af Frank Madsen 27. jan 2005, 11:12, rettet i alt 1 gang.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Lopez
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1046
Tilmeldt: 1. dec 2004, 22:46
Geografisk sted: Amar
Kontakt:

Kvindelig serieskaber nr. 41

Indlæg af Lopez »

41. Ina Korneliussen

Hun har gang i en større projekt med en nydelig streg - med Simon Petersen som forfatter. Så det skal nok blive godt.
Pedro Lopez - tegner og gringo

http://www.pedrolopez.dk
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kvindelig serieskaber nr. 41

Indlæg af Frank Madsen »

Lopez skrev:41. Ina Korneliussen
Listen over
kvindelige danske serieskabere, der stadig er aktive
er naturligvis noget kortere:

1. Nikoline Werdelin. Homo Metropolis, Café, Laura og Nugga.
2. Sussi Bech. Nofret, Aida Nur, Dalila den Drevne, Zainab, De vilde Svaner m.fl.
3. Trine Nørregard Madsen.
4. Dorte Karrebæk.
5. Agnete Hjerl fra Tegnestuen Blæk.
6. Thit (tegner i Free Comics)
7. Ina Korneliussen

Flere nye navne?

Btw, Pedro, har du ikke en gammel sydvest og et par røjsere, du kan tage på?
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Kvindelig serieskaber nr. 41

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Nogen har sluppet den RIGTIGE Hr. Madsen ud af kælderen - nu er han jo helt omgængelig at høre på....


Hvis vi bare skal kompilere en liste over alt hvad der kan krybe og gå på spindesiden der har sat to billeder i rækkefølge og tilføjet en taleboble - så er den liste jo god og fin. Meeeenn - diskussionen udsprang jo egentligt af en filosoferen over hvorfor der er så få kvinder der læser tegneserier (fordi der er for få kvinder der laver tegneserier hvis værdier tiltaler kvinder) - og listen her afdækker jo fint en del af problemet. Mange som Trier Mørch, Rina Dahlerup og Karrebæk, er jo totalt tunet på det kvindelige men knap så meget på tegneserien. De laver ting med budskaber - fint nok - men budskaberne kommer til at overskygge tegneserien som medie - man sidder ikke tilbage med en trang til at læse flere serier men til at melde sig ind i KVINFO og De Rød/Grønne. Godt for dem - skidt for tegneserien.
Uden at have et indgående kendskab til de ældre generationer, vil jeg sige at ud fra det jeg kender til dem, så knæsatte de et temmeligt konservativt kvindebillede, der ikke overlevede kvindefrigørelsen - til gengæld overlevede tegneserien som kvindemedie ikke kvindefrigørelsens politisering.


...og det er da rart at jeg slipper for at æde min matroshue - jeg er ret glad for den.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Alle palle lalle

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Vil Hr. Madsen definere Palle Nielsen som serieskaber? Jeg ved (efter at have interviewet manden) at det ville han MEGET gerne have sig frabedt...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Bonney
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 119
Tilmeldt: 9. sep 2004, 13:23
Geografisk sted: Mørke
Kontakt:

Re: Alle palle lalle

Indlæg af Bonney »

Hvad er nu alt dette matroshalløj?? Synes I ikke debatten har taget en skæv drejning!? Lidt seriøsitet om jeg må bede.

Tillige er jeg da imponeret over d'herrers kendskab til diverse danske kvinder. Min svoger er stadig single, så følger der evt. billeder og status med den endelige liste?? Det ville da være rart at få ham ind i tegneserieverdenen af bagdøren (uden at det skal misforstås).

Selv mener jeg sagtens at Bo Whiney Rehr kan komme på listen især hvis han desuden er lidt af en tøsedreng, men det kender jeg ikke selv noget til. Hvis hans billede ligner tilnærmelsesvist er han ihvertfald ikke feminin, med mindre Roseane Barr kan henlægges i en sådan kategori!?
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Gakgak op i gågad'n

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Bo Rehrek?
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Indlæg: 6991
Tilmeldt: 18. nov 2003, 08:53
Geografisk sted: Plejehjemmet

Re: Kvindelig serieskaber nr. 41

Indlæg af Thomas S »

Frank Madsen skrev:
Flere nye navne?
Den tegneserie, der kører (eller kørte?) i Ekstra Bladet, der hedder Over-danmark eller oget i den stil. Jeg kan ikke huske, hvem der tegner den, og kan derfor ikke udelukke, at det er en kvinde (ok, det var et rimeligt fucked-up bidrag)
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kvindelig serieskaber nr. 41

Indlæg af Frank Madsen »

D-Cay skrev:Nogen har sluppet den RIGTIGE Hr. Madsen ud af kælderen - nu er han jo helt omgængelig at høre på....
Jeg blev holdt fanget i en mørk kælder i Risskov og tvunget til at læse samtlige numre af Nørd Nyt. Der var kun letøl og chips at spise, men dejlig lunt takket være de mange årgange af Fart & Tempo, Bill & Ben og De 3 detektiver, der var stablet op langs væggene på billige stigereoler fra Biva.
D-Cay skrev:Hvis vi bare skal kompilere en liste over alt hvad der kan krybe og gå på spindesiden der har sat to billeder i rækkefølge og tilføjet en taleboble - så er den liste jo god og fin.
Det er et spørgsmål om metode: Først indhenter vi alt tilgængeligt materiale, hvorefter vi i næste fase underkaster det en kritisk vurdering. Jeg har allerede lavet en liste over "stadigt aktive danske kvindelige serieskabere" og en liste over "de mest betydningsfulde kvindelige danske serieskabere" turde være et naturligt næste projekt. Men først vil jeg afvente ansøgningen om kr. 20.000 fra Kulturministeriets Litteraturråd til den fase. Jeg har brugt de sidste 4 dage til at formulere en projektbeskrivelse.
D-Cay skrev:Meeeenn - diskussionen udsprang jo egentligt af en filosoferen over hvorfor der er så få kvinder der læser tegneserier (fordi der er for få kvinder der laver tegneserier hvis værdier tiltaler kvinder) - og listen her afdækker jo fint en del af problemet. Mange som Trier Mørch, Rina Dahlerup og Karrebæk, er jo totalt tunet på det kvindelige men knap så meget på tegneserien. De laver ting med budskaber - fint nok - men budskaberne kommer til at overskygge tegneserien som medie - man sidder ikke tilbage med en trang til at læse flere serier men til at melde sig ind i KVINFO og De Rød/Grønne. Godt for dem - skidt for tegneserien.
Men den modsvares på sværdsiden af en tilsvarende generation af politiske serieskabere fra 1970erne (Erik Clausen, Troels Trier, Claus Senderovitz osv.). Og netop for det kvindelige publikum har det formentlig betydet, at tegneserien er blevet mere relevant af, at feministiske emner tages op. Information havde jo i en lang årrække Claire Brétèchers serie kørende. Netop et tegn på, at mange kvindelige serieskabere og kvindelige læsere kører en parallel subkultur indenfor tegneserien, samtidig med at mange mænd (de føromtalte drengerøve) i 1970erne havde travlt med Basserne, Lucky Luke, Vakse Viggo m.fl.
D-Cay skrev:Uden at have et indgående kendskab til de ældre generationer, vil jeg sige at ud fra det jeg kender til dem, så knæsatte de et temmeligt konservativt kvindebillede, der ikke overlevede kvindefrigørelsen - til gengæld overlevede tegneserien som kvindemedie ikke kvindefrigørelsens politisering.
Det synes jeg dementeres af listen over stadigt aktive danske kvindelige serieskabere, hvor Werdelin og Bech har fat i et stort publikum (med en større vægt af kvindelige læsere end gennemsnittet). Ingen af dem er specielt feministiske, men tager kvindelige aspekter med i deres historier.
D-Cay skrev:...og det er da rart at jeg slipper for at æde min matroshue - jeg er ret glad for den.
Du slipper med en kølhaling på Komiks.dk 2006. Vi mødes bag den gamle fabrik.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Re: Kvindelig serieskaber nr. 41

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Frank Madsen skrev:Men først vil jeg afvente ansøgningen om kr. 20.000 fra Kulturministeriets Litteraturråd til den fase. Jeg har brugt de sidste 4 dage til at formulere en projektbeskrivelse.
Dejligt med nogen der kan finde ud af at gøre tingene ordenligt - så bliver der også råd til andet end letøl.
Frank Madsen skrev:Men den modsvares på sværdsiden af en tilsvarende generation af politiske serieskabere fra 1970erne (Erik Clausen, Troels Trier, Claus Senderovitz osv.). Og netop for det kvindelige publikum har det formentlig betydet, at tegneserien er blevet mere relevant af, at feministiske emner tages op. Information havde jo i en lang årrække Claire Brétèchers serie kørende. Netop et tegn på, at mange kvindelige serieskabere og kvindelige læsere kører en parallel subkultur indenfor tegneserien, samtidig med at mange mænd (de føromtalte drengerøve) i 1970erne havde travlt med Basserne, Lucky Luke, Vakse Viggo m.fl.
Hva'ba?? Det eneste jeg kan hive ud af den smøre der giver fornuft (ikke at det ikke er fronuftigt tænkt - det er det givet vis - jeg fatter bare bjælle) er den med den kvindelige subkultur. Altså: der findes en stor og stadigt voksende gruppe af kvinder der samles på for mænd utilgængelige steder og læser tegneserier i smug? Jaaa...en spændende teori - bestemt.
Frank Madsen skrev:
D-Cay skrev:Uden at have et indgående kendskab til de ældre generationer, vil jeg sige at ud fra det jeg kender til dem, så knæsatte de et temmeligt konservativt kvindebillede, der ikke overlevede kvindefrigørelsen - til gengæld overlevede tegneserien som kvindemedie ikke kvindefrigørelsens politisering.
Det synes jeg dementeres af listen over stadigt aktive danske kvindelige serieskabere, hvor Werdelin og Bech har fat i et stort publikum (med en større vægt af kvindelige læsere end gennemsnittet). Ingen af dem er specielt feministiske, men tager kvindelige aspekter med i deres historier.
Hvad er den statiske sandsynlighed for at mindst to kvinder vil lave tegneserier der såen er en slags unisex serier over en periode på 100 år - temlig stor vil jeg tror...de findes i hvert fald -- begge to.

Kan vi ikke lave en kategorisering:
1. tegneserier der erskal komme med et ((køns)politisk budskab og hvor tegneserien blot er en måde at popularisere sine synspunkter på.

2. Tegnserier der er lavet med et alment menneskeligt blik på verdenen med det formål at fortælle en god historie.

3. Tegneserier der er lavet for at stuve så meget tjubang, vold og store patter ind på så lidt plads som muligt fordi tegneren syntes det er vanvittigt sjovt.

De to første kategorier produceres lige gerne af begge køn mens den sidste oplever en overrepresæntation af mænd.


Er det dette tilslutningsmuligt uden alt for meget forplumrende ævl og kævl?

Frank Madsen skrev:
D-Cay skrev:...og det er da rart at jeg slipper for at æde min matroshue - jeg er ret glad for den.
Du slipper med en kølhaling på Komiks.dk 2006. Vi mødes bag den gamle fabrik.
Ja, så må vi se hvem der er den futmælksmatros der kan hale færrest letøl på køl.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
RKM
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 45
Tilmeldt: 16. dec 2004, 11:03
Geografisk sted: KBH N

Hella Joof som serietegner

Indlæg af RKM »

Personligt kunne jeg godt tænke mig at se Hella Joof lave tegneserier.
Det kunne være en serie om gospelsang, sex og action eller noget...
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

Joofilm

Indlæg af Dan R. Knudsen »

ja - det der med hvis man er sjov og populær så ska man parout lave en film -lav dog tegneserier i stedet. Den Eneste Ene er hvad tegneserien står og mangler...
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Brugeravatar
Frank Madsen
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 8416
Tilmeldt: 16. nov 2003, 11:02
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:

Re: Kvindelig serieskaber nr. 41

Indlæg af Frank Madsen »

D-Cay skrev:Kan vi ikke lave en kategorisering:
1. tegneserier der erskal komme med et ((køns)politisk budskab og hvor tegneserien blot er en måde at popularisere sine synspunkter på.

2. Tegnserier der er lavet med et alment menneskeligt blik på verdenen med det formål at fortælle en god historie.

3. Tegneserier der er lavet for at stuve så meget tjubang, vold og store patter ind på så lidt plads som muligt fordi tegneren syntes det er vanvittigt sjovt.

De to første kategorier produceres lige gerne af begge køn mens den sidste oplever en overrepresæntation af mænd.
Det er en foruroligende enkel og præcis konklusion på den sidste uges debat. Min kompliment.
FRANK BRUUN MADSEN
Forlaget Eudor
Tegneserier & børnebøger
Brugeravatar
Dan R. Knudsen
Administrator
Administrator
Indlæg: 7911
Tilmeldt: 6. aug 2004, 14:11
Geografisk sted: 8270 Højbjerg
Kontakt:

En konklusion

Indlæg af Dan R. Knudsen »

Jeg takker for den glimrende sparring, der har ført frem til resultatet.
Dan R. Knudsen
http://www.danrknudsen.dk

Tags: Aarhus, Højbjerg, tegner, illustrator, tegneserier, speeddrawing, speed drawing, tegnede film, film med hånd der tegner
Henrik Rehr
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Indlæg: 3531
Tilmeldt: 16. nov 2003, 03:03
Geografisk sted: ny york

kvindelige serieskabere

Indlæg af Henrik Rehr »

41 kvindelige serieskabere på 75 år! Lyder som om Ingemar Bengtson fra det svenske Optimal Press havde ret da han i forbindelse med Komiks.dk bemærkede at der var utroligt få danske, kvindelige serieskabere. Tør nogen gi' et slag på tasken over de mandlige serieskabere i samme tidsperiode, så vi kan få et indtryk af kønsvridningen?
Nå, jeg tegner videre.
Besvar