Behov for nyt Komix lex

Michael G. Nielsen

Behov for nyt Komix lex

Indlæg af Michael G. Nielsen »

Det er efterhånden 8 år siden den seneste Komix lex udgave udkom. Perioden 1997-2005 ville være rar at kunne slå op - har andre behov for opdateret udgave?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Indlæg: 22977
Tilmeldt: 17. feb 2005, 21:38

Re: Behov for nyt Komix lex

Indlæg af GoogaMooga »

Michael G. Nielsen skrev:Det er efterhånden 8 år siden den seneste Komix lex udgave udkom. Perioden 1997-2005 ville være rar at kunne slå op - har andre behov for opdateret udgave?
Ja, bestemt, også fordi priserne har udviklet sig siden da.
Brugeravatar
Steffen Jensen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 20. mar 2005, 16:49
Geografisk sted: Laaaaangt ude på landet.....

Re: Behov for nyt Komix lex

Indlæg af Steffen Jensen »

Det ville være rart med et nyt Leksikon. Måske ikke så meget for prisernes vedkommen, dem kan man bla. finde på Pegasus.dk og Marvars.com (flere ??)

Det jeg savner er en opdatering af hvad der er udkommet, så lad os håbe at der snart sker noget.
Michael G. Nielsen

Komix lex

Indlæg af Michael G. Nielsen »

steffen skrev:Det ville være rart med et nyt Leksikon. Måske ikke så meget for prisernes vedkommen, dem kan man bla. finde på Pegasus.dk og Marvars.com (flere ??)

Det jeg savner er en opdatering af hvad der er udkommet, så lad os håbe at der snart sker noget.
Ja, det ville være godt med en opdatering. Måske kan vi håbe på en udgave i starten af 2006 - der så kan dække hele 2005 ind. Hvis der bliver en tegneseriefestival 2006 ville det være oplagt for Pegasus at have en sådan udgivelse klar.

Priserne ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal mene om. Nogle serier (i den eneste udgave) er sat meget lavt, synes jeg, især i betragtning af hvor svære visse er at finde - Knold & Tot 1911 er et godt eksempel. Men de er vel baseret ud på forholdet udbud og efterspørgsel, men nogen prisudvikling er der jo sket siden 1998.
Brugeravatar
Steffen Jensen
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 20. mar 2005, 16:49
Geografisk sted: Laaaaangt ude på landet.....

Re: Behov for nyt Komix lex

Indlæg af Steffen Jensen »

Priserne er lige præcis baseret på udbud og efterspørgelse. Hvis man har en tegneserie til salg, og man har en køber der har været på jagt efter denne tegneserie i lang tid, og er parat til (næsten) at give hvad det skal være, så kan man godt få 'overpris' for sine 'sager'.

Det er jo ikke ulovligt at have en høj startpris, som sælger. Men som sælger, skal man jo også passe på ikke at skræmme kunderne væk, så det gælder jo om at finde en gylden mellemvej.

Så meget kort kan man sige, at en ting, er det værd, som nogle er parate til at betale.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Behov for nyt Komix lex

Indlæg af Mirko Woelck »

steffen skrev:Priserne er lige præcis baseret på udbud og efterspørgelse. Hvis man har en tegneserie til salg, og man har en køber der har været på jagt efter denne tegneserie i lang tid, og er parat til (næsten) at give hvad det skal være, så kan man godt få 'overpris' for sine 'sager'.
Jeg vil endvidere mene, at den med 'udbud og efterspørgsel' kun gælder lokalt. Det er få butikker, der har en selvstændig prispolitik, og hvis de har en politik, så skeler de til Ko-miklex, hviket i princippet indebærer, at priserne 'stagnerer' og sjældent vil gå over priskataloget Ko-miklex, selvom der er en større efterspørgsel end udbud på de lokale præmisser. Der er jo ikke nogen 'børs', der samler den reellle, aktuelle viden om markedet end den der kommer ind hver 9. år i form af Ko-miklex (plus det lille katalog Faraos Cigarer udsendte omkring 1996/1997).

'Vi' kunne måske lære noget af nordmændene, der udgiver et tilsvarende værk engang hver 2. år, tror jeg, hvor der i højere grad er fokus på det leksikale frem for det at det fungerer som et prisindeks... Der mangler i hvert fald en ildsjæl, der gider lave og ajourføre det, og man kan sige, at det snart er ved at være for sent, hvis alle små, specialudgivelser skal med inden de går i glemmebogen!
Michael G. Nielsen skrev:Ja, det ville være godt med en opdatering. Måske kan vi håbe på en udgave i starten af 2006 - der så kan dække hele 2005 ind. Hvis der bliver en tegneseriefestival 2006 ville det være oplagt for Pegasus at have en sådan udgivelse klar.

Priserne ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal mene om. Nogle serier (i den eneste udgave) er sat meget lavt, synes jeg, især i betragtning af hvor svære visse er at finde - Knold & Tot 1911 er et godt eksempel. Men de er vel baseret ud på forholdet udbud og efterspørgsel, men nogen prisudvikling er der jo sket siden 1998.
Det er givet! Og forholdsvist mange ældre 'almindelige' albums bør reguleres op med (mindst) en faktor 1.25-1.5 til et nutidigt prisniveau set i forhold til nyprisen - dvs. et album til 30-35,- bør ligge ml. 40-50,- etc . Hæfterne endnu mere hæftigt, specielt, hvis de har en del år på bagen. Ko-miklex er uaktuelt som prisindeks, men er stadig et gedigent opslagværk.

- Du skriver i et tidligere indlæg, at I på Egmont har Jeres eget lille arkiv med danske udgivelser, der næsten er komplet. Måske kunne I selv flikke noget sammen? Man må kunne finde nogle slanter på budgettet i Egmont-gruppen!!! Evt. hyre Henning Visti Rasmussen til at tage en ny tørn (og selvfølgelig købe rettighederne af Pegasus først eller hvem der nu har dem). Der er kommet mange sjove ting de seneste år, som det ville være rart, at få en oversigt over, specielt, hvis der er baggrundshistorier, der hører til.

Hvem har egentlig lavet det leksikale arbejde ml. 1989 og 1997? Henning Visti Rasmussen el. Bo Bjørn Hansen?
Michael G. Nielsen

Re: Behov for nyt Komix lex

Indlæg af Michael G. Nielsen »

Mirko Wölck skrev:Du skriver i et tidligere indlæg, at I på Egmont har Jeres eget lille arkiv med danske udgivelser, der næsten er komplet. Måske kunne I selv flikke noget sammen? Man må kunne finde nogle slanter på budgettet i Egmont-gruppen!!! Evt. hyre Henning Visti Rasmussen til at tage en ny tørn (og selvfølgelig købe rettighederne af Pegasus først eller hvem der nu har dem). Der er kommet mange sjove ting de seneste år, som det ville være rart, at få en oversigt over, specielt, hvis der er baggrundshistorier, der hører til.
Hvem har egentlig lavet det leksikale arbejde ml. 1989 og 1997? Henning Visti Rasmussen el. Bo Bjørn Hansen?
Det er Pegasus der har rettighederne til Komix lex, og jeg tror også Bo planlægger en ny udgave på et eller andet tidspunkt. Vores arkiv omfatter udgivelser fra 1911 og frem - fra Serieforlaget, IP og Williams, men andre forlag mangler. Endda nogle forlag som Egmont købte gennem årene (Forlagshuset med Fix og Foxi og Wnthers forlag med diverse udgivelser). Min søgeliste lavede jeg ud fra Komix lex, og her viste nogle nærmest værdiløse hæfter iflg. Komix lex - at være umulige at opdrive.
Jeg ved Henning Visti løbende opdaterer, jeg tror alle forlag har været flinke til at sende ham udgivelser, således at disse kan blive registreret. De fleste plejer desuden at indrykke støtteannoncer.
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

Behov for nyt Komix lex - jo absolut!

Indlæg af Thomas Schrøder »

Michael G. Nielsen skrev: Jeg ved Henning Visti løbende opdaterer, jeg tror alle forlag har været flinke til at sende ham udgivelser, således at disse kan blive registreret.
Nu er rygter jo noget, man skal tage med et vist forbehold, men under en aften med indtagelse af diverse alkoholiske drikke (det er derfor, jeg ikke kan huske, hvem der sagde det) på Komiks.dk hørte jeg, at Visti vistnok var i gang med at forberede et nyt Komiklex.

Personligt håber jeg det stærkt, da det for mig, er den leksikale del, der er styrken i det.

Prisdelen er da også en god ting, men den del betragter jeg mere som vejledende. Et godt eksempel er "Joakim von And: Her er dit liv" I Komiklex seneste udgave er den sat til 150 kr., men inden for den sidste måned har Faraos Cigarer solgt et eksemplar til 2500 kr., mens QXL (mener jeg det var) solgte en for nylig til 5000 kr. Godt det ikke er mig, der skal komme med priser på den del!

Der er et par småfejl i den sidste udgave, men det kan vi "nørder" vel hjælpe Visti med at rette. Under alle omstændigheder er Komiklex en af de bøger, jeg slider mest op, da det er en bog, man ikke kan være foruden!
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Behov for nyt Komix lex

Indlæg af Mirko Woelck »

Michael G. Nielsen skrev:Det er Pegasus der har rettighederne til Komix lex, og jeg tror også Bo planlægger en ny udgave på et eller andet tidspunkt. Vores arkiv omfatter udgivelser fra 1911 og frem - fra Serieforlaget, IP og Williams, men andre forlag mangler. Endda nogle forlag som Egmont købte gennem årene (Forlagshuset med Fix og Foxi og Wnthers forlag med diverse udgivelser). Min søgeliste lavede jeg ud fra Komix lex, og her viste nogle nærmest værdiløse hæfter iflg. Komix lex - at være umulige at opdrive.
Det er rigtigt. Huskede ikke detaljerne omkring begrænsningen til forlagene sf,ip og williams, sorry!
Michael G. Nielsen skrev:Jeg ved Henning Visti løbende opdaterer, jeg tror alle forlag har været flinke til at sende ham udgivelser, således at disse kan blive registreret. De fleste plejer desuden at indrykke støtteannoncer.
'På et eller andet tidspunkt' er jo samme, som vi har nu ;) Udgivelsen afhænger givetvis af, om der kan hentes penge fra diverse puljer til støtte af projektet.

Udgivelserne fra de etablerede kan nok finde vej til Henning, hvis forlagene husker det! Det sker vel fra tid til udskiftning af personel eller forlagene flytter, der kan skabe diskontinuitet på den front...

Det som egentlig må være interessant, er vel, at få de små uafhængige udgivelser med (de der gratis 'Ganske Vist', 'Bill Nash', giveaways etc.). Jeg tror ikke, at udgiverne bag de små udgivelser er klar over, at de kan / kunne sende eksemplarer til Henning. Og hvorfor skulle man? Og hvor skulle man/de vide det fra (at det kunne være Henning, der stadig samler sådanne infos ind)? Der går jo rigtig lang tid ml. udgivelser ne til, at alle husker det, og at man med rimelig begrundelse kan regne med, at der kommer en ny!

På den anden side, så tror jeg ikke Forlaget Pegasus blot vil udgive bogen, for at tilfredsstille en smal kreds, der mangler en oversigt over de seneste 8-9 års udgivelser. Alledere i det lys ligner projektet et tvivlsomt økonomisk projekt. Måske skulle man blot sigte efter et tillæg i form af et hæfte for årene 1998-2005?

Forlaget er jo endvidere først nu i de senere år begyndt at tjene penge på udgivelsen, bl.a. fordi biliotekerne i sin tid blot aftog omkring 150 eksemplarer. At udgivelsen i disse er lykkedes med at tjene penge hjem til firmaet, skyldes måske, at ordet er nået vidt og bredt ud på forskellige fora og på TV, der derigennem på et eller andet sæt har opnået status som det accepterede opslagsværk i DK og dermed derigennem genererer et mersalg på omtalen - for der jo egentlig ikke andre nyere, end det hæfte jeg nævnte tidligere fra Faraos Cigarer.

Hvis man tjekker Pegasus' hjemmeside, så er opslagsværket jo altid at finde blandt de mest populære solgte titler, hvilke kunne tyde på et eller andet..
Brugeravatar
Mathias Bøgh
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1
Indlæg: 75
Tilmeldt: 14. jul 2004, 11:55
Geografisk sted: Nordjylland

Det nye Komiklex.

Indlæg af Mathias Bøgh »

Hej.

Bare lige for at informere, de der ikke er inde på DDF(R)s forum, kan jeg sige at der lige nu er udkommet en bog der hedder 'Disney Udgivelser i Danmark'. Besøg hjemmesiden her, for at få mere at vide: http://weinberger.dk/disney/
Der skulle være information om næsten 5000 Disney udgivelser.

Mathias.
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: Behov for nyt Komix lex - jo absolut!

Indlæg af Mirko Woelck »

Thomas Schrøder skrev:Der er et par småfejl i den sidste udgave, men det kan vi "nørder" vel hjælpe Visti med at rette. Under alle omstændigheder er Komiklex en af de bøger, jeg slider mest op, da det er en bog, man ikke kan være foruden!
For en 3-5 år siden indleverede jeg ca. 11 sider til 'redaktion' med forslag til rettelser, tastefejl (!) og en oversigt over udvalgte serier udgivet i forskellige oplag/udgaver. Det bliver spændende, om de kommer med.

Thomas, var det dig, der i sin tid spurgte, om andre havde et eksemplar af Splint & Co. bd. 27 med indstiksark til køb af en Splint & Co. T-shirt? Jeg har til oplysning et sådant eksemplar, hvilket bl.a. er en detalje, der ikke er at finde i den seneste udgave af opslagsværket.
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

11 sider der sparker røv

Indlæg af Thomas Schrøder »

Mirko Wölck skrev:
Thomas Schrøder skrev:Der er et par småfejl i den sidste udgave, men det kan vi "nørder" vel hjælpe Visti med at rette. Under alle omstændigheder er Komiklex en af de bøger, jeg slider mest op, da det er en bog, man ikke kan være foruden!
For en 3-5 år siden indleverede jeg ca. 11 sider til 'redaktion' med forslag til rettelser, tastefejl (!) og en oversigt over udvalgte serier udgivet i forskellige oplag/udgaver. Det bliver spændende, om de kommer med.
11 SIDER?!? Respekt! Så har du nok fundet de fejl, jeg havde (bl.a. at T.O.R.D.E.N. Agenterne skal skrives, som jeg har gjort her - og ikke med en bindestreg imellem) :P
Mirko Wölck skrev: Thomas, var det dig, der i sin tid spurgte, om andre havde et eksemplar af Splint & Co. bd. 27 med indstiksark til køb af en Splint & Co. T-shirt? Jeg har til oplysning et sådant eksemplar, hvilket bl.a. er en detalje, der ikke er at finde i den seneste udgave af opslagsværket.
Nej, det var Becher, der troede, at han var den eneste i verden med et sådant eksemplar. Jeg kom vist til at fjerne mit i tidernes morgen :cry:
Brugeravatar
Mirko Woelck
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Indlæg: 392
Tilmeldt: 27. nov 2003, 15:43

Re: 11 sider der sparker røv

Indlæg af Mirko Woelck »

Thomas Schrøder skrev:11 SIDER?!? Respekt! Så har du nok fundet de fejl, jeg havde (bl.a. at T.O.R.D.E.N. Agenterne skal skrives, som jeg har gjort her - og ikke med en bindestreg imellem) :P
Men der var MEGET luft imellem linierne, kragetæerne og tabellerne :) Anyho, så var det 'kun' for albumsudgivelser, jeg indleverede. Jeg samler stort set ikke på hæfter.
Brugeravatar
Thomas Schrøder
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Indlæg: 688
Tilmeldt: 23. apr 2004, 09:24

Re: 11 sider der sparker røv

Indlæg af Thomas Schrøder »

Mirko Wölck skrev: Men der var MEGET luft imellem linierne, kragetæerne og tabellerne :) Anyho, så var det 'kun' for albumsudgivelser, jeg indleverede. Jeg samler stort set ikke på hæfter.
Stadigvæk - respekt! 8)

Men så må jeg jo til at skrive, hvad jeg har på hæfteudgivelser :(
Michael G. Nielsen

Re: Behov for nyt Komix lex

Indlæg af Michael G. Nielsen »

Jeg kontakter Bo & Henning og hører hvad deres planer er.
Besvar