Anmeldelse af Poppos Jernbyrd

Besvar
Brugeravatar
Ida Holst
Brugerniveau 1
Brugerniveau 1

Anmeldelse af Poppos Jernbyrd

Indlæg af Ida Holst »

Min allerførste tegneserieanmeldelse... :wink:

Manuskript: Freddy Milton
Tegninger: Freddy Milton
Forlag: Faraos Cigarer (overtaget fra Arboris)

Handlingen
Poppos jernbyrd er baseret på historien om munken Poppo, der i år 965 overbeviste Harald Blåtand om, at den treenige Gud var den sande, mens afguderne var dæmoner. På den tid dyrkede danskerne mange guder, også Kristus, men de ville ikke anerkende ham som den eneste eller den stærkeste Gud. For at overbevise Harald Blåtand om at Kristus er den sande Gud, tilbyder Poppo at gennemføre den såkaldte jernbyrd. Jernbyrden består i, at Poppo skal bære en rødglødende handske i sin bare hånd, uden at hånden bliver forbrændt. Da Harald Blåtand ser det ske, da omvender han sig til den kristne tro.

I tegneserien har Freddy Milton valgt at bruge sin kunstneriske frihed, hvilket bestemt ikke gør historien dårlige. Her er det f.eks. Harald Blåtand, der kræver, at Poppo skal gennemføre jernbyrden, så folket kan overbevises om, at Gud er den mægtigste.

Poppo beder Svend og Knud, som har fremskaffet Jellingsstenen, om at opsøge Broder Ambrosius. Han har en kiste med hellige relikvier bl.a. en hellig handske, som Poppo kan bruge ved sin jernbyrd. Den er velsignet og dermed kan Poppo bære den rødglødende uden at få skader på hånden. Men da Poppo skal gennemgå jernbyrden foran Harald Blåtand, er handsken blevet stjålet. Poppo bliver da bedt om at bære en anden jernhandske, men kan Poppo gennemføre jernbyrden med denne handske? Og hvor er den rigtige handske blevet af? Dette skal naturligvis ikke afsløres her.

Kritik
Ved første øjekast er ”Popos Jernbyrd” lige sådan en tegneserie, som jeg ville have lyst til at tage op og læse. Coveret viser, at det er en glad tegneserie, børnevenlig og lidt smølfeagtig. Præcis som jeg kan lide det. Man bliver draget med det samme, og man ved instinktivt, at her er en tegneserie, som man bare skal læse. Tegningerne er levende, og farverne er stærke og indbydende. Historien er underholdende, og man keder sig ikke på noget tidspunkt.

Det allerførste billede, hvor kongen står i en stor tønde mens han overhændes med vand, er en nøjagtig gengivelse af en forgyldt kobberplade fra 1200 tallet fra Tamdrup Kirke, der illustrerer kongens dåb. Kobberpladen findes nu på Nationalmuseet. Jeg kan godt lide, at det originale billede er gengivet i tegneserien. Det er en fin detalje.

Sproget er nok lidt kringlet for mindre børn, for Freddy Milton kan tydeligvis godt lide at skrive en hel sætning hvor samme forbogstav genbruges så mange gange som muligt. Nogen vil nok finde det irriterende, men jeg synes, det er originalt og sjovt. Eksempler er: ”Det er slet ikke så sikkert som skjalden har sjunget” og ”en banebrydende beslutning behøver bestemt betænkning”. I starten spekulerer man på om forfatteren kan holde denne stil gennem hele albummet. Men det kan han, og det går bestemt ikke ud over handlingen. I sandhed synes jeg sørme, at han slipper supergodt afsted med sproget i serien.

Alt er faktisk godt, og prisen er overkommelig. Dog er der et par historiske bommerter. Den klassiske fejl er, at vikingerne i historien bærer hjelme med horn. Det gjorde de ikke i virkeligheden. De eneste hjelme med horn, som er fundet i Danmark er Veksøhjelmene, som er dateret til yngre bronzealder. Men det er typisk tegneserier. Altid er vikingerne fejlagtigt afbildet med horn.

En anden fejl er, at Poppo i tegneserien beder til Åby krucifikset. Historien foregår i 965, men krucifikset blev først fremstillet omkring 1050-1100.

Den sidste fejl er, at Jellingestenen er farvelagt forkert. Nationalmuseet har i hvert fald farvelagt den helt anderledes. Men hvordan kan man egentlig vide hvilke farver stenen har haft? Jeg har skrevet til én af eksperterne fra Nationalmuseet for at få denne vigtige sag opklaret.

Konklusion
Poppos Jernbyrd er afgjort en tegneserie, der skal læses. Den henvender sig både til børn og voksne, og giver et indblik i Danmarkshistorien på en sjov og spændende måde. Alle 5. klasser i Danmark burde læse tegneserien som en del af deres historieundervisning, og bagefter burde de tage på Nationalmuseet, så de kan se Krucifikset og Tamdruppladerne i virkeligheden. På den måde ville undervisningen blive levende og interessant.

For os andre, der for længst er færdig med skolen er Poppos Jernbyrd også uundværlig. Den er dejlig at have ved hånden, når man skal slappe af og hygge sig, og samtidig får man stof til litterære samtaler, der viser, at man er et belæst og dannet menneske.

Udgivet:
Sprog: Dansk
Medie: Tegneserie
Sidetal: 48 sider
ISBN-nr: 90 344 2487 1
Pris: DKK 148,00

Aldersgruppe: Fra 10 år

Anmelderens vurdering af udgivelsen (skala 0-6 point):
Manuskript: 5 point
Tegninger: 4 point
Præsentation: 5 point
Kvalitet til prisen: 5 point