Anmeldelse af Radiserne - De bedste striber 1950-1959

Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Anmeldelse af Radiserne - De bedste striber 1950-1959

Indlæg af Berti Stravonsky »

9788770856058-t.jpg
9788770856058-t.jpg (63.62 KiB) Vist 10208 gange
Et stykke med grønt...

Ok, lad os lige trække vejret en ekstra gang. Hvad har vi så her? En lækker tung hardback fyldt med ikke alene gyldne gensyn, men også med materiale der ser dansk lys for første gang. Første af i alt tre planlagte bind. Slet ikke nogen dårlig måde at slutte et i forvejen ganske godt Coboltår.

Ja, du har gættet det. Jeg taler naturligvis om Radisserne – de bedste striber 1950 – 1959, som udkom den 19. december og akkurat lige nåede den travle julehandel. Uden at jeg på nogen måde er vidende, så tænker jeg at bogen gik som varmt julebrød, og at der nok var glæde og jubel rundt omkring i flere danske hjem. Hårde pakker er bare bedre.

Jeg er fra den tid, hvor der kun var én tv-kanal herhjemme, og farverne på fjernsynet var sorte og hvide. Jeg MENER, at kunne huske, at DR viste Radiserne. Jeg kan ikke huske helt nøjagtigt hvornår, men det var bestemt før, eller lige umiddelbart efter at jeg begyndte i skole, så vi skal tilbage til begyndelsen af det brune årti, 70’erne.

Og der sad vi så, lille mig og mine forældre og dengang så man jo hvad der var. Det var klart et fælles udgangspunkt og samlingspunkt, og måske var det i disse hyggelige radisestunder, at tegneseriekrogene blev fæstnet. Jeg mener også, at det var nogenlunde på den tid at der blev vist 4-forestillingen om søndagen og senere programmet ’Så er der tegnefilm’, som jeg elskede.

Sidstnævnte dog først i 80’erne. Men fuck det – jeg så det.

Bogen er spækket med striber, simpelthen. Og ikke kun det. Bogen indledes med masser af tekstrigt informerende baggrundsstof afbrudt af enkelte fotografier og små stribenedslag med kommentarer under. Ikke på en belærende måde, men snarere som ens bedsteforældre gjorde når de viste billeder fra det gulnede fotoalbum. Kærligt, nænsomt og aldrig anmassende.

Tekstrigt ja, og dette skal læses positivt med plus på. For det er både informerende og spændende. Vi hører om Radiserne i Danmark, og det danske i Radiserne. Om det kommercielle gennembrud, om figurernes udvikling, om den svære start, ned- og opture og hvordan Charles M. Schulz gradvist byggede på sine figurer, hvordan hverdagen påvirkede dem og hvorledes karrieren tog fart. Alt sammen guf der kun gør stribelæsningen endnu mere vedkommende.

Men det er naturligvis kun knaldperler og bordbomber. Det rigtige fyrværkeri, de helt store batterier og knaldende brag venter. Radiserne – de bedste striber volume I er fyldt med ikke alene de sjoveste, men også vigtigste begivenheder fra tegneseriens første ti år. Striberne er nøje udvalgt, og der er en ekstra lille lækker finurlighed - nemlig at under enkelte af striberne er der tilføjet en lille kommentar. At her er noget signifikant at bemærke. Igen ikke belærende men kærligt berettende. Jeg nyder, når vidende personer åbner for mig ukendte døre, så tak herfra.

Sproget flyder også, både i forordet og i striberne og man standser aldrig op fordi der er noget der lyder kringlet eller kroget. Man læser ikke engang – ordene rammer og trænger ind, præcis som med illustrationerne. Men selvfølgelig læser man. Enkelte striber flere gange, simpelthen fordi de er så gode.

Striber har jo også den herlige egenskab, at man kan lægge dem væk. Genkendeligheden og den særlige unikke stil hver skaber har lagt i formen gør, at man er 'kommet hjem', når man så napper bogen på ny.

I modsætning til hovedparten af de humoristiske striber jeg ellers har læst og anmeldt, så er der tale om en markant forskel. Dels er jeg simpelthen bare bedre underholdt og morer mig mere. Men så sandelig også på en helt anden, lad os kalde det ’voksen’ måde. Der er en underfundighed og en særlig timing i kombinationen af ordene og det tegnede der gør, at vittigheden bare bliver hængende. Jeg har endnu ikke haft tid til at mine piger læser med, men jeg kunne forestille mig, at de ikke ville være helt så begejstrede som jeg. De ville måske finde bogen småkedelig. Well, I don’t know, og dem om det. Jeg selv er topglad. 6 flotte raketter. Dixi.

Titel: Radiserne – de bedste striber 1950-1959
Forfatter og illustrationer: Charles M. Schulz
Forlag: Cobolt
Oversættelse: Per Sandehage
Oversættelse af forord: Carsten Søndergaard
Format: 192 sider indeholdende sorthvide hverdagsstriber og farvede søndagsstriber
Hardback, 22,5 x 29,5 cm.
Pris: 348,-
Udkommer: Er udkommet
Isbn: 9 78 877 0856 058

Vedhæftede filer
Radiserne_183-t.jpg
Radiserne_183-t.jpg (67.6 KiB) Vist 10208 gange
Radiserne_103-t.jpg
Radiserne_103-t.jpg (60.89 KiB) Vist 10208 gange
Radiserne_076-t.jpg
Radiserne_076-t.jpg (50.5 KiB) Vist 10208 gange
Radiserne_003-t.jpg
Radiserne_003-t.jpg (44.21 KiB) Vist 10208 gange
Radiserne_010-t.jpg
Radiserne_010-t.jpg (45.51 KiB) Vist 10208 gange
TorbenB
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2

Re: Anmeldelse af Radiserne - De bedste striber 1950-1959

Indlæg af TorbenB »

Det lyder rigtig godt!

Du roser oversættelsen. Jeg havde på forhånd spekuleret på, hvor tæt de ville lægge sig op ad Ida Elisabeth Hammerichs oversættelse. De har vel beholdt figurernes danske navne? Hvad med et udtryk som "Jeg græmmes" - er det med allerede i disse tidlige striber?
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Radiserne blev vist i DR så tidligt som årsskiftet 71/72, hvor jeg netop var hjemvendt fra Nigeria. Mit første møde med den bedste humor strip af dem alle.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Noname
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Noname »

TorbenB skrev:Det lyder rigtig godt!

Du roser oversættelsen. Jeg havde på forhånd spekuleret på, hvor tæt de ville lægge sig op ad Ida Elisabeth Hammerichs oversættelse. De har vel beholdt figurernes danske navne? Hvad med et udtryk som "Jeg græmmes" - er det med allerede i disse tidlige striber?
"Jeg græmmes" og de allerede kendte navne bliver brugt 8)

Det er rigtigt god underholdning da det er de bedste / sjoveste strips der er udvalgt + en del hvor noget specielt optræder for første gang i serien.

Jeg har aldrig set denne udgave af serien før hvor Nuser går på fire ben. Vi starter fra ground zero, og persongalleriet bliver så løbende udvidet. Vi mangler bla stadigvæk Rikke Rask og Woodstock.

Bogen er tætpakket med striper, og er helt bestemt hver en krone værd. Kan klart anbefales!
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Hvis man kan lide disse foreliggende tidlige striber, så kan jeg kun anbefale The Complete Peanuts serien, som genoptrykker ALLE striber, ikke kun "de bedste" (men det er man jo nok desværre nødt til af forskellige grunde). Den amerikanske HC udgave er netop ved at være fuldført, der mangler kun nogle få bind. De bliver heletiden genoptrykt, og forlaget er netop begyndt på en soft cover version. Selv om man har en holdning til evt. kun at ville læse danske udgaver, så vil det her være stærkt anbefalelsesværdigt at lad dette være undtagelsen, der bekræfter regelen. Der er nogle striber, SF disse tidlige såvel som nogel af de kommende nyere, der hviler meget på amerikansk kultur, men det er til at sætte sig ind i og indsatsen værd på en hver måde. Jeg har fulgt / læst Radiserne siden de første striber blev trykt i Politiken, og mit nummer to tilegnede tegneserierelaterede merchandise var en orange sweater-shirt (længe inden dette fænomen blev allemandseje i DK) med Nuser. Min fars storesøster sendte den til mig fra Canada. Jeg var lykkelig!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Indlæg af Berti Stravonsky »

Robin skrev:Hvis man kan lide disse foreliggende tidlige striber, så kan jeg kun anbefale The Complete Peanuts serien, som genoptrykker ALLE striber, ikke kun "de bedste" (men det er man jo nok desværre nødt til af forskellige grunde). Den amerikanske HC udgave er netop ved at være fuldført, der mangler kun nogle få bind. De bliver heletiden genoptrykt, og forlaget er netop begyndt på en soft cover version. Selv om man har en holdning til evt. kun at ville læse danske udgaver, så vil det her være stærkt anbefalelsesværdigt at lad dette være undtagelsen, der bekræfter regelen. Der er nogle striber, SF disse tidlige såvel som nogel af de kommende nyere, der hviler meget på amerikansk kultur, men det er til at sætte sig ind i og indsatsen værd på en hver måde. Jeg har fulgt / læst Radiserne siden de første striber blev trykt i Politiken, og mit nummer to tilegnede tegneserierelaterede merchandise var en orange sweater-shirt (længe inden dette fænomen blev allemandseje i DK) med Nuser. Min fars storesøster sendte den til mig fra Canada. Jeg var lykkelig!

mvh.
Du MÅ have fotos af dig i trøjen, kære.
Brugeravatar
Peder Riis
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Peder Riis »

Du nævner dine børn næppe vil finde udgivelsen lige så spændende som dig selv.

Jeg har altid set Radiserne som en serie ens forældre læste (jeg er selv født i 79). Jeg læste dem når de var i avisen, men jeg har aldrig kunne se humoren i dem, sammenlignet med Basserne, det tidligere Garfield og især Steen og Stoffer. Jeg tænker tit over om serien ville have overlevet, havde den kommet frem i dag.
Jeg tror faktisk aldrig jeg har mødt en fra min genration der virkelig har dyrket Radiserne.

Så engang en dokumentar der hed "Dear Mr Watterson", der handler om folks forhold til Bill Watterson. Den kan ses på Netflix, btw, tjek den ud! (muligvis kun på den amerikanske).
Anyway i filmen er der et interview med Charles Schulz' enke, der ærger sig over så trange kår avisstriperne har i dag. Ganske vist er der masser af serier på internettet, men det er bare ikke ligesom det samme. Når alle folk læser forskellige tegneserier, er der intet fast holdepunkt. Folk taler ikke om dem med hinanden, på samme måde som i de gode gamle dage.

Jeg tænkte det må da også bare være superærgeligt for hende, hun ikke længere kan tjene de samme penge på hendes mands arbejde. Læserne behøver ikke længere nøjes med de samme gamle striber og forældede syndikataftaler, der kører de samme 5 striber i aviserne i årtier.
Age of Peder -Eller kaos!
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Indlæg af Karl-E. »

Den underfundige og stille humor er sikkert spildt på zappergenerationen. Fint nok! Det er nok noget generationsbestemt.
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Jeg tror nu ikke fru Schultz lider nogen nød. Krus, tegnefilm, tøj, figurer etc. giver sikkert også et lille, velfortjent, afkast.

mvh.
Brugeravatar
Peder Riis
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Peder Riis »

Robin skrev:Jeg tror nu ikke fru Schultz lider nogen nød. Krus, tegnefilm, tøj, figurer etc. giver sikkert også et lille, velfortjent, afkast.

mvh.
Selvom hun aldrig tjente en krone resten af sit liv, ville hun være set for life, og heldigvis for det. Hun får næppe så mange flere penge ind, som hun har gjort. Hvor meget Radiserne merchandise findes der for tiden? Er brandet ikke noget nær ikke eksisterende/uden interesse for folk under 30?
Brugeravatar
jacob_uno
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Holbæk

Indlæg af jacob_uno »

Peder Riis skrev:
Robin skrev:Jeg tror nu ikke fru Schultz lider nogen nød. Krus, tegnefilm, tøj, figurer etc. giver sikkert også et lille, velfortjent, afkast.

mvh.
Selvom hun aldrig tjente en krone resten af sit liv, ville hun være set for life, og heldigvis for det. Hun får næppe så mange flere penge ind, som hun har gjort. Hvor meget Radiserne merchandise findes der for tiden? Er brandet ikke noget nær ikke eksisterende/uden interesse for folk under 30?
McDonald's serverer pt burgere med figurer fra Radisserne-filmen, så de yngste får skam også krims krams med Nuser og Co.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (44.06 KiB) Vist 10034 gange
Jacob Uno Pescettini
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5

Indlæg af Robin »

Peder Riis skrev:

mvh.
Hvor meget Radiserne merchandise findes der for tiden? Er brandet ikke noget nær ikke eksisterende/uden interesse for folk under 30?
Det, de andre sagde! SAMT når de søsætter så'n en ny Radiserne /med et "s") animationsfilm, så er der igen gang i pyjamas, T-shirts og alt det andet. Mange børn på 6 - 12 (14) sy's, det er SØØØDT!

mvh.
Brugeravatar
Peder Riis
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Peder Riis »

Ok der er åbenbart stadig liv i Radiserne. Fair nok.
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

Søgnings vildeste resultat:
Billede
Besvar