Anmeldelse af Radiserne - De bedste striber 1950-1959

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Radiserne - De bedste striber 1950-1959

Indlæg af Carsten Søndergaard »

TorbenB skrev:Du roser oversættelsen. Jeg havde på forhånd spekuleret på, hvor tæt de ville lægge sig op ad Ida Elisabeth Hammerichs oversættelse. De har vel beholdt figurernes danske navne? Hvad med et udtryk som "Jeg græmmes" - er det med allerede i disse tidlige striber?
"Jeg græmmes" er med, selv om man må græmmes over, at det i sin tid blev indført. Som man kan læse i forordet, kunne jeg godt have lyst til at lave en Max Bjævermose på Hammerich'erne, både hvad angår "Jeg græmmes" og nogle af figurnavnene. Jeg varede mig dog denne gang, selv om det altid er dejligt, når Henrik Rehr starter en folkebevægelse ;-)
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Indlæg af Karl-E. »

Carsten Søndergaard skrev:"Jeg græmmes" er med, selv om man må græmmes over, at det i sin tid blev indført. Som man kan læse i forordet, kunne jeg godt have lyst til at lave en Max Bjævermose på Hammerich'erne, både hvad angår "Jeg græmmes" og nogle af figurnavnene. Jeg varede mig dog denne gang, selv om det altid er dejligt, når Henrik Rehr starter en folkebevægelse ;-)
Er du tossi!? "Jeg græmmes" må der ikke pilles ved! At det overhovedet har været under overvejelse giver mig nervøse trækninger! :twisted:
Ellers er jeg rolig, med Niels Søndergaard som oversætter kan det næppe gå helt galt! :)
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Rudi
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3

Indlæg af Rudi »

Hvad ville du bruge i stedet for "Jeg græmmes"?
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

Hvad siger han på engelsk?
Brugeravatar
jacob_uno
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Holbæk

Indlæg af jacob_uno »

Thomas S skrev:Hvad siger han på engelsk?
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (25.5 KiB) Vist 9565 gange
Jacob Uno Pescettini
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg er altså også ret vild med 'jeg græmmes'.
Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Alle er vilde med "Jeg græmmes". Men det skyldes ikke, at det er en god oversættelse af "Good grief", men at det lyder sjovt på dansk i sig selv. Det kan bruges visse steder, og det er vel derfor, det er opstået. Første gang det skulle fordanskes, har Paul Hammerich siddet og smagt på Grief ... Gr ... Græmmes! Og så er det bare blevet hængende, selv om det ikke fungerer i mange sammenhænge.

Grundlæggende betyder det jo "Du milde" eller "Milde magter", som i mange tilfælde vil være langt mere relavant på dansk.
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af D@niel »

Så fik jeg også købt og læse denne bog. Hvor er den dog skøn. Karakteren på 6 er jeg helt enig i. Dog ville jeg gerne have set billedet af kulturminister Bodil Koch med Nuser i favnen. Kan nemlig ikke opdrive det på nettet, selvom det "gik verden rundt".

Nå, men jeg ville også lige høre, om der er nogen af dem, der har købt Fantagraphics complete, der lige kort vil skrive lidt om ekstramateriale. Er der noget?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Der er jo både en hard cover og en soft cover udgave. Den sidste begyndte vist at blive udgivet for et år eller to siden. Jeg har HC udgaven, hvor der er løse omslag. Der er ikke ekstramateriale som sådan, men alle udgaver har forord af forskellige amerikanske koryfæer, f. eks. Billie Jean King eller Gary Trudeau. I den sidste samling, som skulle komme her til marts, er der forlydender om at forløberen til Peanuts, den hedder Li'l Folks, bliver trykt. Det er en fantastisk flot udgivelse, hele Complete Peanuts. Jeg kan varmt anbefale den!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
D@niel
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af D@niel »

Tak for svaret. Det er et ret omfattende værk, men jeg vil da overveje at købe noget af det.
Brugeravatar
JAlbertsen
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af JAlbertsen »

Robin skrev:I den sidste samling, som skulle komme her til marts, er der forlydender om at forløberen til Peanuts, den hedder Li'l Folks, bliver trykt. Det er en fantastisk flot udgivelse, hele Complete Peanuts. Jeg kan varmt anbefale den!
Der kommer efter sigende også et bind yderligere til efteråret med ekstramateriale - og det betyder heldigvis at også det sidste bind kan komme som en boks ligesom de foregående.
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Jeg er spændt på de der rygter om et ekstra bind til efteråret. Hvad mon det kan indeholde? I det bind, der kommer her snart (maj ?) er det blevet annonceret at Li'l Folks vil være indeholdt. så hvad mon?

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
Karl-E.
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4
Geografisk sted: Lidt nord for Horsens

Indlæg af Karl-E. »

Robin skrev:Der er jo både en hard cover og en soft cover udgave. Den sidste begyndte vist at blive udgivet for et år eller to siden. Jeg har HC udgaven, hvor der er løse omslag. Der er ikke ekstramateriale som sådan, men alle udgaver har forord af forskellige amerikanske koryfæer, f. eks. Billie Jean King eller Gary Trudeau. I den sidste samling, som skulle komme her til marts, er der forlydender om at forløberen til Peanuts, den hedder Li'l Folks, bliver trykt. Det er en fantastisk flot udgivelse, hele Complete Peanuts. Jeg kan varmt anbefale den!

mvh.
Jeg har også fået skrabet HC udgaverne sammen, i første bind (1950) er der da fint med ekstramateriale. Et rigtigt godt interview med Schulz der bestemt er værd at læse.
Karl-Erik Thomsen

"Always be yourself! - Unless you can be a pirate. Then always be a pirate!"
Besvar