Anmeldelse af Blåfrakkerne - Puppet Blues (Zoom)

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Anmeldelse af Blåfrakkerne - Puppet Blues (Zoom)

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

Tværtimod, det er jo netop virkeligheden. Krig skal ikke sminkes.

’Puppet Blues’ er titlen og det er forlaget Zoom der endnu engang tager vestpå. Vi taler om Blåfrakkerne og en serie der efterhånden har en del år på bagen. De første udgivelser er fra 1968, og vi herhjemme mødte soldaterne i 1973, og når jeg indleder sådan lidt halvtungt og fesent, så skyldes det udelukkende at Puppet Blues ikke er så vanvittig interessant. Snarere tværtimod. Den er både blodfattig og inderligt ligegyldig.

Øv, for jeg har ellers fået smag for serien, men lige præcis dette album er ikke lige mig.

Historien er denne:

En fotograf har fået til opgave at skildre soldaterlivet og især at fremme lidenskab og glød. En slags visuel hvervekampagne. Tanken er såmænd helt ok.

For at skabe de rette stemninger får han hjælp af vores faste duo, Blutch og Chesterfield, men det går ret hurtigt i skuddermudder. Der modarbejdes både fra højre og venstre og det er ikke let at være fotograf. De sædvanlige trakasserier undgår vi heller ikke.

Mere er der egentligt ikke at skrive, for der sker ikke rigtigt andet. Og det er ikke spændende og heller ikke specielt morsomt.

Tegnermæssigt adskiller albummet sig ikke fra de øvrige. Jeg har dog et svagt punkt for siderne 27-28 hvor mørke, åben ild og det lidt dystre giver en god stemning af noget fortroligt. Præcist som nætter og bål kan gøre. Der synes jeg, at Lambil rammer noget af det rigtige. Ellers ikke de store dikkedarer. Tegningerne ligner noget man har set før.

Ikke meget krudt i de bøsser. Det mest opløftende er en fangeflugt, der dog aldrig løfter sig inden den slutter og derfor ender jeg med at give karakteren to. En for tom og en for gang.

Titel: Puppet Blues
Skrevet af: Raoul Cauvin
Tegnet af: Willy Lambil
Format: Softcover, 48 sider i farver
Forlag: Zoom
Oversættelse: Michael Gabelgaard Nielsen
Pris: 139,-
Udgivelsesdato: 10. januar 2017
Isbn: 978-87-93244-61-0

Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Re: Anmeldelse af Blåfrakkerne - Puppet Blues (Zoom)

Indlæg af Jakob »

Jeg synes nu ikke at den er helt så slem, som du skriver. Der er ikke rigtigt nogle Blåfrakkerne, der er helt i top. Jeg opfatter dem som nogle nemt tilgængelige og hurtigt læste tegneserier, der laver lidt sjov med nogle klichéer og autentiske temaer fra borgerkrigen (det sidste er en ganske god idé iøvrigt). Og dette album er måske ikke i toppen af serien, men jeg synes, at bundniveauet er højere end 2-tallet.

Måske er det en serie, der bliver bedre jo flere man læser? Jeg holder meget af serien, og læser dem alle med glæde. Så måske accepterer jeg lidt mere. Men baseret på den kontekst, jeg mener Blåfrakkerne skal læses i, så er det et ganske udemærket album. På den anden side, hvis det er første eller andet album, man læser i serien, så er det ikke verdens største historie :-)
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Indlæg af Berti Stravonsky »

Jeg er også Blåfrakkemand, men har ikke læst hele serien. Af de album som jeg har læst, så var this one skuffende. Det sagde mig ikke så meget.

Hvad med dig og Blåfrakkerne? Hvilke vil du anbefale?
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Desværre ingen. Jeg brød's mig ikke om Blåfrakkerne. Den har fået flere chancer, men nej, denne sure gamle mand bider ikke på. Det gjorde jeg nu heller ikke i de tidlige dage. Ikke min smag. En svag afglans af andre euroserier.

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

jeg har solgt mine, dog gemt de to gamle i Trumf serien, fordi de er så pæne.
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Jakob
Brugerniveau 3
Brugerniveau 3
Geografisk sted: Allerød
Kontakt:

Indlæg af Jakob »

Berti Stravonsky skrev:Jeg er også Blåfrakkemand, men har ikke læst hele serien. Af de album som jeg har læst, så var this one skuffende. Det sagde mig ikke så meget.

Hvad med dig og Blåfrakkerne? Hvilke vil du anbefale?
Fra Nord og Syd er for mig det vigtigste album i serien, men det er jo lidt anderledes, thi det er tegnet af den første tegner. Af senere album kan jeg godt lide "Den Gang Jeg Drog Afsted". Men generelt virker serien bedst som et lille komisk indslag, der giver anledning til, at man læser op på baggrunden for historien. Albummet om Quantrill er spændende, da også andre seriefigurer møder denne autentiske skurk. Og lige præcis det med referencerne til virkelige begivenheder, er en af seriens styrker. Tænk om man havde lavet lidt mere baggrundsmateriale til hver historie?

Men generelt synes jeg at alle historier har samme middelmådige niveau. Der er aldrig noget der er rigtigt godt, men ej heller noget der er rigtigt skidt. Det er ret Cauvinsk :-)
Besvar