Stark med nål og tråd

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Stark med nål og tråd

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

Trepanere ham? Jeg har aldrig før prøvet at trepanere!

’Stark med nål og tråd’ er et ret godt Blåfrakkealbum. Titlen lyder måske ikke af så meget, men dette her album løfter sig over gennemsnittet, og det endda på flere plan.

Det er naturligvis Danmarks flittigste forlag som står bag, Zoom, og vi taler om et vanligt Blåfrakkealbum, softcover, 48 sider i farver og alt det der…

Spas er spas og fint nok. Enkelte gange formår også sjove album at have kant og dybde. Det synes jeg, at Starkalbummet gør.

I korte træk handler det om en gut, Ambrose Stark, som har fået en hjerneskade. Skal man operere ham og fjerne årsagen til hovedskaden? Det KAN gå godt, men så sandelig også øge skaden, og indgrebet er dødsensfarligt. Et herligt etisk dilemma i en serie til børn! Godt.

Krigens modbydeligheder sniger sig også ind, og vores venner, Blutch og Chesterfield rammes og overvældes af sorg. Igen godt. Livets barskere sider ER også en del af livet, også i tegneserier.

Jeg skrev ovenfor, at albummet er godt af flere årsager. En af dem, endnu en kilden sag, er det der med den sociale arv, forældrenes forventninger, egen fri vilje. Også dét rummer albummet.

I en ellers lineær fortælling, efter et par sider, kommer så albummets absolut bedste sider. Korporal Frank Sloane fortæller historien om Stark. Fedt med en fortællerstemme – det skaber noget andet, noget vidtløftigt.

Tegnemæssigt ligner albummet de andre, og så alligevel ikke. Måske er det bare mig, der læser og ser noget, som jeg vil se? Måske. Jeg sidder med en følelse af, at det er lettere at tegne dystre og tunge ting, og som følge heraf stråler tegningerne mere af liv i dette værk. I don’t know. Det er en følelse, jeg har.

Den amerikanske borgerkrig er, al sin rædsel til trods, et spændende historisk emne, og jeg får lyst til endnu mere viden.

Selvom der er voldsomheder i albummet, så er der også stilstand. Stilstand er sådan en populær følelse, et buzzord i vores tid. Man slapper af. I de mentale pitstop lader krop og sind op. Dette blåfrakkealbum er et sådant. Ikke japperier.

Derfor, og fordi de tunge eksistentielle drenge spiller med, ender vi på 4 stoppede huller.

Titel: Stark med nål og tråd
Tekst: Willy Lambil
Tegninger: Raul Cauvin
Farvelagt af: Leonardo
Oversættelse: Michael Gabelgaard Nielsen
Forlag: Zoom
Format: 46 sider i farver, indeks bagest over original rækkefølge samt danske titler
Pris: 139,-
Isbn: 978-87-93564-72-5
Besvar