Sussi Bech - Nofret I

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Sussi Bech - Nofret I

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

Godt. Men tiden er knap. Nu må vi handle...

Nofret – Samlede historier I er på gaden. Vildt, for det er et ret fedt album. Kvinden bag er Sussi Bech og bemærk lige, at vi taler her om første bind. Flere er på vej, og det er ikke alene godt. Det er supergodt.

Dansk tegneseriehistorie, intet mindre, fra Danmarks flittigste adresse, Birkerød, hvor også Frank Madsen har til huse. Historie i mere end én forstand. Først og fremmest fordi værket rummer dét det rummer, de tre første historier om Nofret. En dansk tegneserieklassiker om tager sit udgangspunkt i en prinsesses oplevelser i oldtidens Egypten.

Men også historie fordi vi følger en tegners udvikling. Spæde forsigtige livtag med genren til en stilsikker pen. Historier der gradvist får mere bid, og en tegner der får flere og flere strenge at spille på, og at gøre godt med.

I Sussi Bech I er der tre historier om Nofret. Lidt irriterende og forvirrende er dette så er bind III i serien, men det skyldes jo, at der allerede er to forgængere, Dalia den Drevne og Aida Nur (Sussi Bechs samlede I og II).

Udover tre Nofret’er er hardbackalbummet spækket med guffeliguf. 33 siders ekstramateriale som kommer vidt omkring. Læseren forkæles med arbejdsprocessen, upublicerede værker med små 40 år på bagen, et væld af fotos, skitser, de første spæde udkast, blyantskitser, strøtegninger, forsider mm. Ekstramateriale som andre forlag kunne lære meget af. Et sandt overflødighedshorn af lækre informative sager, som næsten overskygger det, det hele handler om.

Men sådan er der så meget. Jeg klager ikke, da jeg altid har fundet sådan noget ekstra-noget rigtigt interessant.

Alt ved ekstramaterialet er bare blæret godt. Der er vitterligt kræset for læserne, og man kan læse og se samtidig, da layout og læsning følges ad, men fin rummelig plads til begge. Sådan skal den ged barberes. Savlende godt er klimakset i Alexandriamysteriet, som du finder sidst i værket. Vildt spændende.

Nå.

Tre historier er der i albummet. Flugten fra Babylon, hvor man tydeligt fornemmer, hvis man har læst noget mere nutidigt Bech, at der er sket en modning. Det er god en fornøjelse at dykke ned i tidsmaskinen og følge talenter, og talent har der alle dage været tale om, når SB nævnes. Nu ikke talent længere, fuldgod mester er snarere ordet.

Samt Amons gemalinde og Kætterkongens hof. To album hvor kvaliteten allerede er højnet. Nu ved jeg ikke hvor lang tid der er gået imellem alle tre album, eller om de er skrevet stort set i en sammenhængende proces, men det forekommer mig, at på de får år (fuldstændigt indeks bagerst besvarer spørgsmålene ovenfor), er der alligevel sket noget.

Ingen af albummerne kan for alvor få sveden frem på min pande. Hver enkelt blev læst med diverse målere på, og både blodtryk og hjerterytme ændrede sig.

Dialogen er rædderlig, sorry S. Sine steder gumpetung og decideret ringe. Man får alt for meget at vide, og det er slet ikke nødvendigt. Samt serveret som var det en udskolingsklasse, man havde sat til at skrive dialogen. Der halter alt.

Så er det sagt.

Men skidt pyt. Målgruppen betydeligt yngre, og med tiden er alt bedret tusindfold. Jeg læser til gengæld med lidt andre briller, og kan sammenligne det med at lytte til de tidlige Gasolin’ numre (ja, husk apostroffen til sidst – det kendetegner en rigtig fan), og finde lort og lagkage der.

Samlet er værket så tæt på en 6’er, som man kan komme. Kun, paradoksalt nok, trækker Sussi selv karakteren ned på fem. Og med Sussi mener jeg Sussi den yngre. Nu er hun en 6’er i alt.

Titel: Nofret – Samlede historier I
Tekst: Sussi Bech
Illustrationer: Sussi Bech
Forlag: Eudor
Format: Hardcover, 184 sider i farver, tre afsluttende album samt 33 siders ekstramateriale
Pris: 425,-
Isbn: 978-87-93608-42-9
Besvar