2. Mord i en fransk have

Besvar
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

2. Mord i en fransk have

Indlæg af Berti Stravonsky »

Billede

Og en journalist bør ikke tale med snacks i munden.

Mord i en fransk have og så tallet 2 foran. Vi er i perioden efter Tibet og A.P. Duchateau og dette album er således den anden, som Zidrou og Van Liemt har fingrene i. Den første var forrygende anderledes, mere mørk og dyster. Den anden? Nu får vi se...

Som i novellerne, så springer vi direkte ind i handlingen. In media res, og det er en fin start. Allan Falk tager det store spring, som en slags prolog, og så kan handlingen ellers skydes i gang. En række mystiske dødsfald har en del fællesnævnere, alle involverende mænd og kærlighed. Ja, faktisk spiller kærlighed en markant rolle i albummet, dels fordi disse dødsfald har med kærlighed at gøre, eller ønsket om kærlighed, dels fordi Allan har dametække og er eftertragtet, dels fordi Nanna, Allans kæreste, er et aktiv i handlingen.

Der er nemlig noget lumpent over disse dødsfald, som tilsyneladende blot skyldes hjerteanfald.

Man jagter en kvinde. Vidner har set, at umiddelbart inden at mændene falder som fluer, så kysses der igennem og dernæst flygter kvinden over hals og hoved.

Så langt så godt. Men der er jo mere i det, for de mænd som bukker under, har noget til fælles. Noget med Algeriet og Frankrig og atomprøvesprængninger. Så fra kærlighed til atomkraft. Begge vægtige og vigtige emner.

Jeg er splittet. I modsætning til de 'rigtige' Allan Falkhistorier, så er fortællingen mere stram. Ikke så meget spræl eller udenomssnak. Lejlighedsvist er spillet mellem Nanna og Allan der hen af, men det når aldrig at blive hverken irriterende eller sødsuppeagtigt. Det er der bare.

Plottet er denne gang ikke så interessant. Eller jo – det er det da, men selve opklaringen og de step der lægger op til, er tamme og ens adrenalisspejl bliver aldrig rystet. Dermed ikke sagt, at jeg kedede mig, for det gjorde jeg ikke. Der var bare ikke nogle peaks, ingen steder hvor man blev overrasket eller hvor spændingen for alvor var at finde.

Tegningerne er fine. For det meste. Ja. Allan ser dog underlig ud. Jeg er med på, at hver tegner har sin stil og at Falkmanden har skiftet ham en del gange, men Van Liemts version er ikke altid lige heldig.

Og han virker hæmmet, Allan Falk, ikke kun fordi han albummet igennem har armen i gips, men han sættes til vægs. Både af chefen på bladet, af kvinden han forfølger, af porschen, som han ikke kan køre. Han virker mere fjollet og passiv. Det klæder ham ikke.

Tegningerne rummer dybde. Baggrundene fine, men igen – hvad skal jeg kalde det? Det er lidt for anonymt, for intetsigende. Selv actionsekvenserne virker flade og uinteressante.

Når det så er sagt, så kan jeg lide albummet. Det når aldrig 1.R.I.P. Allan Falkhøjde, desværre og hæver sig heller ikke over de 'rigtige' Allan Falkalbum. Øv, jeg troede lige...

3 stjerner bliver det til.

Titel: 2. Mord i en fransk have
Tekst: Zidrou
Illustrationer: Van Liemt
Farvelægning: Cerminaro
Oversat af: Sebastian Weirsøe Flamant
Format: Hardcover, 56 sider i farver
Forlag: Zoom
Pris: 179,-
Isbn: 978-87-7021-050-8
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Re: 2. Mord i en fransk have

Indlæg af Erling Søby »

Lige her bliver vi ikke enige. Jeg kan godt lide den gamle Allan Falk. Den er hyggelig på en noget konstrueret og knirkende who-done-it-måde, der bringer minder frem om Agatha Christie og lignende engelske forfattere. Men jeg kan bedre lide den nye serie. Den er cool på en måde, der minder mig om kulørte knaldromaner fra 1960erne. Den er mere skarp, og mere sort. Og de to historier vi har set endnu, har begge været bedre konstrueret end det vi har set i den gamle serie. De virker ikke så usandsynlige og verdensfjerne, som den gamle series historier. Det passer iøvrigt også meget bedre for serien, at de foregår i 1960erne. Dér har den gamle serie nogle stygge problemer, når vi kommer op i den nærmeste nutid. Og modsat Berti kan jeg så også godt lide Van Liemts tegninger. Jeg vil give albummet 4,5 stjerner.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Berti Stravonsky
Administrator
Administrator
Geografisk sted: Aldrig mere Ærø
Kontakt:

Indlæg af Berti Stravonsky »

4 eller 5, Erling? Al den stund at Serieland ikke anvender halve karakterer.

Jeg kan bestemt også (bedre) lide de nye AF'er, og ja, de har en mere dyster setting og plotwise mere realistisk.

Tegningerne? De er ganske nydelige, men som jeg skrev, så virker de anonyme, nærmest blottede for sjæl.
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Jeg har læst den første af de nye Allan Falk.
Jeg kan ikke rigtig huske historien mere, men jeg kan huske at jeg fandt den mere letbenet og dårligere end de gamle. Færre tegninger og ikke lige så gode og historien bliver ikke rigtig bygget op lige så effektivt, men bliver det jeg kalder for letbenet og ikke lige så god som den rigtige (Tibets) udgave.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Men min kommentar er ikke en anmeldelse, Berti, så jeg behøver ikke runde af til nærmeste hele karaktér. Og slet ikke, når jeg betragter halve karakterer som mere præcise.

Jeg erindrer nu fint historien fra første album: Kamæleonen (der er fået en operation, så han ligner AF) overtager Allan Falks liv, der tilbringer det meste af historien bundet op. Planen er, at Falk skal få skylden for en række forbrydelser Kamæleonen vil begå. Derimod har jeg ofte svært ved at huske de gamle historier fra hinanden. Det kan være det bliver bedre, når Zoom når til udgivelsen af historierne fra 1960erne og først i 1970erne, hvor kvaliteten var noget højere end sidenhen.
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
Antaeus
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: Langtbortistan, Vest for Ærø

Indlæg af Antaeus »

Erling Søby skrev:Men min kommentar er ikke en anmeldelse, Berti, så jeg behøver ikke runde af til nærmeste hele karaktér. Og slet ikke, når jeg betragter halve karakterer som mere præcise.
Enig, det er kun anmeldere der er bundet i karaktersystemet.
Kæmp for Paul Murrys Samlede Værker
[url]viewtopic.php?f=4&t=16720/url]
Besvar