Bob Morane: "Dinosaurernes Tempel"

Brugeravatar
Carsten Søndergaard
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Bob Morane: "Dinosaurernes Tempel"

Indlæg af Carsten Søndergaard »

Erling Søby skrev:Og hvad Star Wars angår, så har det altså intet med klassisk "blød" science fiction at gøre. Det er forfattere som Ursula K. LeGuin, Michael Moorcock, J.G. Ballard, Norman Spinrad og lignende. Tegneserieskabere som Moebius. Eller film og tv-serier som fx The Man Who Fell to Earth og The Handmaid's Tale. Og George Lucas' første science fiction-film THX 1138 er således også ganske meget mere "blød" sf end Star Wars.
Meget interessant at læse dette (jeg ved meget lidt om science fiction og dertil relaterede begreber).

For nylig diskuterede jeg med nogle fans af Thorgal, hvilken genre man egentlig kan hæfte på den. Når jeg googler lidt, kan jeg se, at den visse steder omtales som "fantasy", visse steder som "heroic fantasy", visse steder som "fantasy-science fiction".

Jeg er lidt nysgerrig, fordi jeg ikke selv er nogen stor fan af hverken fantasy eller science fiction, men jeg holder meget af Thorgal. Hvilket begreb ville I bruge om den? Er der måske også noget, der hedder "hård fantasy" og "blød fantasy"?
Brugeravatar
Thomas S
Brugerniveau 6
Brugerniveau 6
Geografisk sted: Plejehjemmet

Indlæg af Thomas S »

Jeg ved ikke hvor udbredt det er, men ja, du kan godt finde eksempler på fantasy beskrevet som hard fantasy. Skabt som analogi til hard SF. Det er fantasy, hvor universet har nogle veldefinerede rammer og regler, du ikke bare kan bryde som forfatter - men de kan godt være magiske og urealistiske, men indenfor universet er de konsistente og logiske. Så du kan ikke lige pludselig sende en fe, der opfylder alle heltens ønsker ind i billedet, medmindre du har beskrevet en verden, hvor feer eksisterer og kan opfylde alle ønsker.
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Geografisk sted: outside the norm
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

Carsten Søndergaard skrev:
Jack J skrev:samlebindet (eller siger vi intérgrale på dansk nu?) :mrgreen:
Nej, DET gør vi ikke!
:D
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

GoogaMooga skrev:
Jack J skrev:Fin anmeldelse, GoogaMooga. Hvem har oversat udgivelsen?
Tak, Jack, det har Per Vadmand. Jeg glemte desværre de sidste detaljer, vi plejer at skrive under anmeldelsen.
Hmm, er du sikker? ComicWiki siger noget andet. :?
https://comicwiki.dk/wiki/Dinosaurernes_tempel
Brugeravatar
GoogaMooga
Brugerniveau 7
Brugerniveau 7

Indlæg af GoogaMooga »

Bogen siger Per Vadmand
"It's a mod, mod, mod, mod world, luv!" -- Twiggy
Brugeravatar
Jack J
Brugerniveau 2
Brugerniveau 2
Kontakt:

Indlæg af Jack J »

GoogaMooga skrev:Bogen siger Per Vadmand
Billede
Brugeravatar
Erling Søby
Brugerniveau 4
Brugerniveau 4

Indlæg af Erling Søby »

Carsten Søndergaard:
For nylig diskuterede jeg med nogle fans af Thorgal, hvilken genre man egentlig kan hæfte på den. Når jeg googler lidt, kan jeg se, at den visse steder omtales som "fantasy", visse steder som "heroic fantasy", visse steder som "fantasy-science fiction".

Jeg er lidt nysgerrig, fordi jeg ikke selv er nogen stor fan af hverken fantasy eller science fiction, men jeg holder meget af Thorgal. Hvilket begreb ville I bruge om den? Er der måske også noget, der hedder "hård fantasy" og "blød fantasy"?
Der er en masse fantasy-undergenrer, og faktisk også én er kaldes "hard fantasy", men ikke nogen der kaldes "soft fantasy". Thorgal hører dog mere til "epic/high fantasy" og "heroic fantasy". Den indeholder dog også elementer af "science fantasy", hvilket er noget mere usædvanligt for genren.

Der er en oversigt over fantasy-undergenrer her, hvis man ikke lige ved hvad jeg taler om:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_genres#Fantasy
"Did you miss me?"
- Jim Moriarty
Brugeravatar
benadikt
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Færøerne

Indlæg af benadikt »

Jack J skrev:
GoogaMooga skrev:
Jack J skrev:Fin anmeldelse, GoogaMooga. Hvem har oversat udgivelsen?
Tak, Jack, det har Per Vadmand. Jeg glemte desværre de sidste detaljer, vi plejer at skrive under anmeldelsen.
Hmm, er du sikker? ComicWiki siger noget andet. :?
https://comicwiki.dk/wiki/Dinosaurernes_tempel
Oplysningerne på ComicWiki var kopieret fra en internetboghandel. Oversætter er nu rettet til Per Vadmand.
"...for mange stavefejl hæmmer læsningen. De får dygtige læsere til at se fejl i stedet for indhold, og de skader den skrivendes troværdighed."
(Citatet er fra en kollega, som ikke er interesseret i at få sit navn bekendtgjort her.)
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

Indlæg af Robin »

Her er måske en udgivelse, du har glemt at købe, og her er i tilgift en interessant debat, tilmed!

mvh.
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar