Meget interessant at læse dette (jeg ved meget lidt om science fiction og dertil relaterede begreber).Erling Søby skrev:Og hvad Star Wars angår, så har det altså intet med klassisk "blød" science fiction at gøre. Det er forfattere som Ursula K. LeGuin, Michael Moorcock, J.G. Ballard, Norman Spinrad og lignende. Tegneserieskabere som Moebius. Eller film og tv-serier som fx The Man Who Fell to Earth og The Handmaid's Tale. Og George Lucas' første science fiction-film THX 1138 er således også ganske meget mere "blød" sf end Star Wars.
For nylig diskuterede jeg med nogle fans af Thorgal, hvilken genre man egentlig kan hæfte på den. Når jeg googler lidt, kan jeg se, at den visse steder omtales som "fantasy", visse steder som "heroic fantasy", visse steder som "fantasy-science fiction".
Jeg er lidt nysgerrig, fordi jeg ikke selv er nogen stor fan af hverken fantasy eller science fiction, men jeg holder meget af Thorgal. Hvilket begreb ville I bruge om den? Er der måske også noget, der hedder "hård fantasy" og "blød fantasy"?