SCOTLAND YARD 1:I Mørkets Hjerte

Besvar
Brugeravatar
Robin
Brugerniveau 5
Brugerniveau 5
Geografisk sted: Bathulen

SCOTLAND YARD 1:I Mørkets Hjerte

Indlæg af Robin »

SCOTLAND YARD 1: I Mørkets Hjerte
ScotlandYARD1.jpg
Lige siden jeg var en forholdsvis lille dreng for mange år siden, har navnet Scotland Yard haft en magisk klang, ja nærmet stået i et magisk lys. Min storebror læste Scotland Yard bøger fra Arks forlag med flotte forsider, og jeg sneg mig til at læse dem, selv om jeg var for lille, og han gemte dem for mig. Der var også Cardby – fra Scotland Yard, og så var der selvfølgelig Sherlock Holmes, som ofte var oppe imod Inspektør Lestrade fra Skotland Gård. Lestrade dukker op her i en lidet flatterende rolle.

Til min store glæde udgiver det forholdsvis nye forlag E-voke netop en tegneserie med titlen Scotland Yard, hvor album 1 bærer den dragende, dystre titel ”I Mørkets Hjerte”, og det er i sandhed da også dystre og skumle sager d’herrer Dobbs (tekst) og Stéphane Perger (tegninger) disker op med, på den gode måde vel at mærke!

Tonen slås fint an allerede på forsiden, som oser af fortættet, uhyggelig stemning. Der er lysende øjne, afhugget hoved, mennesker i løb og over det hele luder Big Ben med lysende urskive – alt indhyllet i tåge! Vi er i London i 1890. På Yard’en er politiinspektør Tobias Gregson gjort til syndebuk, da en fangetransport forulykker og to psykopatiske mordere flygter. Gregson bliver leder af en hemmelig efterforskningsgruppe i kælderen under Yard’en, og han skal nu finde de undslupne, som spreder død og frygt i Londons tågede gader. Undervejs møder vi diverse kendisser fra 1800 – tallets kriminelle miljø, både fiktive og reelle, helte, skurke og sågar en forfatter.

Historien er godt skruet sammen af Dobbs, og Pergers illustrationer kompletterer denne, og beskriver og fanger den skidne del af datidens London med tåge, mørke, regnvåde gader og sære eksistenser i dette bind 1 af 2. Dobbs og Perger har lavet mere arbejde sammen og Dobbs har bl. a fået flere af sine H. G. Wells historier oversat til engelsk og haft en del historier i ZACK tidligere. Perger har tegnet div. albums i Frankrig og bl. a. arbejdet for Marvel på Avengers Origins, det er med andre ord rutinerede herrer. Farvelægningen er akvarel - agtig, og føjer yderligere til og understreger stemningen i historien. Oversættelsen står Lea Mejdahl Christensen for, og det er godt og mundret gjort! En enkelt sætning skurrede lidt i mine sarte øjne/ører, da den kvindelige hovedperson giver ”side-kick”- drengen, som i parentes også har hjulpet selveste Sherlock Holmes, en foldekniv og siger, den er spritny – spritny er måske lige lovlige 2019, men det er småtteri! Jeg glæder mig til 2. del, som ifølge forlaget udkommer januar 2020, og det er jo ikke længe at vente.

I det hele taget er det aktive folk på E-voke, som jeg kan få til at betyde noget med at fremmane eller vække til live. Og det skal jeg love for. Hvis man har haft øjnene med sig i 2019 eller kigger på forlagets hjemmeside, vil man se flere spændende udgivelser af bl. a. Serpieri, eller deni DK meget kortlivede serie STORM, som har en del fans på Serieland eller den hedengangne Al og Brock/Brock-magerne fra Tempo og senere i afløseren Supertempo og mere kommer til.

Nå, 169,- koster turen i tidsmaskinen til London, og det er OK for et fint album i god kvalitet. Inspektør Gregson og Co. får 5 mørke, tågede London-nætter herfra! Ta’ den Sherlock!

ANMELDT AF: HENNING BRAUNSTEIN

Titel: Scotland Yard: I Mørkets Hjerte
Illustrationer: Stéphane Perger
Tekst: Dobbs
Forlag: E-voke
Oversættelse: Lea Mejdahl Christensen
Format: Hardback, 48 s. i farver
Pris: 169,-kr.
Isbn: 978-87-971152-7-5
Så bli'r det ikke meget bedre - desformedelst!!! Ihvorvel!!!
Besvar